Goede berekening kosten paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:27

Dorine92 schreef:
Ja je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben nog geen 100 euro per maand kwijt voor 6 paarden en dan reken ik echt heel erg ruim want in de zomer kosten ze helemaal bijna niks (staan wel aan huis)
Ik denk dat je de kosten als zadel en hoofdstel enz even apart moet nemen als startkapitaal en daarna pas een maandelijks bedrag gaan uitrekenen voor de terugkomende kosten


6 paarden ontwormen, 6 paarden naar de hoefsmid, 6 paarden naar de tandarts, de dierenarts, hooi in de winter, vitamines... Denk dat je algauw heel wat meer kwijt bent, en dan heeft niet iedereen de mogelijkheid om paard aan huis te houden, dus "je kan het zo goedkoop maken als je zelf wil" ben ik het niet mee eens. En ja, ik heb ze aan huis, dat betekent ook investeringen in hun huisvesting, hogere waterrekening, paarden scheren, dekens, harnachement aanschaffen en onderhouden... Nee dat hoeft niet als je ze als grasmaaier hebt, maar ik heb zomaar het idee dat ts wel iets meer wil dan dat.
Mijn ervaring is dat het altijd meer kost dan je denkt. En ik shop absoluut geen luxe spullen, rij niet eens in rijbroek, maar gewoon basis verzorging kost geld.
Op pensionstal zou ik uitgaan van 500+ per maand. Thuis, na gedane investeringen, minder. Maar dan heb je er alweer minimaal twee. En als ze allebei een dierenarts nodig hebben loopt het algauw op.
Daarbij ben ik van mening dat als je ze aan huis hebt je een eigen trailer nodig hebt (dus ook een auto die geschikt is om trailer te trekken > meestal zo'n brandstof slurper) Dus reken maar uit...
Een paard hebben is een zeer dure hobby, en het is erg fijn als je ouders dat voor je willen en kunnen bekostigen, zelf kun je dat als 14-jarige nooit.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:40

Ik ben sowieso iedere maand 650 kwijt aan mijn pony. En hij is gezond. Dat is 500 aan stalling en 150 opzij iedere maand in een potje voor hoefsmid, supplementen en toebehoren. Daarnaast heb ik nog een paar duizend opzij staan voor het geval van dierenarts.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:47

Jessix schreef:
Ik heb 2 paarden en 2 pony's aan huis en ben alleen al € 500,- per maand kwijt aan hooi, stro en voer. :+

Maar die strokosten heb je niet als je voor een paddock met schuilstal kiest dus vandaar dat ik zei je kunt het zo duur maken als je wilt

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:53

Correctie: je kunt het zo duur maken als je paard wilt. :D
Als je paard beslist een hoefijzertje af te tikken, katsjing.
Als je paard beslist meer ruwvoer te willen, katsjing.
Als je paard beslist dat tegen de omheining aanrollen een goed idee is en dat die wonde waar het bloed uitspuit best wel een stoer litteken zal opleveren, katsjing.

Een paard nooit op het goedkoopste berekenen, zorg dat je maandelijks gewoon een flink bedrag opzij kunt zetten (voor mij heb ik dat op 200 euro bovenop het stalgeld gezet).
Heb je het niet nodig: fijn, dan kan je het op je spaarrekening zetten of aan iets anders besteden. Maar dat op het allergoedkoopst berekenen, kom je meestal wel bedrogen uit.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:57

Ligt inderdaad heel erg aan de regio. Ik ben nu in een regio gaan wonen waar het duurder is als voorheen. Op dit moment betaal ik €150 p.m. voor de opfok. Straks betaal ik €265 ongeveer. Om de 8 weken hoefsmid €35. Tandarts 1 keer per jaar, osteo 1 keer per jaar en zadelmaker 1 keer per jaar, is ook bij elkaar €300. Kortom €300 pm wel kwijt

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:13

Gini schreef:
Correctie: je kunt het zo duur maken als je paard wilt. :D
Als je paard beslist een hoefijzertje af te tikken, katsjing.
Als je paard beslist meer ruwvoer te willen, katsjing.
Als je paard beslist dat tegen de omheining aanrollen een goed idee is en dat die wonde waar het bloed uitspuit best wel een stoer litteken zal opleveren, katsjing.

Maar dan ben jij wel degene die besloten heeft er überhaupt een ijzertje onder te zetten. Dat is in principe niet nodig.
Meer ruwvoer willen? Het lijkt me dat er een limiet is aan wat een paard kan en mag eten. Als ze echt blijven doorbunkeren is je hooi te lekker en het paard waarschijnlijk veel te dik.
Medische kosten zijn natuurlijk altijd een tegenvaller. Wel is een dichte wand als omheining bijv veel veiliger dan een houten paaltje met prikkeldraad bij wijze van. En een cliché sportpaard die bijna de hele dag op stal staat en dan even een uurtje buiten uit z’n plaat mag gaan raakt in principe sneller geblesseerd dan een vuilnisbakpony in een stabiele 24/7 buiten kudde.
Maar wat je zegt, pech is iets waar je nooit een berekening over kunt maken.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:18

Ik heb 'maar' een Shetlander. Stalling kost maar 75 euro.
Komt maandelijks nog hooi bij dat us ongeveer 35 euro.
Mestafvoer a 18 euro per maand.
Pony is sinds juli bevangen en qua extra kosten van dierenarts, foto's, medicatie en supplementen zit ik zo aan 1500 euro nu..

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:26

Blussem schreef:
Is ook maar net hoe gek je zelf maakt. Als voorbeeld zit heel veel prijs verschil tot zover een Fjord die altijd buiten kan staan, geen dekens nodig heeft en een boomloze zadel en af toe hoefsmid die enkel bekapt of een sport paard die op stal moet, ijzers, duur zadel, dekens, enz.


Dat valt toch tegen met een fjord. Mijn fjord kost ongeveer 400 euro per maand en nee, dan doe ik niks geks.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:48

Aan alleen stalling ben ik €265,- per paard kwijt.
Daar komt dan de muesli + supplementen nog bij.

Daarnaast 1x in de 8 weken de hoefsmid
Jaarlijks de tandarts, entingen etc.
Wekelijks/ om de week les.

Harnachement etc
Startpas
Kosten wedstrijd
Extra benzinekosten door het reizen van naar stal/wedstrijden.

Dan heb nog de helaas eventuele dierenartskosten.

Bepaalde dingen zijn eenmalige uitgaven, of uitgaven die eens in de zoveel jaar terug komen.

Maar mijn paarden kosten wel meer dan €350,- in de maand.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:50

Dorine92 schreef:
Jessix schreef:
Ik heb 2 paarden en 2 pony's aan huis en ben alleen al € 500,- per maand kwijt aan hooi, stro en voer. :+

Maar die strokosten heb je niet als je voor een paddock met schuilstal kiest dus vandaar dat ik zei je kunt het zo duur maken als je wilt

Ik reageerde ook niet op jou, dit zijn gewoon mijn maandelijks terugkerende kosten. :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:51

Jessix schreef:
Dorine92 schreef:
Maar die strokosten heb je niet als je voor een paddock met schuilstal kiest dus vandaar dat ik zei je kunt het zo duur maken als je wilt

Ik reageerde ook niet op jou, dit zijn gewoon mijn maandelijks terugkerende kosten. :)

Snap ik maar een aantal in dit topic zeggen van het is maar net waar je voor kiest. En dat stro is dus een goed voorbeeld van kosten die je kunt maken, maar niet per se hoeft te maken. Net als ijzers, een nieuw zadel en tig dekens

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:11

Reken de basis kosten en doe daar nog €200 bij op :')

Ik ben kwijt:
€300 stalling
€170 smid (per 7 weken)
€60 les
€30 supplementen
€15 voer
€50 gemiddeld aan spullen omdat ik niks meer had..
Dan keer scheerapparaat huren dan vervoer dan nieuw zadel _O- _O-

Al met al enorm duur..

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:16

Dorine92 schreef:
Snap ik maar een aantal in dit topic zeggen van het is maar net waar je voor kiest. En dat stro is dus een goed voorbeeld van kosten die je kunt maken, maar niet per se hoeft te maken. Net als ijzers, een nieuw zadel en tig dekens

Je kan ook geen paard nemen, dan heb je helemaal geen kosten. :D
Ik ben het deels met je eens, maar niet helemaal. Je hebt niet altijd de keus, want je paard heeft soms iets nodig waardoor de kosten oplopen. Niet elk paard komt de winter goed door zonder dekens, niet elk paard doet het enkel goed op hooi en gras, etc.

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:20

Zo verschillend.... Mijn pony kost mij €120 per maand, staat altijd buiten dus geen stro kosten, extra voer niet nodig rijd alleen wat recreatief.
Hoefsmid hoeft maar 2 keer per jaar te komen en afentoe tandarts en zadel checken... Maar dat kan zo omslaan natuurlijk als hij wat mankeert dus wel een flinke spaarpot voor het geval dat.

Maar het verschilt gewoon wat je met je paard wil doen, waar je hem stalt, ambities die je hebt en welk materiaal je daar voor nodig hebt.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:52

Ik heb momenteel niet eens een eigen paard en ik presteer het al om een hoop geld uit te geven := zijn eigenaresse en ik betalen globaal dit:
Stalling: €225 per maand
Hoefsmid: €30 6 keer per jaar
Ontwormen: €25 2 keer per jaar
Inenten: €25 1 keer per jaar
Tandarts: €— 1 keer per jaar (weet zo niet wat deze kost)
Voer: 60 kilo voor €26 dus €13 per maand
Lijnzaadolie €7 per maand
Biotine pot is 2 keer per jaar €20
Muesli €11,30 per 20 kilo
Lessen: €60 per maand
Wedstrijden: €40 per maand
Ditjes en datjes: €25-€50 per maand (keer een borstel, dekje of iets dat stuk gaat)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:47

Beetje vreemd dat het kostentopic al 2 keer genoemd is en iedereen hier toch nog van alles neerkwakt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 03:32

Jessix schreef:
Dorine92 schreef:
Snap ik maar een aantal in dit topic zeggen van het is maar net waar je voor kiest. En dat stro is dus een goed voorbeeld van kosten die je kunt maken, maar niet per se hoeft te maken. Net als ijzers, een nieuw zadel en tig dekens

Je kan ook geen paard nemen, dan heb je helemaal geen kosten. :D
Ik ben het deels met je eens, maar niet helemaal. Je hebt niet altijd de keus, want je paard heeft soms iets nodig waardoor de kosten oplopen. Niet elk paard komt de winter goed door zonder dekens, niet elk paard doet het enkel goed op hooi en gras, etc.

