Hoe gaat een keuring te werk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

Hoe gaat een keuring te werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:01

Hoi, ik heb vragen.
1. Als je een pony koopt moet die dan gekeurd worden?

2. Hoe gaat een keuring? En wat wordt er allemaal gekeurd?

3. Komt het vaak voor dat een pony die gezond oogt ineens wordt afgekeurd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:09

Antwoorden:
1. Dat bepaal jijzelf;
2. Klinische keuring: mond, tanden, buigproef zodat ze kunnen zien of paard wel/ niet recht is en de dierenarts voelt overal.
3. Weet ik niet.

1ste paard klinisch en voorbenen röntgenologisch gekeurd en goedgekeurd, 24 jaar oud geworden;

2de paard was nog onbereden, gekocht en is toen niet gekeurd, nu 17 jaar;

3 de paard was 7 jaar, goed gekeurd klinische keuring en is half jaar later overleden aan onverwacht gaskoliek. ;( in 2020

Succes!

f4bjheu

Re: Hoe gaat een keuring te werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:42

keuren moet niet maar is wel heeeeeel verstandig om wel te doen (ook met onderzoeksplicht en verkopers zijn niet allemaal engeltjes).

Normaliter werkt het een beetje zo; Je koopt een paard onder voorbehoud van goedkeuring.
Bij het keuren geef je aan de veearts aan waarvoor je 'm wil kopen (topsport of weidemaatje, western of cross).
Je geeft ook aan wat voor type keuring je wil; klinisch of rontgologisch.
Klinisch is idd wat hierboven wordt omgeschreven; beetje vergelijkbaar met een apk.
Bij rontgen kijken ze ook naar de rug en benen op de foto. Dit is zeker voor bijvoorbeeld kissing spines, ocd'tjes en artrose super handig om te weten + 0 meting. Is wel duurder (maar zou ik bijna altijd wel doen, al is het maar voor de 0 meting).

op de dag zelf brengt de verkoper het paard zelf met de trailer. Het beste is dat zij ook alles doen met het paard, tot de keuringsuitslag bekend is (heeft te maken met aansprakelijkheid). Als paard is goedgekeurd neem je 'm in principe vanaf de praktijk gelijk mee naar huis. Als paard wordt afgekeurd en je wil m daardoor niet dan gaat ie met de verkopers mee naar huis.

Zeker ocd'tjes en artrose komen regelmatig voor. Het komt iig vaker voor dan ik had verwacht (helaas) en is ook altijd spannend.

Tuurlijk geeft keuren ook geen garantie voor blessures etc, maar het is wel echt heel heel heel handig om wel te doen.

Kosten van de keuring zijn meestal kosten koper.
Let er ook op dat je zelf een goede kliniek uitkiest, zodat er ook geen partijdigheid oid kan zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:09

pien_2010 schreef:
2. Klinische keuring: mond, tanden, buigproef zodat ze kunnen zien of paard wel/ niet recht is en de dierenarts voelt overal.

Niet of je paard recht is, maar of hij kreupel loopt.

Ook wordt er gelongeerd op het zachte(zand) en het harde (straat) om kreupel/gevoeligheden uit te sluiten.
Paard moet recht vanaf de DA heen en terug stappen en draven om bewegingsafwijkingen te kunnen constateren.
Hart/longen wordt geluisterd zowel voor als na longeren.
Hoeven en benen worden bekeken op afwijkingen (oa scheefstand en verdikkingen).

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 21:13

1 Dus klinisch gekeurd is alleen kijken en oefeningen doen
En röntgenologisch gekeurd is door een röntgenfoto te maken

2 En moet je paard daarvoor naar een dierenkliniek of kan dat gewoon bij de plaats zelf?

3 hoeveel kost een keuring

4 hoelamg duurt het ongeveer voordat je uitslag krijgt

Brainless

Re: Hoe gaat een keuring te werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:17

Uitslag is direct.

Klinisch kan ook thuis/op stal.
Kosten ca 150/175E

Röntgen ligt aan de hoeveelheid foto's (wil je alleen de benen of ook rug/hals).
Kosten zijn 500-750E (incl klinisch)en evt nog duurder bij meer foto's.
Deze keuring doen ze meestal alleen op de kliniek ivm makkelijker foto's maken en voor rug/hals foto's is de kliniek sowieso de beste plek.

Voor precieze prijzen kun je gewoon de DA bellen en vragen wat dat bij hun kost.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:20

Brainless schreef:
pien_2010 schreef:

Niet of je paard recht is, maar of hij kreupel loopt.

Ook wordt er gelongeerd op het zachte(zand) en het harde (straat) om kreupel/gevoeligheden uit te sluiten.
Paard moet recht vanaf de DA heen en terug stappen en draven om bewegingsafwijkingen te kunnen constateren.
Hart/longen wordt geluisterd zowel voor als na longeren.
Hoeven en benen worden bekeken op afwijkingen (oa scheefstand en verdikkingen).

Flauw dit Brainless, zie vet gedrukt!
Ze kijken of je paard recht is of kreupel. Kreupel.....dan wordt hij afgekeurd.
Recht,dan wordt hij klinisch goed gekeurd.

De rest mee eens want dat is een klinische keuring.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:28

Paarden worden niet afgekeurd maar krijgen een positief of negatief aankoopadvies.
Evt met prognose bv een 3 op een hoefbeen hoeft niet gelijk negatief te zijn.
Zelfs een (wat) scheef paard kan prima worden "goed gekeurd", dit omdat het vaak een rijtechnisch iets is en heel veel paarden van nature niet recht zijn.

Daarnaast kan een prima recht paard gewoon kreupel lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:32

Citaat:
Paarden worden niet afgekeurd maar krijgen een positief of negatief aankoopadvies.

+:)+

Jij mag door voor de wasmachine!

Positief aankoopadvies....vind ik goedgekeurd en dan koop ik het paard
Negatief aankoopadvies....
Noem ik afgekeurd en dan koop ik het paard dus niet.