wie scheert zijn paard????

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:52

Ik heb nu zijn wintervacht lekker laten groeien en zodra ik een keer tijd heb gaat het scheermes erover. Vorig jaar nog niet gedaan omdat ie toen gewoon iets minder ver was, maar nu heb ik toch vaak wel 2 x per week fanatiek les en dan vind ik t wel lekker dat ie geschoren is. Hij krijgt van zichzelf ook een enorme vacht!

YoJcE

Berichten: 459
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:41

dit jaar voor het eerst. mensen die ik ken zijn er positief over dus. ga het ook proberen nou hij veel moet werken

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:38

Ik scheer alles, behalve een 'pad' op dr rug zeg maar.
En mn andere beestje van 1.5 word natuurlijk niet geschoren!!

Celeste
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:38

Bij ons worden ze allemaal geschoren, als ze flink hebben gewerkt duurt het zo lang met al die lange winterharen voordat ze droog zijn!

Vidaltje

Berichten: 152
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:11

Vidal is vorig jaar niet geschoren, maar had wel een deken op...
En hij is nu wel geschoren ( voor de 1e keer, en hij was btw superbraaf OK dan! ) en heeft nu een lekkere warme deken op

Persoonlijk ben ik zelf wel een voorstander van scheren, want onze paarden staan in de tuin, en als ze dan moeten gaan verharen daar zijn de buren niet blij mee..
En ook heeft hij vorig jaar enorm veel last gehad van zijn wintervacht ( en daar bedoel ik mee; snel bezweet, en ontzettend veel jeuk Verdrietig hij heeft zichzelf ook helemaal kapot geschuurd toen Huilen ) dat ik hem dit jaar persé geschoren wou hebben..
En het eindresultaat is super geworden, ondanks dat ik even moest wennen aan mn 'gloednieuwe' geschoren-kale fjord Haha!

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:46

als de winter is geweest en het zonnetje komt eraan Lachen dan worden ze par geschoren dan hebben ze ook hun wintervacht gekregen *LOL*

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:15

Zazou is 2 winters terug geschoren. Nou dat zag er werkelijk niet uit Clown Ze was helemaal grijs Bloos! Terwijl ze in het echt donkerisabel is.. Dus daar doen we niet meer aan Knipoog

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:35

We scheren ons paard niet. We hebben er nu sinds 1,5 week een dun dekentje op liggen, en ze zit mooi dun in haar vacht. Als het echt kouder wordt doen we de winterdeken op.

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:42

Ik had een haflinger x arabier..
En die was na het rijden ook behoorlijk nat zeg maar kletsnat..dus toen hebben we hem ook geschoren..dat beviel echt super..
Na een uur les was hij wel warm..even het zweetdeken op. poetsen en klaar..

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:01

Zhivago"]
[quote="Amvbeek schreef:
Als het buiten vriest en ik ga met een bezweet paard van de warme binnenmanege naar buiten is dit echt niet gezond voor haar.


Citaat:
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!
[/quote]

pfff beetje naief van je. Maar goed dat is jouw mening en als we hier over gaan discuseren dan zijn we lang bezig.

Ik scheer mijn paard wel gewoon. Ik heb laatst een half uur gestapt en toen was mijn paard nog niet droog. Het lijkt me eigenlijk zoiets als met een natte handdoek (die al het vocht opzuigt dus) buiten in de wind gaan staan. Daar word je ook ziek van. Beetje slechte vergelijking lijkt me dus.