Paard luistert naar mij maar naar andere heeft ze schijt

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Paard luistert naar mij maar naar andere heeft ze schijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 16:13

Hoihoi

Op mijn zorgboerderij rij ik op een trekpaard,
Ze wilt altijd de hoefslag uit, ik ben een tijdje heel consequent geweest(nu nog steeds maar wel iets minder) en nu luistert ze super goed en loopt ze bij mij amper uit de hoefslag.
Als andere mensen ook consequent zijn dan heeft ze alsnog schijt en loopt ze er weer uit.
Wat is hierin jullie ervaring en waarom flikt ze het bij mij niet en bij andere wel?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard luistert naar mij maar naar andere heeft ze schijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:17

misschien ben jij net iets duidelijker, handiger of consequenter?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paard luistert naar mij maar naar andere heeft ze schijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:31

Ze hebben snel door bij wie ze iets kunnen doen,of laten en bij wie ze dingen kunnen proberen. Om iets voor elkaar te krijgen wat een paard eigenlijk niet echt wil, moet je eigenlijk best veel doen, zonder dat je daar nou echt erg in heb, en veel mensen missen gewoon die inzet.
Uit de hoefslag lopen heeft vaak te maken met niet goed de hoeken in duwen met je binnen been , en niet echt sturen . eigenlijk gewoon aannemen dat het paard de hoek wel neemt omdat die er nu eenmaalis ipv de hoek om sturen.
Een andere reden kan scheefheid van ruiter en/of paard zijn,of zelfs gewoon niet goed rechtvooruit kijken
Hoe dan ook, in de meeste gevallen zijn het ruiterfouten.
En dus herkenning van hetde ruiter door het paard. Bij de meeste paarden hoef je niet steeds opnieuw te beginnen als ze weten wie je bent.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 09:58

Lusitana schreef:
Ze hebben snel door bij wie ze iets kunnen doen,of laten en bij wie ze dingen kunnen proberen. Om iets voor elkaar te krijgen wat een paard eigenlijk niet echt wil, moet je eigenlijk best veel doen, zonder dat je daar nou echt erg in heb, en veel mensen missen gewoon die inzet.
Uit de hoefslag lopen heeft vaak te maken met niet goed de hoeken in duwen met je binnen been , en niet echt sturen . eigenlijk gewoon aannemen dat het paard de hoek wel neemt omdat die er nu eenmaalis ipv de hoek om sturen.
Een andere reden kan scheefheid van ruiter en/of paard zijn,of zelfs gewoon niet goed rechtvooruit kijken
Hoe dan ook, in de meeste gevallen zijn het ruiterfouten.
En dus herkenning van hetde ruiter door het paard. Bij de meeste paarden hoef je niet steeds opnieuw te beginnen als ze weten wie je bent.


Ik zal die kinderen dit eens vertellen kijken of beter gaat
Thx voor de tip

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard luistert naar mij maar naar andere heeft ze schijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:36

Misschien zit jij meer rechtuit. Vaak staat in het midden van de bak een instructeur bijvoorbeeld, en als ze daar dan naar kijken sturen ze onbewust naar binnen