Hallo,
Ik zou ook graag een eigen paard willen.
Maar ik zou graag willen weten hoeveel het per maand kost.
Heb een eigen wei.
Paard krijgt dan ongeveer 70% ruwvoer (stro/hooi) en 30% krachtvoer (bix) heb ik gelezen, daar het gewoon voor recreatie is.
moet een paard dat in de wei staat beslaan worden?
bekapt wel zeker...
dan heb je wormenkuur en inentingen (welke inentingen?)
verzekering....
Het paard zal ongeveer 1.60 m zijn.
zadel enz. koop ik tweedehands.
Ik zoek een paard rond de 1500 euro rond 6 jaar en zadelmak.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de kosten per maand in deze omstandigheden.
Alvast bedankt voor wie mij kan helpen.
Hai,
Wat je nieuwe paard te eten krijgt hangt helemaal van het soort paardje af, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Uit je bericht begrijp ik dat hij niet op stal komt? Die kosten schelen je dan weer, maar reken wel dat je met erge natte winters (weet niet waar je woont) je paard niet tot z'n middel in de modder kunt laten staan en je dan nog extra kosten hebt voor bijv. noodstalling.
Bekappen moet bij ieder paardje gebeuren ongeacht hij/zij op het land staat of niet. Ik weet niet wat jij onder reacreatief verstaat, maar stel dat je lekker gaat buiten rijden over de openbare weg kan ik hoefijzers wel aanraden.
Entingen:
Hierover kan je het beste de veearts uit jou regio even over bellen. Het verschilt nogal in kosten heb ik gemerkt. Zijkunnen je ook vertellen wat de enting precies inhoudt.
Wormenkuur:
Zeker als je paard dag en nacht op het land staat zou ik hem elke twee maanden ontwormen. Bij onze veearts kon je hiervoor een worm pakket komen met 3 verschillende soorten spuiten. de reden van de drie soorten is dat hij er niet immuun voor wordt.
Verzekering:
Ik heb een basis verzekering en betaal niet zo heel veel per maand:
Al jou vragen op een rijtje:
Hooi/stro/brok/
Hangt van jou paard af.
Bekappen:(verschilt per regio)
€20,00
Entingen:(verschilt per regio)
€15,00 excl. consult
wormenkuur
€60,00 voor ongeveer een jaar.
Verzekering (zo duur als je het zelf wilt)
€10,00 per maand basis verzekering.
Houdt er rekening mee dat niet elk tweedehands zadel past op jou paard! koop niet koste wat het kost een tweedehands omdat deze goedkoper zijn, want een veearts consult door eventuele consequenties die hier uit voortkomen zijn duurder dan een goed passend zadel.
Laat je paard keuren (115,00) bij aankoop, die kan je in de toekomst een hoop kosten besparen!
Succes verder!