Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 15:09

Hoi,

Ik probeer al een tijdje mijn ouders over te halen voor een eigen shetlander. Ze denken alleen dat ik het niet red met school. Ik heb daarom een verzorgshetje gezocht en verzorg die nu 1 keer in de week. Ik zou er heel graag vaker naartoe willen gaan maar omdat er nog meer verzorgers zijn mag het echt maar 1 keer in de week. Ik kan nu dus nog steeds niet aan mijn ouders laten zien dat ik een eigen shetlander aankan. Ik heb pasgeleden ook al alle kosten op een rijtje gezet en een filmpje gemaakt met alle voordelen.
Heeft iemand misschien tips om je ouders over te halen voor een eigen shetlander?
Ps: Ik ben 14 dus te groot om op een shetlander te rijden maar wil er graag grondwerk en vrijheidsdressuur mee gaan doen (evt. ook nog voor het karretje beleren).

(sorry als het in een verkeerde topic staat. Ik snap nog niet helemaal hoe het allemaal werkt.)
Alvast bedankt voor een reactie!

Groetjes Renske

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:12

Het is heel vervelend, maar jouw ouders zijn financieel verantwoordelijk voor het diertje en een paard (ja ook een shetlandpony) onderhouden, kost nou eenmaal veel geld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:13

Ik denk dat je ouders er wel vertrouwen in gaan krijgen als je laat zien dat het goed (blijft) gaan op school. Dus goed je best doen en blijf erover praten met je ouders. Misschien kunnen jullie afspreken dat jullie er over een halfjaar/jaar weer eens over gaan hebben?

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:14

Hoi Renske,

Schoolwerk is misschien één van de redenen, maar daarnaast misschien ook kosten die je ouders tegenhouden?
Hoe zie je dat voor je? Aanschaf is één ding, maar ook de maandelijkse stalling, dierenarts, spullen, hoefsmid etc. komen er allemaal bij.
Heb je een bijbaantje om deze te kunnen betalen?

Wellicht kun je eerst een tijd een pony leasen om te kijken hoe dat voor jullie bevalt?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:04

als je eerlijk alle kosten optelt kom je er achter dat ook een shetlander houden niet echt goedkoop is. tandarts, bekappen door hoefsmid en veearts zijn bijna even duur als een grote pony / paard. goede stalling is per maand ook een steeds terugkerende kostenpost.
en als je 14 bent en geen baantje hebt kun je dit waarschijnlijk niet zonder de hulp van je ouders opbrengen.
misschien kun je een pony verzorgen waar je vaker naar toe kan. dan kun je over een paar jaar nog zien of je een eigen pony wilt en kunt onderhouden.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:05

Wie moet de kosten betalen?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:24

Hoe ziet je lijstje met kosten er uit? Misschien lijkt het je ouders niet zo realistisch of is het juist erg duur?

myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:07

Poekkie schreef:
Hoe ziet je lijstje met kosten er uit? Misschien lijkt het je ouders niet zo realistisch of is het juist erg duur?


Ik heb een stalling in de buurt gevonden voor €95 per maand (dat is all-in, ze hebben vrije uitloop van schuilstallen naar paddock en ze krijgen hooi.)
De ontworming 3 keer per jaar: €15 per keer
hoefsmid 1 keer in de 6 weken (bekappen): €35 per keer
min. 1 keer per jaar tandarts na laten kijken: €50 per keer
entingen 1 keer in het jaar: €30 per keer

ik hoor graag of dit een beetje realistische kosten zijn :)
Alvast bedankt!

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:09

En nog een keer, wie moet dat allemaal betalen?

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:12

In welke regio woon je? Misschien weet iemand op Bokt nog wel iemand die ook een verzorgster zoekt. Zo kun je vaker heen en ook laten zien dat je het met school kunt combineren.

myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:15

Mars schreef:
En nog een keer, wie moet dat allemaal betalen?


