sensibele pony?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 11:40

Hallo, Ik ga vrijdag kijken bij een pony die ik mischien kan verzorgen. Nu stond er in de advertentie van die pony dat ze vrij sensibel is. Ik vroeg me af wat ze ermee bedoelt. Ik had het al opgezocht en kreeg iets van gevoellig maar is dat ook schrikkerig? Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik ben benieuwd wat het betekend. Alvast bedankt!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:08

Ja, dat betekent meestal schrikkerig en doorgaans niet geschikt voor manege niveau ruitertjes om te rijden.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:11

Vaak zijn dit hele gevoelige ponys met rijden, explosief, gevoelig voor hulpen. Je moet heel subtiel in je hulpen zijn. En schrikkerig kan idd ook. Daar rijdt niet zomaar iedereen op weg.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:11

Iedereen bedoelt er net iets anders mee heb ik het gevoel.
Zelf zou ik het ook als reactief kunnen beschrijven. De pony reageert makkelijk op wat je doet. Ook op dingen die je onbewust doet.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:12

Het kan bijvoorbeeld betekenen dat als je te hard doorkomt met je hulpen, de pony er heftig op reageert.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:15

Daphara schreef:
Ja, dat betekent meestal schrikkerig en doorgaans niet geschikt voor manege niveau ruitertjes om te rijden.


Nee sensibel betekent niet perse schrikkerig. Je kan een sensibel paard hebben die niet schrikkerig is. Ook kan je een schrikkerig paard hebben die totaal niet sensibel is...
Een sensibel paard is idd een gevoelig paard.

Wat je vaak wel ziet is dat je sensibele paarden goed aan moet voelen. Lukt je dit niet dan komen ze eerder schrikkerig over. Maar dat komt dus doordat je als ruiter (of als trainer op de grond) de signalen niet goed opvangt of er niet precies genoeg aan kan rijden/op kan acteren.
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 23-02-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:16

Daphara schreef:
Ja, dat betekent meestal schrikkerig en doorgaans niet geschikt voor manege niveau ruitertjes om te rijden.


Iets minder denigrerend kost niks hoor :Y)

@TS, ja, sensibel betekent "gevoelig". Dat kan betekenen gevoelig op je hulpen, maar ook gevoelig op veranderingen in de omgeving, routine, voer, harnachement, et cetera. Daarom verwacht ik dat een 'sensibele' pony inderdaad ook sneller zou schrikken.

Maar je komt er het beste achter door er gewoon te gaan kijken en concrete vragen te stellen aan de eigenaar: "Hoe is ze als het hard waait?" - "Hoe reageert ze als er ineens een vogel opvliegt uit de bosjes?" - "Hoe reageert ze als er een trekker over het erf rijdt?" etc.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:21

Het makkelijkste is om gewoon te vragen wat de eigenaar onder sensibel verstaat. Dan zal ze meteen wel uitleggen op welke dingen de pony gevoelig reageert

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:46

Ik heb een sensibele haflinger. Niet schrikachtig maar enorm gevoelig. Bouwt snel spanning op, reageert veel op wat er in zijn omgeving gebeurt, je moet ze goed aan het werk zetten/houden, is gevoelig op hulpen. Als ik iets te extreem doorvraag in mijn hulpen dan kan hij heftig reageren. Ik vind het fijne paarden om mee te werken maar je moet er mee om kunnen gaan. Ze hebben wat langer nodig om zich te ontwikkelen in alles. De mijn is enorm werklustig en moet hem soms wat afremmen in zijn enthousiasme.

Maar denk dat elk sensibel paard anders is. Zou gewoon vragen waarin het paard sensibel is.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:58

Bernoe schreef:
Daphara schreef:
Ja, dat betekent meestal schrikkerig en doorgaans niet geschikt voor manege niveau ruitertjes om te rijden.


Nee sensibel betekent niet perse schrikkerig. Je kan een sensibel paard hebben die niet schrikkerig is. Ook kan je een schrikkerig paard hebben die totaal niet sensibel is...
Een sensibel paard is idd een gevoelig paard.

