longeren met hulpteugels

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:55

hey!

Ik heb een vraagje want ik heb een shetlander ruintje van bijna 6. Hij kent het aan de hand meelopen en longeren etc. pas ongeveer 4 maanden. nu had ik ook al bij andere topics gekeken maar ik zag niet echt een antwoord op mijn vraag. want sommige beginnen al heel jong met hulpteugels maar ik heb een keer gehoord dat ze eerst balans moeten hebben in een longeercirkel voor je met hulpteugels aan de slag gaat. hebben mensen daar ervaring mee? want ik zou dan eventueel met bijzet(eerst los en dan iedere week bijv. 1 strakker) en dan als dat goed gaat ook met passoa longeren. Dit omdat ik hem ook voor de kar wil gaan beleren en bovendien wil ik dat hij meer spieren krijgt!

groetjes!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:06

En pessoa raad ik sowieso af vanwege de zagende werking in de mond.

Maar als je wil gaan mennen, lijkt het mij nuttiger om met dubbele longe te gaan longeren dan met hulpteugels.
Hulpteugels worden (naar mijn idee) vooral gebruikt omdat je met een enkele longe slecht kunt werken aanndr nageeflijk en een hulpteugel het zetje in de goede richting kan zijn voor paarden die de nageeflijkheid niet uit zichzelf (genoeg) opzoeken. Maar als ruiter heb ik niet zo veel interesse in longeren met een dubbele teugel, maar in principe is dat wel een nuttigere longeer training dan een enkele longe. Ik zou dus eerder daarin gaan investeren.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:13

Eens met bowo. Neem eens een paar longeerlessen met dubbele longe. Je kunt dan het stuur al bevestigen en je kunt zelf invloed uit oefenen in de zin van meegeven of juist een ophouding maken. Een bijzetteugel moet je dan eerst verstellen

Sherivey
Berichten: 8679
Geregistreerd: 06-11-15

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:15

Ben geen fan van een passoa. Van geen enkele hulpteugel eigenlijk.

Heb ze voorheen wel gebruikt, maar krijg er nooit fijn resultaat mee.
Dubbele lijnen vind ik wel fijn werken.
En ik heb sinds kort les waarbij ik ook leer rechtrichten aan de longe zonder hulpteugels.
Is nog best lastig, maar vind het fijner voor mijn paard.
En voor mezelf ook, sta ik niet meer te klooien met op maat maken van hulpteugels/ touwtjes :)

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:19

oke bedankt en ik zag ook iets over een bodywrap bij een ander topic heeft iemand daar ervaring mee? want in wil vooral zijn bilspieren er sterker mee maken! en over dat de pessoa zagend werkt dat valt toch wel mee als je hem niet strak zet?

Anastasia24

Berichten: 2715
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:52

Ts, hulpteugels dwingen, wil je echt zo gaan trainen? Paard zal nooit goed zijn ontspanning zelf leren opzoeken. Het is vervelend voor ze, ook als die touwen loshangen.
Ga rustig met dubbele lijnen aan de gang, train jouw shetlander op de juiste manier met veel tempowisselingen, figuren, etc en naaste grondwerk om recht te richten. Dat duurt wat langer voordat zijn achterbenen eronder komen en zijn hoofd gaat zakken, maar het is het echt waard.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:06

Anastasia24 schreef:
Ts, hulpteugels dwingen, wil je echt zo gaan trainen? Paard zal nooit goed zijn ontspanning zelf leren opzoeken. Het is vervelend voor ze, ook als die touwen loshangen.
Ga rustig met dubbele lijnen aan de gang, train jouw shetlander op de juiste manier met veel tempowisselingen, figuren, etc en naaste grondwerk om recht te richten. Dat duurt wat langer voordat zijn achterbenen eronder komen en zijn hoofd gaat zakken, maar het is het echt waard.



veel mensen trainen zo. ik had ook geen commentaar gevraagd over dwingen of niet. alle paarden zijn anders bij de een werkt het misschien bij de andere niet. ik vraag alleen vanaf wanneer je dat kan gaan doen qua evenwicht van een pony en of dat er eigenlijk uberhaupt iets mee te maken heeft.......

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:12

Ik vraag me vooral af waarom je de dubbele longe geen kans lijkt te willen geven? Juist voor menpaarden is dat een mooie opstap naar het werk voor de wagen. En je kunt ze bijna net zo trainen als onder het zadel.

De pessoa loopt langs een bewegend deel en zal dus altijd beweging in de mond geven. Om die reden heb ik die van mij maar een keer gebruikt om te proberen

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:17

Met hulpteugels train je de spieren op de verkeerde manier, dus ik raad ook aan om liever in lessen te investeren.

