Help wat moet ik doen met de storm??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RiverHunter

Help wat moet ik doen met de storm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 12:27

Ik weet echt niet waar ik goed aan doe....
Mijn paardje is 4 en heeft een hekel aan op stal staan, staat de hele avond te weven en te in stal best gevaarlijke draaien en gekke sprongetjes te maken dus vertrouw ik hem eigenlijk niet om op stal te zetten.
Met oud en nieuw heeft hij op stal gestaan en 2 dagen daarvoor en 2 dagen daarna, toen ik hem een week later eten wilde geven in stal raakte hij in paniek en zat ik klem tussen hem en de deur. Heb hem wel weer een paar keer op stal eten gegeven in de tussentijd maar op stal is eigenlijk geen optie want ik ben bang dat hij zichzelf verwond.
Nou gaan wel alle paarden naar binnen uit de paddocks dus als hij buiten blijft staat hij helemaal alleen in die storm.... Hij staat wel achter een soort muur van hooibalen en hierdoor word de wind behoorlijk tegen gehouden en we wonen in Eemnes ('T gooi) dus hier zal de wind minder zijn dan in het oosten geloof ik. Maar waar o waar doe ik goed aan...? Toch op stal of wel in zijn paddock laten? Ik weet het echt echt niet meer
Hij heeft overigens wel eens vaker alleen buiten gestaan omdat dit echt niet anders kon

harriehoef

Re: Help wat moet ik doen met de storm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:40

Lekker buiten laten staan. Denk dat je meer ellende aanhaalt door hem in een stal te zetten waar hij oncomfortabel is dan alleen buiten. Het is even niet anders maar zou hem niet binnen zetten.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:40

Wij hebben de paarden gewoon buiten staan (Overijssel), maar als alles binnen staat dan zou ik die van jou niet alleen buiten laten staan. Dit soort weertypes zijn uitzonderingen, dus ik zou gewoon hetzelfde doen als de rest. Het is even niet anders.

Ik weet niet of je hem nog los kunt gooien zo lang je er bij bent, dan kan hij nog even zijn energie kwijt en staat hij niet alleen, daarna toch maar op stal bij de rest.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:42

Als je zo zegt dat hij achter een muur van hooibalen staat, zou ik met de voorspelde windstoten toch bijna bang zijn dat een (of meerdere) van die balen omdonderen...

Ik zou hem toch op stal zetten en er voorlopig maar bij blijven, zeker als hij anders de enige is die buiten blijft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:43

Ik zou hem in dit geval ook niet buiten laten staan, in z'n up. Als hij binnen staat, ook al vind hij dat niks, heeft hij wel nog iets van steun aan de paarden om zich heen. Buiten is de kans groot dat hij in z'n up over de zeik gaat als het echt flink tekeer gaat - want het gros van de paarden staat niet graag als enige alleen buiten normaal gesproken. Dan zou ik inderdaad ook op stal zetten en er zelf bij blijven even en kijken hoe het gaat - zeker ivm de hooibalen want die moeten natuurlijk niet gaan omwaaien. Misschien ook even wat beweging geven in de bak ook en moe maken? Dat helpt misschien weer om rustiger te houden op stal.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-02-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:44

Ik laat mn pony gewoon buiten met schuilstal. Hier is de wind al kracht 9 en word nog harder. Zou m alleen niet achter hooibalen laten staan, die kunnrn omwaaien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:49

Alleen buiten terwijl de rest naar binnen gaat lijkt me niet zo'n goed idee eigenlijk. Hoe veilig is je wei? Kan er iets op je hekwerk terecht komen of iets in je wei waaien?

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:51

@ Siersma, ik zie dat jullie de volle lading aan wind krijgen! Sterkte en succes.

