Wat houd een halve stal eigenlijk in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Atani

Wat houd een halve stal eigenlijk in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:27

Hey Mensjiess,
een vriendin van mij vroeg eens aan mij wat halve stal eigenlijk inhoud. Ik kon niet zo goed antwoorden en ik wil het zelf ook wel weten.

Nu jah,
alvast bedankt.

1Flashke1

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:29

Nog nooit van gehoord, misschien een box in tweeen gedeelt? Of een stand?
Of is dit misschien een vlaamse uitdrukking?

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:32

Ja, kan zijn. Ik woon ook in België. Het heeft iets te maken met je paard met iemand anders delen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:37

Oh, een bijrijdpaard? Of leasepaard? Begrip halve stal is in Nederland geen begrip.

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:40

Jah een bijrijdpaard geloof ik.

Presley

Re: Wat houd een halve stal eigenlijk in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:50

ik heb er nog nooit van gehoord...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:29

Halve stal doen is een Vlaamse uitdrukking. Je betaalt geld om een paard te delen met de eigenaar. Het is dus een mix tussen een bijrijdpaard (wat kosteloos is) en een leasepaard (waar je voor betaald maar die je voor jezelf hebt).

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:03

Ik geloof niet dat je ervoor moet betalen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:54

Urielle schreef:
Halve stal doen is een Vlaamse uitdrukking. Je betaalt geld om een paard te delen met de eigenaar. Het is dus een mix tussen een bijrijdpaard (wat kosteloos is) en een leasepaard (waar je voor betaald maar die je voor jezelf hebt).

Jep.
Dacht ik ook..

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:16

Halve stal is idd een Vlaamse uitdrukking.

Het houd in dat ieder de helft van de stal betaald (vandaar ook de naam halve stal) Het gaat ong als volgt...Jij als eigenaar van een aard hebt te weinig tijd voor je paard, of je kunt het onderhoudt niet meer alleen betalen, enz...dus zoek je iemand die met jou halve stal wil doen, zo betalen jullie elk de helft van de stalkosten en andere kosten zoals veearts en hoefsmid, de anderepersoon mag dan ook het paard verzorgen en bereiden...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:31

Bij ons gaat het iets anders zoals hierboven beschreven. Persoon A is de eigenaar van het paard, maar heeft niet voldoende tijd om elke dag te rijden. Daarom gaat persoon B "halve stal" doen. Dat houdt in dat A en B elks de helft van het stalgeld betalen. Het paard blijft echter volledig eigendom van A. A en B rijden/longeren/wandelen elk drie dagen per week met het paard, en de 7e dag is een rustdag. Kosten van DA, HS, ... zijn voor A omdat die eigenaar is. Qua materiaal varieert het: meestal wordt het materiaal dat A al heeft voor het paard gebruikt, soms koopt B ook nog spullen.
Ik zou er zelf nooit ofte nimmer aan beginnen.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:11

Hmm, raar, bij ons is een halve stalling volgens mij alleen 'swinters en zomers op wei.

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:20

Oh wat grappig nog nooit eerder die uitdrukking gehoord, maarja ik woon ook niet in de buurt van Vlaanderen.

Maar als je logisch denkt had je ik t ook wel kunnen bedenken, halve stal, halve kosten.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 03:33

Memuska schreef:
Bij ons gaat het iets anders zoals hierboven beschreven. Persoon A is de eigenaar van het paard, maar heeft niet voldoende tijd om elke dag te rijden. Daarom gaat persoon B "halve stal" doen. Dat houdt in dat A en B elks de helft van het stalgeld betalen. Het paard blijft echter volledig eigendom van A. A en B rijden/longeren/wandelen elk drie dagen per week met het paard, en de 7e dag is een rustdag. Kosten van DA, HS, ... zijn voor A omdat die eigenaar is. Qua materiaal varieert het: meestal wordt het materiaal dat A al heeft voor het paard gebruikt, soms koopt B ook nog spullen.
Ik zou er zelf nooit ofte nimmer aan beginnen.

inderdaad, klopt als een bus! lessen zijn (vanzelfsprekend) ook voor eigen kosten.Ikzelf heb het 2 jaar gedaan met als uitzondering dat ik mocht gaan en rijden wanneer ik wou ..zo'n 4 vaste dagen had ik en als de eigenaresse een dag reed en ik wou ook ,kon ik ook gaan (paard kon het namelijk heel goed hebben) ik ben ermee gestopt omdat mijn eigen paard eraan komt maar ook wel een beetje omdat je niks zeggeschap hebt.Eigenaresse liet ook veel andere mensen rijden met het paard en na een tijd sta je natuurlijk nergens.

Kost overgins heel veel geld natuurlijk..bijmij 150 euro als je dat omrekent maal 24 (plus 3 maanden opzeg)..kom je wel aan een aardig zadel plus leren laarzen etc.

dus..ik sta er tweezijdig tegenover