Voor een groot deel ik zelf. Ik heb er hard voor gespaard en doe ook fotoshoots met mijn eigen "bedrijfje" waar ik ook nog wat mee verdien.
De maandelijkse stallingskosten lukken mij niet om elke maand te betalen. Daar zou ik mijn ouders heel lief voor aan moeten kijken. Maar ik begrijp het volledig als dat financieel niet zou lukken.

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:18

renske_vx schreef:
quote]

Ik heb een stalling in de buurt gevonden voor €95 per maand (dat is all-in, ze hebben vrije uitloop van schuilstallen naar paddock en ze krijgen hooi.)
De ontworming 3 keer per jaar: €15 per keer
hoefsmid 1 keer in de 6 weken (bekappen): €35 per keer
min. 1 keer per jaar tandarts na laten kijken: €50 per keer
entingen 1 keer in het jaar: €30 per keer

ik hoor graag of dit een beetje realistische kosten zijn :)
Alvast bedankt!


€50 bij de tandarts en €30 voor de DA haal je niet. Alleen de voorrijkosten zijn vaak al €30.

En inderdaad wie moet dit betalen?
Hoe zit het met onverwachte dingen, je bent zo enkele honderden euro's armer als je een beetje pech hebt.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:20

renske_vx schreef:
Mars schreef:
En nog een keer, wie moet dat allemaal betalen?


Voor een groot deel ik zelf. Ik heb er hard voor gespaard en doe ook fotoshoots met mijn eigen "bedrijfje" waar ik ook nog wat mee verdien.
De maandelijkse stallingskosten lukken mij niet om elke maand te betalen. Daar zou ik mijn ouders heel lief voor aan moeten kijken. Maar ik begrijp het volledig als dat financieel niet zou lukken.


Dan moeten je ouderd dus de zwaarste lasten dragen, ik snap wel dat ze daar geen trek in hebben. Want hiermee ben je er niet.
Plus hoe lang ga jij dit leuk vinden? Als je een jaar of 20 bent is de kans dan niet groot dat je liever een leuke pony of een paard wilt waar je ook mee kunt rijden? Zou ik eerder daarvoor doorsparen.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:24

Je zou de dierenartsen in je buurt eens kunnen vragen wat ze kosten. Dat wil nog weleens verschillen en je houdt het nu erg laag aan. Een kleine tegenvaller en je bent al meer kwijt. Ik betaal sowieso voor niet spoed al 25 euro voorrijdkosten. Dan heeft hij nog niks gedaan.

Mijn shet heeft cushing en is bevangen. Ik betaal bijna 2 euro per pil. Ze heeft een halve per dag. Vorige maand ben ik met haar naar de kliniek geweest voor haar hoefbevangenheid. Consul, foto's en hoefijzers was ik 300 euro voor kwijt. Vooral die onvoorziene kosten kunnen flink aan tikken.

Het enige wat je kan doen is goed je best blijven doen op school en trouw naar je verzorgpony gaan.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:27

Ik denk dat je deze vraag het beste aan je ouders kan stellen :)

Heb je al eens gevraagd waaròm ze het niet willen?
En als je hun redenen weet, er samen over nagedacht of daar een oplossing voor te vinden is?

Je weet bij een meiske van 14 jaar natuurlijk nooit of het niet ineens omslaat. Blijft een eigen paardje wel nog jaren leuk genoeg zodat het de kosten waard is. Zeker een Shet is dan toch een beetje tricky, want komt er niet toch een moment dat je liever een groter dier wilt waar je ook op kan rijden.

Als je dit echt graag wilt en behoorlijk zeker bent dat je dit ook de komende jaren nog leuk blijft vinden....dan kan je kind in principe beter met haar paardje bezig zijn dan de hort op gaan met eventueel foute vrienden, dan weten je ouders tenminste waar je bent O:)

Rosje8
Berichten: 294
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:29

door te gaan werken en sparen zodat je ouders enkel hoeven bijspringen bij een hoge dierenartsrekening.

