Tips dreumes mee naar stal?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5754
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Tips dreumes mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 20:49

Hi!

Ik heb al wat gezocht maar kwam vooral topics en berichten van 2015 en eerder tegen. Wie weet hebben jullie nog andere tips inmiddels :')

Morgen moet het er toch echt van komen, m'n baby/dreumes moet mee naar stal. Hij is 1, kan nog niet staan en lopen en over het algemeen een heel lief en tevreden mannetje. Ik hoop dus dat als ik m meeneem in de wagen met wat lekkers te smikkelen en m'n telefoon tegen de bakrand met Bumba dat hij zich wel even redt. Paard staat in volpension en sochtends nog op stal, dus in theorie trek ik z'n deken af, zadel snel op en kan erop.

Toch: hebben jullie nog tips of slimmigheidjes om te zorgen dat ik lekker eventjes kan rijden? Hoe deden jullie dat?
Reacties over 'mijn paard staat aan huis' heb ik niks aan want de mijne niet, en naar de oppas kan nou eenmaal niet altijd.

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:51

Hier geen tips. Bij die van mij ging het niet. Ik was al blij als ik een stal gemest kreeg. Rijden kon ik vergeten en dat gaf ik ook snel op. Dan maar niet rijden. Even naar buiten, stal mesten en klaar. Dat ging net.

Marigold

Berichten: 12711
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:55

Ik zou sowieso zorgen dat er geen paarden of honden (ook van anderen op het terrein) bij de buggy kunnen komen. Mooiste zou zijn parkeren op een verhoging als die er is (podium/opstaphoogte). Een helemaal dichte bak is lastig want dan ziet hij je niet en jij hem niet lijkt me.
Persoonlijk zou ik iemand op het terrein vragen een klein oogje in het zeil te houden (als achtervang).
Je hebt geluk dat ie nog niet kan lopen, kunnen ze dat één x wel, wordt het een stuk lastiger. :+

flavlip
Berichten: 1060
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:57

Ik denk dat je al een heel eind komt met lekkers en bumba. Nog wat te spelen? Jij kent jouw kind het beste. Wat vind ie echt leuk en waar kan ie zich best lang mee vermaken (voor een dreumes)? Voor het ene kind is dit een mooi (knisper) boek, voor het andere kind juist "lawaai/muziek" speelgoed. In elk geval dat speciaal voor de paarden bewaren. Ik had echt wat nieuws gekocht en dat was echt voor bij de paarden, maakte het leuker voor m'n zoontje en makkelijker voor mij.

Hoe groot is de stal waar je staat? Wat aantal paarden/mensen en ruimte betreft?

Cinnepin

Berichten: 9103
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:57

Marigold schreef:
Ik zou sowieso zorgen dat er geen paarden of honden (ook van anderen op het terrein) bij de buggy kunnen komen. Mooiste zou zijn parkeren op een verhoging als die er is (podium/opstaphoogte). Een helemaal dichte bak is lastig want dan ziet hij je niet en jij hem niet lijkt me.
Persoonlijk zou ik iemand op het terrein vragen een klein oogje in het zeil te houden (als achtervang).
Je hebt geluk dat ie nog niet kan lopen, kunnen ze dat een x wel, wordt het een stuk lastiger. :+


Iemand op het terrein vragen een oogje in het zeil te houden vind ik dan weer niet kunnen. Jij kiest voor kinderen en als je dan wilt rijden en geen oppas hebt is dat je eigen probleem. Als je kleine kinderen hebt, heb je minder vrijheid, weet je van te voren.

flavlip
Berichten: 1060
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Tips dreumes mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:59

@cinnepin misschien vind iemand 't juist leuk? Meenemen met een wandeling? Of gewoon kletsen/liedje zingen tijdens het poetsen ofzo. Vragen staat vrij toch.

Cinnepin

Berichten: 9103
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:01

Dat is jouw mening. Ik heb daar een andere mening over, maar ik heb ook niks met kinderen hoor. ( alleen die van mijn zus ). Maar als ik op een stal stond en iemand heeft daar kinderen en die vraagt of ik een oogje in het zeil wil houden zou pech hebben...ik kom daar ook voor mijn paard, en niet om gratis oppasje te spelen ;)

MerleSimone

Berichten: 5754
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 21:02

Vastbinden zodat hij niet leert lopen dus :') Nee, geintje. Iets nieuws kopen alleen voor stal is een goede zeg! Dat kan ik wel doen! We hebben een open hek langs de (buiten)bak dus ik kan hem praktisch voor het hek parkeren en hem blijven zien. Paarden komen er niet in de buurt gelukkig, staan ook op stal.

Mijn bijrijdster houdt met liefde hem even bezig, maar ik ben nu echt alleen. Relatief kleine stal en ik zie overdag vaak niemand. Hooguit de stalhouder die zijn werkplaats op het erf heeft, maar ik kan/wil niemand vragen op te letten. Uiteraard houdt de stalhouder altijd de boel in de gaten als er iemand rijdt, mocht er iets met mij gebeuren valt dat snel genoeg op.

