wat te doen als een paard stijgert ?!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:44

Ik ook, daarom zeg ik het. Al vereist het wel enige durf en lenigheid. (die vriendin durft het niet en is daarmee ook niet snel genoeg om het dus uit te voeren).....Bij Orthos ben ik er wel makkelijk in. Zodra meneer maar begint te bedenken dat hij dat wel eens kan proberen (komt dan ook maar enkele cm van de grond hoor) dan heb ik mn hand al gereed. Gelijk afleren....!!

bosal

Berichten: 58
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:49

Kimpjeuh schreef:
ik heb ook gehoord om eventueel als deze oplossingen echt niet helpen om met een fles water met een gat in een tik te geven op hun hoofd als ze steigeren en dan hebben ze het gevoel dat er bloed over hun kop loopt maar dat is dan water
het schijnt dat het helpt

ik heb weer gehoord dat veel mensen denken dat het goed is maar juist het tegen werkende effect heeft dat ze dan bang worden wont een te horde klap bij hun oren is dodelijk daarom vind niet ieder paard dat leuk



maar over dit forum mischien heeft je paard last van zijn tanden en doen die bewigingen hem zeer ik zou er gewoon een gespecialie zeerde dierenarts bij halen als er dan niks aan de hand blijk te zijn vindt tie het zeker geen leuke iets mischien moet je eens een paar keer zonder egt aan de teugels te laten lopen rijden dat kan het geval ook zijn en later weer voor zichtig met hem aan de teugels rijden Pling

ps: slaan en trappen vindt ik niet egt een optie

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:08

Flink aan de linker of de rechter teugel trekken. Je trekt dan zijn of haar hoofd om waar door hij wel op zzijn voorbenen moet landen. Dat is mij teminste geleerd.

Maar ik hoor nog steeds mensen zeggen. DAt je een ei of een zakje water mee moet nemen en zodra het paard gaat steigeren het zakje of het ei kapot slaan op zijn hoofd. Dan komt ie naar beneden om dat hij denkt dat hij zijn kop gestoten heeft en bloed.
Snap alleen nog steeds niet hoe ik een zakje water mee neem of een ruw ei.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:12

Bosal............. vind jij verongelukken met een steigeraar wel een optie dan?

Bij steigeren kan een paard van mij een paar flinke dreunen om zn harses krijgen....... en als hij geluk heeft met mn blote hand. Hoe dom ik ook doe, het paard MAG niet steigeren. Er zijn subtielere manieren om mij dingen duidelijk te maken

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 01:13

snel er voor gaan staan en zijn buik borstelen,ken je er tenminste knap bij Knipoog

wil je dat ie niet meer steigerd.....betonnen schoenen geven

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:17

mijn vorige paard probeerde mij ook vaak uit door net te doen alsof ze iets eng vond en dan gaan steigeren....
goeie klap tegen dr hoofd, dan was het ook altijd weer snel afgelopen

Steefie_3

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:41

sloeg je je paard dan altijd als tie ging steigeren?!! Verward persoonlijk vind ik dat nou geen goede beslising, je kan toch ook gewoon rustig blijven. Je paard word alleen maar meer gestresst als je gaat slaan. Het is precies het zelfde als een kind vervelend doet (bv. huilen) en dan sla je je kind en dan gaat ie nog harder huilen. Het komt er eignelijk op neer dat je er zelf weer last van hebt!

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:54

ik doe altijd als n paard op ze achterbenen gaat staan.
teugels los om ze nek hangen dus ook naar voren zitten en het paard een flinke rotschop verkopen Lachen

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:41

Steefie_3 schreef:
sloeg je je paard dan altijd als tie ging steigeren?!! Verward persoonlijk vind ik dat nou geen goede beslising, je kan toch ook gewoon rustig blijven. Je paard word alleen maar meer gestresst als je gaat slaan. Het is precies het zelfde als een kind vervelend doet (bv. huilen) en dan sla je je kind en dan gaat ie nog harder huilen. Het komt er eignelijk op neer dat je er zelf weer last van hebt!


