Betalen voor een verzorg pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:02

ik vind het dubbel.

mijn verzorger betaald niks. enige is dat ik wil dat ze zo nu en dan een lesje neemt

maar heel eerlijk.. stel ik zou geen paard kunnen betalen maar wel een leuke paard tegen komen waar ik een bijdrage voor moet betalen. zou ik dat wel doen.

Een manegelessen kosten ook geld. En ik heb dan liever een vaste paard waar ik een band mee op kan bouwen en dat ik ervoor moet betalen. Dan elke week een ander paard van een manege.

Tuurlijk is ook afhankelijk hoe een wat.. opzich vind ik stal uitmesten niet erg, maar ik zie ook advertenties dat je dan hele paddock paradise moet uitmesten, paarden moet voeren en dan ook nog een bijdrage betalen van 75€ per maand. Dat zou ik er niet voor over hebben

maar bijv 2-3x per week een paard rijden waar alles wordt gedaan, of dat je alleen voor dat paard uitmesten of voer klaar moet zetten vind ik het nog wel oke om een bedrag te betalen.

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:07

Het is gewoon zo dat de eigenaar van het paard een aansprakelijkheids verzekering heeft. En als het paard een ongeluk veroorzaakt hoe dan ook is die verantwoordelijk. Of het moet zijn dat de rijder het opzettelijk doet maar dat zal niet gebeuren. En als de rijder zelf gewond raakt in de omgang met het paard valt dat gewoon onder zijn ziektekostenverzekering. Bij blijvend letsel veroorzaakt door het paard (een klap bv)komt dat weer op de verzekering van de eigenaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:22

anjali schreef:
Ook is er nog de kwestie met verzekeringen en aansprakelijkheid als de verzorger of bijrijder flink gewond zou raken tijdens de omgang met het paard. Of derden,bijv. als bijrijder een buitenrit gaat maken en er een verkeersongeluk plaatsvindt. Dit soort narigheden zijn helaas echt niet denkbeeldig maar komen geregeld voor.Het is dus iets waar veel haken en ogen aanzitten.

Als beide partijen een zorgverzekering en een particuliere aansprakelijkheidsverzekering hebben, dan is er niks aan de hand en kunnen de verzekeringen onderling het lekker uitvechten. Daar zijn ze voor.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:09

Hier vond ik verzekering wel een ding. Ik had even nagekeken en gevraagd hoe het zat met verzorgster/bijrijder. Lang verhaal kort. Geen geld vragen is gewoon verzekerd en wel geld vragen is een aparte verzekering voor afsluiten.
Voor mij is een verzorgster al geen moeten. Ik hoef er ook geen geld voor en geen idee wat zo'n verzekering kost. Maar ik laat een ander ook niet betalen voor een verzekering als dat niet nodig is.. Ik had ook geen zin om een aparte verzekering af te sluiten, maar ook geen zin in duizenden euro's schade. :')

Zelf wel kleine bijdrage betaald als bijrijder en ik deed dan ook klusjes. Als ik tijd over had deed ik zelfs extra klusjes. Zeker met mooi weer vond ik dat wel lekker om te doen. Vond het helemaal niet erg om te betalen en klusjes te doen. Ik ben nu veel meer tijd en geld kwijt met een eigen paard. :))

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:29

Ik heb eerlijk gezegd nooit betaald voor verzorgpaarden. Wel betaalde mijn ouders (die deden dat toen nog :') ) rijlessen, lidmaatschappen, snoepjes en af en toe wat leuke spulletjes. Wel hielp ik vaak met klusjes op stal in tegen prestatie.

Als ik er nu naar kijk zou ik het niet erg vinden om bij te betalen, maar ik zou niet betalen om de stal te mesten en het paard te poetsen (grof gezegd). Ik vind wel als je een paard 'least' je toch wel er van uit mag gaan dat je mag doen wat je wil, natuurlijk mist het verantwoord blijft. ;)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:31

Ik lease nu een pony voor mijn dochter en betaal daar gewoon voor. Als deze pony te klein wordt overwegen we zelf een paard te kopen. Ivm sportambities zijn mijn dochter zal dit geen laag bedrag zijn.

Paard komt op stal te staan met volpension. Als mijn dochter een keer druk heeft ivm toetsweek ofzo kan ze altijd een vriendin vragen.

Mocht er een bijrijder komen die wedstrijden wil rijden en minder goed rijdt als dochter zou ik hier zeker geld voor vragen. Voor een ruiter die de pony verbeterd weet ik dat nog niet. Ligt heel erg aan de ruiter.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:50

Je hebt te maken met vraag en aanbod.
Daarbij met de diversiteit van de term "verzorgpaard"

Mijn bijrijdster betaalt mij geen geld. Wel heb ik bij het zoeken bepaalde eisen gesteld aan de bijrijd(st)er.

Een volwassen persoon met rijbewijs (i.v.m. locatie en verantwoordelijkheid). Drollen ruimen en paarden buiten zetten, en minimaal 1x week een les bij mijn instructrice.
Hierdoor is het een win-win situtatie. Mijn paard wordt er beter van, ik ga twee dagen per week niet naar stal en zij heeft een paard waarmee ze kan lessen en vrij kan rijden zonder de zorg van een eigen paard.

Bijrijdster is er blij mee en betaalt zo nu een dan wat extra kosten als zadelmaker, extra tuig e.d.
De noodzakelijke dingen betaal ik altijd zelf. Mijn paard - mijn kosten.

Een verzorgpaard, in de zin van alleen verzorgen maar niet rijden, daarvoor zou m.i. nooit betaald moeten worden. Eerder nog zou ik dan denken dat de verzorgster een vergoeding zou mogen ontvangen.

