Hoe zorg ik dat m'n shettie vertrouwen in mij krijgt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PimShettie

Hoe zorg ik dat m'n shettie vertrouwen in mij krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:15

Mijn ponnie ziet mij niet egt als leider, hij luistert niej naar me enne als we gaan wandelen dan trekt ie me vooruit en hij is heel sterk en hij wil naar de gras. Ik wil graag ervoor zorgen dattie mij als leider ziet ennuh ik wil dat ie me wel blijft vertrouwen, niet dat ie dan bang voor me wort ofzo. Hoe moet ik dat doen en met rijden staat ie altijd stil en wil Pim niet vooruit en is dat ook en questie van dat ie dominant is want hij wil op de terugweg wel snel

I_love_noor

Re: Hoe zorg ik dat m'n shettie vertrouwen in mij krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:49

Vooral consequent blijven en redelijkzijn! Zo ben je wel de baas zonder dat hij bangvoor je wordt en je laat hem ook niet over je heen lopen.Je kan hem best eens op zijn donder geven als het terecht is als je hem maar beloond als ie het wel goed doet!!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:55

Ga eens met hem freestylen, dat werkt egt heel goed. Deed ik ook eerder altijd met mijn kleine verzorgpony (dartmoor). Later liep die echt overal achter me aan , los en ook buiten. Sommige pony's vinden dat niet leuk maar je moet het ze ook voorzichtig bijbrengen wat de bedoeling. Ga eens naar de bieb voor zo'n boekje waar alles instaat. Want dat is nu een beetje moeilijk uit te leggen. Alles wat je nodig hebt is een beetje ronde bak, je schattige pony, een lang touw (longeerlijn ofzo) en jouw houding. SUCCES ermee kuzz juud

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:01

Ik verplaats het even naar JVMR. Dit is niet echt iets voor rijtechnisch Lachen.

PimShettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:24

Freestyle lijkt me wel leuk, maar hoe begin ik en ik heb geen bak. Alleen een weiland, maar daar staan ook andere paarde in. En helpt dat ook met problemen met rijden?

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:57

Hier wat tips:
- Een join-up ; Je laat je shet los in de bak en laat hem rondjes om je heen galoperen (los, dus niet aan de longe ofzo). Laat hem zo rennen tot hij 'opgeeft' en zijn binnenoortje naar je toedraaid. Dit is het eerste teken, dat hij je in de gaten houd. Hou hem bezig door overgangen van draf en galop te maken en probeer ervoor te zorgen dat hij van hand veranderd door voor hem te staan (wel opletten!). Het tweede teken is als hij ontspant en met zijn neus vlak langs de grond draaft. Laat hem nu overgaan naar de stap, en ga met je rug naar hem toe staat. Wacht tot hij op je af komt.. Het is dan de bedoeling dat je naar de grond kijkt (voor je! Tong uitsteken ), ontspant en stil bent. Als hij rustig naar je toeloopt en zijn neus zachtjes tegen je aan duwt en briest, is de join-up gelukt! In Heartland boeken word het ook gedaan.
- Wees consequent. Dat is denk ik nog wel het belangrijkste. Dat wil zeggen dat JIJ de baas bent en je poony ook naar jou luisterd. Als jij wilt stappen, GA je stappen, als jij wilt halthouden, GA je halthouden. Dus daar bedoel ik mee dat wat jij wilt, gebeurd er ook. Hoe moeilijk de pony erover doet, hou vol en ga ermee door tot hij/zij opgeeft. En als hij bijvoorbeeld iets doet wat je eerst niet goedkeurd en boos op hem word, word dat dan steeds opnieuw als hij het weer doet, dus word niet de ene keer wel en de andere keer niet boos op hem. Dan is de kans ook groter dat hij je gaat uitproberen en andere en alles, en dat is niet leuk!!
- Ga bijv. lekker bij hem zitten als hij alleen in zijn stal staat. Zo bouw je ook een band op.
- Je hoeft niet altijd de standaard dingen te doen, geef hem extraatjes. Goed voor jullie band, en het is gewoon lekker ontspannend. Geef hem bijvoorbeeld een heerlijk uitgebreide goede poetsbeurt.
- Kom ook lekker langs als je niet HOEFT te komen. Dan kom je gewoon op eens lekker met hem te knuffelen!
- Als hij iets moeilijk vind, bijv. met het rijden, moet je het rustig aan met hem doen. Als hij dan iets moeilijks gedaan heeft, en hij heeft gedaan wat jij wilt, beloon hem dan, en blijf het dan niet steeds opnieuw doen. Als je stopt en hem beloont waneer hij het goed gedaan heeft, weet het paardje ook dat ie het goed gedaan heeft. Anders kan het zijn dat de pony het idee krijgt dat het steeds niet goed is, en zeker als hij/zij er moeite mee heeft om het te doen.
- Als je boos bent op hem, doe dan zo snel mogelijk weer 'normaal'. Dat je niet heel lang boos blijft om iets, want dat begrijpt een paard meestal niet. Als je hem gewoon snel waneer hij zijn 'actie' heeft gedaan een tik geeft en iets boos zegt ofzo, dan is het klaar. Blijf dan niet een half uur op hem boos. Als je dan pissig bent en eerder of soms (bijna) onnodig een tik geeft, is dan onrechtvaardig.

