hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak zijn jullie van je paard gevallen

0
24 (6%)
1-5
107 (30%)
6-10
36 (10%)
meer
186 (52%)

Totaal aantal stemmen: 353


Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:48

Hieperdi schreef:
Jessix schreef:
Heel vaak! Zeker als kind. Ik heb altijd eigen pony’s gehad en later paarden en deed daar van alles mee. Dat ging dan ook wel eens mis! :')

Twee keer behoorlijk in de kreukels gelegen. Eerste keer zware hersenschudding en gebroken ribben. De oorzaak weet ik niet want ik raakte bewusteloos en heb er geen herinnering meer aan. De tweede keer brak ik mijn rug op 3 plaatsen. Dat was op mijn eigen jonge paarden tijdens het inrijden. Het leek zo goed te gaan tot hij ontplofte en mij lanceerde. Achteraf gezien heb ik de hele kleine signalen van spanning gemist.

Wow dat zijn geen kleinigheidjes! Ben je nooit bang geweest om er weer op tegaan nadat dit gebeurt was

Nee, ik zat er zo snel mogelijk weer op. Pas toen ik ouder werd, werd ik voorzichtiger. Maar misschien mede ook omdat ik er fysiek wel schade aan over heb gehouden en hierdoor ook niet meer zo goed rare bokkensprongen uit kan zitten.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:50

Wat dapper zeg! Het is dus al jaren geleden als ik het zo lees? Ik was vroeger ook meer een held dan nu, je wordt ouder en ziet de risico’s meer in plus verantwoordelijkheid vanwege een baan etc

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:00

Hieperdi schreef:
Wat dapper zeg! Het is dus al jaren geleden als ik het zo lees? Ik was vroeger ook meer een held dan nu, je wordt ouder en ziet de risico’s meer in plus verantwoordelijkheid vanwege een baan etc

Het eerste ongeluk als kind en het tweede op mijn 27ste. Ik had gewoon geen angst, weet ook niet waarom. Het kwam pas na mijn 30ste dat ik me soms niet veilig meer voelde op een paard. Ik hoor het wel meer, net wat je schrijft je bent je bewuster van risico's en de gevolgen van wanneer je gewond raakt. En daarbij in mijn geval ook echt wel het fysieke wat niet meewerkt, ik mis een stuk balans en val nu ook een stuk eerder dan vroeger. Dus tegenwoordig sta ik er zo naast als ik het niet vertrouw! :D

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:48

Steppe schreef:
:D Genoeg keer

1x niet op mijn eigen paard, tijdens mijn ruiterbewijs halen, pony gaat bokken en het ging lang goed tot die ene bok en ik vliegles kreeg. Op mijn knieen geland en er weer op en 5 min later zelfde verhaal, volgende ochtend zat ik in het ziekenhuis was in de nacht mijn knie 4x zo dik geworden en had in mijn mediale band gescheurd.

Jaren later tijdens een trektocht in het Veluwe park, ik pak van iemand een kaart aan zonder na te denken en ineens een windvlaag eronder en daar gingen we aan de ren, kaart weggegooid en meneer kwam terug in tempo totdat er een soort boom/bosje opwaaide en dat was to much, paardlief sloeg rechtsaf alleen ging ik niet mee en lag op mijn rug te spartelen, gevolg alle lucht uit mijn longen en een zere nek. Paard gevangen er weer op en serieus 5 minuten later weer zo'n bosje en daar ging ik weer.

Weer jaren later tijdens mijn les vond hij het paard achter ons ineens heel spannend en weer een scherpe bocht en lag ik weer.


Oei heftig hoor! Wel ontzettend knap dat je er gelijk weer op ben gestapt. Ik moet toch vaak wel even bijkomen na een val en even apart zitten en wat drinken.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:49

Hieperdi schreef:
In 4 a 5 jaar tijd 1 keer bij mijn huidige paard.
Ik heb een spook van een paard die wel eens lekker kijkerig kan zijn en nog wel eens opzij wilt springen, normaal zit ik dat wel uit of ik voel het aankomen waardoor ik kan anticiperen op hem of mijzelf :+ Maar 2 jaar geleden was het echt onverwachts, er viel in de hoek waar ik naartoe reed een plastic stoeltje om door de wind waardoor hij opzij sprong zo ongelofelijk snel dat ik ernaast lag :') Ben er gelijk weer op gegaan maar ik voelde toch wel dat me vinger erg pijn deed, na 5 minuten ben ik er toch maar af gegaan en zag ik, nadat ik mijn handschoen had uit gedaan dat me vinger dik en blauw werd. Toch maar even foto van laten maken en jahwel gebroken := Ik was dus scheinbaar op mijn hand gevallen maar dat wist ik mij niet meer te herinneren omdat het zo snel ging. Ik heb 6 weken met een soort vinger spalkje gelopen. Nu gelukkig geen last meer van, je ziet alleen een bobbel op me vingerkoot zitten en heb ietsjes krachtverlies in die vinger.

Vroeger tijdens de manege tijd wel paar flinke klappers gehad :+ Maar gelukkig nooit ernstig


Heel knap dat je het zo vaak uitzit, dat lukt mij niet haha. Ook knap dat je gewoon verder bent gereden met een gebroken vinger. Doe het je niet na!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:51

Jessix schreef:
Hieperdi schreef:
Wat dapper zeg! Het is dus al jaren geleden als ik het zo lees? Ik was vroeger ook meer een held dan nu, je wordt ouder en ziet de risico’s meer in plus verantwoordelijkheid vanwege een baan etc

Het eerste ongeluk als kind en het tweede op mijn 27ste. Ik had gewoon geen angst, weet ook niet waarom. Het kwam pas na mijn 30ste dat ik me soms niet veilig meer voelde op een paard. Ik hoor het wel meer, net wat je schrijft je bent je bewuster van risico's en de gevolgen van wanneer je gewond raakt. En daarbij in mijn geval ook echt wel het fysieke wat niet meewerkt, ik mis een stuk balans en val nu ook een stuk eerder dan vroeger. Dus tegenwoordig sta ik er zo naast als ik het niet vertrouw! :D


Stoer hoor. Ik ben 20, maar vind nu eigelijk al heel veel eng. Vroeger als kind had ik dit totaal niet, maar ik ben toch wel geschrokken na mijn vallen. Vind het super knap dat jij dat niet hebt!

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:03

Al tig keer gevallen in de jaren dat ik reed. Misschien nog wel het vaakst van de shetlanders waar ik mee naar het bos ging toen ik nog kind was. Heerlijke tijd was dat.

Mijn eerste val kan ik nog goed herinneren: ik kon nog niet zo goed rijden en reed op een IJslander van een kennis. Hij was nogal fris, maar het ging goed. Totdat we wilden stoppen, de weide waar we gereden hadden uitgingen, en we in een wat opener veld terecht kwamen. Toen kreeg ie t op z'n heupen en scheurde hij heerlijk het veld in, langs een boom. Een tak stootte hard tegen mijn neus waardoor ik viel. Gelukkig hield ik er niks aan over behalve tijdelijk een pijnlijke neus. :+

Mijn gevaarlijkste val was van een groene driejarige. Ik was toen 11. In de binnenbak konden we prima galopperen, waardoor ik dacht dat het op de grote buitenbaan ook prima zou gaan. Maar toen ik hem aanzette ging hij er vandoor en was ik de controle kwijt. Uiteindelijk viel ik toen ik mijn stijgbeugel kwijt was, en ik hield te teugels vast (ik had ergens gelezen dat dat verstandig is om te doen, nou dat doe ik nooit meer). Daardoor verzette hij zich en gaf me een trap na. Voor omstanders leek het alsof hij mijn rug raakte, maar ik voelde alleen een schok tegen de achterkant van mijn cap. Ik moest meteen naar het ziekenhuis voor controle, Goddank was er niets aan de hand, ik had alleen een zere kaak wat vanzelf over ging. Soms denk ik er wel eens aan terug en besef ik hoeveel geluk ik gehad heb. Het had zó veel slechter kunnen aflopen. Oh ja, een dag later zat ik er weer op. :+

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:08

_Mar3 schreef:
Al tig keer gevallen in de jaren dat ik reed. Misschien nog wel het vaakst van de shetlanders waar ik mee naar het bos ging toen ik nog kind was. Heerlijke tijd was dat.

Mijn eerste val kan ik nog goed herinneren: ik kon nog niet zo goed rijden en reed op een IJslander van een kennis. Hij was nogal fris, maar het ging goed. Totdat we wilden stoppen, de weide waar we gereden hadden uitgingen, en we in een wat opener veld terecht kwamen. Toen kreeg ie t op z'n heupen en scheurde hij heerlijk het veld in, langs een boom. Een tak stootte hard tegen mijn neus waardoor ik viel. Gelukkig hield ik er niks aan over behalve tijdelijk een pijnlijke neus. :+

