Vervelende(?) Stalgenoot

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:15

Hey allemaal, ik loop al een tijdje tegen een probleem aan;
Als ik ga afzadelen komt er altijd een stalgenoot die dan zoder te vragen 'mee gaat helpen' (het zadel erafhalen en mijn spullen opruimen) oftewel alles gaat doen. Ik word hier best gek van, ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het zelf wil doen, ik vind dat fijn en het hoort erbij. Maar dat word ik genegeerd of zegt ze: 'ja maar ik doe t wel' Laatst trok ze het hoofdstel terug over het hoofd van de pony omdat zij het erafwilde halen
Hoe moet ik dit oplossen? het klinkt misschien heel raar maar ik doe dat soort dingen liever zelf, ik heb op de pony gereden

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:17

Heb je haar al gevraagd waarom ze dat doet?

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:19

Jolien87 schreef:
Heb je haar al gevraagd waarom ze dat doet?

Ja, ze zegt dat het fijner voor de pony is. Ik vind het maar een rare reden

Kairos
Berichten: 2750
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:19

Een keer op een ander moment het gesprek aanknopen, dat je het erg vervelend vindt dat ze dat doet en zeggen dat als ze het zo nu en dan eens vraagt of ze het mag doen, dat het dan geen probleem is, maar dat je het op deze manier als vervelend ervaart.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:23

Maar is het jouw pony? Een manegepony? Werkt ze daar op stal? Zijn er afspraken op stal over wie het afzadelen doet?

Als het echt niet de bedoeling is dan zou ik toch nog wat duidelijker zijn want blijkbaar heeft het tot nu toe weinig uitgemaakt wat je zegt. Je hoeft hier ook geen ruzie over te maken maar begin desnoods al met haar toegang tot de stal te weigeren zodra je merkt dat ze eraan komt.

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:30

Jolien87 schreef:
Maar is het jouw pony? Een manegepony? Werkt ze daar op stal? Zijn er afspraken op stal over wie het afzadelen doet?

Als het echt niet de bedoeling is dan zou ik toch nog wat duidelijker zijn want blijkbaar heeft het tot nu toe weinig uitgemaakt wat je zegt. Je hoeft hier ook geen ruzie over te maken maar begin desnoods al met haar toegang tot de stal te weigeren zodra je merkt dat ze eraan komt.


Een manege pony, we zadelen daar zover je dat kan zelf op en af. Zij helpt daar, maar ik vind het gek dat ze terwijl ik het zelf kan en mag ze het nadat ik het al meerdere keren heb aangegeven toch blijft doen

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:33

Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Kan het zijn dat zij ouder en/of groter is dan jij en dat ze het afzadelen daarom makkelijker kan? Dan kan het inderdaad fijner zijn voor de pony dat zij het doet, maar dat is nog geen reden om jou maar gewoon te negeren. Dat is niet erg respectvol naar jou toe. Als jij het graag zelf doet en zelf kan, moet je dat duidelijker tegen haar zeggen. Anders eens overleggen met degene die verantwoordelijk is voor de lessen, zodat die persoon tegen haar kan zeggen dat jij geen hulp nodig hebt.

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:36

Ik zou het even overleggen met de staleigenaar of instructeur/instructise. Als zij daar helpt is zij hun verantwoordelijkheid, dus ook als ze zich misdraagt. Wel erg vervelend zeg :(

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:36

Ik zou het erg vervelend vinden. Zeker als jij al meerdere malen zelf hebt aangegeven dat je het graag zelf wilt doen. Ik zou het nog maals tegen haar zeggen als ik jou was, zo van: Ik wil het graag zelf doen. Je hoeft niet te helpen, we moeten het allemaal zo leren. Luistert ze dan nog niet, zal ik toch even naar je instructeur gaan en daar het probleem voorleggen. Dan spreken ze haar maar aan. ~~}>

ReadTheRulez
Berichten: 1431
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:36

Nog 1 x duidelijk aangeven dat je het zelf kan en wil doen, en dus haar "hulp" niet wil.

