Shetlander/pony kopen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:59

Elvira ik zou zelf met me boerenverstand achter me oren krabben als pony in verzet komt
Laatste zin ben ik het mee eens, maar je insuert hierboven dat je nooit op een zadel moet gaan zitten zonder prof erbij gehad te hebben dat is dus onzin

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:25

Zo, laten we de shetlanders maar laten uitsterven, want niemand zou er een mogen kopen lijkt het soms :+

Ik mocht op mijn 12 ook mijn eerste pony kopen. Het was een grote shet van 1.07m. Ja, ik moest hem wel zelf betalen en onderhouden.
Natuurlijk was dat zo gezegd om mij wat verantwoordelijkheid te geven/leren houden over een dier en geld. Uiteraard sprong mijn moeder af en toe bij. Maar dat zei ze bewust niet op voorhand zodat ik die verantwoordelijkheid zou leren.
En voor verjaardag, kerst,... kreeg ik dan leuke spulletjes voor mijn pony. Of een bon 'goed voor een half jaar hooi'.
Mijn ouders hadden 0,0 ervaring met pony's, behalve dan rondhangen op de manege als ik les had.

Wel, ik heb nog jaren plezier gehad van die pony. En vooral ENORM veel van geleerd. Ookal was ik voor het oog misschien wat groot, ik heb daar mooi balans op leren houden en die pony heeft met mij met gemak kilometers gevroten.
Toen ik ook echt begon te verzwaren gingen we natuurlijk niet meer rijden. Tegen die tijd kon ik wat bijverdienen en kocht ik een tuigje en sulky (nee geen HCA en Ideal,...) en stond alles op een laag pitje.

Ondertussen is mijn allereerste pony binnen 2 maanden 25 jaar oud en heb ik hem bijna 21 jaar. Nu uiteraard lekker op een welverdiend pensioen.

Ik las ondertussen dat je ouders ook willen bijspringen met stalgeld. Mooi! Krachtvoer hoef je hem niet eens te geven als hij weidegang en hooi krijgt. Misschien een vitaminebrokje. Lijkt duur, maar je doet er zoveel langer mee omdat je maar weinig moet geven.
Natuurlijk moet je wel ook ontwormen en inenten en soms onverwachte dierenartskosten. Dus regelmatig wat aan de kant zetten is wel slim.

Over de plek waar je staat: je kan het nooit weten of je er mag blijven voor altijd. Maar als je daar rekening mee moet houden, kunnen veel mensen hun dieren niet houden.
Als ik mijn weiland ooit kwijt ben, heb ik ook een probleem. En in het ergste geval moet ik dan een nieuw goed huisje zoeken voor mijn dieren. Natuurlijk niet wat ik ooit wens mee te maken.
Maar hey, tegen de tijd dat dat ooit voorvalt kan je misschien wat bijverdienen in het weekend en de zomer en dan is je budget ook weer wat hoger. Of in het ergste geval einde verhaal.

Je moet vooral zelf er klaar voor zijn om de verantwoordelijlheid over een pony te nemen. Jij zal moeten zien of hij ziek is, zijn hoefjes in het oog moeten houden, ontwormschema, en zorgen dat hij gelukkig is. En goed weten wanneer je echt te groot/zwaar voor hem wordt. Dan moet je keuzes gaan maken. En die zal je sneller moeten maken bij een grote shet dan met een grotere pony.
En inderdaad wel, moeten je ouders er mee achter staan wanneer het zover komt dat het nodig is.

ALS je een pony gaat kopen: neem iemand mee met verstand van zaken. Dat je geen pony koopt die op voorhand al problemen heeft met ecxeem en bevangenheid. Bij een gezonde weet je ook nooit wat de toekomst brengt, maar al starten met problemen is niet aan te raden. (Koop dus best in voorjaar of zomer)

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 19:04

Knolselder schreef:
Zo, laten we de shetlanders maar laten uitsterven, want niemand zou er een mogen kopen lijkt het soms :+

Ik mocht op mijn 12 ook mijn eerste pony kopen. Het was een grote shet van 1.07m. Ja, ik moest hem wel zelf betalen en onderhouden.
Natuurlijk was dat zo gezegd om mij wat verantwoordelijkheid te geven/leren houden over een dier en geld. Uiteraard sprong mijn moeder af en toe bij. Maar dat zei ze bewust niet op voorhand zodat ik die verantwoordelijkheid zou leren.
En voor verjaardag, kerst,... kreeg ik dan leuke spulletjes voor mijn pony. Of een bon 'goed voor een half jaar hooi'.
Mijn ouders hadden 0,0 ervaring met pony's, behalve dan rondhangen op de manege als ik les had.