Wat je vaak wel ziet is dat je sensibele paarden goed aan moet voelen. Lukt je dit niet dan komen ze eerder schrikkerig over. Maar dat komt dus doordat je als ruiter (of als trainer op de grond) de signalen niet goed opvangt of er niet precies genoeg aan kan rijden/op kan acteren.

Zo is voor mij die definitie ook :j

Gevoelig voor de kleinste hulpen.
Dat kan al je ingehouden ademhaling zijn of het iets aanspannen van je bilspieren.
Ze doorzien je ook als je iets spannend vind en daarop reageren. Dan lijkt het alsof ze zelf schrikkerig zijn maar dat kan dus goed zijn via de ruiter die dat zelf niet eens doorheeft.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:53

IngeK schreef:
Daphara schreef:
Ja, dat betekent meestal schrikkerig en doorgaans niet geschikt voor manege niveau ruitertjes om te rijden.


Iets minder denigrerend kost niks hoor :Y)

@TS, ja, sensibel betekent "gevoelig". Dat kan betekenen gevoelig op je hulpen, maar ook gevoelig op veranderingen in de omgeving, routine, voer, harnachement, et cetera. Daarom verwacht ik dat een 'sensibele' pony inderdaad ook sneller zou schrikken.

Maar je komt er het beste achter door er gewoon te gaan kijken en concrete vragen te stellen aan de eigenaar: "Hoe is ze als het hard waait?" - "Hoe reageert ze als er ineens een vogel opvliegt uit de bosjes?" - "Hoe reageert ze als er een trekker over het erf rijdt?" etc.


Wat is denigrerend? Dat een sensibele pony doorgaans niet geschikt is voor de gemiddelde jonge manege ruiter om te rijden?
Lijkt mij logisch en verstandig, maar als dat denigrerend over komt, bij deze mijn excuses.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:00

Hoe is dat denigrerend ook. Mijn zwarte Monster is ook niet zo erg geschikt als manegepaard :')

Ik vind het heel verstandig om te zeggen. Ook met bescherming staat de paardensport vrij hoog in de lijst van gevaarlijke sporten. Het lijkt me wijs om daar realistisch over te zijn. En liever een teer zieltje gekrenkt dan iemand met een gebroken nek.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:05

Ik wil ook wel graag even benoemen dat sommige mensen juist een sensibel paard heel erg fijn vinden, al zak het aan elkaar wennen wel ietsje langer kunnen duren. Het zijn vaak erg intelligente paarden die graag hard werken, maar je moet ze met respect behandelen en subtiele hulpen geven. Deze paarden zijn onwijs goede leermeesters in het beheersen van je eigen lijf, houding en hulpen. Ik vind het niet iets negatiefs hebben, maar het moet wel bij je passen of je moet ervoor open staan. Mijn zusje haar paard is erg sensibel maar tegelijkertijd heel braaf en niet bang aangelegd. Ze vindt dit heel fijn en zou niet anders willen. Ik vind het zelf niet zo fijn omdat ik zelf soms nogal lomp ben soms :')

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:09

capopjekop schreef:
Het makkelijkste is om gewoon te vragen wat de eigenaar onder sensibel verstaat. Dan zal ze meteen wel uitleggen op welke dingen de pony gevoelig reageert

+1

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:17

Sensibele paarden zijn meestal juist heel geschikt voor jonge kinderen omdat ze die prima aanvoelen en voorzichtig zijn.
Het wordt pas lastig als je te veel vraagt, te groot vraagt, te snel wil en niet in de gaten hebt wanneer hun emmertje overloopt.
Ik vind het de fijnste paarden om mee te werken.
Overigens zijn alle paarden best wel sensibel als je zelf oplet dat je ze niet (per ongeluk) afstompt door allerlei signalen te geven die tegenstrijdig zijn.
Want paarden reageren op hele kleine signalen, kijk maar eens hoe ze met elkaar omgaan, gezichtsuitdrukkingen, stand van de oren, ademhaling, lichaamshouding, dat is paarden taal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57944
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:22

MirandaMalik schreef:
Sensibele paarden zijn meestal juist heel geschikt voor jonge kinderen omdat ze die prima aanvoelen en voorzichtig zijn.
Het wordt pas lastig als je te veel vraagt, te groot vraagt, te snel wil en niet in de gaten hebt wanneer hun emmertje overloopt.
Ik vind het de fijnste paarden om mee te werken.
Overigens zijn alle paarden best wel sensibel als je zelf oplet dat je ze niet (per ongeluk) afstompt door allerlei signalen te geven die tegenstrijdig zijn.
Want paarden reageren op hele kleine signalen, kijk maar eens hoe ze met elkaar omgaan, gezichtsuitdrukkingen, stand van de oren, ademhaling, lichaamshouding, dat is paarden taal.

