Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronacino

Berichten: 1607
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Oldebroek

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:05

Jaa met de uitspraak van Stalhaast ben ik helemaal eens..

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:13

marleen_usar schreef:
soms zie je wel eens van die zweepsporen bij een paard en dat vind ik wel zielig, dan blijft iemand steeds meppen.


nou soms hebben paarden flinke stof in de vacht zitten (wat je er vaak pas uitkrijgt als je die echt met water water wast) als je dan ook een tikj geert dan zie je het ook maar dit komt dus door de stof. hoeft dus niet altijdpersee te zijn omdat ze hebben staan meppen.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:15

Maartje1990 schreef:
marleen_usar schreef:
soms zie je wel eens van die zweepsporen bij een paard en dat vind ik wel zielig, dan blijft iemand steeds meppen.


nou soms hebben paarden flinke stof in de vacht zitten (wat je er vaak pas uitkrijgt als je die echt met water water wast) als je dan ook een tikj geert dan zie je het ook maar dit komt dus door de stof. hoeft dus niet altijdpersee te zijn omdat ze hebben staan meppen.


Ik wilde net zeggen Ja!
Dat hoeft echt niet gelijk een reden te zijn van te veel slaan hoor :S

En ik ben erg streng tegen mijn pony. In het begin zijn er daarom ook aardig wat klappen gevallen, maar daarin tegen weet ze nu heel goed wat wel en niet mag, en heb ik de zweep niet meer nodig !

Beter 1 keer goed hard en duidelijk, dan 10 keer zacht !

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:19

maar mijn vriendin is dus echt heel streng ze schopt een shetlander net zo lang tot die luisterd dan gaat dat beestje in de hoek staan doodsbang steigerend probeerd die over het hek te springen echt wel zielig! Hij heeft haar toen ook een keer zomaar ineens geschopt! Maar als ik het tegen haar zeg word ze boos en als ze op die pony zit zegt ze ook de hele: je kan doen wat je wilt ik blijf er toch wel op! Met een hele nare stem.. ik en eigenlijk iedereen vind het iets te gemeen hoor.. Ze is ookal zo streng tegen honden! Een hond trilde helemaal als ze kwam ik hem helemaal troosten.. En dan te bedenken dat ze 12 is en nog mar 1.50 Tong uitsteken

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:22

en voor de duidelijkheid ze verzorgd de pony nu zo'n jaar of 2 en nog geen enkele vordering zichtbaar! Ze kan misschien wel goed omgaan met pony's die tegen een stootje kunnen maar niet met wat gevoeligere pony's.. Dan zegt ze dat hij zich aanstelt [hij is idd een beetje spastisch Tong uitsteken] het is in een hele kleine bak waar die helemaal gek word.. Buiten is ze veel liever [de pony] en dan is er nog een shetlander en die is een keer over het hek gesprongen en de andere ook!

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:15

Jaa, maar schoppen (en blijven schoppen) is ook wel extreem.. Dan zal ik idd boos worden ! Boos!
Mijn pony krijgt wel een trap als ze bijv dreigt naar mij.. maar 1.. en daarna is het over. En doe ik ook weer normaal tegen haar.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:41

Kijk, als je je paard een mep geeft omdat hij niet meteen 'voetje' geeft of niet meteen voor je aan de kant gaat, dan vraag ik me af of je misschien niet liever even een boksbal haalt om daar je frustraties op af te reageren.
Maar als je paard naar je hapt met de bedoeling om je te bijten, dan kan ik me voorstellen dat hij daar een pets voor krijgt.
Ken genoeg paarden die dat bijvoorbeeld doen als je aansingelt ofzo. Eerst zal ik dan mijn stem verheffen, maar als ze dan niet ophouden krijgen ze gerust een tik.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:57

Suwbi schreef:
maar mijn vriendin is dus echt heel streng ze schopt een shetlander net zo lang tot die luisterd dan gaat dat beestje in de hoek staan doodsbang steigerend probeerd die over het hek te springen echt wel zielig! Hij heeft haar toen ook een keer zomaar ineens geschopt! Maar als ik het tegen haar zeg word ze boos en als ze op die pony zit zegt ze ook de hele: je kan doen wat je wilt ik blijf er toch wel op! Met een hele nare stem.. ik en eigenlijk iedereen vind het iets te gemeen hoor.. Ze is ookal zo streng tegen honden! Een hond trilde helemaal als ze kwam ik hem helemaal troosten.. En dan te bedenken dat ze 12 is en nog mar 1.50 Tong uitsteken



jeejte en jij wil daar nog vriendin van zijn? nou zo'n vriendin had ut bij mij kunnen vergeten. en ik zweer je daar had ik wat van gezegt en en als ik het goed begrepen heb (uit je volgende tekst) is het alleen haar verzorgpony? nou gauw naar de eigenaar dat ze die niet meer mag verzorgen want als ik het zo lees dit vindt ik dus écht niet kunnen!!! Boos! die is geen paard waart!!