Wel, ik heb nog jaren plezier gehad van die pony. En vooral ENORM veel van geleerd. Ookal was ik voor het oog misschien wat groot, ik heb daar mooi balans op leren houden en die pony heeft met mij met gemak kilometers gevroten.
Toen ik ook echt begon te verzwaren gingen we natuurlijk niet meer rijden. Tegen die tijd kon ik wat bijverdienen en kocht ik een tuigje en sulky (nee geen HCA en Ideal,...) en stond alles op een laag pitje.

Ondertussen is mijn allereerste pony binnen 2 maanden 25 jaar oud en heb ik hem bijna 21 jaar. Nu uiteraard lekker op een welverdiend pensioen.

Ik las ondertussen dat je ouders ook willen bijspringen met stalgeld. Mooi! Krachtvoer hoef je hem niet eens te geven als hij weidegang en hooi krijgt. Misschien een vitaminebrokje. Lijkt duur, maar je doet er zoveel langer mee omdat je maar weinig moet geven.
Natuurlijk moet je wel ook ontwormen en inenten en soms onverwachte dierenartskosten. Dus regelmatig wat aan de kant zetten is wel slim.

Over de plek waar je staat: je kan het nooit weten of je er mag blijven voor altijd. Maar als je daar rekening mee moet houden, kunnen veel mensen hun dieren niet houden.
Als ik mijn weiland ooit kwijt ben, heb ik ook een probleem. En in het ergste geval moet ik dan een nieuw goed huisje zoeken voor mijn dieren. Natuurlijk niet wat ik ooit wens mee te maken.
Maar hey, tegen de tijd dat dat ooit voorvalt kan je misschien wat bijverdienen in het weekend en de zomer en dan is je budget ook weer wat hoger. Of in het ergste geval einde verhaal.

Je moet vooral zelf er klaar voor zijn om de verantwoordelijlheid over een pony te nemen. Jij zal moeten zien of hij ziek is, zijn hoefjes in het oog moeten houden, ontwormschema, en zorgen dat hij gelukkig is. En goed weten wanneer je echt te groot/zwaar voor hem wordt. Dan moet je keuzes gaan maken. En die zal je sneller moeten maken bij een grote shet dan met een grotere pony.
En inderdaad wel, moeten je ouders er mee achter staan wanneer het zover komt dat het nodig is.

ALS je een pony gaat kopen: neem iemand mee met verstand van zaken. Dat je geen pony koopt die op voorhand al problemen heeft met ecxeem en bevangenheid. Bij een gezonde weet je ook nooit wat de toekomst brengt, maar al starten met problemen is niet aan te raden. (Koop dus best in voorjaar of zomer)


Ik ben zelf 1.48, dus blijkbaar te groot? Weeg maar 37 kg trouwens :)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:33

Ts,je bent dan nu waarschijnlijk niet te groot of te zwaar voor een shetlander,maar je bent toch in de groei.En de shetlander zal niet meegroeien.Dan kun je binnen afzienbare tijd er toch niet meer op.Als je je dat realiseert en het niet erg vindt,dan kun je uiteraard best een shetlander kopen.Maar wat ik vaak zie is dat grote zware meiden gewoon doorrijden op een shetlander.Dat is toch niet leuk, zeker niet voor het paardje.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:36

Als je het niet erg vindt om niet te rijden en als je ouders financieel bij kunnen/ willen springen indien nodig: waarom niet? :)

mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:43

Heb je al een pony op het oog?
Welke leeftijd, niveau, prijsklasse zoek je ongeveer?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:45

Ik ben 1.78 en heb 3 shetten... als ik ze opstapel pas ik erop :')
Maar ik heb ze niet om te rijden.
Als er iemand voor je garant staat zou ik het gewoon doen en voor de rest zien wat de toekomst doet.
Ja weet je, ik heb ook geen duizenden euros op mijn rekening.
Zal ik nooit krijgen ook, ik laat nl bijv geen koliek operaties doen.
Tot nu toe red ik mezelf al bijna 7 jaar en de enige ingeslapen zijn een oude bejaarde die ik nog 2 jaar heb kunnen rekken (we schatte 1 jaar) en due heeft veeeeeeeeel gekost aan artsen en extras.
Mijn eerste pony was van begin af aan helaas al ziek en niets aan te doen.
Per jaar ben ik sowieso ook door mijn andere dieren veel kwijt aan artsen maar ik pas mijn levensstijl er echt op aan.
Je moet er tegen kunnen :j

Ik zeg dus, gewoon proberen

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:48

TS, Ik was ook 10 of 11 toen ik mijn eerste shet kocht. Terwijl ik er geen balle verstand van had. Ik vond mijzelf prima passen en had zelfs rel topics op bokt omdat ik te groot was en ik dacht zelf nog steeds van niet. Achteraf heb ik daar spijt van, want geloof me, een shetlander rijdt niet voor zn plezier met een te groot iemand op zich. En als je je nu niet te groot vind: over een jaar ben jij geen 1.48 meer. Dus dan ben je helemaal te groot.

Wil je echt op een pony zitten waar je te groot voor bent?

De hele financiële situatie nog achter gelaten.

Je kan het proberen, dan kom je er vanzelf achter dat je te groot bent (als je pony dat hopelijk aangeeft). Alleen jammer dat je pony dan de dupe is.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:59

TS wat is eigenlijk de reden dat je deze shet van 1,10 wilt kopen? Is het nu je verzorgpony? Of is het omdat je vriendin er ook eentje heeft? Of omdat je voor die 50 euro alleen een shetlander mag stallen en geen grotere pony?
Ik begrijp nl. niet zo goed waarom je niet een wat grotere pony wilt kopen.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:04

[o]
anjali schreef:
Ts,je bent dan nu waarschijnlijk niet te groot of te zwaar voor een shetlander,maar je bent toch in de groei.En de shetlander zal niet meegroeien.Dan kun je binnen afzienbare tijd er toch niet meer op.Als je je dat realiseert en het niet erg vindt,dan kun je uiteraard best een shetlander kopen.Maar wat ik vaak zie is dat grote zware meiden gewoon doorrijden op een shetlander.Dat is toch niet leuk, zeker niet voor het paardje.


Ik zou echt nooit doorrijden als ik weet dat ik te groot ben. Dan ga ik hem ook aanspannen voor de kar.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:05

Barbet schreef:
Heb je al een pony op het oog?
Welke leeftijd, niveau, prijsklasse zoek je ongeveer?


Leeftijd: tussen de 4 en 15 jaar
Niveau: Het liefst al beleerd
Prijsklasse: gemiddeld

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:07

eva1969 schreef:
TS wat is eigenlijk de reden dat je deze shet van 1,10 wilt kopen? Is het nu je verzorgpony? Of is het omdat je vriendin er ook eentje heeft? Of omdat je voor die 50 euro alleen een shetlander mag stallen en geen grotere pony?
Ik begrijp nl. niet zo goed waarom je niet een wat grotere pony wilt kopen.


Ik hou gewoon heel erg veel van shetlanders. Als ik nu ook een gratis pony zou krijgen en ik mocht kiezen tussen een D van 1.40 of een shetlander van 1.10 denk ik toch de Shet! Ik weer ook niet wat het is, maar al sinds ik rijd (sinds m'n 6de) wil ik al een shetlander.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:10

Ik was ook 11 toen ik Alex van mijn vader kreeg, maar hij was toen een 5 maanden oud hengstveulen en ik wist toen al dat ik er nooit op zou kunnen rijden. Ik ben toen hij 3 was met iemand met ervaring gaan mennen. Dit lange tijd niet leuk gevonden en pony stond wat te niksen. Vanaf zijn 7de na de castratie weer het mennen opgepakt en daarna het dure goede materiaal gekocht. Ja, hij heeft jarenlang superbraaf met een bit op de kiezen gelopen, maar wat zou ik graag willen dat ik toen al een professional erbij had gehad die had gekeken hoe en wat alles moest. En dat goedkoop dus meestal ook gewoon slechte koop is voor de pony. Dus daarom dat ik je ook op de kosten van goed tuigage en ander materiaal wijs voor als je al besluit te gaan mennen, ik wil namelijk niet dat je dezelfde fouten maakt als ik maakte.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:13

Heb je heel goed na gedacht wat iedere dag, 7 dagen in de week met je pony gaat doen? Heb je nagedacht over dat je 24/7 klaar moet staan voor je pony? Voor rijden moet je geen shetlander kopen. Niet alleen omdat je er te groot voor bent(iedereen vindt groor anders, maar ik vind 1.48 nu al te groot en dat wordt niet minder), maar ook omdat echt super fanatiek rijden je beter met een grotere sportieve pony kan doen(new forest). Of wil je niet rijden en iedere dag de pony poetsen, mesten, spullen kopen, wandelen? En is het wel leuk/veilig op die boerderij? Zijn er altijd mensen? Je bent 12 dus alleen op een stal zijn/rijden is onverantwoord. Als je echt zeker weet dat je het leuk gaat vinden kan je er zeker voor gaan!!! Maar denk heel erg goed na. Maak voor jezelf een planning voor bijv. Een maand: wat ga je doen, tijd, geld enz. En kijk dan of je het echt zo leuk vindt en of het niet saai is als je niet kan rijden!

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:14

Koosnaamloos schreef:
Heb je heel goed na gedacht wat iedere dag, 7 dagen in de week met je pony gaat doen? Heb je nagedacht over dat je 24/7 klaar moet staan voor je pony? Voor rijden moet je geen shetlander kopen. Niet alleen omdat je er te groot voor bent(iedereen vindt groor anders, maar ik vind 1.48 nu al te groot en dat wordt niet minder), maar ook omdat echt super fanatiek rijden je beter met een grotere sportieve pony kan doen(new forest). Of wil je niet rijden en iedere dag de pony poetsen, mesten, spullen kopen, wandelen? En is het wel leuk/veilig op die boerderij? Zijn er altijd mensen? Je bent 12 dus alleen op een stal zijn/rijden is onverantwoord. Als je echt zeker weet dat je het leuk gaat vinden kan je er zeker voor gaan!!! Maar denk heel erg goed na. Maak voor jezelf een planning voor bijv. Een maand: wat ga je doen, tijd, geld enz. En kijk dan of je het echt zo leuk vindt en of het niet saai is als je niet kan rijden!


Ja ik heb echt heel goed nagedacht, alles ook uitgetypt en uitgerekend.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:16

Weet je, als je ouders je meehelpen, je bereid bent om de nodige tijd (en geld) erin te steken, je je bewust bent dat rijden hierop waarschijnlijk niet lang kan en je genoeg mogelijkheden hebt mócht er een probleem komen; dan hoop ik dat je snel een leuke pony vindt :)
Ik ben 1,87, in de 30 en ik kocht ook als eerste pony een shet overigens. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een 'maar wat als' persoon ben en ik dus wel een paar duizend euro spaargeld had al voor ziekte e.d., mijn school en studie al achter de rug had. Wat is mijn pony toch een droompony. De liefde voor shetten kan ik daarom wel begrijpen.

Ik ben wel benieuwd wat het wordt!

Hoeveel jaar rij je al?

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:20

khirshanta schreef:
Weet je, als je ouders je meehelpen, je bereid bent om de nodige tijd (en geld) erin te steken, je je bewust bent dat rijden hierop waarschijnlijk niet lang kan en je genoeg mogelijkheden hebt mócht er een probleem komen; dan hoop ik dat je snel een leuke pony vindt :)
Ik ben 1,87, in de 30 en ik kocht ook als eerste pony een shet overigens. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een 'maar wat als' persoon ben en ik dus wel een paar duizend euro spaargeld had al voor ziekte e.d., mijn school en studie al achter de rug had. Wat is mijn pony toch een droompony. De liefde voor shetten kan ik daarom wel begrijpen.

Ik ben wel benieuwd wat het wordt!

Hoeveel jaar rij je al?


Ik rijd nu 6 jaar manege, en 4 jaar op verzorgpony's zeg maar. Toen ik 9 was heb ik een pittige Welsh A ingereden, heb er wel veel van geleerd en ben er ook heel wat afgevallen. Voor de rest 2,5 jaar een shetlander van 95 cm verzorgd, mocht daar ook eens op rijden maar dat deed ik eigenlijk nooit. Was daar gestopt omdat de eigenaar allerlei dingen beweerde die ik niet gedaan had. (Het was een zorgboerderij, dus kwamen vaak kinderen) Nu verzorg ik een half jaartje een kleine haflinger, Hier rijd ik ook op. Die heeft dus een maatje nodig en met mijn liefde voor pony's en nu eindelijk genoeg geld viel het laatste puzzelstukje op z'n plaats :)

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:32

Maar waarom wil je per se op je shetlander rijden als het net kantje boord is qua lengte als je ook op die Harlinger kan rijden?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:32

Ik had vroeger dezelfde wens als TS :D En uiteindelijk een Shetlandertje gekregen. Man, wat was ik gek met dat beessie. Ook heel veel van geleerd natuurlijk, ik dacht heel veel verstand van paarden te hebben maar viel toch tegen. := En we hebben de gekste dingen bedacht met dat beest. Toch is alles goed gekomen met ons. Heeft mijn pony geleden onder mijn fouten? Geen idee, vast wel eens. En wat zou het mooi zijn als alles perfect was gelopen. Maar ook (of juist) toen ik er te groot voor was, heb ik zo van hem genoten! We zijn 18 jaar samen geweest tot hij stierf en man, wat mis ik die knol :+

Wat ik wil zeggen; er vanuit gaande dat de ouders meekijken en meebetalen, is het geweldig om je eigen pony te hebben! Probeer alleen wel realistisch te blijven met dingen als rijden en lesgeven.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:35

amado7 schreef:
Maar waarom wil je per se op je shetlander rijden als het net kantje boord is qua lengte als je ook op die Harlinger kan rijden?


