Trainen van de achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Trainen van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:54

(Weet niet of het hier goed staat?)

Aangezien mijn pony niet erg haar achterhand er onderzet, en met moeite verzameld loopt,vraag ik me af hoe je haar achterhand kan trainen. Het loopt voor haar fijner en het is handiger voor alles, ze loopt meer verzameld dus rijd lekkerder dan die kleine pasjes, een sterke achterhand is goed voor de spring sport en ze loopt makkelijker aan de teugel.
Ik laat haar al 1x per week aan de longeerlijn lopen met passoa, en loop veel balkjes, en maak overgangen ect. Ik rij af en toe met bijzet, dan loopt ze makkelijker aan de teugel.
Hebben jullie nog tips, opmerkingen omhaar achterhand te trainen,,of andere tips?

Groetjes eldora1 aka Mandy

PPeetje

Re: Trainen van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:29

Inderdaad balkjes. Als je ze altijd plat hebt, een keer een beetje van de grond. Overgangen, maar dan wel kort. Dus echt paar passen stappen, aandraven, middendraf, na paar passen stappen, halt houden... Dus hele korte overgangen. Stappen in mul zand. Meer verzamelen, dus langzamer stappen of draven.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 13:56

Bedankt voor de tips!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:11

Rechtrichten, zodat ze haar rug kan ontspannen en vervolgens haar achterhand kan onderbrengen. Van de voorkant begrenzen (pessoa/hulpteugels/focussen op de hoofdhouding) wordt de achterhand niet sterker.

Heb je heuvels in de buurt? Dan kan ook helpen in de training.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:01

Achterwaarts! De beste oefening om de achterhand te trainen! En als het even kan achterwaarts een heuveltje op. En inderdaad veel overgangen rijden, rechtrichten en pas als de achterhand er is, de rug bol de buikspieren er aan iets aan de voorkant doen. En dat doe ik dan ook nog met lange teugels..
Succes!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:35

overgangen rijden is zeer goed om de achterhand te trainen, maar dan moet je het op de juiste manier doen. mijn lesgeefster zegt altijd dat mijn paard als het ware moet gaan 'zitten' tijdens de overgang. je kan bijvoorbeeld de lange zijde middendraf doen en dan vóór de hoek verzamelen. op de korte zijde laat je dan je paard niet versnellen en op de lange zijde weer middendraf. en iedere keer bij de overgang je paard laten 'zitten'.
een goeie oefening in stap is eerst je paard zo veel mogelijk proberen te verzamelen en op het moment dat je voelt dat de achterhand onderkomt, zet je je paard voorwaarts in stap (zo ruim mogelijk) met lange teugels. en dit herhaal je meerdere malen.
probeer ook elke hoek zeer goed uit te rijden, dat is de plaats waar je paard het best zijn spieren ontwikkelt. cirkels zijn ook goed.
oefeningen als wijken voor de kuit en op de cirkel de achterhand of schouders verplaatsen zijn ook zeer goed.
groetjes en veel plezier

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:38

Bedankt allemaal, hier heb ik echt wat aan!
Ik ga het morgen meteen proberen!

Nee we hebben hier geen heuvels in de beurt.
En de pessoa is idd een hulp stuk, maar hier door zet ze wel meer haar achter benen er onder, ook als je hem er daarna af haalt :j
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 07-10-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:40

Mag ik vragen op welk niveau je nu rijdt? :)

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:43

Ik rij geen wedstrijden, dus B als je dat bedoelt?
En ik rij sinds me 3de en heb 6 jaar op een manege gezeten, toen een jaartje op een andere gezeten, ben er toen af gegaan, had een Shetlander en nu heb ik een nf waar ik een tijdje privé les mee heb gehad, ben nu 14 dus rij ongeveer 10/11 jaar

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:47

Okee, ja dat bedoel ik :)

Allereerst hoef je dan nog niet aan verzameling te denken :) Zet dat uit je hoofd en richt je inderdaad vooral op de tips die gegeven zijn :)

En misschien is het een idee om te proberen te achterhalen waardoor jouw pony/ paard zonder bijzetteugel minder goed 'aan de teugel loopt' dan met :) Gewoon uitproberen door wat te spelen met gewichthulpen, houding, zit :) Kijken hoe het paard daar op reageert.