Mijn gevaarlijkste val was van een groene driejarige. Ik was toen 11. In de binnenbak konden we prima galopperen, waardoor ik dacht dat het op de grote buitenbaan ook prima zou gaan. Maar toen ik hem aanzette ging hij er vandoor en was ik de controle kwijt. Uiteindelijk viel ik toen ik mijn stijgbeugel kwijt was, en ik hield te teugels vast (ik had ergens gelezen dat dat verstandig is om te doen, nou dat doe ik nooit meer). Daardoor verzette hij zich en gaf me een trap na. Voor omstanders leek het alsof hij mijn rug raakte, maar ik voelde alleen een schok tegen de achterkant van mijn cap. Ik moest meteen naar het ziekenhuis voor controle, Goddank was er niets aan de hand, ik had alleen een zere kaak wat vanzelf over ging. Soms denk ik er wel eens aan terug en besef ik hoeveel geluk ik gehad heb. Het had zó veel slechter kunnen aflopen. Oh ja, een dag later zat ik er weer op. :+


Zo dat is niet niks! En gelijk de dag erna er weer op! Geen angst aan over gehouden?

Molly1230

Berichten: 418
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:13

Toen ik wat jonger was wist ik echt precies wanneer en van welk manegepaard ik was gevallen. :') Nu heb ik geen idee meer maar denk dat ik rond de 7 keer van een paard ben gevallen.

De eerste keer dat ik viel was van een shet. Ik zat nog niet eens op les. Het was op zo'n camping waar 2 meiden met shetlanders liepen en kinderen een rondje erop mochten. Ze hadden 2 shetlanders en 2 caps, die ze bij ieder kind gewoon los op het hoofd deden. We zaten ook zonder zadel. Dat moest natuurlijk een keer fout gaan en dat was bij mij.. := Ik werd er zo afgebokt. Gelukkig viel ik op m'n kont en had ik geen pijn maar dit had natuurlijk wel anders kunnen aflopen.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:26

Paardjes101 schreef:
_Mar3 schreef:
Al tig keer gevallen in de jaren dat ik reed. Misschien nog wel het vaakst van de shetlanders waar ik mee naar het bos ging toen ik nog kind was. Heerlijke tijd was dat.

Mijn eerste val kan ik nog goed herinneren: ik kon nog niet zo goed rijden en reed op een IJslander van een kennis. Hij was nogal fris, maar het ging goed. Totdat we wilden stoppen, de weide waar we gereden hadden uitgingen, en we in een wat opener veld terecht kwamen. Toen kreeg ie t op z'n heupen en scheurde hij heerlijk het veld in, langs een boom. Een tak stootte hard tegen mijn neus waardoor ik viel. Gelukkig hield ik er niks aan over behalve tijdelijk een pijnlijke neus. :+

Mijn gevaarlijkste val was van een groene driejarige. Ik was toen 11. In de binnenbak konden we prima galopperen, waardoor ik dacht dat het op de grote buitenbaan ook prima zou gaan. Maar toen ik hem aanzette ging hij er vandoor en was ik de controle kwijt. Uiteindelijk viel ik toen ik mijn stijgbeugel kwijt was, en ik hield te teugels vast (ik had ergens gelezen dat dat verstandig is om te doen, nou dat doe ik nooit meer). Daardoor verzette hij zich en gaf me een trap na. Voor omstanders leek het alsof hij mijn rug raakte, maar ik voelde alleen een schok tegen de achterkant van mijn cap. Ik moest meteen naar het ziekenhuis voor controle, Goddank was er niets aan de hand, ik had alleen een zere kaak wat vanzelf over ging. Soms denk ik er wel eens aan terug en besef ik hoeveel geluk ik gehad heb. Het had zó veel slechter kunnen aflopen. Oh ja, een dag later zat ik er weer op. :+


Zo dat is niet niks! En gelijk de dag erna er weer op! Geen angst aan over gehouden?


Mijn ouders waren er best relaxed onder ('met voetbal krijg je ook wel eens blessures') dus toen durfde ik wel. Ook al ben ik toch ergens altijd wel een bange ruiter geweest hoor, ook voor deze val al: bang voor hard galopperen of springen. Het heeft een tijd geduurd voordat ik weer in de buitenbaan met hem durfde te galopperen, maar ook dat is uiteindelijk gelukt.

Het ding is denk ik ook dat ik geen trap gevoeld heb, alleen iets tegen mijn cap (voelde niet als een klap met veel kracht) dat maakte dat ik naar voren schokte met mijn hoofd. Daardoor is waarschijnlijk mijn kaak uit de kom geschoten wat de pijn veroorzaakte (aldus de arts).

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:09

Ouders spellen indd ook een grote rol.
Mijn moeder joeg mij ook altijd weer terug op mijn paard. Sinds mijn moeder niet echt meer mee gaat heb ik na een val ook minder druk. Dan denk ik: ik vind het goed voor vandaag van de week weer een kans.