ja.. sorry maar dat kan jij vinden, maar ik heb er gewoon een hekel aan als paarden gewoon gaan "zoeken" naar iets waar ze van ZOUDEN kunnen schrikken en dan net doen alsof het zo eng is...
als ik mijn paard dan gerust probeerde te stellen dan bleef ze zo vreselijk irritant doen, maar op een gegeven moment word je dan ook zat.. !
na een paar tikken was het zo over en stond ze zelfs niet meer stijl overeind op de weg...
liever dat dan mijn eigen paard over me heen laten lopen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:21

Tyler schreef:
ja.. sorry maar dat kan jij vinden, maar ik heb er gewoon een hekel aan als paarden gewoon gaan "zoeken" naar iets waar ze van ZOUDEN kunnen schrikken en dan net doen alsof het zo eng is...
als ik mijn paard dan gerust probeerde te stellen dan bleef ze zo vreselijk irritant doen, maar op een gegeven moment word je dan ook zat.. !
na een paar tikken was het zo over en stond ze zelfs niet meer stijl overeind op de weg...
liever dat dan mijn eigen paard over me heen laten lopen.


Achja iedereen zn eigen mening hoor Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:19

Ik ben het zeker wel met Tyler eens. Steigeren is NOT DONE en zal altijd (hoe dan ook) gevolgd worden door een paar flinke draaien om de oren en een trap naar voren.

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:54

Stephany schreef:
Achja iedereen zn eigen mening hoor Scheve mond


idd... ieder zo zijn eigen mening Lachen

loena123
Berichten: 30
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: oss/ nnord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:49

ik heb het nog nooit mee gemaakt gelukig maar Schijnheilig

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:30

Wat ik weleens heb gezien:
paard steigert, je gaat voorover zitten, tijdens het steigeren sla je een blikje gevuld met water tussen zijn oren kapot, paard denkt ie dat ongelooflijk zijn kop heeft gestoten omdat het water over zijn hoofd loopt. Paard denkt dat het bloed is en de klap was zijn gestoten hoofd. Het hielp wel. Of ik het ermee eens ben, is een ander verhaal.

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:35

napie schreef:
:)* snel er voor gaan staan en zijn buik borstelen,ken je er tenminste knap bij Knipoog

wil je dat ie niet meer steigerd.....betonnen schoenen geven


kun jij ook nog serieus andwoorden??? Knipoog
vondt die met de wortel wel heel komisch

lieferdje
Berichten: 468
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: wat te doen als een paard stijgert ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:03

nolu wij hadden ook zo een paard dat zodra hij geen zin meer had kwam hij omhoog en liet hij zich achterover valle en er zijn ook al paar keer kinderen naar ziekehuis gebracht daardoor

me instructrice zei toen ik er keertje op moest toen kwam ie ook weer omhoog toen zij ze geef hem nu is een flinke klap tusse ze oren met die zweep. Huilen Verdrietig

en dat deed ik ook al was t zielig hij moets gewoon keertje ophouden
nou na die klap heeft hij het nooit meer gedaan...

vond het wel zielig maar was wel blij dat hij het daarna nooit meer deed en nu nog niet..

lieferdje
Berichten: 468
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:08

sorry maar ik ben het met je eens... slaan helpt soms echt wel hoor vooral als paarden leuk doorblijven gaan met vervelend zijn
na een knal zijn ze echt wel braaf hoor


Tyler schreef:
Steefie_3 schreef:
sloeg je je paard dan altijd als tie ging steigeren?!! Verward persoonlijk vind ik dat nou geen goede beslising, je kan toch ook gewoon rustig blijven. Je paard word alleen maar meer gestresst als je gaat slaan. Het is precies het zelfde als een kind vervelend doet (bv. huilen) en dan sla je je kind en dan gaat ie nog harder huilen. Het komt er eignelijk op neer dat je er zelf weer last van hebt!


ja.. sorry maar dat kan jij vinden, maar ik heb er gewoon een hekel aan als paarden gewoon gaan "zoeken" naar iets waar ze van ZOUDEN kunnen schrikken en dan net doen alsof het zo eng is...
als ik mijn paard dan gerust probeerde te stellen dan bleef ze zo vreselijk irritant doen, maar op een gegeven moment word je dan ook zat.. !
na een paar tikken was het zo over en stond ze zelfs niet meer stijl overeind op de weg...
liever dat dan mijn eigen paard over me heen laten lopen.