Of misschien kun je het omdraaien: in plaats van dressuur te gebruiken om de achterhand te versterken, wat meer sprongetjes maken (en een beetje experimenteren met jouw eigen balans :) )

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:51

Mhh.. Dat is wel een goeie, we zijn allebei gek op springen:j
En als ze de bijzet om heeft, hoe los of vast ie zit, maak volgens mij niet echt uit, ik heb het idee dat als er maar wat aan dr bit vast zit dat ze aan de teugel gaat(behalve galop)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:53

Er is een verschil tussen aan de teugel gaan en het hoofd omlaag doen als er iets aan het bit vast zit :)

Maar da's niet erg, gewoon veel uitproberen! Tips die genoemd zijn zijn wel goed geloof ik :) Good luck!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:59

Haha nee, dit is duidelijk Aan de teugel;
Heel erg bedankt voor de tips, ik zal in dit topic bij houden hoe het gaat!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:17

Misschien een beetje een spuit 11 opmerking hoor ;) Maar ik bedacht me net ineens dat als het 'probleem' veroorzaakt wordt door gebrek aan balans van de ruiter, door onjuiste of onduidelijke inwerking van de hulpen of dat soort dingen, het misschien juist handiger is om niet heel veel overgangen te gaan rijden. Omdat je jouw eigen balans juist beter kunt oefenen dmv in dezelfde, constante gang bijvoorbeeld op de binnenhoefslag te rijden of slangenvoltes te rijden.

Als je allerlei overgangen zou gaan rijden, maak je het jezelf moeilijk als jouw balans en zit/ hulpen nog niet in orde zijn (en dat leid ik een beetje af uit jouw verhaal :) )en daarmee ook jouw pony/ paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:59

Wat doe je zoal aan de oefeningen schouderbinnen en travers?
Dat zijn basis oefeningen om de achterhand soepel en sterker te maken, dat kun je doen vanaf de grond.
Longeer je aan bit of kaptoom?
Met bit heb je de onderkaak vast en met kaptoom kun ej de schedel plaatsen waardoor je ook de achterhand kan bereiken met enkel de onderkaak in je handen heb je vaak geen juiste stelling, omdat het bit de kaak naar je toe haalt en hij moet juist van je af, met kaptoom kun je daar beter aan werken, met een hulpmiddel leer je niet voelen of het paard loslaat en juist dat is naar het rijden toe zo belangrijk, je wilt dat het paard nageeft maar hoe voelt dat ?

Nadiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:24

Heel veel overgangen rijden

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:23

Zeker wat aan dit forum gehad, Wup zet z'n achterhand er ook niet bij!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:41

kijk hier heb ik ook wat aan! top!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:35

Eigenlijk vind ik de meeste tips in dit topic helemaal niet goed :(:)
Een goede ruiter weet namelijk dat wanneer je normaal traint, die achterhand er vanzelf bij komt.
Is die achterhand niet sterk genoeg, dan ben je er nog niet aan toe om er meer van te vragen.

In de meeste gevallen en zoals ik het hier kan inschatten heeft de ruiter nog veel werk aan zichzelf.
Ga daar aan werken en de achterhand komt vanzelf.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 17-10-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:39

Je maakt de achterhand actief dmv schakelen en vooral door niet (onbewust) tegen te werken aan de voorkant. Dan wordt hij vanzelf sterker. Dan ga je in een normale training ook rechtrichten en ook daarvan wordt de achterhand sterker. Ga iig geen oefeningen doen waar je nog niet aan toe bent als ruiter. Beter een oefening correct rijden en anders niet.
Achterwaards is een hele moeilijke oefening en ook halthouden wordt erg onderschat.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:40

er is toch niks mis met een duwtje in de rug..
Met hoe je kan beginnen..
Ikzelf rij net een jaar.. en heb net een half jaar eigen paard... zelf moeten beleren..
en k wist echt niet hoe ik met de achterhand moest beginnen met trainen wat ik daarbij allemaal moet doen..
Dus ja ik ben soort van een noob in de paardenwereld en ik heb hier wat aan;)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:41

toevallig kan mijn paard heel goed halthouden.. maar helaas iets minder goed achterwaarts lopen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:03

Juulxx schreef:
er is toch niks mis met een duwtje in de rug..
Met hoe je kan beginnen..
Ikzelf rij net een jaar.. en heb net een half jaar eigen paard... zelf moeten beleren..
en k wist echt niet hoe ik met de achterhand moest beginnen met trainen wat ik daarbij allemaal moet doen..
Dus ja ik ben soort van een noob in de paardenwereld en ik heb hier wat aan;)

Duwtje in de rug is idd niks mis nee, maar veel van de tips werken juist het tegenovergestelde.
Hoe je moet beginnen is met les.... en veel boeken lezen is ook verstandig.

Je geeft aan dat je paard goed kan halthouden, maar kan jij dat ook, weet je hoe en wat er bij komt kijken dat het paard daadwerkelijk correct halt gaat houden??
Gezien je vragen hebt over de achterhand trainen, verwacht ik namelijk van niet, Omdát de achterhand actief moet zijn en het paard op je zit moet halthouden -> een hulp die je geeft op het juiste moment. Een paard met een zwakke achterhand zal moeite hebben met deze oefening (correct gereden wel te verstaan)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:22

dus dat heb ik wel goed aangeleerd en ben dus onbewust al met de achterhand bezig geweest?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:37

Juulxx schreef:
dus dat heb ik wel goed aangeleerd en ben dus onbewust al met de achterhand bezig geweest?

Ik weet niet of jij hem correct heb leren halthouden, of dat hij gewoon gaat stilstaan....