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:40

Ik vind het een best oké prijsje.
Zelf vind ik dat je er geen geld voor mag vragen, maar misschien is het in jou regio compleet normaal dus vandaar

Espritfan
Berichten: 778
Geregistreerd: 22-07-13
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:22

Ik vind het er van af hangten wat je allemaal mag en moet. moet je klusjes doen dan zou ik zeggen voor wat hoort wat. maar als je alleen maar rijd is een bijdrage prima toch?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Betalen voor een verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:55

Vind ik altijd een bijzonder onderwerp. Ik heb zelf wel eens een verzorger/bijrijder gehad en die betaalde hier niet. Maar eigen keuze. Ik kan me zeker voorstellen dat er wel eigenaren zijn die een bijdrage vragen. Ik lees alleen hier zoveel reacties van mensen die dat niet begrijpen, die verzorgsters helpen een eigenaar uit de brand, dus het zou gratis moeten zijn. Iemand zei hier, waarom moet een bijrijdster voor de hobby van de eigenaar betalen. Daar verbaas ik me dan wel over. Waarom zou de paardensport voor een verzorgster gratis moeten zijn? Ook die is er bij gebaat dat hij/zij mag rijden toch? Iets wat op de manege of houden van een eigen paard, flink in de kosten loopt. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat er eigenaren zijn die een bijdrage vragen, het is een behoorlijk dure hobby waar een ander anders gratis gebruik van maakt. Zo kan je het ook bekijken.

Nogmaals, ik heb ook geen bijdrage gevraagd, maar om de andere kant te belichten. Mocht ik de verantwoordelijkheid van een eigen paard niet meer willen, maar toch willen rijden, zou ik zelf best bereid zijn om een bijdrage te betalen. Een vast paard bijrijden klinkt voor mij veel beter dan weer naar een manege terug te moeten en zou ik best wat voor over hebben.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Betalen voor een verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:03

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een verzorger of bijrijder.

Verzorger verzorgt het paard en kan als vergoeding een ritje op het paard.

Bijrijder is iemand die enkel komt om op het paard te rijden.
In dit geval vind ik meer dan logische dat er een vergoeding wordt betaald.


Tegenwoordig staan er veel paarden in vol pension. Logisch dat de eigenaar een vergoeding vraagt gezien de klusjes al worden gedaan die de bijrijder niet hoeft te doen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:08

puppy1128 schreef:
Hier vond ik verzekering wel een ding. Ik had even nagekeken en gevraagd hoe het zat met verzorgster/bijrijder.

Dit kan je al heel makkelijk ondervangen om niet voor het bijrijden van het paard geld te vragen maar voor het gebruik van je zadel.
Hier bij wel afspreken dat er alleen gereden wordt met jou zadel.

Het enig is dat dan je zadel niet verzekerd meer is. Maar dat is doorgaans beter te overzien.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:10

Ik heb er nog nooit geld voor gevraagd en vraag dat er vandaag de dag nog steeds niet voor. Vind het alleen maar prachtig als je een ander blij kunt maken en diegene helpt jou eigenlijk ook weer.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:16

Ik denk dat we moeten realiseren dat dit duidelijk voor iedereen anders is en de mening ook hierin verschilt per situatie.

Ik heb nu zelfs 2 bijrijders. Sinds ik mama ben van mijn super lieve 3 jarige dochter, is tijdmanagement wel een ding geworden met huishouden, dieren, werk en gezin. 1 van mijn bijrijdsters had ik al voor ik zwanger werd. Zij is mijn steun en toeverlaat. Als ik ziek ben of op vakantie ga, neemt zij hem over qua zorg. Toen ik net bevallen was, heeft ze hem 1 maand volledig dagelijks gedaan omdat ik niet mobiel was en een baby je ritme even op de schop gooit. Op haar dagen doet ze alles van stal mesten, binnen halen, voer klaar zetten en vooral lekker genieten met mijn paard. Ik heb die 2 dagen in de week echt vrij van mijn paard. Sinds 1 maand rijdt mijn vriendin ook 1x per week. Ze heeft ook een 3 jarig zoontje en zocht op haar vrije dag tijd voor haar zelf. Geld om te lessen is er niet. Dus in ruil voor die dag ook te mesten, binnen halen en voer klaarzetten, mag ze hem lekker Tutten en rijden.

Mijn 1e bijrijdster rijdt elke week prive les op eigen kosten. Mijn paard blijft hier lekker soepel door, aangezien ik zelf onregelmatig rijdt en geen les meer neem.
Mijn 2e bijrijdster heeft al een tijd niet meer gereden en kan met mijn paard weer fijn alles oppakken. Zij lekker eigen tijd en mijn paard heeft bewogen.

Wij werken dus met de win-win situatie. En ja, mijn paard kost geld. Maar doordat ik deze dames zo blij kan maken, ik zelf wat adem ruimte heb, en mijn paard gewoon bij mij kan blijven en zijn aandacht en beweging krijgt, hier weegt geen bijdrage tegen op. Ik heb geen sportpaard. Voor mij is hij goud waard en onbetaalbaar.. We rijden voor ons en elkaars plezier.

En daarbij bieden ze ook aan of ze ergens aan mee kunnen betalen als een osteopaat, tandarts, hoefsmid of zadelmaker nodig is. Ze beseffen heel goed dat allee geld kost en hun natuurlijk bijdragen aan die kosten. Maar uiteindelijk heb ik voor mijn paard en zijn kosten gekozen. Dus die draag ik ook zelf. Wilt niet zeggen dat ik hun aanbod nooit accepteer. Betreffende osteopaat heeft mijn 1e bijrijdster mee betaald. De dames komen door weer en wind en zijn onbetaalbaar voor mij. Gelukkig zien ze het gouden karakter van mijn lieve ruin en dat is voor hun de grootste beloning!