Nieuw paard, waarop letten bij kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sallinara

Nieuw paard, waarop letten bij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 10:16

Hoihoi, binnenkort gaat mijn oom (paardenhandelaar/fokker) naar de paardenmarkt in Zuidlaren en gaat ook zoeken voor mij.
Maar waar moeten wij op letten, zodat we zeker weten dat we een gezond paard kopen? :)

Vira [RIP] + Indy <3 + Cookie <3 + Evita <3

Onali

Re: Nieuw paard, waarop letten bij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:23

Op de markt zal je daar weinig aan kunnen doen.

Normaal gesproken kan je een keuring aanvragen bij een DA, op een markt is het kopen en meteen inladen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:31

Dat is een behoorlijke gok op zo'n paardenmarkt, waarom niet regulier kopen bij een persoon of stal? Dan kun je tenminste kijken hoe het paard is qua karakter in zijn vertrouwde omgeving, kan je hem zien bewegen en proef rijden en wanneer je tot koop over wilt gaan, kun je een afspraak maken bij een dierenarts voor een aankoopskeuring

Alles hierboven is dus niet van toepassing op een paardenmarkt en dus een grote gok, tenzij je precies weet wat je zoekt en heel ervaren bent qua gezondheids risico's herkennen

Gediplomeerd instructeur, revalidatie trainer & Fascia Release therapeut - Noord Holland
Duurzaam, biomechanisch trainen
Dravend Succes

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:33

Als je oom handelaar / fokker is dan weet hij dat toch .

Je kunt geluk hebben op een markt maar dan gaat het meestal om nog jonge dieren.

Oudere gezonde makkelijke paarden worden meestal niet op een markt verkocht.

hartelijke groeten,
anca

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:40

als je zeker wil weten of het paard gezond is moet je een keuring laten uitvoeren en dat kan nu eenmaal niet op de markt.

Het is dus puur een gok als je op de markt koopt.
Persoonlijk zou ik dat dus niet doen maar op een ander manier een paard zoeken en kopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:50

Een gezond paard zou ik al niet op de markt kopen.

SV Quarterhorses

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:52

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:11

Op de markt kopen houdt inderdaad enig risico in maar de prijzen zijn er in verhouding. Alhoewel dit laatst in Elst toch wel enigzins tegenviel. Aan particuleren werden voor de betere exemplaren best flinke prijzen gevraagd maar tussen handelaars onderling werd er wel aan realistische prijzen gehandeld. Het risico op een miskoop kun je dan wel nemen. Uw oom zal als ervaren paardenhandelaar wel zicht hebben op wat hij doet, ik zou er vertrouwen in hebben.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:44

Als je een al gereden paard zoekt, zou ik via een handelaar of fokker iets zoeken, zodat je het paard ook een paar keer kunt proberen met rijden en vervolgens laten keuren. Iets op alleen zicht kopen is misschien leuk met een veulen, maar zelfs als je een recreatiepaardje zoekt is keuren echt wel zinvol.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:54

sevke schreef:
Een gezond paard zou ik al niet op de markt kopen.

Nou, dat is kort door de bocht, mijn paarden komen (voor een groot deel) van de markt en zijn allemaal gezond.

Maar als oom handelaar en fokker is, dan heeft ie er heus wel kijk op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:14

sallinara schreef:
Hoihoi, binnenkort gaat mijn oom (paardenhandelaar/fokker) naar de paardenmarkt in Zuidlaren en gaat ook zoeken voor mij.
Maar waar moeten wij op letten, zodat we zeker weten dat we een gezond paard kopen? :)

Laten keuren, dat kan ook bij een paard op de markt..gewoon kopen onder voorbehoud van een goede keuring en niet meteen meenemen. Zonder keuring heb je als koper geen poot om op te staan bij eventuele gebreken (onderzoeksplicht).

Als dat te ingewikkeld is dan zou ik voor iets jongs gaan, veulen t/m 3 jarige die onbeleerd is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie