Stalling kosten betalen 13 jaar??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TaraWolters

Stalling kosten betalen 13 jaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 21:58

Hoi, zo als veel mensen wil ik een eigen pony, mijn ouders vinden de maandelijkse kosten te hoog. Ik ben 13 jaar en zou dan graag de stalling dan willen betalen en mijn ouders dan de rest. Alleen mijn vraag is, weet iemand een baantje voor een 13 jarige en hoe doen jullie dat zelf. Heb zelf al gekeken naar een krantenwijk alleen vind dat je te weinig verdient voor wat je doet! De stal waar ik hem dan wil stallen weet ik al en daar kost het €100 voor 24/7 buiten. Maar wel met hooi en een schuilstal en buitenbak, ook staat ie dan met 2 shetjes. Ik zou dus €100 per maand willen verdienen!

Onali

Re: Stalling kosten betalen 13 jaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:59

Je mag zo jong ook nog niet werken vandaar dat er op krantenwijken na niks te vinden is.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:02

Als 13 jarige is het niet rendabel om je eigen paard te financieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:02

Krantenwijk verdient heel verschillend.
Zelf ooit volkskrant, trouw, ad rondgebracht 6 ochtenden per week en dan 2 krantenwijken. Betaalt super goed.
Ik vind je daarvoor nog te jong want was super zwaar! Ik begon on 5 uur en was om 7 uur klaar. Ik deed dit om en om, samen met mijn dochter maar dan nog was het zwaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:14

Onali schreef:
Je mag zo jong ook nog niet werken vandaar dat er op krantenwijken na niks te vinden is.

Sterker nog: Voor folders of weekbladen moet je minimaal 13 jaar oud zijn en mag je 2 uur op een door de weekse dag werken. Voor een krantenwijk moet je minimaal 15 jaar oud zijn en mag je niet voor 06.00 uur in de ochtend kranten bezorgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:16

Als 13 jarige kan je niet genoeg verdienen, als het goed is krijg je ook steeds meer huiswerk. Huiswerk, paard en werken is lastig als je 13 bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:18

Niet. Zoek een verzorgpony ofzo. De combi met school zal al druk genoeg worden. Als je 16 bent kan je altijd weer verder kijken of je een baantje in het weekend erbij kan hebben.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:18

marleen_usar schreef:
Als 13 jarige kan je niet genoeg verdienen, als het goed is krijg je ook steeds meer huiswerk. Huiswerk, paard en werken is lastig als je 13 bent.

Huiswerk en paard is ook zeer zeer lastig als je 18 bent en in je examen jaar zit. Ik zit er atm midden in en heb misschien 1a 2 keer pw tijd voor hem.

Ik zou lekker nog even wachten met een paard tot je wat ouder bent.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:27

pien_2010 schreef:
Krantenwijk verdient heel verschillend.
Zelf ooit volkskrant, trouw, ad rondgebracht 6 ochtenden per week en dan 2 krantenwijken. Betaalt super goed.
Ik vind je daarvoor nog te jong want was super zwaar! Ik begon on 5 uur en was om 7 uur klaar. Ik deed dit om en om, samen met mijn dochter maar dan nog was het zwaar.

Tegenwoordig is de minimumleeftijd daarvoor 18, omdat de wijken te groot zijn geworden om binnen een uur te bezorgen, kranten voor 7 uur in de bus moeten zitten, en je tot je 18e pas vanaf 6 uur mag werken. Ik heb op die manier ook een groot deel van mijn studie bekostigd, en vond het ook vrij zwaar.
Overigens denk ik dat TS een folderwijk bedoelt.

Als je per se zelf de stalling wilt betalen, moet je 2 jaar wachten en in een supermarkt gaan werken.
Maar ik deel de mening van de rest: doe het (nu nog) niet. Het bezorgt je te veel stress om school en móeten werken voor je paard te moeten combineren. Zelfs als je, zoals ik, door de middelbare school heen fietst.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:31

Een eigen pony is heel veel verantwoordelijkheid. Ik zou als ik jou was eerst kijken naar een verzorgpony, dan kan je daarvan leren, weten wat er bij komt kijken en ervaring op doen. Je hebt dan ook niet de lasten van geld, stalling en alles wat er bij een paard komt kijken; hoefsmid. DA, tandarts, juiste voer, zadelmaker etc .etc.

Heb ik ook gedaan en heeft voor mij een hele goede basis gelegd tot een eigen paard! :)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:57

Ik deed het wel zelf. Had 3 kranten wijken (van die huis aan huis regiokrantjes) op naam van m'n broer en van m'n ouders. Ging elke zaterdag de buurt langs om auto's te wassen of onkruid uit de tuin te halen oid.
Dus het kan wel, maar is wel echt heel hard en veel werken.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:00

Ik zou nog even lekker 3 jaar door sparen, en dan een leuke baan zoeken voor in het weekeind en misschien avonden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:02

Weet je zeker dat je ouders 'de rest' willen betalen?
Als je ouders de stalhuur al te hoog vinden, kunnen ze nog versteld staan aan alle andere dingen die hun dan moeten gaan betalen.
Dat zal namelijk nog wel meer zijn dan de 100 euro stalhuur die jij gaat betalen. :+
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-12-19 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:02

Ik zag laatst op het AD een meisje wat t shirts bedrukte. Ze was ongeveer jou leeftijd. Transferpers en printer hadden haar ouders voorgeschoten, maar die had ze al heel snel terug verdient. Was het niet miss Amber ofzoiets?

Bijbaantje verdient nagenoeg niets op je leeftijd.

