Tinker Ruin Op buitenrit.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb jij dit probleem ook?

Poll eindigt op

Ja.
1 (8%)
Neeee!!!
11 (91%)

Totaal aantal stemmen: 12


VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 16:11

Hallo!
Mijn tinker Vally Is erg sterk... Maar op buitenrit ook heel vaak erg bang.. en als hij bang is dan rend hij snel weg! heel snel! ik ben bang ooit geraakt te worden door een auto ofz.. Want je krijgt hem bijna niet stop!
Heeft iemand tips??


Daarnaast wil ik vragen of iemand een goeie manier heeft om een buitenrit te filmen, of go pro (geen idee hoe het precies heet) heeft die goed en niet te deur is!.

Alvast bedaaankt! :o :o :o :o :o :o :o :o :D :D :D :D :D :D :D :D :P :P :P :P :P :P :P <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 *D *D {:} {:} *D

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:46

Hoi!

Welkom.

Weet je waar Valley van schrikt of bang van is? En wat doe jij om hem proberen te stoppen?

Misschien kun je hem eerst goed vertrouwd laten raken met enge dingen, bijv een schriktraining in de bak/wei, of buiten wandelen (als je dan wel meer controle hebt natuurlijk). Als hij dusdanig in paniek raakt en/of zich sterk maakt zodat dat jij de controle verliest lijkt het mij niet veilig om nu buiten te blijven rijden.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:51

Daarom leer ik mijn paarden de one rein stop.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:53

Sws niet buiten gaan rijden zolang hij dit gedrag vertoont.
Doet hij dit ook als er een of meer andere paarden bij zijn? Als hij met andere paarden erbij wel braaf is, dan kun je evt kilometers maken op die manier en zo oefenen.

Anders desnoods stapritjes met iemand die ernaast loopt en hem vasthoudt, als hij dan wel braaf is.

Als hij aan de hand ook zich lostrekt en er van door gaat, dan zul je het echt in de rijbak moeten oefenen: je kunt schriktrainingen met hem gaan doen om te desensibiliseren en daarnaast vooral veel oefenen met halthouden en terug nemen. De one-rein-stop is ook heel nuttig om aan te leren; daarmee begin je ook in de bak.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:58

Krijg je rijlessen?
Ik zou beginnen met veel oefenen in de bak. Zorg dat je tinker je gaat vertrouwen en dat hij beter op je hulpen reageert. Het is misschien erg saai, maar gewoon elke keer in de bak veel overgangen rijden en veel oefenen is de beste manier om veilig buiten te kunnen rijden.
Kun je met andere paarden mee gaan op buitenritten? Als je een betrouwbaar paard voorop laat rijden heeft je tinker daar misschien wat meer steun aan en zal er minder snel vandoor gaan.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:23

VallyAndMe schreef:
Hallo!
Mijn tinker Vally Is erg sterk... Maar op buitenrit ook heel vaak erg bang.. en als hij bang is dan rend hij snel weg! heel snel! ik ben bang ooit geraakt te worden door een auto ofz.. Want je krijgt hem bijna niet stop!
Heeft iemand tips??


Daarnaast wil ik vragen of iemand een goeie manier heeft om een buitenrit te filmen, of go pro (geen idee hoe het precies heet) heeft die goed en niet te deur is!.

Alvast bedaaankt!


Rijd je alleen met hem buiten? Dat is iets wat ze echt moeten leren. Zomaar alleen naar buiten gaan als ze dat niet kennen of altijd in een groep gewend zijn gaat meestal niet goed. Buitenrijden moet ook onderhouden worden, dus ook in de winter of rotweer blijven doen.
Zolang hij ervandoor gaat bij wat engs en niet te stoppen is, is jullie communicatie nog niet goed genoeg om dat te doen.
Ook zijn vertrouwen in jou moet groeien, en dat kun je bereiken door zelf goed te anticiperen op wat hij eng vindt en daar adekwaat op te reageren.
Mijn Tinker wilde toen ik hem nog maar kort had niet verder dan de 3e boom achter de stal. Na een half jaar grondwerken, samen met anderen op pad, kleine stukjes steeds wat uitbouwen kreeg hij vertrouwen en we gaan inmiddels al jaren door stad en land. Ik begeleid ook ruiters die paarden hebben die het nog eng vinden. Er zijn instructeurs die je kunnen helpen om niet alleen in maar ook buiten de bak en vertrouwde omgeving vertrouwen op te bouwen.

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:23

LunarEclipse schreef:
Hoi!

Welkom.

Weet je waar Valley van schrikt of bang van is? En wat doe jij om hem proberen te stoppen?

Misschien kun je hem eerst goed vertrouwd laten raken met enge dingen, bijv een schriktraining in de bak/wei, of buiten wandelen (als je dan wel meer controle hebt natuurlijk). Als hij dusdanig in paniek raakt en/of zich sterk maakt zodat dat jij de controle verliest lijkt het mij niet veilig om nu buiten te blijven rijden.



