wanneer beginnen met springen jong paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RomieDeniez
Berichten: 168
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:02

7 jaar...
dan is het beenwerk pas hard..

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:47

RomieDeniez schreef:
7 jaar...
dan is het beenwerk pas hard..

7 jaar is veel te laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:46

dan moet ie ZZ zijn Haha! Knipoog

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:59

runningkawa schreef:
dan moet ie ZZ zijn Haha! Knipoog

daar vind ik dat je gelijk in hebt!!! de 7 jarige paarden bij ons in de manege springen toch zeker 1.25 hoor!! Verward komaaaan om om 7 jaar te BEGINNEN met springen dat gaat toch niet!!! dat is belachelijk!sorry dat ik het zo moet zeggen maar dat is belachelijk! ik ben begonnen op 3.5 toen ze 2 maanden zadelmak was met balkjes en een kruisje heel soms maar vrij vaak balkjes in draf en galop. toen ze net 4 was deed ze al oefenparcourdjes mee 1ste parours: 40 cm daarna 60 cm, toen ze dat goed deed ging ik 80 cm springen en daarna 90 cm. nu is ze bijna 4.5 en springt nu B maar binnekort L. ze is 4 jaar!!!!! ik probeer trouwens de cyclus voor 4 jarige een beetje te volgen! op 7 jaar moet mijn paard Z lopen! en niet beginnen met balkjes en kruisjes ! daar ben ik het echt helemaal niet mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:54

ga in januari maar is naar wat 'grotere' springconcoursen. moet je meer eens kijken hoeveel net 4 jarige er in de sport lopen.

en als het echt zo slecht was zouden ze de leeftijd wel opschroeven tot 5 of nog veel ouder

ik vind dat als je paard een maand 0f 4 onder het zadel heb en hij is er aan toe dat je makkelijk kan beginnen met een sprongetje.
is ie iig als 4 jarige klaar voor de grote wedstrijden

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:36

hej
met springen moet je gewoon pas beginne als je paard goed bevestigd loopt in alle drie de gangen en als dat al is als ie 3,5 is (wat ik me haast niet voor kan stellen) kun je er dan al mee beginnen maar sprin in het begin gewoon niet te vaak spring 1 keer in de twee weken of zo het is namelijk wel heel zwaar belastend, begin ook niet te vroeg met hoog springen.
tip laat je paard eerst een paar keer los springen zodat ie eerst op zijn eigen benen kan uitvinden waar waneer en hoe ie moet afzetten dan is er tenminste nog niemand die hem kan storen in zij beweging, dit kan af als ie 3 jaar is (zorg bij het los sprinen wel dat ie niet de bak uit kan en bouw de hindernis zo dat ie er wel over moet dus langs de lange zijde van de bak tegen de wand aan en paralel aan de bak wand zij balken op 1,5 meter hoogte zodat ie wel moet springen)

suc-6
groetjes
develsgirl Schijnheilig

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:37

RomieDeniez schreef:
7 jaar...
dan is het beenwerk pas hard..


zo krijg je toch nooit een top springpaard???
Verward

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:27

develsgirl schreef:
zo krijg je toch nooit een top springpaard???
Verward

Nee maar dan kan je paardje wel de 30 halen. Veel paarden worden te vroeg ingereden en er wordt te vroeg mee gesprongen.
Ik wacht tot 5 jaar.

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:07

zou ik ook wel doen met zo'n arrabier
en zeker als ie nog niet eens een hoofdstel kent
ik zie je al gaan op de wedstrijd

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:49

Arabesk schreef:
Nee maar dan kan je paardje wel de 30 halen. Veel paarden worden te vroeg ingereden en er wordt te vroeg mee gesprongen.
Ik wacht tot 5 jaar.


dat vind ik belachelijk! bij ons op stal staat een paard "wimpel" die is nu 31 jaar geworden en heeft internationeel gelopen heeft ooit 2.15 gehaald en is op 4 jaar mee in de cyclus gegaan! paard ziet er nog super goed uit en staat alle dagen gewoon nog in de weide te galloperen!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:10

Kimpjeuh schreef:
dat vind ik belachelijk! bij ons op stal staat een paard "wimpel" die is nu 31 jaar geworden en heeft internationeel gelopen heeft ooit 2.15 gehaald en is op 4 jaar mee in de cyclus gegaan! paard ziet er nog super goed uit en staat alle dagen gewoon nog in de weide te galloperen!


thanx voor je andwoord
zo ken ik er ook wel meer!
iets minder hoog dan maar wel goed en oud

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:56

ik zou niet eerder beginnen met echt heel erg hoog springen(boven de 1.00 meter) dan ie echt volwassen is: anders is zijn rug en het beenwerk er nog niet aan toe! je kan volgens mij wel eerder beginnen met springen maar ik zou het niet te vroeg doen want als je hem op jonge leeftijd verknoeit met springen doet ie het van z'n leven niet weer!!!!