Ja gevonden: https://missamber.nl/ ow ze is pas elf! Begonnen op haar negende. Dus er kan vanalles. Laat je ouders en vriendinnen anders eens meedenken.
Bijrijder erbij misschien en Voila je hebt geld genoeg voor onderhoud en stalling. Maar dat vergt natuurlijk wel de nodige inspanning en creativiteit van jezelf.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:32

Ik zou ook nog een paar jaar wachten. Achteraf ben jk blij dat ik nooit een paard heb gekregen op jonge leeftijd. Het lijkt allemaal makkelijk en leuk maar er zit ook zeker een andere kant aan!

Wacht tot je van de middelbare af bent, zoek een bijbaantje en probeer veel te sparen!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:52

Als je ouders bereid zijn om hier en daar bij te springen zijn er heus wel mogelijkheden! Ben je ook van plan om de aanschaf zelf te bekostigen? Dat lijkt me met de huidige markt wel lastiger en al snel een jarenplan. Anders zou ik het ook niet doen. Je zou even kunnen vragen of je bij de betreffende stal wat werkzaamheden kunt oppakken die het stalgeld compenseren.

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:58

Hoe rot het ook klinkt, het is bijna niet mogelijk om als 13 jarige een paard te betalen. Er komt veel en veel meer bij kijken dat dat je denkt. De stalling is de hoogste koste post nog niet eens. Denk aan hoefsmid minimaal 1x in de 8 weken, inentingen, ontworming, tandarts, zadelpasser, les, dierenarts, eten, tuig, verzorgingsproducten, tijd! en kennis! Enz enz
En als 13e jarige mag je nog niet werken als 16 jarige zal je ook niet zo snel genoeg verdienen voor dit alles anders werk je zo veel dat je geen tijd meer over hebt. Ik adviseer je een verzorgpony te zoeken dan heb je wel de lusten en niet de lasten.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:42

Heel eerlijk?
Wacht met een eigen paard tot je volledig school af bent! Een eigen paard remt je enorm af bij je studies en zorgt ervoor dat je niet alles kunt doen wat je wilt. Geloof me, ik ben ook daar geweest waar jij nu staat.
Zoek lekker een verzorgpaard waar geen verplichtingen aan zitten en die je in drukke schoolperiodes gerust even minder of niet kan zien. Zolang je ouders er niets mee hebben is het niet te doen.

Je kunt nu wel met de tijd een baantje gaan vinden om het stalgeld te betalen maar wat als hij ziek wordt? Wat als je examens hebt en niet kan gaan werken? Wat als je je baantje verliest en niet direct wat anders vindt?...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:55

Meid, dat gaat echt niet werken. School word drukker, en met veel uren bijbaantjes kom je niet eens aan je paard toe. Want ja, het is veel werk. Wacht tot je een normaal salaris verdient en je ouders willen bijspringen in het kostenplaatje, ook bij de stalling..

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:59

Knabbel1070 schreef:
Hoe rot het ook klinkt, het is bijna niet mogelijk om als 13 jarige een paard te betalen. Er komt veel en veel meer bij kijken dat dat je denkt. De stalling is de hoogste koste post nog niet eens. Denk aan hoefsmid minimaal 1x in de 8 weken, inentingen, ontworming, tandarts, zadelpasser, les, dierenarts, eten, tuig, verzorgingsproducten, tijd! en kennis! Enz enz
En als 13e jarige mag je nog niet werken als 16 jarige zal je ook niet zo snel genoeg verdienen voor dit alles anders werk je zo veel dat je geen tijd meer over hebt. Ik adviseer je een verzorgpony te zoeken dan heb je wel de lusten en niet de lasten.

Hier sluit ik mij bij aan. Een andere gebruiker wees mij net op een topic dat wellicht ook interessant is voor jou en je ouders. Dit is de link: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:08

Het is zeker wel mogelijk. Ik was 14 en heb op die manier mijn eigen paard betaald plus elke maand de helft van de stallingskosten en later volledig. Ik had:
een krantenbaan 5x per week 45 minuten smiddags. €80,-
Dorpskrantje 1x per maand 6 uren €25,-
Oppasbaantje 3/4 x in de week €100,-
Het oppassen kon ik mooi met mijn huiswerk combineren.

Ik kon zo prima mn paard onderhouden incl hoefsmid, DA, ontworming. Mn ouders konden evt bijspringen mocht het nodig zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:23

Had je dan nog wel tijd voor je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:37

Zoek een leuke verzorgpony en spaar lekker door tot dat je een baantje hebt.

Ik heb zelf pas afgelopen oktober een paardje gekocht (ben 22) omdat ik het nu zelf kan betalen. Wou net als jou vroeger ook heeeeel graag een eigen pony. Ben blij dat dat niet gebeurt is. Want het kost gewoon veen geld, tijd en moeite.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:53

Je bent nu 13 ,maar misschien wordt je wel een uitgaantype en wil je dat ook graag doen.Met vrienden op vakantie enz.Daar heb je dan geen geld meer voor.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:15

Zo'n krantenwijk grenst toch aan uitbuiting, supermarkt idem. Snap niet dat mensen dat doen. Ik ging op jouw leeftijd 1x per week ergens schoonmaken (zwart) en dat verdiende veel meer. Later ging ik bij de visboer werken (wit) en verdiende daar 2x zoveel als mijn leeftijdsgenoten in de supermarkt. Het kan allemaal wel, maar je moet niet de suffe baantjes kiezen die iedereen wil.

Ik ging overigens ook 1-2 keer per week uit vanaf mijn 15e, later wel 3-4 keer per week. Ook dat vind ik altijd een vreemd argument. Uitgaan is 's nachts en dan ga ik sowieso niet paardrijden.