Ervaringen met rugproblemen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseminn

Ervaringen met rugproblemen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:06

Hoi! Heeft er iemand ervaring met artrose in de rug bij paarden? Of rug problemen misschien? Mijn paard gaat erg in verzet met rijden, gooit hoofd onhoog en oren naar achter. Is ook iets gevoelig op rug. Heeft iemand ervaring hier mee? Kan diegene mij even een berichtje doen? ik kan eventueel dan een filmpjes sturen !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:12

Om zeker te zijn is er maar 1 juiste optie.
Foto's laten maken van de rug.
Maar het kan ook kissing spines zijn. En alleen foto's kunnen dus de juiste oorzaak weergeven.

Artrose kan zowel in de spinaaluitsteeksels zitten als in de facetgewrichten.

Verzet kan echter ook komen door slecht passend zadel waardoor hij ook rugproblemen/gevoeligheid gaat krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:18

Bij twijfel over de rug zou ik er een goede dierenarts bij halen en als het nodig is foto’s laten maken, dan weet je zeker hoe of wat en kun je daar een plan op maken

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:26

Absoluut foto’s laten maken. Dat is het meer dan waard. Als dat in orde blijkt; dan een osteopaat langs laten komen en los laten maken. Paard laten masseren, zadel na laten kijken en onder begeleiding van een goede instructrice opnieuw beginnen je paard zijn lijf te laten gebruiken op een goede manier. Het liefst een instructrice die zelf ook veel kennis heeft over de anatomie van het paard.

In welke regio zit je? Mijn paard is ook zo geweest dus wellicht kan ik je namen/klinieken doorgeven van mensen die ik vertrouw en mijn paard totaal hebben veranderd op positieve wijze.

Afbeelding

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:32

NinaCharlie schreef:
Absoluut foto’s laten maken. Dat is het meer dan waard. Als dat in orde blijkt; dan een osteopaat langs laten komen en los laten maken. Paard laten masseren, zadel na laten kijken en onder begeleiding van een goede instructrice opnieuw beginnen je paard zijn lijf te laten gebruiken op een goede manier. Het liefst een instructrice die zelf ook veel kennis heeft over de anatomie van het paard.

In welke regio zit je? Mijn paard is ook zo geweest dus wellicht kan ik je namen/klinieken doorgeven van mensen die ik vertrouw en mijn paard totaal hebben veranderd op positieve wijze.

[ [url=m/rgQDZT.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.instagram.com/p/B8x-L2Mns2H ... r95szxxp6j

Zo reageert mijn paard

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:40

horseminn schreef:

ff stoppen met rijden...

En inderdaad eerst de medische molen in, voordat je er paten en peuten aan laat trekken en duwen.

Je hebt diverse dierenartsen die aan huis foto's maken, dus dat is geen punt.

Als paard weer goed wordt/is bevonden, dan eerst beginnen met grondwerk zodat het paard zijn eigen lichaam weer leert vertrouwen. Als ze aan een halstertje aan de longe de neus omlaag doen uit zichzelf, dan ga je de goede kant op.
Voordat je dan weer opstapt echt het zadel serieus nakijken, want die ligt naar mijn idee niet heel lekker (zwaartepunt ligt wat nadelig (erg ver naar achteren wat in mijn optiek belastender is voor de rug dan nodig), maar ik ben geen zadelmaker dus ik kan er ook heel goed naast zitten)

Je bent overduidelijk geen zwaargewicht en lijkt je paard ook niet enorm in de weg te zitten maar juist heel voorzichtig en vriendelijk. Goed dat je kritisch aan het nadenken bent over vervolgstappen!