eerste paard....onbeleerd en zadelmak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

eerste paard....onbeleerd en zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 18:55

hoi bokkers,

ik heb sinds kort te horen gekregen van mijn ouders dat ik eindelijk na 9 jaar zeuren een eigen paard mag hebben (als ik mee betaal natuurlijk).

ik heb nu een tinker gezien van 8 jaar die wel al een zadel op zijn rug heeft gehad maar daar blijft het ook bij.

wat zijn jullie ervaringen met mensen die een eerste paard nemen die je nog helemaal moet opleiden.

ik wil dit ook zelf gaan doen met behulp van mijn stiefvader en stiefoma (hebben beide al eerder paarden gehad)

(ps.ik rijd ook al 9 jaar lang paard)

MonkeyMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:00

Je bent nog jong en het is je eerste eigen paardje. Persoonlijk zou ik gaan voor een fijne brave die alles al kan. Daar heb je waarschijnlijk veel meer plezier van.
Dat je stiefvader en stiefoma al paarden hebben gehad, zegt niets over hun kennis en kunde trouwens. Iedereen kan een paard kopen.

belle_boef

Re: eerste paard....onbeleerd en zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:02

Je rijd 9 jaar op een manege?
Ik zou als eerste paard ook voor een brave gaan die al veel kent en al wat heeft gezien. Manege ervaring is namelijk heel wat anders dan eigen paard ervaring.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:09

Ik kan geen geval noemen waarbij dit goed ging.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:19

Nies_ schreef:

Ik kocht op mijn 15e een onbeleerde en pas gecastreerde Tinker. Samen met mijn opa heb ik die zelfstandig doorgereden.

Het heeft mij een hele hoop val partijen gekost, geduld en heel veel tijd. Na 1,5 jaar had ik hier wel mijn droompaard aan.

Inmiddels 7 jaar later kan ik lezen en schrijven met mijn Tinker, en heb ik er geen spijt van maar mijn gehele familie zal dit iedereen afraden. Als ik mijn opa toen der tijd niet had gehad, hadden we hem met liefde weer terug de natuur in gegooid wat een verdriet en angst heb ik voor hem gehad de eerste maanden.

Koop lekker een paardje met ervaring waar je meteen een band mee op kan bouwen en plezier mee kan maken!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:20

Ik heb het gedaan maar ik ben wel een stuk ouder dan jij. En ik heb hele goede hulp. Maar makkelijk is het niet. Mijn paard is ook niet de makkelijkste qua karakter. Echter, ik wist wel heel goed wat ik kreeg want ik kende hem al vanaf de dag (en ik was van de eerste foto <3 en dat is nooit meer over gegaan) van zijn geboorte en wist precies wat er met hem de voorgaande jaren gedaan en ondernomen was. En hoe. En zijn karakter was dus ook echt bekend.
Ik ben zelf iemand die aan dit soort dingen heel veel plezier beleefd en hier de voorkeur aan geeft boven een goed ingereden, heel braaf paard. Maar dat is persoonlijk. Wat niet betekent dat ik nooit denk waar ben ik aan begonnen. Alhoewel ik denk dat iedereen dat wel eens denkt bij zijn of haar eigen paard. Ik raad het dan ook niet snel aan. Aan jou dus ook niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:22

Koop een paard wat al beleerd is. Niet een waar een zadel op heeft gelegen van acht jaar oud.
Dat lijkt me niet verstandig.

Waarom nu pas een zadel vraag ik me ook af en dan ook nog te koop

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:30

Nies_ schreef:

ik ook niet, en zit al 50jr in de paarden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:30

Ik zou het je zeker afraden. Bij praktisch alle jonge ruiters die ik gezien heb is dit een en al teleurstelling geweest en werd het dier na een jaar of anderhalf weer ingeruild tegen een ervaren paard.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:34