Als dat nog niet werkt een persoon boven haar, je instructice ofzo om raad vragen :)

Er even vanuitgaande dat je alles ook goed doet en er geen reden is om het je niet zelf te laten doen. Maar ook als je het niet goed doet zou ze je moeten helpen met hoe het wel moet en niet door je de dingen uit handen te halen

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:40

Misschien vanuit een andere invalshoek benaderen, en vragen wat zij vindt dat je verkeerd doet. Blijkbaar vindt zij dat er iets niet goed gaat. Dan kan ze het jou leren en heeft ze daarna geen reden meer om het voor je te doen. Heeft ze er nu al geen reden voor, dan idd met iemand bespreken die haar leiding geeft, dan heeft ze gewoon een kronkel in de kop. :')

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:47

Ik zou dit ook erg vervelend vinden. Maar als zij daar werkt, ouder is dan jou, en dit een beetje haar werk is dan snap ik dat ook. Eerder het gesprek eens aanknopen met een instructeur of de baas om te vragen of je zelf mag afzadelen en dat zij je niet meer helpt.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:54

Misschien heeft of had deze pony zadelvrees of vind het bit aan/uit doen vervelend? Ik kan me voorstellen dat de manege het dan liever zelf doet?
Idd gewoon aan haar vragen wat zij vind dat je fout doet en hoe het dan moet? Als je haar uit laat leggen en haar helpt zal ze overtuigd raken dat ze de volgende keer enkel meekijkt en als dat ook goed gaat dat ze niet meer hoeft te komen helpen?

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:55

Simoonzel schreef:
Misschien vanuit een andere invalshoek benaderen, en vragen wat zij vindt dat je verkeerd doet. Blijkbaar vindt zij dat er iets niet goed gaat. Dan kan ze het jou leren en heeft ze daarna geen reden meer om het voor je te doen. Heeft ze er nu al geen reden voor, dan idd met iemand bespreken die haar leiding geeft, dan heeft ze gewoon een kronkel in de kop. :')


Dit was ook mijn idee na je laatste berichtje.
Vraag desnoods eens je instructrice om mee te kijken of je het afzadelen goed doet.

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:28

Maflinger_S schreef:
Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Kan het zijn dat zij ouder en/of groter is dan jij en dat ze het afzadelen daarom makkelijker kan? Dan kan het inderdaad fijner zijn voor de pony dat zij het doet, maar dat is nog geen reden om jou maar gewoon te negeren. Dat is niet erg respectvol naar jou toe. Als jij het graag zelf doet en zelf kan, moet je dat duidelijker tegen haar zeggen. Anders eens overleggen met degene die verantwoordelijk is voor de lessen, zodat die persoon tegen haar kan zeggen dat jij geen hulp nodig hebt.

Zij is zelf jonger dan mij dat vind ik nog het vervelendste

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:30

boeflover schreef:
Misschien heeft of had deze pony zadelvrees of vind het bit aan/uit doen vervelend? Ik kan me voorstellen dat de manege het dan liever zelf doet?
Idd gewoon aan haar vragen wat zij vind dat je fout doet en hoe het dan moet? Als je haar uit laat leggen en haar helpt zal ze overtuigd raken dat ze de volgende keer enkel meekijkt en als dat ook goed gaat dat ze niet meer hoeft te komen helpen?

Nee hier heeft de pony geeb last van voor zover ik weet (en ik rij al 1.5 jaar op die pony)

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:30

O ik herken dat zo van vroeger, altijd wel een paar die dan altijd moesten helpen. Gewoon duidelijk zeggen dat je ze niet in de buurt wilt, en aangeven aan iemand van de manege zelf.
En wat duidelijker je grenzen aangeven.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:51

Nog een keer duidelijk tegen haar zeggen dat je het prima zelf kunt en wilt.
Als dat niet werkt, naar de verantwoordelijke en tegen hem/haar zeggen dat je zelf kunt en wilt afzadelen en dat zij dat moet regelen met de "hulp".