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:47

maar ik ken die mensen niet en ik kom daar 1 keer in het jaar ofzo want ze is dan bij haar vader.. van dei mensen mag ze alles en we zeggen er wel wat van [ik, en zo ong. 5 vriendinnen..] maar ze luisterd niet enzo ze is in alles zo vast.. daarom heb ik ook elke dag zo'n honerd duizend keer ruzie met haar maar ze blijft mijn beste vriendin het is al heel lang zo.. en die verzorgpony's heeft ze pas een jaar of 2.. maar ik snap zeker wat je bedoelt en ik ga het zeggen! dankjewel

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:48

even voor de duidelijkheid ik ben dus echt niet zo!!! ik ben eerder te soft Boos!

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:34

ik zelf vind een tik om te corrigeren niet erg, zolang het niet uit de hand loopt natuurlijk. De eigenaar van mijn verzorgpaarden kna er niet zo goed tegen maar dat komtomdat ze allemaal door de zweep verpestte paarden heeft ( gehad ). In zo'n geval kan ik het begrijpen, mijn verzorgpaarden zou ik nog geen zweep laten zien! dat zou echt zieleig zijn! Maar gewoon om te corrigeren vind ik het prima Knipoog

kikco
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: loon op zand

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:37

ik vind dat paarden opvoeden bestaat uit straffen en belonen maar niet alleen straffen en niet alleen belonen in die dingen moet je een middeweg vinden dus staffen als het nodig is maar niet boos blijven en je moet rechtvaardigblijven !!!!!
]xxx kiki

moi_gitte

Berichten: 196
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Wijchen!!

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:39

Paarden zijn dieren, en als dieren niet precies weten wat je bedoelt kunnen ze gevaarlijk worden... Dus een z'n tikje kan geen ramp zijn toch? Slaan zonder aanleiding is onzin. Maar als een paard heeft getrapt of loopt te zeike Moet hij toch weten wie de baas is enz?

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:04

Ik vind een tikje best kunnen, maar slaan niet.
Je mag best een paard een tikje geven als 'ie iets fouts doet. Daar leert het paard ook weer van. Ja
Maar slaan om een klein dingetje die het paard fout doet vind ik niet kunnen.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:24

Als het een terechte tik/klap is vind ik er niks zieligs aan hoor.
Straks is je paard de baas over jou, dan ben je nog verder van huis. Nagelbijten / Gniffelen

elisatjj
Berichten: 897
Geregistreerd: 08-02-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:28

Ik vind het niet zielig, zolang het maar terecht is, mensen die hun pony slaan om niks zijn gewoon zielig en gefustreerd.
Maar zoals mijn pony die kan afentoe strond eigenwijs zijn en als je dr niks aan doet of iig niet streng optreed word het alleen maar erger terwijl als je in het begin meteen een goeie mep geeft weet hij meteen dat het niet mag en probeert hij het verder niet meer.

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:38

elisatjj schreef:
Ik vind het niet zielig, zolang het maar terecht is, mensen die hun pony slaan om niks zijn gewoon zielig en gefustreerd.
Maar zoals mijn pony die kan afentoe strond eigenwijs zijn en als je dr niks aan doet of iig niet streng optreed word het alleen maar erger terwijl als je in het begin meteen een goeie mep geeft weet hij meteen dat het niet mag en probeert hij het verder niet meer.


Jep, helemaal mee eens. Ja

allure2003
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: flevoland

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:10

een paard is net een kind ,tiener of volwassene denk ik die luisteren soms ook niet en doen soms erg stom of nijdig dan geef je hun ook een preek.
ik vind daarom dat je ze heus een tik kan geven alks je ze maar niet mishandeld wie dat doet spoort niet helemaal die is een paard of een ander dier niet waard .
groetjes marit

arabica_1

Berichten: 127
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Op de rug van mijn paard, HEAVEN !!!

