te weinig ervaring?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElzeP
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-02-23

te weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 17:52

Hoi!
ik ben een meid van 17 jaar. al sinds dat ik 6 ben heb ik op paardrijden gezeten. En hield daarvoor al van paarden. Ik heb net zoals heel veel andere meiden de droom om een eigen paard te hebben. Mijn ouders hebben deze alleen nooit voor mij gekocht, wat ik ook begrijp want het is een duur grapje.
Ik heb op de manege gereden tot mijn 12e want op de manege waar ik reed, deed je niks anders dan rondjes rijden achter elkaar en figuren rijden, hier had ik geen plezier meer in. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een verzorgpony.
Die heb ik gevonden :)
vanaf mijn 13e tot 15e twee verzorgshetjes gehad, waar de eigenaar steeds bij was dus dit verwaterde ook na 2 jaar.
Maar nu kom ik steeds dichter bij het feit dat ik een paard kan betalen, (wel pas over een paar jaar maar goed) :)
En vraag me dus af of dit iets raars is om een paard te kopen/leasen met relatief weinig ervaring. Ik ben op het gebied van paarden heel leergierig en nieuwsgierig dus weet ook wel redelijk wat over paarden, maar mijn vraag is dus ook of dit verstandig is?
Liefs Elze :)

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: te weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:00

Waarom zoek je voor nu niet een verzorgpaard waar je ook op kunt rijden en mee kunt lessen?
Dan heb je over een paar jaar als je wel kunt kopen ook weer meer rij ervaring.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:19

ElzeP schreef:
Hoi!
ik ben een meid van 17 jaar. al sinds dat ik 6 ben heb ik op paardrijden gezeten. En hield daarvoor al van paarden. Ik heb net zoals heel veel andere meiden de droom om een eigen paard te hebben. Mijn ouders hebben deze alleen nooit voor mij gekocht, wat ik ook begrijp want het is een duur grapje.
Ik heb op de manege gereden tot mijn 12e want op de manege waar ik reed, deed je niks anders dan rondjes rijden achter elkaar en figuren rijden, hier had ik geen plezier meer in. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een verzorgpony.
Die heb ik gevonden :)
vanaf mijn 13e tot 15e twee verzorgshetjes gehad, waar de eigenaar steeds bij was dus dit verwaterde ook na 2 jaar.
Maar nu kom ik steeds dichter bij het feit dat ik een paard kan betalen, (wel pas over een paar jaar maar goed) :)
En vraag me dus af of dit iets raars is om een paard te kopen/leasen met relatief weinig ervaring. Ik ben op het gebied van paarden heel leergierig en nieuwsgierig dus weet ook wel redelijk wat over paarden, maar mijn vraag is dus ook of dit verstandig is?
Liefs Elze :)

Iedereen moet beginnen. Een eigen paard kan dan wel als je goede begeleiding hebt vooral wat betreft de verzorging van het paard. Zoals op een pensionstalling met volpension. Waar ze je helpen en wat willen leren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:20

Nee hoor, dat is niet raar.
Als je zorgt dat je een ervaren iemand laat meehelpen zoeken naar een gezond leuk braaf paard.
En dat je paard op een goed plek staat met goede verzorging.
En je genoeg les neemt of hulp krijgt verder.
Dan kom je al een heel eind :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:22

Dus eigenlijk heb je manegeritjes gedaan tot je 12de en daarna niets meer? Ik raad heel hard af om nu direct een eigen paard te kopen. Best eerst een tijdje een verzorgpony of leasepaard en intensief lessen daarmee. (Zoek ook best een hele brave)

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:51

mika11 schreef:
Nee hoor, dat is niet raar.
Als je zorgt dat je een ervaren iemand laat meehelpen zoeken naar een gezond leuk braaf paard.
En dat je paard op een goed plek staat met goede verzorging.
En je genoeg les neemt of hulp krijgt verder.
Dan kom je al een heel eind :)

Ja, zeker ook zeer belangrijk dat je een ervaren iemand laat meehelpen bij de zoektocht, zodat je niet komt te zitten met een ziek paard of met een die qua karakter niet bij je past, veel te moeilijk is of zo, want dan is het plezier er snel af.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: te weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:58

Je hebt over een paar jaar voldoende geld. Ik zou voor de tussentijd als verzorger/bijrijder meer gaan leren over de verzorging van paarden, want een eigen paard is behoorlijk veel verantwoordelijkheid en vereist kennis op gebied van huisvesting, voeding, ziektes, hoeven, tuig, opvoeding, en dan vergeet ik vast nog dingen!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: te weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:25

Over een paar jaar als je het zelf kunt betalen? Helemaal prima toch. Leuk braaf paard en veel online onderzoek doen zowel als een goede lesgeefster.
In de tussentijd kan ik je wel aanraden verder te zoeken naar een bijrijd paard of evt. een halve stal, leer je net wat meer wat het inhoud om een paard te verzorgen ipv shetlandertjes. En uiteraard het rijden rustig te verbeteren als dat alweer 5 jaar terug is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:25

Een paar jaar is nog zover weg. Er kan nog van alles gebeuren in je leven. Ga je nog een studie doen of ga je al snel werken?

Zoek een verzorgpaard en bekijk het over een paar jaar nog eens.

Overigens had ik zelf niet veel meer ervaring dan jij toen ik op mijn 18e mijn eerste paard kocht.
Deze heb ik 25 jaar gehad voor hij overleed toen hij 28 was.
En in die tijd heel veel ervaring opgedaan en ook mijn ideeen wbt paardenhouden zijn ook zo veranderd in al die jaren.