Hoe vaak naar de hoefsmid

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:00

Ik haal alleen afentoe een fijne vijl over de randjes, en soms gaat een stukje van het het uiterst buitenste laagje hoefwand omhoog staan en dan vijl ik die er ook af. Anders krijg ik ook de hoefschoenen niet meer aan :P
hiermee verander ik geen hoefstand ofzo maar hou ik ze wel zo goed als vrij van brokkels

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:40

Ik laat mijn smid in alle eerlijkheid 2, max 3x per jaar komen.

Mijn merrie is 20 jaar, en heeft artrose. Voetjes geven is ongemakkelijk voor haar.
We hebben het immense geluk dat mijn paard héél goeie hoeven heeft. Hetgene ze bijgroeien, slijt ze zelf weer af op haar betonnetje. Eventuele scheurtjes, stukjes die afbrokkelen, zijn er zo weer uit. Dat heeft ze altijd al gehad.

Mocht dat niet zo zijn, zou ik de smid uiteraard vaker laten komen, maar dat is hier dus écht niet nodig. Als ik hem vaker laat komen, staat hij de hoeven maar wat uit te krabben, maar veel meer kan hij gewoon niet doen, doordat ze ze zelf zo netjes afslijt, en verbazingwekkend "recht" ook.

Mijn favo smid heeft 3 jaar geleden een zwaar ongeval gehad, en is moeten stoppen als smid. Sindsdien sukkel ik zo'n beetje met de zoektocht naar een - voor ons - goede smid. Daarmee bedoel ik: durf buiten het boekje te denken. Verwacht niet dat mijn paard haar achterbenen naar achteren brengt om de hoef te bekappen, ze houdt die liever onder haar buik. Daar moet je als smid mee kunnen leven, als je die benen naar achter probeert te trekken doe je haar pijn en dat accepteer ik niet. Ik sta haar niet-volgens-het-boekje-houding toe, omdat ik er mijn beide handen voor in het vuur durf steken dat ze NOOIT zal trappen.

Ze is niet stout, ze zal nooit trappen of bijten, ze hangt wel een beetje omdat het dat voor haar makkelijker maakt, maar ze gedraagt zich altijd voorbeeldig. Je moet alleen wel het geduld hebben om er bij haar je tijd voor te willen nemen - ze wil regelmatig haar voet weer even op de grond zetten, en tilt hem dan weer op. Na de 2 voorbenen moet je mij een rondje door de wei laten lopen met haar, en na het eerste achterbeen ook, zodat alles weer lekker "op zijn plaats" aanvoelt voor haar.

Ach, wat had ik een goede smid. Die ging bij wijze van spreke op zijn buik liggen om mijn paard te ontlasten. Hij kwam al jaar en dag bij ons, mocht haar zelfs terwijl zij liggend een dutje deed in de hoeven peuteren :')

Ik heb vorige week de smid laten komen - en hoewel ik er niet trots op ben, geef ik wel toe dat het nu al een jaar geleden was, omdat ik gewoon geen "goede" smid vond, eentje die zich kon aanpassen aan mijn paard. En de smid moest heel hard lachen - hij had zoiets van "ik weet niet of ik er wel iets afkrijg, haar hoeven lijken niet bijzonder veel gegroeid te zijn op een jaar tijd". Natuurlijk groeien ze wel, maar ze slijt ze ook weer netjes af. We hadden zoiets van "we proberen het, en zien hoever we geraken". Als ze pijn aangeeft, stoppen we, en doen we later in de week verder.

Daisy gedroeg zich zoals altijd voorbeeldig, en de smid heeft alles kunnen doen wat hij hoopte. Alle voetjes zijn gedaan, en hetgene wat er af kwam kon ik in 1 hand oprapen :') De straal was miniem vergroeid, en dat is ook weer helemaal opgelost nu.

Om een beetje beeld mee te geven, dit was 14 juli, na een jaar geen smid te hebben gezien
Afbeelding

En dit is vorige week woensdag, na de kapbeurt (ze staat rechts voor in hoef-schraapsel, als je inzoomt zie je dat duidelijker haha)
Afbeelding

Ik hoef hier geen negatieve commentaar op :) Ik hou mijn paard al +10 jaar op deze manier, en ze doet het super. Haar artrose maakt sommige dingen moeilijker, maar alles in beschouwing genomen zijn ik en de smid (ook de vorige, die haar nog steeds graag in de gaten houdt) heel erg blij met haar hoefjes. We passen ons aan aan de situatie, en het gaat goed zo.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:48

In de zomer om de 8 weken, in de winter om de 10.
Ik maak afspraken voor het hele jaar, dit bevalt erg goed

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:09

Verschilt heel erg per paard. Mijn tinker slijt haar hoeven zo perfect dat er alleen maar 1x per jaar even iets bijgevijld moet worden. Onze fries mag wel iedere 6/8 weken. Die splijt anders heel haar hoeven kapot.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:42

DuFraize schreef:
Hier is het om de 8 weken en soms slaat de smid er 1 over als die nog netjes op de hoeven staat.

