Stoppen met de paarden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doorgaan?

Nee, als je passie er niet meer is, kun je beter stoppen.
48 (82%)
Ja, zo’n kans krijg je niet nog eens.
3 (5%)
Hmm, lastig!
7 (12%)

Totaal aantal stemmen: 58


femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 00:47

Heei!
Waarschijnlijk denken jullie allemaal: Weer zo’n topic? Er bestaan er al zat! En ja, mee eens. Maar het zit bij mij toch net even anders en vandaar dit topic.
Vanaf jongs af aan was ik fan van pony’s. Ik ging elke maand naar vriendin van mijn moeder die een shet en ijslander had. Toen ik 9 was begonnen met rijden. Vond het leuk maar achteraf gezien een slechte manege gekozen waar de lessen niet leuk en afwisselend waren. Moesten opzadelen met weinig hulp en vond alles eng. Dus na een jaar gestopt omdat mijn passie er niet meer echt in zat. Ben toen gaan hockeyen en vond dat onwijs leuk! (En nog steeds hihi :D ) Maar miste de paarden dus toen ben ik op m’n 11e weer gaan rijden (ben nu 14). Heb meerdere verzorgpony’s gehad en echt genoten! Maar met al die pony’s had ik niet echt een klik, en met degene waar ik het wel mee had werd ik te groot. Dus werd het weer alleen maar lessen op de manege (een andere als eerst, waar ik het wel leuk vind ;) ). In augustus ging alles wat bergafwaarts en kreeg ik veel psychische hulp wegens depressie. Het gaat nu al beter maar ben er zeker nog niet. Na augustus begon ik de paarden al wat minder te vinden maar dacht dat dit door de omstandigheden zou komen. Toen het een maandje weer heel goed ging kwam er een droompony op m’n pad, dus moest ik wel kijken :D . Die ben ik gaan verzorgen en ik mocht komen wanneer ik wilde, zo vaak als ik wilde, ik mocht doen wat ik wilde, kreeg gratis springles 2x per maand en hoefde niets te betalen. Die pony doe ik nog steeds maar ga er niet meer graag heen. Meiden daar zijn top! En de pony is ook erg leuk! Maar de passie is er niet meer. Ook de lessen op de manege zijn gewoon niet meer om naar uit te kijken en moet mezelf echt overhalen om te gaan. Ik heb volgend jaar examen en ga daarna studeren. Ik ben al wat groot voor mijn verzorgpony, maar zit haar niet in de weg oid. Dus zie mezelf volgend jaar niet meer echt fanatiek op haar rijden. Momenteel ben ik al behoorlijk druk met toetsen en school in het algemeen. En zie de paarden niet meer als uitlaatklep, maar zie er eerder tegenop om weer te gaan. Als ik er eenmaal ben is het vaak wel leuk, maar echt genieten? Nee, dat denk ik niet. Ik weet niet of ik er mee moet stoppen of dat dit gewoon een fase is. Als het een fase is, dan is deze al vanaf augustus bezig, en dan is het (naar mijn idee) niet meer echt een fase. Maar als ik stop ben ik mijn verzorgpony kwijt. En je vind niet nog een keer een pony waar je alles mee mag doen en lessen, voor niets. Maar als mijn passie er niet meer ligt, en doorgaan me ook niet gelukkig maakt. Is dit het dan allemaal waard? Moet ik dan wel doorgaan? -O-

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:50

Als je er al lange tijd tegenop ziet om te gaan, zou ik stoppen. Het moet geen moetje worden. Maar ik heb ook wel eens een week of 2 weken dat ik minder ga omdat ik geen zin heb.

Zo te lezen zit je er al langer tegenaan te hikken. Stoppen is dan misschien een goede optie. Wie weet valt er een last van je schouders en het is helemaal niet erg om soms afstand te nemen van een hobby. En als je het straks mist, misschien mag je dan nog eens langskomen. En anders komt er vast weer iets anders op je pad. Dat is toch een kwestie van tijd.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:55

Ik denk dat je het antwoord al kent.
Waarom zou je doorgaan als je er geen plezier meer aan beleefd ?
Dan maakt het toch niet meer uit voor jou wat je er wel en niet bij krijgt? :)
Het is geen moet en je kan beter eerlijk zijn naar jezelf, de pony en de mensen.
Hoewel ik je situatie overigens erg herken waarin je nu zit.
Enkel ik heb dan nog eens 4 van mezelf en weet het ook niet zo goed.
In jou geval was mijn keuze snel gemaakt dat weet ik wel :)
Je moet doen wat je gelukkig maakt en niet zoals het nu gaat