@Riverhunter, ik denk dat de wind niet veel erger wordt bij jou, vanaf 22 uur zal het zelfs afnemen. Zie ook
https://www.windfinder.com/#5/55.6218/8.9691

Als de hooibalen muur het maar houdt zou je m kunnen laten staan. Is er echt geen ander plekje waar hij anders veilig kan staan? Desnoods een stuk afgezet gangpad tussen andere paarden met veel hooi?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:52

Ik heb voor binnen gekozen.
Míjn paardjes zijn vanochtend buiten geweest. Nu binnen. Stallen schoongemaakt. Met mijn man alles om de boerderij gecheckt op zaken die los staan en of weg kunnen waaien.
Normaal staan ze wel hele dag buiten. In de winter paddock en buitenbak. Maar nu toch maar binnen. Bomen om het weiland/bak kunnen omwaaien etc. Buitendat vonden ze het geen probleem binnenkomen.. ik riep en kwamen snel uit de hoek van de bak waar het nog wat uit de wind was. Nu tevreden aan het hooi. Buitenluiken open, aan die kant is het windluw.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:59

Mijne blijven binnen vandaag, netzoals de rest van de paarden van stal. Wind is al vrij krachtig (omgeving Zoetermeer) dus vinden het prima zo. Nemen geen risico’s :)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:08

Onze staan nu ook nog buiten, als het straks echt hard gaat regenen enzo halen we ze wel binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:13

Buiten zoals altijd, schuilstal is eng met de wind (geluiden) en de bomen er achter zijn niet geheel gezond of nog levend. Dus buiten waar ze weliswaar vol in de wind en regen staan (kiezen ze ook voor trouwens, beschutting is mogelijk), maar niks op ze kan vallen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:14

Bij mij staan ze juist buiten,moet er niet aan denken dat er stalplaten van het dak waaien waar ze onder staan.In het midden vd wei bij elkaar staan ze veiliger daar kiezen ze nu al voor.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:20

Er wordt verwacht dat de wind in regio Utrecht/Flevoland/Noord Holland vanaf 16.00/18.30 t/m ongeveer 22.00 op zijn sterkst is.
Valt allemaal in de rode categorie, 100 a 120 km per uur.
Zou hem dus zeker niet achter hooibalen gaan zetten.
Zulke windvlagen kunnen daken eraf trekken.
Zou hem even flink longeren en zorgen dat hij moe is.
En dan toch met flink wat hooi en afleiding op stal.

Liever dat en dan dat hij wel gewind raakt door rondvliegende dingen..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:23

Hier gaan ze ook eerder naar binnen. (Wonen aan de kust)

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:26

Ik zou mij toch een beetje zorgen maken om de muur van hooibalen. De wind kan aardig hard zijn, straks valt er iets...

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:36

De eerste boom is hier al omgewaaid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:42

Ik zou hem echt niet buiten laten in zijn eentje. Dat lijkt mij ontzettend angstig voor een paard in combinatie met die wind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:46

Alleen buiten zou ik zeker met deze wind ook niet doen.
Hier staan de meeste nog buiten en 2 op stal, waarvan de eigenaren dat liever wilden.
Ik ga zo even kijken hoe ze erbij staan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:51

Ik neem aan dat het van de grote hooibalen in folie zijn. Nou die waaien heus niet om. De mijne is nu wel buiten, maar ik haal haar straks als het ook nog gaat regenen en de storm toeneemt wel naar binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:52

De storm op zich is niet een probleem, het paard waait niet om.
Bij veel wind gaan domweg vaak je hekwerken eraan en dan staat je paard op straat.
Bij storm (ook minder heftig) zou ik geen paarden buiten laten die enkel achter draad staan. Bij een solide hek zie ik het probleem niet.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:27

Ik zou er niet voor kiezen mijn paard alleen buiten te laten. Dit zijn andere weersomstandigheden en mijn beslissing zou zijn hem tijdelijk naar binnen te halen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:40

Ik heb net mn pony gevoerd, hoef ik er n iet meer uit vanmiddag. Pony stond lekker uit dd wind van dr schuilcontainer. Maar ging echt hard hoor, zou m echt niet achter balen laten staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:43

Zou hem zeker niet alleen buiten laten nu!!

Hier gaat O ook alles op stal. Hebben echt een hekel aan die wind

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:45

Hier blijven ze op de paddock en kunnen naar believen de stal in. De PP is even gesloten omdat twee jaar geleden een boom precies op het tussenstuk omwaaide. Ze staan gewoon achter draad, en ik ga ze voor een storm niet opsluiten. Ze zijn niet gek, zodra er wat kraakt en er gaat een boom om zorgen ze wel uit de buurt te zijn. Er komt pas paniek als de kudde niet meer bij elkaar is. Ik check een keer vaker en ze overleven het wel.