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:15

lieferdje schreef:
sorry maar ik ben het met je eens... slaan helpt soms echt wel hoor vooral als paarden leuk doorblijven gaan met vervelend zijn
na een knal zijn ze echt wel braaf hoor


haha jaah idd...
meestal zijn ze je gewoon aan het uittesten... kijken hoe ver ze kunnen gaan.
En dat kun je beter vanaf het begin al tegen gaan, anders is het paard jou straks de baas in plaats van andersom

[/quote]
Laatst bijgewerkt door Tyler op 23-02-05 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:16

lieferdje schreef:
sorry maar ik ben het met je eens... slaan helpt soms echt wel hoor vooral als paarden leuk doorblijven gaan met vervelend zijn
na een knal zijn ze echt wel braaf hoor


haha jaah idd...
meestal zijn ze je gewoon aan het uittesten... kijken hoe ver ze kunnen gaan.
En dat kun je beter vanaf het begin al tegen gaan, anders is het paard jou straks de baas in plaats van andersom

[/quote]

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:18

hahaha.. sorry 2x geplaatst... foutje

lieferdje
Berichten: 468
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: wat te doen als een paard stijgert ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:24

ik rijd ook echt zo een vervelende knol...
me verzorg pony elke keer doet ze iets anders om me uit t probere
gewoon knal voor dr bek en ze stopt met alles en is meteen braaf..
soms dan probeert ze bv je een tik t verkope met haar voorbeen ofzo nou dan krijgt ze van mij gewoon een lel..
en dat helpt wel want ze weet dan meteen wie de baas is

lieferdje
Berichten: 468
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: wat te doen als een paard stijgert ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:24

ik rijd ook echt zo een vervelende knol...
me verzorg pony elke keer doet ze iets anders om me uit t probere
gewoon knal voor dr bek en ze stopt met alles en is meteen braaf..
soms dan probeert ze bv je een tik t verkope met haar voorbeen ofzo nou dan krijgt ze van mij gewoon een lel..
en dat helpt wel want ze weet dan meteen wie de baas is

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:39

maartjuh schreef:
naar voren zitten, niet aan de teugels hangen, en vooruit trappen. Ja trappen ja. Hij moet weten dat steigeren NOT DONE is!


mee eens OK dan!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:00

Steefie_3 schreef:
sloeg je je paard dan altijd als tie ging steigeren?!! Verward persoonlijk vind ik dat nou geen goede beslising, je kan toch ook gewoon rustig blijven. Je paard word alleen maar meer gestresst als je gaat slaan. Het is precies het zelfde als een kind vervelend doet (bv. huilen) en dan sla je je kind en dan gaat ie nog harder huilen. Het komt er eignelijk op neer dat je er zelf weer last van hebt!


als een paard vaak steigert en niet toevallig een keer uit schrik of zo
maar echt om je eraf te gooien is het echt niet zielig om hem te slaan, ik tik dan altijd een keer tegen zijn oren aan dat werkt meestal goed genoeg..
ga jij nou echt gaan zitte w8e tot ie vanzelf een keer ophoud of zo?
wist niet dat er nog zulke domme ruiters bestonden

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:52

Margon schreef:
maartjuh schreef:
naar voren zitten, niet aan de teugels hangen, en vooruit trappen. Ja trappen ja. Hij moet weten dat steigeren NOT DONE is!


mee eens OK dan!

Met je meeloperig Vork .Maar ben het daar ook mee eens..Op stal hadden we er 1 die ook in de lessen liep en zo steigerde alleen die heb ik vaak genoeg vooruit getrapt maar hielp nooit echt...Heb er 1 keer maar ook echt 1 keer een klap met mijn hand op haar hoofd gegeven toen ze bleef steigeren..Maar hou daar eigelijk niet van maar het hielp wel toen Knipoog.