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:59

Kan je niet stoppen op de manege en enkel je verzorgpony doen? Dan heb je meer tijd om aan andere dingen te besteden en kan je nog altijd zien of je na een tijdje helemaal wil stoppen. :)

femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 01:26

TrIjNiE__ schreef:
Kan je niet stoppen op de manege en enkel je verzorgpony doen? Dan heb je meer tijd om aan andere dingen te besteden en kan je nog altijd zien of je na een tijdje helemaal wil stoppen. :)


De pony die ik verzorg heeft wel de nodige aandacht nodig. Dus moet er wel minimaal 3 / 4 dagen per week zijn. En ik heb 1 dag in de week les, op een vrijdag avond. Dus als ik zou stoppen met lessen denk ik niet dat ik op de vrijdag avond erg productief bezig zou zijn..... :?

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 02:30

Oei, dat is een lastige, TS. Je geeft aan dat je in behandeling bent voor een depressie? Zeker weten dat het niet daarmee te maken heeft? Als je wel zin hebt/plezier haalt uit andere dingen, zou ik die dingen meer gaan doen. Soms veranderen je interesses en dat hoort er ook gewoon bij en is helemaal niet erg.

Als je gevoel zegt dat het klaar is dan is het ook beter om ermee te stoppen. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten :)

Ik herken je gevoel wel en ik denk dat menig bokker dit wel eens (gehad) heeft. Het belangrijkst is dat jij goed in je vel zit en doet wat je leuk vindt. Het is geen schande om (al dan niet tijdelijk) te stoppen met de paarden.

Het is wel belangrijk om dingen te blijven doen die je leuk vindt, dus als je bijvoorbeeld meer plezier uit hockey haalt, waarom dat niet lekker extra gaan doen bijvoorbeeld? :) De paarden moeten een hobby zijn, iets waar je enigszins naar uitkijkt en moeten dus niet voelen als een verplichting (al dan niet naar jezelf toe).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:28

Je hoeft er geen paard voor te verkopen gelukkig. Als je er tegenop ziet dan zou ik stoppen. Ga je het op den duur missen kun je altijd weer geen rijden, desnoods alleen maar af en toe op vakantie of zo.
Het is immers geen alles of niets hobby zolang je geen eigen dier hebt.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:52

Ik herken mezelf heel erg in het verhaal dat je verteld. Ik zelf heb kortgeleden de knoop doorgehakt dat ik definitief met mijn verzorgpaarden stop, want de combie school, vrienden en paarden lukte niet meer. Dat gevoel van moeten herken ik ook heel erg terug en is eigenlijk bij jezelf al een teken dat je interesses waarschijnlijk veranderd of gewoon verdwenen zijn. Maar als je je eigen OP terugleest denk ik dat je je eigen antwoord al geeft en eerlijk gezegd is het denk ik de juiste beslissing is die je kan nemen. Geloof me het is moeilijk maar lucht onwijs op! Succes met je beslissing (:

femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 19:55

Voor als mensen nog wilde weten hoe het nou afgelopen is:

Op dit moment maak ik de lessen op de manege af. (tot eind maart)
Met mijn verzorgpony ben ik nu ook gestopt. Ik mag nog af en toe langs komen om te rijden als ik zou willen. Maar ik geloof niet dat ik daar op dit moment behoefte aan heb. Ik focus me nu vooral op mezelf en op hoe ik weer 'gelukkig' kan gaan worden. Gelukkig heb mijn ouders een huisje op Texel vlak aan het strand waar ik vaak (en ook dit weekend) heen ga. Dan kan ik even heerlijk aan het strand uitwaaien. :o :D Voor nu even rust, waar ik erg opgelucht over ben. Toch raar dat ik na maart niks meer doe. :') En nu gaan we positief door met wat mij brengen gaat. :)) +:)+

Spoiler:
Bedankt voor de tips!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:10

Goef dat je voor jezelf gekozen hebt :)
Hopelijk kom je weer wat tot rust en misschien pak je het dan weer op.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:13

Wat goed dat je een keuze voor jezelf hebt kunnen maken, dat is zeker een zware keuze geweest.

Zelf heb ik ook zo periode gehad dat ik er absolut geen zin meer in had. Heb toe een korte tijd een pauze genomen en sinds dien weer volop mee bezig omdat ik er toch niet zonder kan.
Maar moet zeggen soms is het fijn im een x niet te hoeven.