Na, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Knuffel ze! Tong uitsteken Knipoog
Kuss YerrY

shellybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:31

die join-up zoals hij in de heartland boeken wordt beschreven is niet de juiste techniek de juiste techniek is je paard net zolang wegjagen totdat hij niet meer weg wil rennen voor jou als je begint te merken dat hij niet meer weg wil rennen moet je je pas omdraaien en net zolang wachten tot hij naar je toekomt (ik heb de boeken van heartlandgelezen en toen de officieele boeken waarin de join-up staat en dat verschilt nog al erg :S )

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:49

ga leuke dinge met de shet doen.
-lekker poetsen.
-lekker wandele
-spelletjes

gooi je shet los in de bak en laat hem in verschillende gangen gaan.
wat djerada zegt vindt ik niet goed.
een paard late galopere tot hij zijn oor naar binne draait.

ik zou hem ook laten stappe en draven en zo.
want hij kan zijn oor ook naar binne draaie voor een geluid.

dus ik zou hem lekker in verschillende gange laten lopen door de bak en op geefment op je hurke gaan zitte en hem roepen.
net zolang tot hij komt.

doe dit een paar keer in be week en geef hem na elke training een beloning.

succes Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:52

blijf consequent.
als het paard door je heen loopt wordt boos.
blijf niet te lang boos anders wordt hij bang

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:57

Verdiep je eens je paard, waarom doet je paard zo? Je zegt dat ie bij meerdere paarden in de wei staat en dat is ideaal om hem te observeren. Kijk hoe hij reageert op de andere paarden, welk paard is het hoogste in rang? Hoe doet dit paard wanneer jouw paardje te dichtbij komt? enz... enz..
Wanneer je weet hoe je paard denkt en wat zijn natuurlijke reactie is, kun je pas goed je dominantieprobleem overwinnen. Wanneer je goed geobserveerd hebt, doe dan maar zoals het hoogste geplaatste paard doet! Ik durf te wedden dat je binnen een week geen grote problemen meer hebt.

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:02

shellybaby hoe is het dan want ik heb diej boeken ook gelzen en de join-up ook geprobeert (mrr med een pony diej daar niej egt voor beleert is )(lukte niej om te beleren had geen sweep had geen touw ) en ut lukte niej ze lette totaal niet op me

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:06

Lisjuhsproet, Zou je asjeblieft normaal nederlands kunnen typen, msntaal is hiet niet toegestaan.

verder wil ik je als tip geven, dat je consequent moet blijven en verder ga ik ook met de tip van Annetje mee

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:31

Je moet wel streng blijven tegen je shet en laten zien dat jij de baas bent maar ook niet onnodig gaan slaan of schreeuwen ofzo! Je moet ook een echte band met de shet krijgen door vaak lekkere poets beurten te geven en veel tegen haar/hem te praten.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:48

gaan hem is een keer heel lang poetsen dan krijg je ook wel een band door met je perd en blaas in zijn neus gaten had ik ergens gelezen dat je zo ook goede band met zo op kan bouwen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:05

Ga alsjeblieft niet zelf aan het klooien met een huis-tuin en keuken beschrijving van een join-up! Dan maak je er meer mee kapot dan dat je goed doet. Wil je dat doen? Zoek er dan eerst goede info over.

Is het trouwens een hengst?