Ik ken een meisje wat echt goed kon rijden, en ze heeft er nu 2 zadelmak en jong gekocht. De 1e is verkocht omdat ze er na een paar maanden niets meer mee kon. De 2e staat nu in training omdat hij ook fratsen kreeg waar ze niet meer mee wist hoe ze daar mee om moest gaan. En ze had er echt wel een goede lesgeefster bij en reed M2 dressuur (paard kreeg blessure, anders zou ze binnen no time ook Z rijden). Nu zegt M2 dressuur natuurlijk ook niet perse alles, maar ik wil je adviseren om het niet te doen. Een paard opleiden is echt een vak apart. Ten 2e, weet je bij een onbeleerd paard nooit of je met het rijden een klik hebt, wat ik ontzettend belangrijk vind voor een 1e paard. Schrikt hij bijv snel, is hij loperig, durft hij een keer te bokken, weigert hij vooruit te gaan op buitenrit, of draait hij snel om als hij het eng vindt? Dit alles weet je gewoon nooit en dat maakt deze keus gewoon niet geschikt.
Daarbij is 8 jaar en vrijwel onbeleerd ook iets dat vreemd is. Of hij is nog niet zo lang in nederland en heeft dan nog helemaal geen opvoeding gehad (dat is dan helemaal een No go) of is het een fokmerrie geweest. Of geblesseerd. Of niet zo makkelijk en daardoor nooit beleerd. In elk geval iets om je waakzaam over te zijn.
Er loopt een topic van Monique1963 over een onbeleerde tinker. En hoeveel problemen ze heeft gehad. Misschien goed om je in te lezen wat je mogelijk kunt verwachten als het allemaal tegenzit.
Mijn advies is, koop een leuk paard die een net proefje kan lopen op ongeveer L2 niveau of hoger, een parcoursje van +/- 70 cm kan springen en braaf is op buitenrit. Zo kun je alle kanten op en heerlijk genieten van alle leuke avonturen met je paard! En dan kun jij leren van je paard. Pas als jij geleerd hebt hoe een paard netjes hoort te lopen, kun je beginnen een paard op te leiden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:36

Nies_ schreef:

Ik ook niet, en je rijdt niet al 9 jaar, maar pas 9 jaar :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:39

Ik zeg lekker een paard kopen dat al wat van de wereld gezien heeft en goed doorgereden is, groen en groen wordt vaak bont en blauw.
En goedkoop is vaak ook duurkoop, groene paarden zijn soms iets goedkoper, maar wat je dan aan lessen en begeleiding kwijt bent is vaak meer dan in 1e instantie toch verder doorgereden paard kopen.
En natuurlijk kan het ook wel goed gaan, maar ik zou het er niet op gokken, je wilt genieten van je paard en dat gaat echt stuk makkelijker als je samen meteen lol kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:41

Ik kocht als eerste paard een beleerd paard, en man dat heeft mij moeilijkheden zat opgeleverd, wat een gigantische stap zo’n eerste eigen paard. Ik zou er al helemaal geen onbeleerde kopen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:44

Mijn eerste eigen paard was een ervaren paard, echte leermeester. Beste beslissing ooit geweest.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:51

Het dier is 8 jaar...wat is de reden dat hij niet is beleerd?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:04

8 jaar en onbeleerd zijn alarmbellen. Absoluut laten staan.
Als hij echt zo groen is zouden ze m zonder moeite eerst inrijden en dan verkopen.

Ik Heb op mijn 16e als eerste paard een 3,5 jarige paint merrie gekocht. De beste keuze die ik had kunnen maken. Maar ik had redelijk wat ervaring met inrijden.

Na 9 jaar manege zou ik met klem afraden om een onbeleerd paard te kopen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:05

Vragen die je moet stellen en eerlijk beantwoorden:
- hebt JIJ de tijd en ervaring om een jong paard op te leren … niet je stiefvader en/of oma.
Zo nee … dan begin NIET aan een onbeleerd paard.

- wat wil je eigenlijk van of uit het paard hebben?
Lekker in het bos rijden deze zomer, misschien iets van competitie doen ... dan begin niet aan een onbelerd paard.

- wil je nu lekker rijden en bijleren van het paard?
Zo ja ... dan koop geen onbeleerde paard.

Het is een grote stap van manege en manege paarden/ponies naar een eigen paard of een paard die niet 'doof' gestompt is.