Hij schrikt vooral van koeien, Schapen en dat soort dieren. Ook van andere mensen soms en van plastic, papiertjes, rare geluidjes en dat soort dingen :j
Als hij zich sterk maakt probeer ik hem af te lijden door bijvoorbeeld een rondje ofzo te maken. Als hij echt begint te rennen probeer ik hem zo strak mogelijk te pakken en rondjes te draaien waardoor hij stopt.. Anders krijg ik hem zeker niet stil!

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:24

mairead schreef:
Sws niet buiten gaan rijden zolang hij dit gedrag vertoont.
Doet hij dit ook als er een of meer andere paarden bij zijn? Als hij met andere paarden erbij wel braaf is, dan kun je evt kilometers maken op die manier en zo oefenen.

Anders desnoods stapritjes met iemand die ernaast loopt en hem vasthoudt, als hij dan wel braaf is.

Als hij aan de hand ook zich lostrekt en er van door gaat, dan zul je het echt in de rijbak moeten oefenen: je kunt schriktrainingen met hem gaan doen om te desensibiliseren en daarnaast vooral veel oefenen met halthouden en terug nemen. De one-rein-stop is ook heel nuttig om aan te leren; daarmee begin je ook in de bak.


Met andere paarden erbij kan hij dingen eng vinden. Ervandoor gaan doet hij dan niet! Ik zal dit proberennn

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:26

8nnemiek schreef:
Krijg je rijlessen?
Ik zou beginnen met veel oefenen in de bak. Zorg dat je tinker je gaat vertrouwen en dat hij beter op je hulpen reageert. Het is misschien erg saai, maar gewoon elke keer in de bak veel overgangen rijden en veel oefenen is de beste manier om veilig buiten te kunnen rijden.
Kun je met andere paarden mee gaan op buitenritten? Als je een betrouwbaar paard voorop laat rijden heeft je tinker daar misschien wat meer steun aan en zal er minder snel vandoor gaan.



rijlessen krijg ik! Niet op dit paard maar krijg ik wel!
Vertrouwen ben ik nu al een tijdje mee bezig! ik zie al vooruitganggg! Ik zal nu gaan kijken of het helpt als ik dan in de bak veel oefen!

sharonas1

Berichten: 25
Geregistreerd: 07-04-21

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:24

Wat lastig zeg, ik hoop dat het goed komt! Wellicht een aantal keer aan de hand meenenem?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:10

Enige tip die ik kan geven en ook al gegeven is ga pas weer naar buiten als je controle over hem hebt . Snap ik dat de bak iets anders is als buiten maar eerst daar controle hebben .
En les nemen het liefst iemand die op de fiets of met ander paard straks mee naar buiten kan gaan . Zodat je daar ook tips kan krijgen .
In het drukke Nederland kan je niet hebben dat je buiten geen controle hebt . Voor het weet heb je een weg voor je neus

Kairos
Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:18

Ik zou beginnen met schriktraining in de bak. Dan zou ik pas weer gaan kijken naar buitenrijden. Wat je ook zou kunnen doen is eens vragen of iemand anders met hem naar buiten wil en dat jij dan te voet of met de fiets meegaat, kijken of het dan ook gebeurd. Wellicht heb je onbewuste spanning opgebouwd en versterk je zo alleen maar zijn gevoel van angst.

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:38

Kairos schreef:
Ik zou beginnen met schriktraining in de bak. Dan zou ik pas weer gaan kijken naar buitenrijden. Wat je ook zou kunnen doen is eens vragen of iemand anders met hem naar buiten wil en dat jij dan te voet of met de fiets meegaat, kijken of het dan ook gebeurd. Wellicht heb je onbewuste spanning opgebouwd en versterk je zo alleen maar zijn gevoel van angst.


Dit ligt zeker niet aan de ruiter. Bij andere is hij vaak nog erger.... Gellukig voor mij :D hahaha.
Schriktraining al vaak geprobeert. Maar het boeit hem allemaal niks. Tot hij er weer voor staat op buitenrit.

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:40

genja schreef:
Enige tip die ik kan geven en ook al gegeven is ga pas weer naar buiten als je controle over hem hebt . Snap ik dat de bak iets anders is als buiten maar eerst daar controle hebben .
En les nemen het liefst iemand die op de fiets of met ander paard straks mee naar buiten kan gaan . Zodat je daar ook tips kan krijgen .
In het drukke Nederland kan je niet hebben dat je buiten geen controle hebt . Voor het weet heb je een weg voor je neus



Ik heb al veel controle.. Het raare is gewoon dat in de bak hem niks boeit maar buiten alles. De raarste dingen zelfs. Gelukig ben ik steeds vaker naar buiten met hem gegaan en gaat het nu veel beter! En ook fijn dat het bij ons lekker rustig is :j _/-\o_

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:41

Matheno schreef:
Daarom leer ik mijn paarden de one rein stop.


geen idee wat dat is..
Ik heb een idee van wat het is maar als hij echt iets mega eng vindt is hij door zoiets niet te stoppen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:47