Zo heb ik het ook gedaan en kocht op mijn 16e mijn eigen pony, ik betaalde álles zelf, ook de dierenarts.

myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:31

capopjekop schreef:
Je zou de dierenartsen in je buurt eens kunnen vragen wat ze kosten. Dat wil nog weleens verschillen en je houdt het nu erg laag aan. Een kleine tegenvaller en je bent al meer kwijt. Ik betaal sowieso voor niet spoed al 25 euro voorrijdkosten. Dan heeft hij nog niks gedaan.

Mijn shet heeft cushing en is bevangen. Ik betaal bijna 2 euro per pil. Ze heeft een halve per dag. Vorige maand ben ik met haar naar de kliniek geweest voor haar hoefbevangenheid. Consul, foto's en hoefijzers was ik 300 euro voor kwijt. Vooral die onvoorziene kosten kunnen flink aan tikken.

Het enige wat je kan doen is goed je best blijven doen op school en trouw naar je verzorgpony gaan.


Ik zal het eens uitzoeken wat een DA hier in de buurt kost : )
Sterkte met uw shetlander.
Bedankt voor de reactie!

myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:41

pmarena schreef:
Ik denk dat je deze vraag het beste aan je ouders kan stellen :)

Heb je al eens gevraagd waaròm ze het niet willen?
En als je hun redenen weet, er samen over nagedacht of daar een oplossing voor te vinden is?

Je weet bij een meiske van 14 jaar natuurlijk nooit of het niet ineens omslaat. Blijft een eigen paardje wel nog jaren leuk genoeg zodat het de kosten waard is. Zeker een Shet is dan toch een beetje tricky, want komt er niet toch een moment dat je liever een groter dier wilt waar je ook op kan rijden.

Als je dit echt graag wilt en behoorlijk zeker bent dat je dit ook de komende jaren nog leuk blijft vinden....dan kan je kind in principe beter met haar paardje bezig zijn dan de hort op gaan met eventueel foute vrienden, dan weten je ouders tenminste waar je bent O:)


Dat heb ik zeker gevraagd. De rede was vooral 'tijd'. Ik denk zelf dat ik genoeg tijd heb om naast school een shetlander te kunnen verzorgen. Mijn ouders hebben daar alleen wat minder vertrouwen in. Ze denken dat het krap gaat worden met huiswerk.

Ik heb er zeker over nagedacht of ik een shetlander altijd wel leuk blijf vinden. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar tot nu toe is het al vanaf dag 1 dat ik op paardrijden zat dat ik een zwak heb voor shetlanders. Stiekem vind ik vrijheidsdressuur en grondwerk ook leuker dan rijden. 2 vriendinnetjes van mij hebben ook een eigen shetlander. Het lijkt me daarom dus zo leuk dat we met z'n drieën leuke dingen te gaan doen.

Rosje8
Berichten: 294
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:50

renske_vx schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat je deze vraag het beste aan je ouders kan stellen :)

Heb je al eens gevraagd waaròm ze het niet willen?
En als je hun redenen weet, er samen over nagedacht of daar een oplossing voor te vinden is?

Je weet bij een meiske van 14 jaar natuurlijk nooit of het niet ineens omslaat. Blijft een eigen paardje wel nog jaren leuk genoeg zodat het de kosten waard is. Zeker een Shet is dan toch een beetje tricky, want komt er niet toch een moment dat je liever een groter dier wilt waar je ook op kan rijden.

Als je dit echt graag wilt en behoorlijk zeker bent dat je dit ook de komende jaren nog leuk blijft vinden....dan kan je kind in principe beter met haar paardje bezig zijn dan de hort op gaan met eventueel foute vrienden, dan weten je ouders tenminste waar je bent O:)


Dat heb ik zeker gevraagd. De rede was vooral 'tijd'. Ik denk zelf dat ik genoeg tijd heb om naast school een shetlander te kunnen verzorgen. Mijn ouders hebben daar alleen wat minder vertrouwen in. Ze denken dat het krap gaat worden met huiswerk.

Ik heb er zeker over nagedacht of ik een shetlander altijd wel leuk blijf vinden. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar tot nu toe is het al vanaf dag 1 dat ik op paardrijden zat dat ik een zwak heb voor shetlanders. Stiekem vind ik vrijheidsdressuur en grondwerk ook leuker dan rijden. 2 vriendinnetjes van mij hebben ook een eigen shetlander. Het lijkt me daarom dus zo leuk dat we met z'n drieën leuke dingen te gaan doen.


