Rijden zonder beugels

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 13:07

Hee

Ik heb eergisteren gereden zonder beugels.
Het was super leuk, en het ging ook super goed, (ik had mijn beugels wel hangen aan het zadel) ik ben er geen een keer bijna afgevallen:) *\o/*
De baas van mijn zorgboerderij, die vond het iets minder:(
Die vond het zelfs levens gevaarlijk!
Ik dacht: maar sowieso is paardrijden levens gevaarlijk, omdat als een paard op je staat, dan ben je ook gwn zwaar gewond of zelfs in sommige gevallen dood.(ik reed op een paard van 850/900 kilo) dus ja dan kan je helemaal stoppen met de paarden omdat je dan ook misschien wel dood bent.

Aan de ene kant snap ik het wel, omdat hun verantwoordelijkheid zijn voor hun paarden.

Ik ben benieuwd, vinden jullie dat rijden zonder beugels te gevaarlijk vinden, of doen jullie ook zelf zonder beugels rijden?
En zijn jullie er ook al een paar keer bijna afgevallen, omdat jullie zonder beugels rijden?

Ben benieuwd *\o/*

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:39

Bij ons was dat vroeger heel normaal in de lessen om het laatste kwartier zonder beugels te rijden. Beugels dan voorlangs over het zadel heen, wel onder begeleiding van een instructeur.

Ik denk dat het hier dan ook knelt, zonder instructeur er bij en als je er af zou vallen kan de baas verantwoordelijk gehouden worden.

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:46

Bij mij op de manage rijden we soms een stuk zonder beugels als oefening voor je zithouding. Als je niet in balans zit merk je dat meteen, zeker bij het draven. Dit is echter wel onder begeleiding van de instructeur, en bij ons zijn lessen of prive of max 5 man (en vaak minder, meestal 3 of 4) dus dan kan hij ook nog wel beetje naar iedereen kijken.

Tja, de kans op vallen is wel groter gezien je zonder steun van de beugel wel veel makkelijker je balans verliest, zeker als je niet helemaal netjes zit. En ik kan me indenken dat ze niet zo blij worden als je het opeens doet zonder overleg noch begeleiding. Zeker als er ook andere mensen rijden. Immers, als 1 iemand het doet en anderen zien dat, dan gaan meer het doen. En wellicht dat die dat minder goed kunnen en wel vallen. Maar per definitie gevaarlijk? Nee, dat denk ik niet.

Ben er zelf trouwens niet afgevallen. De eerste keer wel bijna, en dat was ook meteen de eerste keer dat ik het gevoel had dat ik eraf ging vallen. Maar ook veel geleerd ervan. Daarna in priveles verder opgepakt en ging een stuk beter (hoewel ik nog steeds genoeg te verbeteren heb, maar dat zal altijd zo zijn).

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:49

Elisa2 schreef:
Bij ons was dat vroeger heel normaal in de lessen om het laatste kwartier zonder beugels te rijden. Beugels dan voorlangs over het zadel heen, wel onder begeleiding van een instructeur.

Ik denk dat het hier dan ook knelt, zonder instructeur er bij en als je er af zou vallen kan de baas verantwoordelijk gehouden worden.


Precies. En daarbij deden wij dat ook pas als je 'goed' genoeg kon rijden qua balans. Sommige lessen reden dus niet zonder beugels, dat was echt niet verantwoord geweest. Het had best een keer goed kunnen gaan maar dat was dan meer geluk als wijsheid geweest. Of er kwam iemand naast de pony lopen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:29

Het is rijtechnisch gesproken goed om te doen.

Denk aan je eigen veiligheid: zorg dat je bijvoorbeeld snel een 'bok(t)riempje' of een halstertouw om de hals kunt beetgrijpen als er dingen mis dreigen te gaan.