Klinkt best positief! Thanks alvast!

AnnoNiemand

Berichten: 975
Geregistreerd: 16-05-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:19

Nee, rijden heb ik nooit gedaan met een dreumes erbij. Te omslachtig en duurt veel te lang. Ik was inderdaad ook al blij als ik 1 stal gemest kreeg.
En als ze gaan lopen/ kruipen kun je idd helemáál niks meer voor jezelf doen. Sterkte. :')

Urbanus

Berichten: 45272
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:24

Cinnepin schreef:
Dat is jouw mening. Ik heb daar een andere mening over, maar ik heb ook niks met kinderen hoor. ( alleen die van mijn zus ). Maar als ik op een stal stond en iemand heeft daar kinderen en die vraagt of ik een oogje in het zeil wil houden zou pech hebben...ik kom daar ook voor mijn paard, en niet om gratis oppasje te spelen ;)


Dat is prima toch? Op mijn stal heeft bijna iedereen kinderen, dus even op elkaars koters letten is geen probleem.

Ts, ik heb er vertrouwen in hoor, mijn kinderen waren heel makkelijk op die leeftijd. Flesje water erbij, Zandkasteel aan en gaan.

Undercover22
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:29

Ik had in de zomer daarvoor een opklapbare box Met wat speelgoed. Ideaal!

Mloes

Berichten: 5187
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:34

Campingbedje is ook makkelijk om als box te gebruiken! Zo'n activity center-speelgoed ding erbij en ze vermaken zich volgens mij echt wel even.

Miran

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Tips dreumes mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:37

Het is echt kind-afhankelijk, ik redde mesten en hooi klaar zetten met wat aandacht tussendoor, maar rijden echt niet, dat was te ver weg, te spannend voor haar. Maar er zijn er zat die zich prima vermaken.

RianneH

Berichten: 28336
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:40

Nooit met rijden gedaan, maar ik ging ook vaak mesten rond slaaptijd, hij slaapt altijd goed in de wagen/buggy die kan kantelen en de kap erover, kom ik als het allemaal goed ging prima een uurtje rondom hem omrommelen. Dus als je kleine dat fijn vindt ook misschien nog een optie :)

Benzz
Berichten: 3441
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Tips dreumes mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:43

Lesklant van mij ging altijd rijden met de buggy naast de bak, ook lessen. Zelfs toen het een baby was, ik heb weleens gehad dat ie zo ging krijsen dat ik zei: moeten we niet even kijken? Nee hoor, er is niets aan de hand, goed voor zijn longen en hij valt zo wel in slaap. Kereltje is nu 8 en makkelijker dan die vind je ze niet :-)

opisop_shop

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Tips dreumes mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:47

Lijkt mij doodeng, ik zou eerst proberen hoe het gaat met longeren. Mijn ervaring is dat je zelf ook goed moet wennen, je let dan toch veel op je kind dus echt lekker rijden is er aan het begin dan niet echt bij.

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:50

Een vriendin van mij had een oude box op de kop getikt in de kringloop. In de hoek van de stalgang staat hij nog steeds. Nu vol dekens :')
Maar zij liet haar kind daarin naast de poetsplek. Er was daar steeds wel iemand.

egnie

Berichten: 2378
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:53

Hier drie koters en allemaal waren ze gedoemd om mee te gaan. Ik ben ook begonnen met longeren. Dan kon ik makkelijk een oogje in het zeil houden en er snel naar toe als er wat was. Ik heb toen ze groter waren al snel geleerd dat ze in de hoek van de bak mochten spelen. Ik zorgde dan voor zandbakspeelgoed. Ook toen eerst longeren en als dat goed gaat dan erop. Maar altijd kort max een half uurtje. De jongste is inmiddels 7 en gaat nog wel eens mee. Die speelt dan nog steeds in het zand in de hoek en mag dan na tijd ook ff rijden. Tis niet ideaal maar altijd nog beter dan niks.

Gewoon uitproberen wat voor jullie werkt. En soms moet je even doorzetten.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:55

Is niet te voorspellen. Verschilt enorm per kind. Gewoon kijken wat werkt. Een campingbedje als box gebruiken kan wel een een uitkomst zijn. Denk eraan om je kindje warm genoeg aan te kleden, want stil zitten bij de bak, is vaak best koud.

Benfan

Berichten: 4014
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:02

Ik denk dat er wel een verschil zit in waar je staat. Bij ons (grote pensionstal) zou niemand blij worden als iedereen zijn dreumes meeneemt en in de bak met het zand laat spelen.. laat staan dat ze de longen uit het lijf gillen. Was al een heel ding toen iemand zijn kinderen erin had laten spelen, en er gaten in de bak zaten.. word je niet blij van... geloof me.

