Ik heb een 21-jarige pony die bij ons geniet van haar leventje. Ze gaat nog 1-2 x/week mee gaan wandelen. Ik heb haar hoofdstel al jaaaaaaren en zou eens een nieuw willen kopen, nu heb ik gemerkt dat de verzorger van mijn pony de laatste tijd gewoon met haar halster rijd met teugels eraan, hij vind dit aangenamer rijden. Dus ik wou eens zien voor een bitloos hoofdstel maar ik ken hier eigenlijk niets van...het is een pony dat heel makkelijk te sturen is en altijd een gewoon gebroken bitje inhad.
Iemand suggesties?
Lusitana
Geplaatst: 15-05-11 20:14
Ik rijdt gewoon met een halster als ik bitloos ga. Waarom een uitgave doen als het niet nodig is? Daarbij is het heel individueel waar een paard lekker op gaat, je zult dus verschillenden dingen moeten proberen, want wat bij de een geweldig werkt kan bij de ander totaal niet werken. Ik reed een oude merrie met een gekregen crossropehalstertje, maar mijn hengst snapt daar totaal niks van, die moet ik "direct" sturen, en rijdt ik met een halster... Was trouwens mijn jonge merrie aan het inrijden met een halster... een halster werkt prima.
als je vaak met een halster rijd, kan die dan geen kale plekken veroorzaken? Ze heeft al verschrikkelijke jeuk door haar zomereczeem (wordt behandeld zo goed als het kan) en ik wil niet dat ze nog meer jeuk krijgt door met een halster te rijden.
Lusitana
Geplaatst: 15-05-11 21:09
Die van mij heeft er geen last van, maar ik moet zeggen dat mijn halster onderlegd is met kunstleer. Een simpel zacht doekje om je neusriem naaien is ook een oplossing. (Bv zo'n aanrechtdoekje) of een kant en klaar neusbontje gebruiken.
Die van mij is ook een jeukerd (geen eczeem trouwens), maar het halster stoort hem niet. Ik rijdt trouwens ook wel met hoofdstel en dan zonder neusriem. Ik zie het liefst zo min mogelijk om een hoofd.
Mijn sticky met info over de meest voorkomende bitloze optomingen staat bij harnachement, misschien heb je daar wat aan.
Vea
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 06:34
ok merci voor de reacties!
3uitenbeen
Geplaatst: 17-05-11 16:20
Ik ben zelf op een gegeven moment ook overgestapt op bitloos omdat het qua dressuur wel goed was geweest. Ik ben begonnen met een Igor, een eenvoudig touwhalster dat wel zacht is van stof maar een vrij scherpe inwerking kan hebben (wist ik toen ook niet). Vanuit die ervaring ben ik een webwinkel begonnen en breid m'n kennis steeds meer uit. Opm'n site staan diverse hoofdstellen en de mate van inwerking. Zelf vond ik het halster van katoen erg fijn omdat het geen schuurplekken gaf bij het tere huidje van mijn paard.
Succes en voor de site, zie onderschrift.
annnneeee
Geplaatst: 17-05-11 18:11
Ik vond met mijn pony de overstap naar bitloos vrij eenvoudig. ik zat altijd al zonder zadel en met halster om in het weiland als hij heel ver stond. Nu kan ik alles met een touw om z´n nek doen maar ik heb ook nog altijd me gewone hoofdstel vanwege me dressuurwedstrijden. Bitloos doe ik meestal wel 1 keer in de week.
in dit filmpje rijd ik ook met een touw mijn pony z´n nek. ik heb ook nog een ander filmpje dat ik ermee spring.
misschien een idee om van die bontjes te kopen, die kun je om je eigen halster doen. schuurt het wat minder allemaal ! je hebt ook wat halsters bij paardenzaakjes die zijn vaak voor de wat oudere of gevoeligere paardjes, die kun je dat bijv. gebruiken voor het rijden in combinatie met je teugels van je hoofdstel of met een touw.
Gewoon lekker op halster blijven rijden dan, zeker voor die paar keer in de week. Heb ik zelf met flame heel lang gedaan, heel praktisch haha. Op den duur gewoon overgestapt op enkel een touwtje om de hals en ze was nog altijd even goed te rijden. En snel dat opzadelen dan gaat. Ik was binnen 10 sec de deur uit voor m'n buitenrit.