Pony scheren in de lente/zomer?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:04

Hoi hoi! Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb 2 minipaardjes waar ik mee wil showen! En ik vind zelf geschoren pony’s mooier! En kan het kwaad, de minipaardjes zijn erg aan het verharen en hebben een hele dikke vacht vandaar dat ik ze wil scheren! Het staat in young rider talk dus hou het netjes!

Jorex

Berichten: 10083
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:26

Ja, hoor kan geen kwaad. Hier mijn shetjes ook afgelopen weekend geschoren. Tis anders niet te doen om met ze te mennen in deze warmte. Ze zijn helaas nog niet klaar. Eentje was zelf ook al begonnen en ik zie zijn zomervacht al onder de geschoren wintervacht zitten.

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:33

Ja hoor, ik heb mijn paard drie weken geleden geschoren en hij lijkt er helemaal happy mee te zijn. Zit lekker in z'n vel!

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:36

Dankjewel voor jullie antwoorden! Een bemoeials bij ons op stal zei dat ze ingegroeide haren en jeuk etc kunnen krijgen! Maar gelukkig heb ik nu 2 antwoorden die zeggen dat dit gewoon kan! Ik stuur nog wel een before en after op dit topic :o

Narcissa
Berichten: 3063
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:44

Ik zit ook te twijfelen. Leggen jullie nog dekens op? De nachten zijn nog behoorlijk koud

Jorex

Berichten: 10083
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:47

Ja hoor, mijne staan beide onder 300 gram s nachts en overdag lekker bloot.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:47

Ik zou er niet voor kiezen om je pony s te scheren . De natuurlijke vet laag gaat dan weg . Ook hebben ze in de zomer een dunne vacht ..van scheren worden ze niet mooier vind ik . Ik scheer die van mij niet omdat ik de winter vacht belangrijk vind netzoals de zomer vacht die hou ook de zon van de huid . Als je pony s een lichte huid hebben en je gaat ze dan scheren in de zomet dan komt de zon op de huid waardoor het kan verbranden

MarliesV

Berichten: 15339
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:48

Narcissa schreef:
Ik zit ook te twijfelen. Leggen jullie nog dekens op? De nachten zijn nog behoorlijk koud

Ja met deze koude nachten zeker een deken op leggen als ze net zijn geschoren. Of in een hele beschutte stal zetten met voldoende eten om warm te blijven.

Vergeet niet ze ook voor de felle zon te beschermen als ze erg kaal zijn. Zonnebrand is erg naar.

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:49

MarliesV heeft u toevallig een idee hoe je ze tegen de zon kan beschermen? Misschien een vliegendekentje??

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37871
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:15

Ik zou er niet aan beginnen, voor het mooi moet je het niet willen doen. Dan moet je bij regen of felle zon met dekens blijven prutsen. Ze komen vanzelf in hun zomervachtje terecht. Tenzij je er bloedfanatiek mee traint maar dan nog is het beter niet te doen tenzij het medisch nodig is of ze hun warmte bij sporten niet meer kwijt raken waardoor ze er last van krijgen.

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 14:17

Hoi ik men wedstrijdjes met ze! En na elke training zweten ze! Terwijl ze goede conditie hebben!

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:28

Dan zou ik eerst voor dekenloze scheerpatronen gaan.

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 14:29

Je bedoelt bv een jachtmodel?

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:06

Lalahorse schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je pony s te scheren . De natuurlijke vet laag gaat dan weg . Ook hebben ze in de zomer een dunne vacht ..van scheren worden ze niet mooier vind ik . Ik scheer die van mij niet omdat ik de winter vacht belangrijk vind netzoals de zomer vacht die hou ook de zon van de huid . Als je pony s een lichte huid hebben en je gaat ze dan scheren in de zomet dan komt de zon op de huid waardoor het kan verbranden


Vele roepen dit maar nog nooit heb ik een onderzoek hierna gezien. En ook uit eigen ervaring ontkracht ik geheel wat je zegt.

Lekker scheren afgelopen week nog 1 gedaan en er moet er nog 1 gedaan worden. Vind het alleen altijd zo gruwelijk pokkewerk

Met dit weer zonder deken, avond 150 gram. Voor de zon kan je uw verende dekens (vliegen) gebruiken

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:09

Oké dankjewel!

MarliesV

Berichten: 15339
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:11

Ze haren nu, als je kan wachten prima, als het te lang duurt om de welke reden dan ook, scheren. Die vacht komt gewoon weer door.

Je hebt goede vliegendekens met uv bescherming inderdaad.

Narcissa
Berichten: 3063
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:18

Ik heb afgelopen zaterdag al een stuk weggeschoren, dat gaf gelukkig al wat opluchting. Maar ze staat te zweten in de wei met deze temperaturen en heel de vacht is aan het vervilten

Afbeelding

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:00

StalNollie schreef:
Lalahorse schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je pony s te scheren . De natuurlijke vet laag gaat dan weg . Ook hebben ze in de zomer een dunne vacht ..van scheren worden ze niet mooier vind ik . Ik scheer die van mij niet omdat ik de winter vacht belangrijk vind netzoals de zomer vacht die hou ook de zon van de huid . Als je pony s een lichte huid hebben en je gaat ze dan scheren in de zomet dan komt de zon op de huid waardoor het kan verbranden


Vele roepen dit maar nog nooit heb ik een onderzoek hierna gezien. En ook uit eigen ervaring ontkracht ik geheel wat je zegt.

Lekker scheren afgelopen week nog 1 gedaan en er moet er nog 1 gedaan worden. Vind het alleen altijd zo gruwelijk pokkewerk

Met dit weer zonder deken, avond 150 gram. Voor de zon kan je uw verende dekens (vliegen) gebruiken



Bij onze oude stal . Daar was iemand die dus zijn paard in de zomer scheerde . Met vliegendeken op naar buiten . Maar als nog was de huid verbrand . Het heeft dus dik een maand geduurd voor het weer genezen was . Scheren vind ik als nog geen goed iedee . Omdat je de vacht weg haalt
De vacht heeft verschillende functies

1 waterdicht
2 natuurlijke vet laag
3 zon afwerend .

Een paars heeft netzoals een mens 3 huiden . En als het paard zo verbrand dan kan het wel tot aan de 3 de huid komen waardoor het een 3de graads brand wond kan ontstaan

Jorex

Berichten: 10083
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:35

De vacht die ik nu laat staan is ongeveer net zo dik als hun zomervacht. Je ziet de huid er niet onder zitten. Ik scheer niet op 1mm, maar op 3mm. Op 1mm worden ze wel doorzichtig inderdaad en moet je oppassen met roze huid. Gelukkig hebben die van mij geen aftekeningen behalve hun bles en ik scheer geen hoofden.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pony scheren in de lente/zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:46

Lala er is alsnog geen onderzoek na gedaan. Het betreffende paard waar je het over hebt ken ik niet. Maar een gewoon vleigendeken is niet uv afstotend.

Hier een witte geschoren en die sprayde ik 2 keer per dag in met factor 50 nooit verbrand geweest ging zonder deken de weide op. Was 4 jaar geleden met die extreme hitte/warmte.