Mwah ik heb hier een sensibele staan en daar zou ik toch geen onervaren ruiter of een kind op zetten. Hij is de braafste die ik ooit in eigendom gehad heb maar als je de hulpen te fel laat doorkomen of je voelt hem te laat aan dan ontdek je hoe hard een paard precies kan gaan in een 20*40 bak...

Ik vind het ook de fijnste paarden om mee te werken. Heb twee paarden die heel gevoelig zijn op de hulpen maar beiden zou ik niet inzetten als kinderpony/paard of manege pony/paard. Denk dat de verzekering je er binnen de maand uit gooit.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:02

Het ging mij er niet om of een sensibel paard (wat dan dan ook is) geschikt is voor een beginnende ruiter, maar om de verwoording "manege niveau ruitertjes".

Want daarin wordt de aanname gedaan dat elke manegeruiter slecht kan rijden. Er is niet één "manegeniveau" en ik ken veel manegeruiters die met veel verschillende soorten paarden uitstekend overweg kunnen (juist dát leer je eerder op een manege!) Onafhankelijk nog van leeftijd.

Maar excuses geaccepteerd hoor ;-)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:10

Maar dat is geen aanname. Dat is een feit. Een manegeruiter is niet klaar voor een eigen paard, laat staan een sensibel paard.
En het is jouw keuze om dat negatief op te pakken. Je kunt het ook constructief maken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:12

Dat is wel heel zwart wit. Met de juiste begeleiding kan je prima van de manege de overgang maken naar een eigen paard. Anders zou dat maar voor weinig mensen weggelegd zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:14

naar een eigen paard zeker :j
naar een sensibel paard zou ik zeker niet doen

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:14

Kan ook. Verzorgpaard is daar meestal de ideale tussenstap voor.
Maar dat vp moet nog steeds heel vergevingsgezind zijn en niet sensibel.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 23-02-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:15

Avalanche schreef:
Kan ook. Verzorgpaard is daar meestal de ideale tussenstap voor.

dat is dit ook

Maar ook daar wil de eigenaar geen paard met mach 4 door de baan

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:16

Ik had hem nog even aangepast want idd.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:21

IngeK schreef:
Het ging mij er niet om of een sensibel paard (wat dan dan ook is) geschikt is voor een beginnende ruiter, maar om de verwoording "manege niveau ruitertjes".

Want daarin wordt de aanname gedaan dat elke manegeruiter slecht kan rijden. Er is niet één "manegeniveau" en ik ken veel manegeruiters die met veel verschillende soorten paarden uitstekend overweg kunnen (juist dát leer je eerder op een manege!) Onafhankelijk nog van leeftijd.

Maar excuses geaccepteerd hoor ;-)


Volgens mij ben jij diegene die aannames doet over hoe het bedoeld is en lees je dingen die er niet staan.

Ik doe geen aanname, er staat toch echt, “doorgaans niet geschikt voor”, daarin is dus iets ruimte voor uitzonderingen gelaten.

Ik zet liever niet een jong ruitertje van gemiddeld manege niveau op een sensibele pony, die combinatie vind ik echt niet geschikt. Voor het rijden van een dergelijke pony zou ik echt wat meer gevorderd manege niveau willen zien, dus misschien ergens vanaf F11 of F12 (als je kijkt naar het FNRS systeem)

Ik heb nergens een aanname gedaan over TS haar niveau en TS heeft het over verzorgen en niet over rijden, dus al zou zij basis of gemiddeld manege niveau zijn, dan hoeft dat met verzorgen niet direct een probleem te zijn.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:07

Onder sensibel versta ik gevoelig, gevoeliger dan de meeste paarden zijn. Geef je hulpen heel klein en heel bewust, sensibele paarden reageren al op je gedachten en anders wel op de allerkleinste hulp.