Dat je als ouder daar beter tegen kunt snap ik ergens wel. En je wil nu immers wat met je paard kunnen doen als je een kind hebt. Maar als je daar voor je rust en paard komt als niet ouder van het kind, is een kind op stal toch echt niet prettig.. tenzij ze zich kunnen gedragen, en dus daar de leeftijd voor hebben.

Ging bij ons bijna een keer mis. Spelen met een stepfietsje, achter een pony langs die schrok. Nog net een haarbreedte te ver van zijn hoofd af vlogen de achterbenen van de pony. Was trouwens niet haar kind. Die is daar goed boos (en erg geschrokken) over geweest.

Persoonlijk ga ik niet iemand anders zijn kinderen in de gaten houden. Maar als ik zie dat ze tussen de paarden spelen (lekker op de fiets door de gangen) zeg ik er echt wel wat van.. tegen paps en mams.. ga niet corrigerende factor zijn.

Dus emm.. tja.. nee?? niet doen?? maar goed, jij weet beter hoe het bij jou op stal er aan toe gaat. En of andere mensen er een probleem mee zouden hebben.

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:11

Ik ben 1 van die geluksvogels die haar kind zonder problemen kon parkeren.
Rijden vond ik niet ideaal omdat je niet de volle aandacht hebt, maar longeren was geen probleem. Ligt ook aan je paard uiteraard. Ik kon mijn paard ieder moment losklikken als ik even wil de checken en die bleef dan gewoon staan waar het stond.

Ga er eerst vanuit dat het tegenvalt, dan kan het alleen maar meevallen.

Crista

Berichten: 3047
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:14

Ik heb het nooit gedaan, en nog steeds niet trouwens (kleine is ruim 4).... Ik heb ook een zeer makkelijke kind (oke, nu inmiddels niet meer zo makkelijk haha maar op die leeftijd was hij heel makkelijk!) maar heb nooit gereden als ik "alleen" met de kleine was.
Of mn man was erbij voor de kleine, of mn stalgenoot, met zelf ook een kleine, bood aan om op te passen. En anders reed ik niet, zelfs niet longeren.... Stal uitmesten of paard poetsen, oke, maar verder niet.

Je bent toch afgeleid, kijkt steeds naar je kindje e.d., ze laten hun speeltje/eten vallen, verslikken zich, dat soort dingen....
En wat als jij hard van je paard valt? Je kan niet naar je kind, je kan geen hulp halen niks....

Kennis van me heeft het gehad... Haar zoontje van (uit mn hoofd) ongeveer 1 jaar stond naast de longeer cirkel, zij ging longeren. Paard flipt en trapt haar in dr gezicht, zij buiten bewustzijn, paard over de zeik. Kindje wilde aandacht en begint te krijsen en te doen. Uiteindelijk hebben ze dr gevonden doordat de kleine zo overstuur aan het krijsen was en niet ophield. Paar weekjes ziekenhuis en wat operaties verder gaat het nu weer goed met dr hoor. Als ze 100% dr aandacht bij het paard had gehad was het misschien niet gebeurd (weet je nooit zeker natuurlijk) en nu was dit kindje nog jong genoeg om er geen trauma aan over te houden, maar kan me voorstellen dat als ze iets ouder zijn, dat ze daar goed serieus van kunnen schrikken zeg maar....

dus ik zou het niet doen... Maar uiteraard, jou kind, jou paard, jou leven....

MirandaMalik

Berichten: 9917
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:26

Misschien is dit ook nog een optie! :))

Afbeelding

Vond het zelf altijd lastig maar als je niet teveel verwacht van het rijden lukt het vast wel!

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:27

MirandaMalik schreef:
Misschien is dit ook nog een optie! :))

[ [url=m/6VgTMf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vond het zelf altijd lastig maar als je niet teveel verwacht van het rijden lukt het vast wel!


:') _O-

MerleSimone

Berichten: 5754
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:42

MirandaMalik schreef:
Misschien is dit ook nog een optie! :))

[ [url=m/6VgTMf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vond het zelf altijd lastig maar als je niet teveel verwacht van het rijden lukt het vast wel!

Hahahaha ik lach hardop :+

Campingbedje als box, briljant! Dit zijn goede ideeën haha, dank jullie wel! Vandaag voor het eerst weer gelongeerd, dus dat kan ik straks misschien wel gebruiken als hij mee moet. Straks met mooier weer is een box sowieso een goed idee zeg.

Wat betreft stalgenoten ben ik vrijwel altijd alleen, sowieso de enige die in de bak rijdt. Dat is een voordeel en nadeel (als er iets gebeurt met mij), maar ik heb een doodbraaf paard en laat altijd iemand weten dat ik op stal ben. In dat opzicht durf ik het wel aan.

We'll see, ik hoop dat het wil lukken!