Het doel van schriktraining is ook niet om te zorgen dat je paard nergens meer bang voor is, maar vooral om jou handvatten te geven om je paard te helpen als hij iets eng vindt. Ook kun je het paard leren om bepaald gedrag te laten zien als ze iets eng vinden. Mijn ruin is heel nieuwsgierig, maar vindt ook dingen spannend. Als ik voel dat hij iets eng vindt, zet ik hem stil (dat is dus mijn beslissing geweest, dus ik heb de controle) en laat hem kijken tot ik de spanning voel zakken. Ik beloon hem als hij een beweging in de goede richting maakt, ook als dat alleen maar het uitsteken van zijn neus is. Ik moedig hem aan om dat gedrag te laten zien, maar push hem niet over zijn grens. Daardoor beloont hij steeds als het ware zichzelf als hij dapper is.
Verder wandel ik veel met hem en ben ik bij het buitenrijden nooit te beroerd om af te stappen in spannende situaties, zodat ik hem vanaf de grond kan helpen.

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:49

Hilary schreef:
Het doel van schriktraining is ook niet om te zorgen dat je paard nergens meer bang voor is, maar vooral om jou handvatten te geven om je paard te helpen als hij iets eng vindt. Ook kun je het paard leren om bepaald gedrag te laten zien als ze iets eng vinden. Mijn ruin is heel nieuwsgierig, maar vindt ook dingen spannend. Als ik voel dat hij iets eng vindt, zet ik hem stil (dat is dus mijn beslissing geweest, dus ik heb de controle) en laat hem kijken tot ik de spanning voel zakken. Ik beloon hem als hij een beweging in de goede richting maakt, ook als dat alleen maar het uitsteken van zijn neus is. Ik moedig hem aan om dat gedrag te laten zien, maar push hem niet over zijn grens. Daardoor beloont hij steeds als het ware zichzelf als hij dapper is.
Verder wandel ik veel met hem en ben ik bij het buitenrijden nooit te beroerd om af te stappen in spannende situaties, zodat ik hem vanaf de grond kan helpen.



Dat snap ik ja hihihihi. Maar het helpt nooit... Het helpt wel gewoon veel naar buiten gaan bij mij :j Maar bedanktttttttttttttttttttt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:53

Serieuze vraag: Ben je werkelijk 18 jaar zoals in je profiel staat?

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:54

Ineke2 schreef:
Serieuze vraag: Ben je werkelijk 18 jaar zoals in je profiel staat?



Nee???

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:58

Dat dacht ik al aan je schrijfwijze en je antwoorden te zien.

Mijn tip: zeg niet te gauw nee tegen de tips die hier gegeven worden, maar ga er mee aan de slag ipv meteen te roepen dat het toch niet kan, niet werkt of niet lukt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tinker Ruin Op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:48

Er staan leuke filmpjes op feestboek van TRT.

Punt 1: begin bij het begin.
"Paard maakt zich sterk" : ieder paard is sterker dan willekeurig welk mens dan ook.
Je moet het hebben van de loyaliteit van je dier plus je eigen vaardigheden.

Tristan hamert er op: leer je dier om zichzelf te managen.
Leer m dat hij zelf het probleem kan oplossen, en dat jij m helpt.

En dat dan consequent ook op stal, in de bak etc etc toepassen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:58

Mijn paard werd ooit heel bang van een mega combinatie trekker met aanhanger die echt volle bak door tuften met gierende motor op een verhhoogde weg met greppels langs weerszijden en geen mogelijkheid om te wachten... Hij keek niet eens naar me. Ik was zo bang, dacht echt dit wordt onze dood en ben echt niet bang aangelegd... Dat is voor mij reden geweest om geen buitenritten meer te doen langs openbaar verkeer. Ik ga alleen nog met de trailer naar locatie en daar rijden. Voor niemand leuk zoiets. Doodeng.

Maar mijn ruin is ook bizar sterk, vooral in zn nek. Dus daar hou je niks aan. Vooral stapritjes zijn leuk met hem.
Om dat 'op te lossen' heb ik me voorgenomen om mijn jonkie vanaf het begin al mee te nemen naar het bos en vanaf het begin al te leren dat he tjuist heel chill is in het bos.

VallyAndMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 10:10

Hutcherson schreef:
Mijn paard werd ooit heel bang van een mega combinatie trekker met aanhanger die echt volle bak door tuften met gierende motor op een verhhoogde weg met greppels langs weerszijden en geen mogelijkheid om te wachten... Hij keek niet eens naar me. Ik was zo bang, dacht echt dit wordt onze dood en ben echt niet bang aangelegd... Dat is voor mij reden geweest om geen buitenritten meer te doen langs openbaar verkeer. Ik ga alleen nog met de trailer naar locatie en daar rijden. Voor niemand leuk zoiets. Doodeng.

Maar mijn ruin is ook bizar sterk, vooral in zn nek. Dus daar hou je niks aan. Vooral stapritjes zijn leuk met hem.
Om dat 'op te lossen' heb ik me voorgenomen om mijn jonkie vanaf het begin al mee te nemen naar het bos en vanaf het begin al te leren dat he tjuist heel chill is in het bos.



Leuk! Het is ook inderdaad eng zo langs de weg rijden :)