Hou naast je eigen veiligheid in mind, dat je heupgewrichten plus benen verder naar voor zitten dan je zitbotjes.
Ofwel: zonder beugels dreigt je rug hol te worden.
Dus bewust je navel naar binnen doen en zorgen dat dit niet gebeurt!
... als je hier op let, ga je beter zitten door zonder beugels te rijden.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 08:02

Dus eigenlijk is het alleen maar goed zonder beugels rijden
Behalve als je geen goede balans heb

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:04

Maar niet zelfstandig zonder toestemming van de eigenaar van het paard / de locatie. Dus als de eigenaar van de zorgboerderij het niet wil, niet doen.
Doe het in de les, zodat er een instructeur bij is. Zoals er meer zeggen, dan weet je ook dat je echt aan houding en zit aan het werken bent en dat je het qua niveau aankan en dus veilig is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-04-23 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:13

Precies, prima om het te doen, verbetering voor je houding en zit. Maar niet zonder overleg met de eigenaar.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:17

RobinQuibus schreef:
Dus eigenlijk is het alleen maar goed zonder beugels rijden
Behalve als je geen goede balans heb

Eh, nee.

Eerst je veiligheid, toestemming van de eigenaar etc.

Maar rijkunstig is het rijden zonder beugels 'van oudsher' een basisvaardigheid. Maar dat gaat over privé les aan de longe.
... en het is juist bedoeld om bij te dragen aan de goede balans van de ruiter.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:38

Volledig eens met bovenstaande, niet doen als je alleen rijdt zonder begeleiding op het paard van een ander.

Ook vraag ik me af hoe dat paard van 850/900 kg er uit zit… dat is toch al een heel stevig trekpaard van 1m60-1m65. De meeste E-ponies hangen rond de 500 kg ongeveer. De meeste paarden van 1m70 rond de 550-650 kg.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:04

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:44

Als je super lenig bent en licht gewicht dan zou je rijden zonder beugels kunnen leren. Maar ik ken niemand in NL die netjes zonder beugels kan rijden. Goed rijden zonder beugels en dan in galop eraf en erop springen.
Een stalgenoot van mij ook soms zonder beugels samen op buitenrit. Die mijdt ik want de buitenrit van 45 minuten werd 2 uur en het paard door haar mishandeld wegens het stuiteren in het zadel.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:57

Vroeger leerde je we altijd eerst in de les hoe je je beugels terug vond als je ze kwijtraakte. Later heb ik inderdaad elke les wel zonder gereden om te kijken naar je zit. Nico, waarom zou je lenig en een lichtgewicht moeten zijn? Het is techniek, en daar komt nog bij dat het met het ene paard makkelijker is dan met een ander. Je hoeft niet meteen in uitgestrekte draf een dijk over te denderen.
Maar TS, de eigenaar moet het altijd goed en veilig vinden. Hij/zij ziet jou ook en kent het paard.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:05

Dertig jaar geleden heb ik idd op de manege ook geleerd om zonder beugels te rijden. Ik had daar een hekel aan omdat ik een heel slecht evenwicht had, en nog steeds heb. Op een dag had de instructeur besloten dat ik als enige zonder beugels mocht springen. Gelukkig reed ik op een doodbraaf paard die niets verkeerd deed, maar mooi dat ik mijn evenwicht verloor vlak na de sprong.

Geen pijn gedaan hoor.

Verder sluit ik me bij mijn voorgangers aan: alleen met toestemming van de eigenaar en alleen onder toezicht zonder beugels rijden. Niet denken: het is goed om te leren en de pony is zo braaf, ik doe het lekker toch. De eigenaar heeft ongetwijfeld een reden waarom wel of waarom niet.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:17

Nico12 schreef:
Als je super lenig bent en licht gewicht dan zou je rijden zonder beugels kunnen leren. Maar ik ken niemand in NL die netjes zonder beugels kan rijden. Goed rijden zonder beugels en dan in galop eraf en erop springen.
Een stalgenoot van mij ook soms zonder beugels samen op buitenrit. Die mijdt ik want de buitenrit van 45 minuten werd 2 uur en het paard door haar mishandeld wegens het stuiteren in het zadel.


Hoeveel mensen ken je in Nederland? Haha. Ik ken ze wel hoor. Om maar eens een Yvette van Featherlight Horsemanship te noemen.. Of Greetje Hakvoort. Maar ook vele anderen. Ook vaak mensen die vroeger eerst voltige hebben gedaan en heel erg hebben geleerd balans te houden en mee te gaan in de beweging.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:00

Sterker nog, ik ben vroeger begonnen zonder zadel te rijden. Wel op een dikke pad en een soort van voltige singel. Maar zo begonnen wij.