Een bodywrap creeërt o.a. meer lichaamsbewustzijn, maar heeft geen directe invloed op de spieropbouw voor zover ik weet.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:26

Een bodywrap langs de achterhand kan een fijne eerste stap zijn naar het werk aan de dubbele longe. Sommige paarden/pony's reageren wat kriebelig op zo'n lijn achterlangs, en als je zelf (nog) niet heel handig bent met die dubbele longe en je hebt een bokkend rondspringende pony, dan is dat niet zo fijn voor het zelfvertrouwen.

Dus ik zou beginnen met zo'n bodywrap. Ik heb dat heel simpel zelf gemaakt door 2 elastische bandages aan elkaar te maken en die aan het uiteinde aan een grote klip te knopen. Die maak ik dan weer vast (1 van de bovenste ringen) aan de longeersingel.

Als je pony daar goed aan gewend is en braaf mee is zou ik zeker richting dubbele longe gaan. Dat is een super fijne opstap richting het mennen. Ik vind het bij mijn dressuurdieren ook fijn om, als de baan vrij is, er een paar rondjes schuin achter te lopen de hele baan rond. Volte, slangenvolte, pasje wijken, afwenden, super fijne afwisseling in de training. Dat is voor jou richting het mennen ook een fijne oefening. Ze wennen er dan ook vast aan dat ze geluid en beweging en hulpen van achteren krijgen.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:40

Roodvos schreef:
Een bodywrap langs de achterhand kan een fijne eerste stap zijn naar het werk aan de dubbele longe. Sommige paarden/pony's reageren wat kriebelig op zo'n lijn achterlangs, en als je zelf (nog) niet heel handig bent met die dubbele longe en je hebt een bokkend rondspringende pony, dan is dat niet zo fijn voor het zelfvertrouwen.

Dus ik zou beginnen met zo'n bodywrap. Ik heb dat heel simpel zelf gemaakt door 2 elastische bandages aan elkaar te maken en die aan het uiteinde aan een grote klip te knopen. Die maak ik dan weer vast (1 van de bovenste ringen) aan de longeersingel.

Als je pony daar goed aan gewend is en braaf mee is zou ik zeker richting dubbele longe gaan. Dat is een super fijne opstap richting het mennen. Ik vind het bij mijn dressuurdieren ook fijn om, als de baan vrij is, er een paar rondjes schuin achter te lopen de hele baan rond. Volte, slangenvolte, pasje wijken, afwenden, super fijne afwisseling in de training. Dat is voor jou richting het mennen ook een fijne oefening. Ze wennen er dan ook vast aan dat ze geluid en beweging en hulpen van achteren krijgen.

bedankt! goed idee heb je misschien een foto als een paard het omheeft? en moet je wachten met die bodywrap tot hij goede evenwicht heeft in de longeer? of kan het al na 4 maanden longeren? en hij kan nog niet wijken etc. ik ben nu wel bezig met het hoofstel maar het neemt nou eenmaal allemaal veel tijd.....

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:42

capopjekop schreef:
Ik vraag me vooral af waarom je de dubbele longe geen kans lijkt te willen geven? Juist voor menpaarden is dat een mooie opstap naar het werk voor de wagen. En je kunt ze bijna net zo trainen als onder het zadel.

De pessoa loopt langs een bewegend deel en zal dus altijd beweging in de mond geven. Om die reden heb ik die van mij maar een keer gebruikt om te proberen

omdat hij nog geen hoofdstel kent en ik nu alles met een bitloos hoofdstel doe. en mij is verteld dat bij het aanleren van sturen etc. het beter is om het eerst met bit aan te leren en pas later zonder te doen.....

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:45

Coco7777777 schreef:
oke bedankt en ik zag ook iets over een bodywrap bij een ander topic heeft iemand daar ervaring mee? want in wil vooral zijn bilspieren er sterker mee maken! en over dat de pessoa zagend werkt dat valt toch wel mee als je hem niet strak zet?

Voor een hulpteugel om iets te doen zal hij toch op enig moment een zekere druk moeten uitoefenen. Bij een pessoa kan dat nooit een constante druk zijn en dat nodigt de pony dus ook niet uit tot een constante verbinding.

En evenwicht, tja, dat is vooral kijken naar het paard. 4 maanden longeren zegt niets over hoe de balans en het lichaamsgebruik van je paard is.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:48

Coco7777777 schreef:
capopjekop schreef:
Ik vraag me vooral af waarom je de dubbele longe geen kans lijkt te willen geven? Juist voor menpaarden is dat een mooie opstap naar het werk voor de wagen. En je kunt ze bijna net zo trainen als onder het zadel.

