Sokken scheren?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Alleen sokken scheren

Jaa
16 (57%)
Mwa
5 (17%)
Nooit
7 (25%)

Totaal aantal stemmen: 28


Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 23:54

Hoi hoi! Ik heb dus een pony die hele dikke lange sokken heeft.. daarom wil ik ze misschien scheren om goed te kunnen controleren op wondjes/ plekjes (vind t ook netter staan aangezien ik dressuurwedstrijden rijd met m) maar de rest wil ik nog niet scheren aangezien de hele dag buiten en s’nachts binnen! Heeft iemand hier ervaring mee/fotos is een zwarte pony

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:55

Zeker doen. Ik scheer zomers alleen de sokken. In de winter het hele paard.

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 23:57

belle_boef schreef:
Zeker doen. Ik scheer zomers alleen de sokken. In de winter het hele paard.

Oké! Heb je misschien een foto en zie je (ik laat t doen door iemand die goed kan scheren) hele erge kleurverschil bij zwart paard

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:06

Als iemand goed kan scheren kan diegene ook een mooi verloop maken. Dan loopt het netjes in elkaar over en valt het niet zo op.

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:16

Maar als een pony een flinke wintervacht heeft, zie je dit natuurlijk altijd. Net als een jachtmodel bij een paard met flinke vacht dit blijf je zien

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zomer en winter variant.
Als ik de rest van de vacht laat zitten lijken die van mij, zeker die vos, wel op een worst op sateprikkers.

Als ik de pootjes laat groeien hebben ze beide dikke sokken

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:30

nee hoor,sokken mooi laten zitten.
staat veel mooier :j

LaDonna75

Berichten: 2169
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:18

Ik scheer de sokken van mijn pony ook altijd, zomer en winter. Ze heeft 3 witte benen, die scheer ik op tot de overgang naar zwart. Dan valt het zeker niet op. Het zwarte been scheer ik wel op, maar laat ik de overgang geleidelijk lopen ( steeds minder wegscheren). Ik zal eens close-upfoto’s maken.

marleen_88

Berichten: 14071
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:19

Ik heb ze altijd laten zitten. Behalve als er mok was, dan knipte ik dat stuk kaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:20

Ik ben voor nee laten zitten. Ze hebben ook een functie die sokken. Het is maar haar en geen puntenaftrek erdoor als de sokken schoon zijn. Scheren geeft ook risico op wondjes juist.

De erg harige benen van mijn tinker (zie mijn avatar) kon ik ook met sokken gewoon controleren op plekjes.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:22

Ik merk toch echt dat de functie van sokken nihil is in het nederlandse klimaat. De benen zijn echt beter en beter te behandelen als de sokken eraf zijn. Je signaleert direct als er een wondje ontstaat ipv. Dat het groter wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:25

Mijn toch mokgevoelige tinker kreeg met of zonder sokken niet meer of minder mok. In het begin moest ik scheren maar daar ben ik snel mee gestopt op aanraden van de da ook. Het maakte het alleen maar erger. De oorzaak gevonden van de mok en daarna met heel veel haar 15 jaar zonder problemen rondgestampt

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:39

Toch zie je het wel beter genezen als ze geschoren zijn. De benen blijven niet zo nat en er komt meer lucht bij

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:02

Wij scheren de sokken achter van onze fries wel ivm mok/CPL, bij haar helpt het wel duidelijk en ze vind het scheren niet erg maar persoonlijk zou ik het niet gauw doen als het niet nodig is. Omdat het best wel wat werk is, en je misschien kan zorgen dat het er pasgeschoren netjes uitziet maar het dan daarna weer een tijdje rare ongemakkelijke lengte heeft wat niet zo mooi staat. De sokken voor hollen we een beetje uit om wat meer lucht bij de huid te laten dat vind ik persoonlijk mooier en is vaak voldoende als je paard niet heel veel been problemen heeft.

Ik geloof trouwens niet zo dat de sokken van een paard met overdreven zwaar behang zoals een Tinker of een fries het natuurlijke nut hebben wat mensen soms beweren. Een volle sok is niet natuurlijk, een wild paard heeft een vetlokje en dat helpt inderdaad water van het been afleiden. Een dikke volle sok houd veel te veel vocht en vuil vast en verstikt de huid als snel als je paard vaak in een natte omgeving staat.