sensibele pony?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:15

Sensibel betekent dat een paard gevoelig is op de manier waarop het benaderd wordt. Heb je een boze bui dan kan je een boos paard terug krijgen,of het loopt van je weg.
Als je erop zit kan het beteken dat als je al links denkt paard links gaat.
Nivo van de ruiter kan ervoor zorgen dat paard overreageert.
Sensibele paarden kunnen de ene ruiter afwijzen en voor de ander verschrikkelijk zijn best doen.
Wat betreft ruiterhulpen dat is aan het been zijn is iets anders als sensibel.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:30

Ik had een sensibel paard, inderdaad een paard die erg gevoelig was. Ik vind sensibele paarden het leukst, ze kunnen veel uitdaging geven en je moet er mee leren omgaan maar dan kun je zoveel op kleine aanwijzingen. Die van mij was ook nog eens heel voorwaarts dus er kon inderdaad niet zomaar een beginner op, iets te enthousiast met je zit of benen en daar ging ze. Ze kon ook wel schrikachtig zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-02-23 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 18:33

Bedankt voor al die reacties! hoe ik het zo hoor lijkt het wel een beetje op het type paard wat ik vaak op mijn manege rijd. Ik ben benieuwd wat het is morgen. Ik heb namelijk ook hiervoor een verzorgpony die veel (onverwachts) schrok. Maar dat paard was totaal niet gevoelig met hulpen maar als ik ergens over twijfelde werd ze wel al bangig.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: sensibele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:20

Oh meisje een sensibel manegepaard is niets vergeleken bij een sensibel privépaard..... echt. Daar zit nog zo'n wereld van verschil tussen.......