Altijd dankbaar geweest voor die manege. Ik weet nog wel dat toen ik van die rubberen laarzen had, dat die zo uitgleden :')

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:24

Rijden zonder beugels was heel gewoon tijdens onze groepslessen (jaren '90).

Net als hele ritten maken zonder zadel met je (eigen) pony.

En bij elk paardenkamp hoorde standaard voltigeles.

Pony's en paarden werden niet geselecteerd op "braaf manegepaard", maar waren eerder paarden die elders afgedankt waren. Vaak zandhappen hoorde er bij en werd ook om gelachen.

Ik denk dat veel mensen uit die tijd een uitstekende zit hebben ontwikkeld :-)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:42

Ik begin met mijn eigen lesklanten nog steeds altijd zo. Leer eerst maar rijden zonder stijgbeugels en bit (oh bitten heb ik niet eens haha). Maar idd eerst met voltigesingel aan de longe. Bij voldoende balans pas los. Dan mogen ze ook met zadel, of barebackpad.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:35

Maar dan is er dus instructie bij en toestemming van de eigenaar van het paard. Als het hier met toestemming en onder begeleiding was gedaan was het heel anders.

Wij reden vroeger ook zonder zadel, maar geen voltige singel oid. En zonder beugels, zonder teugels en ook verplicht springen zonder die 2 dingen. Maar continu begeleiding over hoe te zitten. Want echt niet iedereen die dat vroeger gedaan heeft zit ook goed. Je kan blijven zitten zonder beugels of zadels op correcte of foute manier en je moet daarna ook nog leren hoe dan correct te zitten met zadel en beugels. Dat was allemaal in de les en later bij lease of eigen pony's met toestemming van de eigenaar van de pony, de locatie en instructie. Niet zomaar uit onszelf als je het nog nooit gedaan had.

Die uitstekende zit bij veel van die mensen zie ik dus niet. Bij een deel wel en een heel deel ook niet.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 08:12

Poekkie schreef:
Volledig eens met bovenstaande, niet doen als je alleen rijdt zonder begeleiding op het paard van een ander.

Ook vraag ik me af hoe dat paard van 850/900 kg er uit zit… dat is toch al een heel stevig trekpaard van 1m60-1m65. De meeste E-ponies hangen rond de 500 kg ongeveer. De meeste paarden van 1m70 rond de 550-650 kg.


Ja klopt het is een trekpaard
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:09

Haha nou dat zal wel niet heel comfortabel zitten in draf toch? Ik heb ooit eens Noord-Zweedse paarden gereden, ook trekpaardtypes en stuiterde zowat alle kanten op daarop.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:38

Wat een lieverd...!

Maar wel met een beroerde rug: reden genoeg om te stellen dat beugels en/of verlichte zit verplicht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:46

Nico12 schreef:
Als je super lenig bent en licht gewicht dan zou je rijden zonder beugels kunnen leren. Maar ik ken niemand in NL die netjes zonder beugels kan rijden. Goed rijden zonder beugels en dan in galop eraf en erop springen.
Een stalgenoot van mij ook soms zonder beugels samen op buitenrit. Die mijdt ik want de buitenrit van 45 minuten werd 2 uur en het paard door haar mishandeld wegens het stuiteren in het zadel.
Wat is dat voor non-criterium? :')

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 12:56

Poekkie schreef:
Haha nou dat zal wel niet heel comfortabel zitten in draf toch? Ik heb ooit eens Noord-Zweedse paarden gereden, ook trekpaardtypes en stuiterde zowat alle kanten op daarop.



Ja klopt je stuitert heel erg
Als je de doorzit goed onder de knie hebt dan lukt het aardig
Ik moet wel toegeven dat ik wel een beetje klem omdat ik anders wel wat sneller val

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 12:59

Janneke2 schreef:
Wat een lieverd...!

Maar wel met een beroerde rug: reden genoeg om te stellen dat beugels en/of verlichte zit verplicht zijn.


Ja klopt ze is wel oud ze is word 22 of 23 jaar wel een leeftijd voor een trekpaard
Een paar jaar geleden dacht de begeleiding dat ze niet lang meer meegaat
Het is een super gezond paard ze is nu waarschijnlijk bijna klaar met (wij noemen het thee) de thee voor mok gelukkig waren we wel op tijd bij :)