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:13

Nou, ik vindt het dus NIET kunnen, wie zijn wij om ons bven een paard te stellen, en als dat paard, dat dus echt veel en veel sterker is dan wij, dan niet luisterd naar de ""baas"" meteen maar een kick in zijn ribben of een tik met die zweep...

Ik heb zelf wel een zweep, gekocht in mijn les tijd, maar gebruiken doe ik m echt NOOIT, misschien heb ik wel een super paard hoor, maar mijn tek kan ik al corrigeren met wat klikken met mijn tong, en wat meer been erin, dus een por in zijn ribben is bij die kanjer van mij echt niet nodig.

Hoewel Tek's echte supereigenwijze dieren zijn, heb ik volgens mij de enige hengst in Nederland die zo zacht als boter is in mijn handen...


De eigenaars van de manege waar ik vroeger les had, die hadden een dochter met een eigen paard, echt een schat, maar madam de eigenares vond dus ook dat t paard maar moest doen wat zij wilde, als t arme dier over een hindernis moest, en weigerde, dan roste ze haar er met de zweep overheen Stoom uit je oren , heb me echt diverse keren moeten inhouden om haar er niet eens met die zweep van langs te geven ! Boos!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:08

Ik vind dat een tik moet kunnen, beter 1x een tik geven dan 10x tikjes ofm 10x schoppen! Maar het moet wel een tik zijn als het paard zit te klieren of brutaal is, niet een tik als de ruiter zelf een verkeerde hulp geeft, want dan doet het paard niks fout, maar de ruiter.
Ook moet je een bang paard niet een straffen, want dat lost niks op!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:36

arabica_1 schreef:
Nou, ik vindt het dus NIET kunnen, wie zijn wij om ons bven een paard te stellen, en als dat paard, dat dus echt veel en veel sterker is dan wij, dan niet luisterd naar de ""baas"" meteen maar een kick in zijn ribben of een tik met die zweep...
De eigenaar en/of ruiter Knipoog Juist omdat een paard zo sterk is, is het heel logisch dat je hulpmiddelen nodig hebt om hem te corrigeren. Als je dat niet doet wordt het juist levensgevaarlijk.

Citaat:
Hoewel Tek's echte supereigenwijze dieren zijn, heb ik volgens mij de enige hengst in Nederland die zo zacht als boter is in mijn handen...

Dan heb je blijkbaar het perfecte paard gekocht Knipoog Veel anderen hebben niet het geluk zo'n supermakkelijk paard te hebben en zullen dus af en toe het paard flink moeten corrigeren. (het lijkt me trouwens wel saai, op een paard rijden dat nooit onbenullig aan het etteren is Knipoog)

Citaat:
De eigenaars van de manege waar ik vroeger les had, die hadden een dochter met een eigen paard, echt een schat, maar madam de eigenares vond dus ook dat t paard maar moest doen wat zij wilde, als t arme dier over een hindernis moest, en weigerde, dan roste ze haar er met de zweep overheen.

Tja, je moet wat als een paard weigert (uitgaande van het feit dat de hindernis een hoogte heeft die het paard makkelijk kan springen): als je hem niet flink op zijn sodemieter geeft wordt het een spelletje en een manier om onder het werk uit te komen.

Tam_

Berichten: 3730
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Dirksland. (ZH)

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:59

Ik heb een paard een keer een trapje gegeven Nagelbijten / Gniffelen
Het beest schopte tegen me knie Nagelbijten / Gniffelen
Dus ik kon toch al niet hard schoppen Knipoog

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:04

Zolang het terecht is en niet uit de hand loopt kan het, onterecht een tik geven of als het uit de hand loopt vind ik wel erg sneu

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:08

ik skup een paard het hele erf over als het moet, ik vind het zieliger voor mij als ik verongeluk

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:17

sorry
maar ik heb een fjord gereden..
en die stelde zich zo aan..
elke keer in galop dan sprong hij bij opeens zodat ik er (bijna) af viel..
toen heb ik 1x met de zweep 3 flinke tikken verkocht..
en het was afgelopen..
en bij een ander beest..
dat precies het zelfde deed (ik weet niet of het aan fjorden ligt)
sloeg ik gewoon op de rand van het zadel
dan schrok hij .. en stopte hij ook (voor een paar seconden).
ik weet dat je het niet mag gebruiken als strafmiddel..
maar zonder zweep doe ik het wel met mijn hakken (maar dan moeten ze eerst wel het bloed onder mijn nagels vandaan halen hoor.. ik sla echt niet bij elk wissewasje)