Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Ik rijd al 25 jaar elk paard bitloos in.
Ik introduceer het bit pas als het stuur, gas en rem er GOED op zitten. Ik zou niet anders willen.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.
Mocht je besluiten om het te gaan doen zou ik het op zijn minst onder begeleiding doen van iemand die zowel ervaring heeft met bitloos (in)rijden als het inrijden van jonge paarden. Persoonlijk zou ik het iig nooit doen.

Citaat:Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Citaat:Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Bitloos gaat prima! Patchje schreef:Ik zou gewoon met bit inrijden, je kunt nog altijd naar bitloos overgaan, maar of van bitloos naar met bit zo makkelijk gaat weet ik niet...
Maarja, ik ben een hobbel-rond ruiter en zij vraagt iets meer van hem