De pessoa loopt langs een bewegend deel en zal dus altijd beweging in de mond geven. Om die reden heb ik die van mij maar een keer gebruikt om te proberen

omdat hij nog geen hoofdstel kent en ik nu alles met een bitloos hoofdstel doe. en mij is verteld dat bij het aanleren van sturen etc. het beter is om het eerst met bit aan te leren en pas later zonder te doen.....

Je bent toch nu ook bezig met aanleren van hulpen? Dit klinkt een beetje als een bijzondere gedachtegang. Als je bitloos verder wilt, leer je dan lekker bitloos alles aan, maar je moet niet de helft met bit willen doen omdat dat "sturen" is en de andere helft bitloos. Alles wat je met je paard doet is trainen en dus aanleren van hulpen. Of dat nou een stuurhulp is of een longeer hulp.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:54

Een pessoa is bedoeld om de 'draag'spieren van een rijpaard te trainen.

Als jouw Shet voor de kar komt, heeft het geen zin.
(Ik zie niet in dat de pessoa zou zagen, maar ik heb talloze fouten langs zien komen...)

Een bijzet heeft ook vrij weinig zin (wordt vaak gebruikt als een paard vanwege een stijve of pijnlijke rug 'sterrekijkt', of vanwege gebrek aan spieren het bekken niet kantelt).

Een bijzet of wat voor hulpteugel dan ook zelf kweekt geen spieren, het kan eventueel wel helpen tegen de tijd dat het rijpaard snapt wat de bedoeling is. (Het dier kan het en snapt het, maar de gewoonte moet nog slijten.)

En bitloos mennen kan uitstekend, als je dier nu al links, rechts en 'ho' begrijpt via een halster of kaptoom kun je daar verder mee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-03-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:57

Janneke2 schreef:
Een pessoa is bedoeld om de 'draag'spieren van een rijpaard te trainen.

Als jouw Shet voor de kar komt, heeft het geen zin.

Een bijzet heeft ook vrij weinig zin (wordt vaak gebruikt als een paard vanwege een stijve of pijnlijke rug 'sterrekijkt', of vanwege gebrek aan spieren het bekken niet kantelt).

Een bijzet of wat voor hulpteugel dan ook zelf kweekt geen spieren, het kan eventueel wel helpen tegen de tijd dat het rijpaard snapt wat de bedoeling is. (Het dier kan het en snapt het, maar de gewoonte moet nog slijten.)

En bitloos mennen kan uitstekend, als je dier nu al links, rechts en 'ho' begrijpt via een halster of kaptoom kun je daar verder mee.

maar waarom longeren er dan zoveel mensen hun shet/pony waar niet of gereden wordt dan met passoa?

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:58

Janneke2 schreef:
Een pessoa is bedoeld om de 'draag'spieren van een rijpaard te trainen.

Als jouw Shet voor de kar komt, heeft het geen zin.

Een bijzet heeft ook vrij weinig zin (wordt vaak gebruikt als een paard vanwege een stijve of pijnlijke rug 'sterrekijkt', of vanwege gebrek aan spieren het bekken niet kantelt).

Een bijzet of wat voor hulpteugel dan ook zelf kweekt geen spieren, het kan eventueel wel helpen tegen de tijd dat het rijpaard snapt wat de bedoeling is. (Het dier kan het en snapt het, maar de gewoonte moet nog slijten.)

En bitloos mennen kan uitstekend, als je dier nu al links, rechts en 'ho' begrijpt via een halster of kaptoom kun je daar verder mee.

ik wil later ook misschien een x een wedstrijdje doen en naar buiten. buiten vind ik gevaarlijk stel hij luisterd een keer niet zo goed en er gebeurt iets ofzo..... en een wedstrijdje mag je vgm niet bitloos.....

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:01

Citaat:
maar waarom longeren er dan zoveel mensen hun shet/pony waar niet of gereden wordt dan met passoa?


Goede vraag - ik weet het antwoord niet.

De body wrap is trouwens wel uitstekend geschikt om bilspieren te helpen trainen.
Het kan prima met een bandage.
In principe gaat het er om dat je dier attent gemaakt wordt 'dat hij achterbenen heeft'. Bij iedere pas heel lichte rek van de bandage.

Het is een onderdeel van het werk van Linda Tellington.
Van harte aanbevolen.
Neus eens rond op het web met zoektermen tteam en ttouch - en dus bodywrap.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:04

Janneke2 schreef:
Citaat:
maar waarom longeren er dan zoveel mensen hun shet/pony waar niet of gereden wordt dan met passoa?


Goede vraag - ik weet het antwoord niet.