Wat ik ten sterkste aanraad is om een beleerd paard te kopen die je vertrouwen en plezier kan geven. Een eentje die je proef rit meegedaan hebt voordat je het koopt zodat je eigenzins een gevoel hebt of het klikt of niet tussen jullie tweetjes.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:06

Groen op groen; niet doen! We hebben hier ook een paard staan wat als jong paard door een groene ruiter is gekocht en, met hulp van ervaren mensen, is beleerd......... We zijn nu ruim een jaar bezig om hem weer alles op de juiste manier aan te leren en allerlei "onhebbelijkheden" die hij had aangeleerd er uit krijgen. We hebben er straks een fantastisch paard aan maar dat heeft dus wel de nodige tijd en minder fijne momenten gekost. Dus, koop een paard wat al goed beleerd is en minimaal 9 jaar oud is; die is zijn wilde haren kwijt en kan jou leren hoe het moet. Goede leermeesters ( paarden dus!) zijn niet de jongsten maar wel hun gewicht in goud waard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:40

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:59

mijn stiefoma heeft meerdere paarden opgeleid die werden afgestempeld als levensgevaarlijk en mijn stiefvader heeft een fries opgeleid dus qua hulp vertrouw ik hun wel.
ik rijd op paarden van familie en op een manege. het paard komt pas als ik 16 ben.
ik denk wel dat ik voor een paard ga zoeken die al een ruiter op zich heeft gehad en die ik dan zal moeten doorrijden.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:09

Ligt helemaal aan je 9 jaar ervaring. Heb je 9 jaar eens in de week manegeles gehad of intensief verschillende pony's / paarden gereden. In laatste geval denk ik dat het prima kan met goede begeleiding.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:18

Heyhey,

Mijn eerste paardje was ook een tinkertje, onbeleerd. Ik heb hem zonder hulp ingereden en opgeleid, dit ging wel, en ik denk met jouw stiefvader en oma dat er zeker een weg kan zijn. Ik wil je wel waarschuwen; Ik heb gemerkt dat het niet ''even inrijden'' of iets in die richting is natuurlijk. Het is een enorm proces, waarbij je de basis van je paard legt. Maar ga niet zelf aanklote zoals ik heb gedaan. Ik ben vele keren gevlogen, en (Thank god) ben ik niet verkeerd terecht gekomen. Dus ik zou wel iemand gaan zoeken die jullie kan helpen, die verstand heeft van inrijden.

Het is zeker leuk om je eigen paardje in te rijden! Het gevoel dat jij, als één van de eerste op je eigen, eerste paardje hebt gereden, is goud. Dat had ik ook. Maar je moet het wel goed doen. Door míjn fouten, moest ik hem ( Met ver-schikkelijk veel pijn in m'n hart) verkopen. Dit wil je natuurlijk niet. Dus kom je voor een keus te staan: Ga je voor een wat ouder paardje, die alles al kent? ( Waar ik uiteindelijk ben terecht gekomen. ) Of ga je het alsnog doen, met alle nadelen\voordelen van dien.
Wat je keuze ook is; Doe het alsjeblieft veilig, met altijd iemand erbij.

Veel geluk met je paardje! Het is echt een droom die uitkomt, :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:29

Het kan, zie topic in mijn os. Maar ga er van uit dat je eerst een paar maanden met grondwerk bezig bent, en dan pas heel rustig erop. En altijd onder begeleiding.

Dat is wel in het gunstigste geval dat dit paard echt groen is. In het ergste geval is namelijk het inrijden mislukt en bieden ze daarom nu dit paard als groen aan...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:38

Ik zou me eerst even achter de oren krabben waarom een 8 jarige niet onder het zadel is, is hij al uitgeprobeerd? Kom daar eerst achter en geloof niet zomaar wat een verkoper zegt.

Met de juiste en ervaren begeleiding zou het goed moeten komen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:44

Een achtjarige die onbeleerd is zit bijna altijd een verhaal achter wat meestal niet leuk is en er zeker niet bij verteld word. Je hebt het over je oma opa, die zijn minimaal boven de vijftig en je opa heeft 1 Fries mak gemaakt. Je oma meerdere gevaarlijke paarden, tja dat is ook geen jonge meid met lenige botten en spieren meer. Ga eerst op zoek naar een goed gereden paard i.p.v. je keuze zeer waarschijnlijk alleen van een koopje af te laten hangen.