Hier ook. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:23

prugelpiet schreef:
Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel bokkers zelf aan de voeten zitten :=

Zijn jullie allemaal jaren naar school geweest om hoefsmid te worden?


Ik ben verbaasd hoeveel mensen met eigen paarden weinig van de hoeven weten.......

En jaren naar school om hoefsmid te worden?? De opleiding qua bekappen en hoeven stelt echt niet veel voor. Daarnaast leert een jonge hoefsmid het vak van de hoefsmid waar hij of zij bij meeloopt.
Het is veel zien, want elk paard en elke hoef is anders, veel doen onder begeleiding en blijven ontwikkelen en leren.

Er zijn echt bizar veel slechte hoefsmeden dus het zou een enorme vooruitgang zijn als eigenaren zich zelf eens meer verdiepen en zich niet alles laten aanpraten door de buurman en de hoefsmid.

Het is best spannend om de hoeven te doen in het begin, dus de meesten doen een cursus, oefenen op dode hoeven, beginnen dan met vijlen van de hoeven onder toeziend oog van een hoefsmid/bekapper en leren gaande weg iets overtollig weg te halen.

En echt.............heel moeilijk is het niet als je het wil leren en leert zien.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:31

Op ijzers hier elke 20 weken en zonder ijzers houdt mijn vriend ze zelf bij. Ze staan in de winter verhard die maanden meestal geen smid nodig.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:49

Op ijzers 20 weken? := Stiekem ben ik dan wel heel benieuwd hoe die voeten er na 20 weken uitzien. Dan blijft er toch ook geen ijzer over?

De andere discussie ga ik niet verder op in. Ik ben echt van mening dat je zelf van voeten af moet blijven, ook met een 3-daagse cursus bekappen of afkijken bij je eigen smid. Dat maakt niet dat ik niks van voeten weet, maar wel dat ik zuinig ben op die van mijn paard.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:52

Volgens mij gaan die van mij drie keer per jaar. En dan hoeft eentje eigenlijk nog niet.

marleen_88

Berichten: 14066
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:57

Elke 5 weken, natuurlijk bekappen.

Nu als het nodig is, meestal 6 à 8 weken.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:20

prugelpiet schreef:
Op ijzers 20 weken? := Stiekem ben ik dan wel heel benieuwd hoe die voeten er na 20 weken uitzien. Dan blijft er toch ook geen ijzer over?

De andere discussie ga ik niet verder op in. Ik ben echt van mening dat je zelf van voeten af moet blijven, ook met een 3-daagse cursus bekappen of afkijken bij je eigen smid. Dat maakt niet dat ik niks van voeten weet, maar wel dat ik zuinig ben op die van mijn paard.



Hier ben ik wel mee eens

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:30

prugelpiet schreef:
Op ijzers 20 weken? := Stiekem ben ik dan wel heel benieuwd hoe die voeten er na 20 weken uitzien. Dan blijft er toch ook geen ijzer over?

De andere discussie ga ik niet verder op in. Ik ben echt van mening dat je zelf van voeten af moet blijven, ook met een 3-daagse cursus bekappen of afkijken bij je eigen smid. Dat maakt niet dat ik niks van voeten weet, maar wel dat ik zuinig ben op die van mijn paard.


Oepsss haha nee elke 10 weken en deze hele droge periode halen we de 8 amper. Was het maar zo'n feest haha. Geen idee hoe of wat mijn vriend het ooit geleerd heeft. Hij doet het echter niet anders dan de smit. Ik snap niet waarom mensen van de hoeven af moeten blijven van andere mensen als ze er geen kwaad mee doen. Hij doet dit al vele jaren en nog nooit opmerking gehad van de smit of niet zuiver lopende paarden. Hij slaat ook zelf loszittende ijzers terug vast en heeft daarvoor materiaal gekocht bij de hoefsmid. Enkel maar in het voordeel van een paard lijkt mij als de eigenaar zelf ook de hoeven goed kan verzorgen.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:44

Ze staat op blote voeten. Ongeveer 12 weken en als het nodig is vaker. Meestal kom ik uit op 5 keer per jaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 01:47

prugelpiet schreef:
Op ijzers 20 weken? := Stiekem ben ik dan wel heel benieuwd hoe die voeten er na 20 weken uitzien. Dan blijft er toch ook geen ijzer over?

De andere discussie ga ik niet verder op in. Ik ben echt van mening dat je zelf van voeten af moet blijven, ook met een 3-daagse cursus bekappen of afkijken bij je eigen smid. Dat maakt niet dat ik niks van voeten weet, maar wel dat ik zuinig ben op die van mijn paard.


Je gaat er wel op in.

En ik kan je verzekeren dat mijn paarden hele nette en prima voeten hebben. Heb ook teveel slechte ervaringen met zogenaamd hele goede hoefsmeden.

Je gaat er teveel vanuit dat iemand alleen 3 dagen ene cursus heeft gedaan en zomaar iets gaat doen. En dat een hoefsmid jarenlang uit boeken zit te leren. Hoe denk je dat die het leren? Die lopen mee met een hoefsmid, kijken mee, alles wordt uitgelegd en vrij snel mogen ze de simpele gevallen doen.