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:45

Nou mijn paardje is nu bijna 4 jaar en we hebben dr 1 keertje voor de fun mee gesprongen *LOL* en hij vond het echt superleuk en dat was 50 cm, dus ik denk dat je zo af en toe wel een sprongetje met een 3 en een half jarig paard kan maken!!!!??

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:25

ik denk dat als hij het leuk vind, dat je het wel zo af en toe kan doen hooor!
dan wend hij er tenminste vast aan!

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:39

tussen 4 en de 5 jaar

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:50

Als ik de 2e keer op me 3jarigen zit gaan ze hier al in de testfase langs de kant hoor Lachen

Waarom mogen hengsten dat wel in de verrichtingen en de mijne niet ? En losspringen onbesuisd hoog.

Meeste lopen bij mij in Januari B, zomer L. Heb er 1 gehad liep in juli toen ie 6 Jaar werd Z met 20 + winstpunten. Op tijd rust, goede wedstrijdplanning, kijken naar het paard hoe hij zich voelt.

Er zijn grote verschillen, sommige zijn met de 3 jaar nog heel jeugdig, andere met der 3 jaar al flink rijp en sterk.....

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:19

advertenties met echt springpaarden te koop die echt alleen als springpaard zijn, dan worden sommige al met 2.5/3 begonnen.
maar ik vind dat echt niet goed.
daarom als ze ouder worden heb je er niks meer aan.
hoe kan je nou eigenlijk met een paard van 2.5/3 gaan springen.

maarja als ze als springpaard verkocht moeten worden doen mensen dat.

maar ik zelf vind 5 een mooie leeftijd.
ik vind dat het paard eerst volgroeid moet zijn.
sommige vinden dat niet.
maar dat is persoonlijk mijn mening

Steefie_3

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:27

veel mensen vinden 7 jaar te laat. Persoonlijk vindt ik dat geen schande ofzo, ik weet niet wat die mensen willen maar ik vind dat eerlijk gezegt een beetje rushen. Je paard is toch geen konijn ofzo die maar tot zn 5e leeft zo'n paard heeft nog een heel leven voorzig en de toekomst kan je toch niet voorspellen. Er was een paard van 31 en die reed nog als de beste en met sommige paarden is het beter als je op zn 20e al stopt. Je kan toch beter rustig aandoen. Ik snap niet dat een paard binnen no-time in de ZZ moet zitten Verward

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:03

je paard leert veel makkelijker op jonge leeftijd zoals ik al zei ik sprong op 3.5 jaar al wat stijltjes en kruisjes maar niet elke week ofzo he. 2 maand voor dat ze 4 jaar werd sprong ik al een wedstrijdje van 60-80 cm. nu is ze 4 jaar geworden in mei en springt ze 1.00-1.10. L dus.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:14

Zodra rem, gas en stuur erop gemonteert zijn kan je best een sprongetje maken. Is niet leeftijd gebonden

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:12

ik heb gister voor het eerst gesprongen met mijn 6 jaige merrie die een paar maandjes onder het zadel is, ging heel goed , natuurlijk nog maar laag, maar ze deed het super Lachen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:34

gijsenkim schreef:
Zodra rem, gas en stuur erop gemonteert zijn kan je best een sprongetje maken. Is niet leeftijd gebonden


vind ik wel, ik vind dat een paard toch echt volgroeid moet zijn..

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:37

nou ik heb een veulen van nu 1,6 en van de dierenarts moet hij 1x in de 2 maanden vrij springen, dat schijnt goed voor zijn gevrichten te zijn . en wat er al is gezegd , je kan het beste naar het paard kijken, heeft hij er moeite mee of helemaal nie5t ...... veel suc6

-x-

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:27

danifur schreef:
vind ik wel, ik vind dat een paard toch echt volgroeid moet zijn..



Om een keer een sprongetje te maken ????? nee toch!

ALs je elke week gaat springen en je bouwt en bouwt okee, dat gaat wat te ver. Maar eens per kwartaal wat kruisjes springen........... kom nou Haha! Haha! Haha! daar hebben ze helemaal niks van, is juist goed voor de afwisseling

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:49

Ik voor 5 jaar gaan. En dan nog niet te hoog. Mijn paard heeft nu hele lelijke en niet super goede pezen. Doordat er de 2e x dat er iemand op zat al hoog met haar gesprongen is...