Mijn staleigenaar bemoeit zich veel met mij en mijn pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaimysHorses

Mijn staleigenaar bemoeit zich veel met mij en mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:56

Hoi!

Ik wil even iets kwijt. Mijn staleigenaar bemoeit zich erg veel met mij en mijn pony. Vandaag bijvoorbeeld weer. Ik was op stal niks aan het doen en ze was met mijn moeder aan het kletsen toen zei ze ineens: “Mag ik je even een tip geven. Je moet niet zo vaak Shelbey poetsen (Shelbey is mijn pony). Dan poets je al het stof eruit en dan krijg je sneller muggen bulten.”

Ik schrok daar wel van want ik poets Shelbey voor haar doen misschien vaak, maar zij poetst haar paarden nooit. En sowieso ik poets heust niet al het stof en zand eruit. Ik doe alleen het vuil dat je ziet weg poetsen.

Verder zei ze ook: “Ja waarom rijdt je niet bitloos?” Mijn pony en ik zijn daar nog niet aan toe. Er is geen bak en dan moet ik bitloos over de weg naar het bos waar Shelbey het nog spannend vindt en ze helemaal niks van bitloos begrijpt.

Ook zegt ze dat ik geen brokken moet voeren want paarden hebben dat niet nodig. Shelbey werd stukken magerder toen ze alleen op hooi stond en dat is toch mijn beslissing?

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:02

Je mag dan best wel even netjes zeggen dat je haar advies waadeerd maar het jou pony is! :o Hoe goed ze het ook bedoeld. En het is jouw pony, als er iets niet goed is, dan weet jij dat wel. Ik zou het haar gewoon even een x zeggen, wel netjes. En poetsen is hartstikke goed hoor! Geen probleem! Probeer het haar gewoon rustig even uit te leggen. Het is tenslotte jou pony, en als je ziet dat er iets niet goed gaat moet je dat ook niet doen hoor! Zij heeft er eigenlijk niks over te zeggen ;) Ik hoop dat het snel beter gaat!! xx <3

edit: En zo te horen(lezen) weet je wat goed is en waar je zelf denkt dat er iets niet klopt! Dat is goed!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:04

Daar heeft zij indd. helemaal niks mee te maken. Poets lekker zolang je wilt en er is niks mis met het bit in het algemeen, vooral niet als je niet eens toe bent aan zonder bit!
Als jij brokken wilt voeren, vooral doen. This jouw paard, jouw beslissingen.

Vind het vreemd dat ze zich zo bemoeit me jou en je paardje. Misschien even bespreken? Met evt. je moeder erbij? Want elke keer zoiets word je niet blij van. (Ik zou zwaár geirriteerd worden in ieder geval). Tips kunnen geen kwaad, maar volgens mij gaat het al een beetje over die grens heen.

BigOne

Re: Mijn staleigenaar bemoeit zich veel met mij en mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:09

Heel veel poetsen is inderdaad niet zo goed, maar gewoon zand en vuile plekken eraf en zeker op de plek waar singel en zadel liggen.
Je gaf aan dat je pony mager was, een beetje brok een veel goed ruwvoer is het beste. En een te dik paard is geen gezond paard. Ribben moet je goed voelen maar net niet zien. Veel plezier met je pony .

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 13:13

Anastasia24 schreef:
Daar heeft zij indd. helemaal niks mee te maken. Poets lekker zolang je wilt en er is niks mis met het bit in het algemeen, vooral niet als je niet eens toe bent aan zonder bit!
Als jij brokken wilt voeren, vooral doen. This jouw paard, jouw beslissingen.

Vind het vreemd dat ze zich zo bemoeit me jou en je paardje. Misschien even bespreken? Met evt. je moeder erbij? Want elke keer zoiets word je niet blij van. (Ik zou zwaár geirriteerd worden in ieder geval). Tips kunnen geen kwaad, maar volgens mij gaat het al een beetje over die grens heen.

Ja dat wil ik inderdaad gaan doen want ik ga nu niet echt meer met een fijn gevoel naar stal.

Pebbles12

Re: Mijn staleigenaar bemoeit zich veel met mij en mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:16

Komt goed, gewoon eerlijk zijn en geen heel verhaal erom heen bedenken, dat is het beste! succes! <3

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 13:16

bigone schreef:
Heel veel poetsen is inderdaad niet zo goed, maar gewoon zand en vuile plekken eraf en zeker op de plek waar singel en zadel liggen.
Je gaf aan dat je pony mager was, een beetje brok een veel goed ruwvoer is het beste. En een te dik paard is geen gezond paard. Ribben moet je goed voelen maar net niet zien. Veel plezier met je pony .

Nee dat klopt en ik vind het ook ‘onnodig’ maar Shelbey vindt poetsen fijn en daar wordt ze ook ontspannen van dus daarom doe ik het ook graag. :)

Ze was te mager ja ondanks dat ze ‘onbeperkt’ hooi krijgt (ze staan soms gewoon een aantal uur zonder hooi op de paddock paradise) dus daarom gaf ik haar een handje brokken bij.

Ik had laatst een bareback pad gekocht, maar mijn singel past niet. Dus toen zei de staleigenaar: “nou dan moet ze dikker worden.” Terwijl Shelbey nu gewoon op een goed gewicht is en niet dikker moet worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:18

Dit is toch dezelfde stalhoudster die zich steeds al bemoeide met je pony,in een vorig topic van je te lezen?Je mocht haar toen niet eens uit de kudde halen of gaan rijden? Als ik jou was zou ik toch eens gaan kijken naar een andere stalling.Als het in najaar en winter slecht weer wordt denk ik dat het voor jou en je pony daar zonder faciliteiten minder leuk gaat worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:19

Van aan handje brok word een paard niet dikker, dus als dat de reden was van geven klopt dat niet.
Maar als jij dat graag wilt geven is dat natuurlijk jou keuze.

En zo ook met die andere dingen.
Gewoon zeggen bedankt voor je hulp of bezorgdheid maar ik blijf het toch liever zo doen.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:19

De toon maakt de muziek zeg ik altijd maar. Kan zijn dat ze het niet zo bedoeld en zegt, maar miss ook wel. Kan ook zijn dat jij dat vlug zo voelt. Dus lastig beoordelen zo. Je trekt het je iig aan, dus dan is bespreken altijd 't beste.