Klopt maar als het paard er nog niet is, kun je daar wel rekening mee houden. Ik bedoel, met een sober ras zijn de verwachtingen heel anders dan voor een extreem doorgefokt raspaard of een paard die goedkoop in aanschaf is, maar van alles mankeert. Dan nog kun je medisch pech hebben, maar de kans dat bijv je ijslander de winter niet doorkomt zonder dekens is erg klein, en de meeste sobere rassen redden het op ruwvoer en een vitaminebrokje

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:24

Als dat iets is wat je belangrijk vind dan kan dat inderdaad je insteek zijn.

Zelf koop ik een paard omdat ik hem leuk vind, niet omdat hij goedkoop moet zijn in onderhoud.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:51

Dorine92 schreef:
Gini schreef:
Correctie: je kunt het zo duur maken als je paard wilt. :D
Als je paard beslist een hoefijzertje af te tikken, katsjing.
Als je paard beslist meer ruwvoer te willen, katsjing.
Als je paard beslist dat tegen de omheining aanrollen een goed idee is en dat die wonde waar het bloed uitspuit best wel een stoer litteken zal opleveren, katsjing.

Maar dan ben jij wel degene die besloten heeft er überhaupt een ijzertje onder te zetten. Dat is in principe niet nodig.



Ik was een ijzerloze miep. Het was mijn paard die besloot dat blote voeten niets voor haar waren (kreupel, hoefzweren, tot dikke ontstekingen aan toe). En er is nog altijd geen evenwaardig alternatief aan hoefijzers. Dus ook hier was het de beslissing van mijn paard. :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:48

Jessix schreef:
Als dat iets is wat je belangrijk vind dan kan dat inderdaad je insteek zijn.

Zelf koop ik een paard omdat ik hem leuk vind, niet omdat hij goedkoop moet zijn in onderhoud.

Ja alleen het topic gaat over de kosten van een paard 8)7

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:49

Gini schreef:
Dorine92 schreef:
Maar dan ben jij wel degene die besloten heeft er überhaupt een ijzertje onder te zetten. Dat is in principe niet nodig.



Ik was een ijzerloze miep. Het was mijn paard die besloot dat blote voeten niets voor haar waren (kreupel, hoefzweren, tot dikke ontstekingen aan toe). En er is nog altijd geen evenwaardig alternatief aan hoefijzers. Dus ook hier was het de beslissing van mijn paard. :D

Die valt dan onder de categorie pech

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:26

Ik heb een stallinggeld van 180 euro pm
Dan hoefsmid iedere 6-8 weken 30 euro
Verzekering https://www.paardenverzekeraar.nl/ je zou even een offerte moeten vragen, dat kan zo verschillend zijn
Tandarts 200 euro per jaar
Inentingen 37,50 per jaar

Dus gemiddeld kom ik uit op 220 per maand en dan reken ik mijn reiskosten er niet bij.
En dan reken ik niet workshops ed

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:01

Dorine92 schreef:
Jessix schreef:
Als dat iets is wat je belangrijk vind dan kan dat inderdaad je insteek zijn.

Zelf koop ik een paard omdat ik hem leuk vind, niet omdat hij goedkoop moet zijn in onderhoud.

Ja alleen het topic gaat over de kosten van een paard 8)7

Doe even normaal...
Het gaat om de kosten van onderhoud ja, niet over hoe je zo goedkoop mogelijk een paard kan houden.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Goede berekening kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:10

Ik betaal 200 euro aan stalling. Mijn paard hoeft niet vaak naar de hoefsmid, dus 3/4 x per jaar is dit 235 euro. Het valt me altijd reuze mee.

En dat is meteen ook wat ik meestal per maand uitgeef.

Ik reken tandarts, zadel check, ontwormingsmiddelen etc niet standaar erbij. Die paar 10-tjes kan ik altijd wel neerleggen, dat is het probleem niet. Maar goed, ik hou globaal 1x per jaar tandarts en 1x per jaar zadelmaker aan. Ontwormen volgend het schema op stal. Hoe vaak durf ik even niet te zeggen. Wel preventief.

Mocht ik duurdere uitgaves moeten doen, spaar ik daar even voor. Ik moet nu een ander zadel, dan moet ik daar even extra voor sparen voor ik een afspraak kan maken. Maar dat is niet erg.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:22

En 2x per jaar ontwormen, in voor en najaar.
Bij elkaar plm 35 euro.