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:00

Zie het als een assertiviteitstraining!

Hoe dring je door tot haar? Subtiel heb je vermoedelijk al geprobeerd. Dus je moet duidelijker worden. Het hoeft natuurlijk niet direct iets in de trant van ‘blijf met je fikken van die pony af’ maar een beetje tussen dat en je vorige poging. Eventueel eerst oogcontact zoeken en dan ‘ik doe het liever zelf’. Eventueel ‘ik wil geen hulp, dank je maar nee’, en als dat nog niet helpt kan ik me een ‘blijf met je fikken van die pony’ best goed voorstellen eigenlijk :o

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:20

Op maneges heb je wel eens dat kinderen een pony als lievelingspony beschouwen en als die dan uit de les komt proberen ze hem meteen af te pakken van degene die er net op heeft gereden.Ik weet niet of dat hier ook zoiets is. Anders zeg je gewoon dat je geen hulp nodig hebt.Jij hebt betaald voor de les en mag ook zelf de pony wegzetten.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vervelende(?) Stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:53

Wat Troi zegt, assertiviteitstraining. ( is wat anders dan agressiviteit ). Ga maar eens vlak voor haar staan, maak oogcontact, kijk haar indringend aan ( misschien thuis even oefenen op je moeder of je zusje ) en maak jezelf groot. Dan zeg je bijvoorbeeld: welk van de 5 woorden ' ik doe het liever zelf ' heb je niet begrepen? Ik wil dat je NU, en dan bedoel ik ook echt 'NU' met je vingers van de pony, het harnachement en mijn spullen afblijft. Ik red het prima alleen, mocht het niet meer lukken dan ben jij de eerste die het hoort. Maar voor nu wil ik, nee eis ik, dat je met je handen overal afblijft.
Succes.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:26

truus1957 schreef:
Wat Troi zegt, assertiviteitstraining. ( is wat anders dan agressiviteit ). Ga maar eens vlak voor haar staan, maak oogcontact, kijk haar indringend aan ( misschien thuis even oefenen op je moeder of je zusje ) en maak jezelf groot. Dan zeg je bijvoorbeeld: welk van de 5 woorden ' ik doe het liever zelf ' heb je niet begrepen? Ik wil dat je NU, en dan bedoel ik ook echt 'NU' met je vingers van de pony, het harnachement en mijn spullen afblijft. Ik red het prima alleen, mocht het niet meer lukken dan ben jij de eerste die het hoort. Maar voor nu wil ik, nee eis ik, dat je met je handen overal afblijft.
Succes.

Dat is dan weer wat agressief.

Vooral het NU erbij.

Je kunt ook gewoon zeggen: "joh, ik vind het echt niet leuk dat je me dingen uit handen trekt. Ik heb het al een paar keer gezegd, en je luistert niet. Als je het nog een keer doet, ga ik naar de instructrice en het met haar bespreken"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:28

truus1957 schreef:
Wat Troi zegt, assertiviteitstraining. ( is wat anders dan agressiviteit ). Ga maar eens vlak voor haar staan, maak oogcontact, kijk haar indringend aan ( misschien thuis even oefenen op je moeder of je zusje ) en maak jezelf groot. Dan zeg je bijvoorbeeld: welk van de 5 woorden ' ik doe het liever zelf ' heb je niet begrepen? Ik wil dat je NU, en dan bedoel ik ook echt 'NU' met je vingers van de pony, het harnachement en mijn spullen afblijft. Ik red het prima alleen, mocht het niet meer lukken dan ben jij de eerste die het hoort. Maar voor nu wil ik, nee eis ik, dat je met je handen overal afblijft.
Succes.

Dat is juist agressief, niet assertief.