contra-galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardengek3

contra-galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:20

Ik had even een vraagje:P wat is contra-galop precies??
xxx

Serendipity1

Re: contra-galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:29

Verkeerde galop Lachen
Als je normaal gesproken op de linkerhand galoppeert, galoppeer je in de linkergalop. Als je in contragalop zit op de linkerhand, galoppeer je in de rechtergalop.
Snappie?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:58

Als aanvulling op Cynty heb ik nog dat het wel de bedoeling moet zijn dat je in de andere galop zit. Je galoppeerd dus bewust in de linkergalop, terwijl je rechtsom rijdt of andersom.
Als het niet de bedoeling is, zit je in de verkeerde galop en moet je dat corrigeren Lachen

paardengek3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:05

oke.. ik snap het !! Tong uitsteken thanx

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:11

PriscaZ schreef:
Als aanvulling op Cynty heb ik nog dat het wel de bedoeling moet zijn dat je in de andere galop zit. Je galoppeerd dus bewust in de linkergalop, terwijl je rechtsom rijdt of andersom.
Als het niet de bedoeling is, zit je in de verkeerde galop en moet je dat corrigeren Lachen

Woeps, dat hoort er natuurlijk ook bij he Schijnheilig

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:13

PriscaZ schreef:

Maar waarom zou je eigenlijk een paard laten galoperen op de verkeerde hand?? Sorry, maar dat snap niet.. Tong uitsteken Bloos Zit dat nou aan mij? Of vinden jullie het ook een beetje vreemd
Na ik ga nu uiteten, dus doeg doeg!
Kusjes YerrY! Vingers aflikken Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:30

djerada schreef:

Maar waarom zou je eigenlijk een paard laten galoperen op de verkeerde hand?? Sorry, maar dat snap niet.. Tong uitsteken Bloos Zit dat nou aan mij? Of vinden jullie het ook een beetje vreemd

Omdat dat misschien moet voor in een proef..

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:54

Olympia schreef:
djerada schreef:

Omdat dat misschien moet voor in een proef..

Oke! Haha!

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:22

En hoe zet je een paard in contragalop Verward

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:10

In proeven zet je je paard in contragalop door gewoon in de goede galop aan te springen, van hand te veranderen en niet van galop te wisselen. Dus als je rechtsom rijdt, gewoon in rechtergalop aanspringen, dan van hand veranderen en doorgaloperen in de rechtergalop.

Dat laatste snapt mijn paard niet Lachen die denkt meteen "Oh, we zijn van hand verandert dus changement!"

Meestal begin je met oefenen door flauwe gebroken lijnen in galop te rijden. Dan rijd je ook al 1 deel van de lijn in contra, die dan steeds meer uitbouwen tot een soort slangevolte.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:16

Dat is ook niet helemaal waar hoor wat jij zegt PriscaZ.. Je kan je paard ook gewoon expres verkeerd laten aanspringen

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:21

Maar met contraglop zit je toch niet hele rondes in de verkeerde galop? dat kan natuurlijk wel, maar ik dacht meer dat dat was bij een rechts/linksomkeert, gebroken lijn en wijken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:39

Olympia schreef:
Dat is ook niet helemaal waar hoor wat jij zegt PriscaZ.. Je kan je paard ook gewoon expres verkeerd laten aanspringen

Ik heb toch ook niet geschreven dat dat niet kan? ik schrijf dat het in proeven vaak zo gaat. Natuurlijk kan dat.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 00:29

even een aanvullling: het is wel de bedoeling met de contragalop om deze dan ook met de juiste stelling ed te rijden. Dus als je op de linkerhand rijd je dus in de rechtergalop zit met rechterstelling ed.

En je moet in proeven bijvoorbeeld een slangevolte in galop doen en dan de 2e boog in contragalop. Maar ook een gebrokenlijn.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:25

Het komt geloof ik ook gewoon voor dat je een lange zijde in een proefje in contragalop moet rijden... Dus niet gewoon een klein stukje met een gebroken lijn.

Waarom zou je expres in de verkeerde galop aanspringen? Omdat dat gewoon een leuke oefening is, ook als je geen wedstrijden rijdt. Het is leuk om je paard zo te trainen dat ze ook echt luisteren naar je beenhulpen, zowel de goede galop als de contragalop (natuurlijk moet je ook een beetje met je teugel voor de juiste stelling zorgen).
Genee: meestal is het niet de bedoeling een hele ronde in contragalop te rijden... Eerder alleen een zijde of een klein stukje met een gebroken lijn. Knipoog

Ik wil trouwens nog even een leuk voorbeeldje noemen waarom het leuk is om in de contragalop te kunnen overspringen.... Als je naar Anky van Grunsven kijkt op bijvoorbeeld de Olympische Spelen, wisselt zij van galop om de 2 passen (of om de pas). Dus 2 passen goede galop, 2 passen contragalop, 2 passen goede galop, 2 passen contragalop... Op deze manier lijkt het net alsof het paard 'danst'. Natuurlijk erg lastig en zoiets lukt lang niet iedereen... Maar wel erg mooi als je zoiets kan!

Ook een leuke galopwisseloefening is om in galop van de ene volte, in het midden over te springen in goede galop naar de andere volte... Maar da's natuurlijk geen contragalop. Tong uitsteken

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:15

In de verkeerde galop galopperen is moeilijker voor het paard. En tjah, hoe beter je rijdt, hoe moeilijker je de oefeningen maken kunt. Uitdaging dus.

Je kan ook gewoon in contraglop aanspringen hoor, hoeft niet persé dmv van hand te veranderen.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:06

ik leer m'n paard ook in de verkeerde gallop aan te galloperen..op een goed commando. als je contra gallop in de proef hebt..en hij schrikt progelijk of valt in draf, kun je altijd nog aangalloperen in de contra gallop! natuurlijk oefen ik dit niet elke dag..maar gewoon 2 keer in de week, zodat je dat even 'bijhoud'. t is toch heel makkelijk hoor! t is me zelf een keer overkomen dat ik in de contra gallop moest aangalloperen omdat dr iets niet goed ging in de proef, volgensmij viel ze in draf..maar weet het niet meer zeker..

horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:24

je moet je binnenbeen naar achter leggen voor de contra dacht ik Tong uitsteken