De body wrap is trouwens wel uitstekend geschikt om bilspieren te helpen trainen.
Het kan prima met een bandage.
In principe gaat het er om dat je dier attent gemaakt wordt 'dat hij achterbenen heeft'. Bij iedere pas heel lichte rek van de bandage.

Het is een onderdeel van het werk van Linda Tellington.
Van harte aanbevolen.
Neus eens rond op het web met zoektermen tteam en ttouch - en dus bodywrap.

thxx! dan ga ik dat maar proberen!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:06

Coco7777777 schreef:
ik wil later ook misschien een x een wedstrijdje doen en naar buiten. buiten vind ik gevaarlijk stel hij luisterd een keer niet zo goed en er gebeurt iets ofzo..... en een wedstrijdje mag je vgm niet bitloos.....


Accoord, maar dan praten we over 'een extra rem'
en malle regelementen.

Het kan zin hebben om je dier 'de extra rem' te leren voor je naar buiten gaat (= zodat je in noodsituaties niet het dier totaal verrast).
Maar dat is iets anders dan 'je moet en zal met bit beginnen'.

Bereden wedstrijdsport kan inmiddels al behoorlijk hoog bitloos, dus ik hoop dat de mensport snel volgt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-03-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:08

Janneke2 schreef:
(Ik zie niet in dat de pessoa zou zagen, maar ik heb talloze fouten langs zien komen...)

Er is directe verbinding tussen het achterbeen dat naar voren en achteren beweegt en het bit. Hoe wil je met die constructie voorkomen dat er gezaagd wordt?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:13

Bowo schreef:
Janneke2 schreef:
(Ik zie niet in dat de pessoa zou zagen, maar ik heb talloze fouten langs zien komen...)

Er is directe verbinding tussen het achterbeen dat naar voren en achteren beweegt en het bit. Hoe wil je met die constructie voorkomen dat er gezaagd wordt?


... ik heb wat fouten langs zien komen.
Als leerling van Linda Tellington: ik hang het bontstuk waar de bodywrap hoort, plus twintig centimeter onder de anus.
Het ding geweegt en schommelt, dat klopt.
Ik heb het ding principeel nooit aan het bit bevestigd, en het ding zo ingesteld dat de hals alle ruimte had.
(Nelson Pessoa was een springruiter, dus niet echt gericht op die krul.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:19

Maar Janneke, dan gebruik je ‘m dus als veredelde bodywrap en niet zoals op de toelichtend plaatjes bij de Pessoa staat.
Zo kan ik ook zorgen dat ie niet zaagt; achterkant erom als een bodywrap en de katrollen allemaal aan de longeersingel hangen. Maar dan is een elastische bandage goedkoper :D

@TS: een bodywrap is eigenlijk altijd wel nuttig, zowel in het longeren aan de enkele longe als bij de voorbereiding en overstap naar longeren met dubbele longe. Wel een tip: neem een paar lessen in het werken met de dubbele longe. Er kan (kán) écht heel veel mis mee gaan en zeker met een toekomstige menpony wil je voorkomen dat het dier leert te vluchten voor de lijn achter de billen of naar die lijn te slaan. Richting het beleren voor de wagen sta je dan gelijk al 10-0 achter en dat zou super zonde zijn!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:31

Hilary schreef:
Maar Janneke, dan gebruik je ‘m dus als veredelde bodywrap en niet zoals op de toelichtend plaatjes bij de Pessoa staat.

Klopt.
(En ligt inmiddels :o onder in de kast stof te verzamelen.)
Citaat:
Zo kan ik ook zorgen dat ie niet zaagt

Prima...!
Citaat:
achterkant erom als een bodywrap en de katrollen allemaal aan de longeersingel hangen.

Dat is nou ook weer niet nodig, ik heb ooit een sterrekijker de ervaring gegeven 'zodra je niet sterrekijkt is de druk op je neus weg'.
(In het zadel deed ik het met de gogue, al dan niet met de bodywrap.)
Citaat:
@TS: een bodywrap is eigenlijk altijd wel nuttig, zowel in het longeren aan de enkele longe als bij de voorbereiding en overstap naar longeren met dubbele longe. Wel een tip: neem een paar lessen in het werken met de dubbele longe. Er kan (kán) écht heel veel mis mee gaan en zeker met een toekomstige menpony wil je voorkomen dat het dier leert te vluchten voor de lijn achter de billen of naar die lijn te slaan. Richting het beleren voor de wagen sta je dan gelijk al 10-0 achter en dat zou super zonde zijn!

+:)+

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:34

Ik zou als ik jou was zeker hulp zoeken bij het longeren. Mensen denken er vaak makkelijk over, maar goed longeren is een kunst. Zeker als je pony nog weinig kent