Vroeger leerde je het zelfs zonder opleiding van je vader bijvoorbeeld.

Ik had een hoefsmid die werd aanbeden door iedereen op die stal en mijn paard liep 2x kreupel na het bekappen. Daar heb ik de afgelopen jaren nooit last van en hij heeft zeker niet de makkelijkste hoeven.

Mn andere ruin was hb en bleef ook rot en gevoelig. Van alles geprobeerd en weer zelf gaan bijhouden. Ik deed het vroeger ook, maar was uit gemak gestopt.
Die heeft daarna tot zijn dood 100% rad gelopen.

Ik vind het juist goed dat mensen het zelf bijhouden, zodat er zo min mogelijk veranderingen zijn. Ik zie veel teveel paarden veel te weinig gaan.

En lees op Bokt eens hoeveel paarden slechte hoeven hebben. Men wil dan wat smeren of een speciaal ijzertje, maar wat vaker naar de hoefsmid, beter bekappen, beter management is te lastig.

En ja, veel mensen weten veel en veel te weinig en geloven klakkeloos alles wat elke willekeurige hoefsmid ze verteld. En echt niet elke hoefsmid is volledig opgeleid, schoolt bij etc.

Wij hebben ook nooit rotstraal, ze lopen 24/7 vrij rond en ook met regen en dergelijke geen problemen.

Je moet wel investeren in goed materiaal en niet zomaar wat doen. Maar geloof niet dat mensen dat uberhaupt durven om zomaar wat aan te klooien.
Heel veel mensen die een cursus doen, waar alle info voorbij komt zoals ene hoefsmid dit ook leert, oefenen onder begeleiding en blijven lid van een groep waar veel foto's en info wordt gedeeld. Heel veel zuigen alle info die ze kunnen krijgen op.

Buiten alles om; als al die hoefsmeden zo geweldig zijn, zouden ze zelf ook aanraden dat ze vaker moeten komen en niet zoveel eraf willen halen na te lange tijd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 02:45

Amusante discussie. Ik besla mijn paarden zelf, al zo'n vijfentwintig jaar.
Ik denk dat Prugelpiet nogal geshockeerd zou zijn na wat voor opleiding...

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:59

Het enige wat ik zelf deed is een ijzer er onder uit halen als deze er al half onder hangt, verder waag ik me er niet aan. Vak apart hoefsmid zijn en voor je het weet heb je iets verprutst.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:03

Hier is er eentje op stal die effectief een cursus bekappen heeft gedaan en zelf bijwerkt. Zowel paard als echte hoefsmid zouden veel gelukkiger zijn als ze er gewoon af bleef, arm beest :=

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:10

De mijne gaan om de 8 weken, en dan word mijn Quarter soms niet eens echt bekapt alleen geveild en kijken naar haar ijzers. Die is te gevoelig op haar voeten, mijn kleintje kijkt ze dan altijd na of het nodig is. Mijn grote staat op een andere locatie, die doet ze om de 12 weken altijd. Dat gaat super en heeft knoeiharde hoeven. Ieder paard is daar anders in, laat je hoefsmid het beoordelen die weet het meestal het beste.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:13

Hier gaan er 3 elke 6-8 weken ('s zomers moet het eigenlijk 6 zijn, maar omdat de hoefsmid de dag dat wij konden niet kon, wordt het nu 7; 's winters is 8 voldoende). En 1 gaat meestal elke 12-16 weken. Die slijt heel gelijkmatig. De 3 die zo vaak gaan is er één gevoelig voor scheurtjes, één slijt het achterste deel van de hoeven meer dan het voorste deel en één moet corrigerend bekapt worden vanwege zijn losse knieschijf.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:18

Rondom op ijzers, gemiddeld elke 5 weken. Soms voor iets sneller dan achter. Mijn stalhouder is tevens mijn hoefsmid, dus die kan hem pakken wanneer hij tijd heeft. Daarnaast kan mijn man ook beslaan, die heeft het ook jaren gedaan en in geval van nood doet hij hem tussendoor, maar voor zijn rug en knieën is het beter dat iemand anders het doet, ondanks dat mijn paard bijzonder meewerkend is.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:16

Hier in de omgeving gaan de paarden (gemiddeld) elke 5 weken. En dan vraag jij of je pony niet wat minder naar de smit kan :')

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:27

Bij mij is het denk ik tussen de 6 en de 12 weken waarbij de 6 minder vaak voorkomt dan de 12 met soms nog een uitschieter naar boven de 12 weken. Ik kijk puur naar de voeten, die groeien s winters een stuk minder snel dan zomers als ze dan dus niet hard gegroeid zijn en ook niet vreemd gesleten of ingescheurd dan mogen ze wat mij betreft na de 12 weken ook nog lekker doorlopen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:01

Zolang ik geen paard heb wat op eieren loopt laat ik 'm staan. Zomers meestal acht en in de winter soms 15 weken.