Ik begrijp je ouders wel, want je krijgt na je 14e vaak steeds meer huiswerk.
Toch kun je misschien laten zien dat je goed kunt plannen? En vroeg op kunt staan bv, zodat ze zien dat je jouw tijd goed kunt verdelen.

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:20

Maar kún je het qua tijd aan? Ikzelf heb heel weinig huiswerk, maar mijn vriendin komt óm in het huiswerk en heeft amper tijd in het weekend en het word voor haar steeds meer.
En jij hebt er, zoals je zegt, nog een stel vriendinnen bij. Dan kan het krap worden met tijd.

Ik zou niet weten hoe jij je ouders kunt overhalen. Een heel goed schema maken met genoeg tijd voor school en laten zien dat je andere dingen(Zoals uitgaan etc.) over kunt slaan misschien.

Een shetlander is leuk, maar besef wel dat het ook saai kan worden(Niet voor iedereen, maar zo ervaarde ik het toen mijn rijpaard niet rijdbaar was). Let ook wel dat tuig, een kar, lessen en het beleren ook veel geld kost bij elkaar.
Misschien kun je aan je vriendinnen vragen of je vaker mee mag? Zodat je ouders ook zien dat je, evt, elke dag naar stal gaat?
In ieder geval succes!

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:29

renske_vx schreef:
Poekkie schreef:
Hoe ziet je lijstje met kosten er uit? Misschien lijkt het je ouders niet zo realistisch of is het juist erg duur?


Ik heb een stalling in de buurt gevonden voor €95 per maand (dat is all-in, ze hebben vrije uitloop van schuilstallen naar paddock en ze krijgen hooi.)
De ontworming 3 keer per jaar: €15 per keer
hoefsmid 1 keer in de 6 weken (bekappen): €35 per keer
min. 1 keer per jaar tandarts na laten kijken: €50 per keer
entingen 1 keer in het jaar: €30 per keer

ik hoor graag of dit een beetje realistische kosten zijn :)
Alvast bedankt!


Dat lijkt vrij realistisch als zijn da en tandarts aan de lage kant. Maar ik mis de volgende dingen: Voer? Tuig? Lessen longeren of grondwerk? Extra potje voor dierenartskosten?

Je zal zien dat het al snel de 150 euro per maand kan aantikken. Niet elke ouder zit daarom te springen natuurlijk :) Probeer het thuis bespreekbaar te maken.
Of als je ouders daarmee akkoord gaan... voor shetjes kan je af en toe nog wel aan een 'lease-pony' geraken. Mensen bij wie de shet meer een weidemaatje is en hem wel een half jaartje willen uitlenen tegen een kleine vergoeding. Via een advertentie op fb kom je dat soms wel tegen (als je dat doet, vraag dan je ouders dit op te stellen in overleg met jou. Op een volwassene wordt beter gereageerd).

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:32

renske_vx schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat je deze vraag het beste aan je ouders kan stellen :)

Heb je al eens gevraagd waaròm ze het niet willen?
En als je hun redenen weet, er samen over nagedacht of daar een oplossing voor te vinden is?

Je weet bij een meiske van 14 jaar natuurlijk nooit of het niet ineens omslaat. Blijft een eigen paardje wel nog jaren leuk genoeg zodat het de kosten waard is. Zeker een Shet is dan toch een beetje tricky, want komt er niet toch een moment dat je liever een groter dier wilt waar je ook op kan rijden.

Als je dit echt graag wilt en behoorlijk zeker bent dat je dit ook de komende jaren nog leuk blijft vinden....dan kan je kind in principe beter met haar paardje bezig zijn dan de hort op gaan met eventueel foute vrienden, dan weten je ouders tenminste waar je bent O:)


Dat heb ik zeker gevraagd. De rede was vooral 'tijd'. Ik denk zelf dat ik genoeg tijd heb om naast school een shetlander te kunnen verzorgen. Mijn ouders hebben daar alleen wat minder vertrouwen in. Ze denken dat het krap gaat worden met huiswerk.

Ik heb er zeker over nagedacht of ik een shetlander altijd wel leuk blijf vinden. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar tot nu toe is het al vanaf dag 1 dat ik op paardrijden zat dat ik een zwak heb voor shetlanders. Stiekem vind ik vrijheidsdressuur en grondwerk ook leuker dan rijden. 2 vriendinnetjes van mij hebben ook een eigen shetlander. Het lijkt me daarom dus zo leuk dat we met z'n drieën leuke dingen te gaan doen.

Hoeveel tijd denk je dat je kwijt bent aan je pony per dag?

Doe de komende tijd buiten vakantie om al die tijd die je anders aan je pony kwijt bent klusjes in huis.
Mega saai natuurlijk, maar als je dat al kunt kun je zeker een pony :D

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:33

Oh kijk, dat met die vriendinnen met Shetten is wel leuk! Hoe regelen die het qua school? Misschien kun je daar iets mee, eens vragen of jouw ouders met hun ouders kunnen praten?

Je moet naast school toch iets van een hobby hebben en een paardje is toch wel goed voor veel dingen, verantwoordelijkheidsgevoel, ergens voor zorgen, plannetjes maken....

Het is sowieso wel verstandig om te laten zien dat je je huiswerk serieus neemt, dat je ouders niet teveel hoeven te pushen omdat je geen zin er in hebt ofzo := Hoe zie je dat voor je als je een Shet zou hebben, wanneer zou je dan huiswerk maken, wanneer naar het diertje gaan, wanneer nog andere dingen afspreken?

Misschien dat je kan proberen om een poosje je dagen al zo in te delen en te laten zien dat je die Shet-tijd inderdaad over hebt? :)

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:02

Ik ben ook 14 dus hier wat advies van iemand van jouw leeftijd,
Ik denk dat iedereen van onze leeftijd wel een soort droom heeft of in ieder geval gehad om een eigen paard te hebben. Zelf wou ik altijd heel graag een paard bijrijden en hoewel de kosten voor mij geen probleem waren, kwam ik er achter dat ik het qua tijd ook nooit kon redden :')

- Qua tijd en school is een eigen paard al vrij lastig. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn school (3 gym tto) en een paard vrijwel niet te doen is. Het rijden of in jouw geval mennen is één ding maar bedenk ook dat je dagelijks naar het paard toe moet om deze te verzorgen. Ik weet niet of je paard dicht bij staat maar je bent ook nog tijd kwijt om jezelf naar de locatie van het paard te vervoeren. Als het regent, fiets je dan? Anders moeten je ouders je weer brengen. Ik denk in ieder geval dat je dit goed moet overwegen, aangezien een paard nemen een grote invloed op je leven heeft. Hoe ga je dat regelen in de vakanties? Wanneer je een toetsweek hebt? Wanneer je ziek bent?

- Fantastisch dat je een lijst met kosten hebt gemaakt, je bent in ieder geval lekker op weg. Vergeet niet dat dit echter alleen de basiskosten zijn. Vaak vragen dierenartsen voorrijkosten, die behoorlijk hoog op kunnen lopen. Bovendien krijg je enorme extra kosten als je paard of in jouw geval pony geblesseerd raakt of ziek wordt. Die rekening kunnen enorm hoog oplopen en dat is niet wat jij in dat tabelletje had gezet.

- Misschien denk je over een paar jaar compleet anders over een eigen paard. Ik wou vroeger ook per se rijden maar ik ben nu prima gelukkig zonder.

Anyway, hopelijk heb je er iets aan en in ieder geval heel veel succes!
X

myjournal
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-04-20

Re: Hoe kan ik mijn ouders bewijzen dat ik een eigen shet aankan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 19:28

Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden. Ik ben zeker weer een stuk wijzer geworden en ga nog maar is goed kijken of het allemaal wel haalbaar is : )

Groetjes!