Omdat die haflinger m'n verzorgpony is en ik graag op mijn eigen ik rijden. Overigens vind ik het niet erg dat het niet heel lang meer kan, dat zie ik zelf ook wel in. Maar er zijn zo veel meer dingen dan alleen rijden!

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:06

Shetlover4 schreef:
amado7 schreef:
Maar waarom wil je per se op je shetlander rijden als het net kantje boord is qua lengte als je ook op die Harlinger kan rijden?


Omdat die haflinger m'n verzorgpony is en ik graag op mijn eigen ik rijden. Overigens vind ik het niet erg dat het niet heel lang meer kan, dat zie ik zelf ook wel in. Maar er zijn zo veel meer dingen dan alleen rijden!

Je weet dat je nu al niet meer op een shetlander kan rijden? Kun je dan niet beter een haflinger kopen ipv een shet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:33

Shetlover4 schreef:
Barbet schreef:
Heb je al een pony op het oog?
Welke leeftijd, niveau, prijsklasse zoek je ongeveer?


Leeftijd: tussen de 4 en 15 jaar
Niveau: Het liefst al beleerd
Prijsklasse: gemiddeld


Al beleerd vind je niet in de gemiddelde prijsklasse. Verder, ik heb al eens een topic aangemaakt over waarom je niet op paarden onder de zes jaar zou moeten klimmen. Dat is omdat hun groeischijven dan nog niet gesloten zijn. Hier is niet iedereen het mee eens en dat respecteer ik. Maar als je al aan de grote kant bent, zou ik al helemaal niet op een pony gaan zitten van wie de groeischijven nog niet gesloten zijn. Groeischijven sluiten vanaf 5,5 jaar

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:33

Maar waarom wil je per se op je shetlander rijden als het net kantje boord is qua lengte als je ook op die Harlinger kan rijden?
[/quote]

Omdat die haflinger m'n verzorgpony is en ik graag op mijn eigen ik rijden. Overigens vind ik het niet erg dat het niet heel lang meer kan, dat zie ik zelf ook wel in. Maar er zijn zo veel meer dingen dan alleen rijden![/quote]
Je weet dat je nu al niet meer op een shetlander kan rijden? Kun je dan niet beter een haflinger kopen ipv een shet?[/quote]

Ik kan nog wel rijden op een shet. alleen niet heel lang meer.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:35

Heb je al een pony op het oog?
Welke leeftijd, niveau, prijsklasse zoek je ongeveer?
[/quote]

Leeftijd: tussen de 4 en 15 jaar
Niveau: Het liefst al beleerd
Prijsklasse: gemiddeld[/quote]

Al beleerd vind je niet in de gemiddelde prijsklasse. Verder, ik heb al eens een topic aangemaakt over waarom je niet op paarden onder de zes jaar zou moeten klimmen. Dat is omdat hun groeischijven dan nog niet gesloten zijn. Hier is niet iedereen het mee eens en dat respecteer ik. Maar als je al aan de grote kant bent, zou ik al helemaal niet op een pony gaan zitten van wie de groeischijven nog niet gesloten zijn. Groeischijven sluiten vanaf 5,5 jaar[/quote]

Ja, Ik klim er pas op vanaf 5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:40

[/quote]

Leeftijd: tussen de 4 en 15 jaar
Niveau: Het liefst al beleerd
Prijsklasse: gemiddeld[/quote]

Al beleerd vind je niet in de gemiddelde prijsklasse. Verder, ik heb al eens een topic aangemaakt over waarom je niet op paarden onder de zes jaar zou moeten klimmen. Dat is omdat hun groeischijven dan nog niet gesloten zijn. Hier is niet iedereen het mee eens en dat respecteer ik. Maar als je al aan de grote kant bent, zou ik al helemaal niet op een pony gaan zitten van wie de groeischijven nog niet gesloten zijn. Groeischijven sluiten vanaf 5,5 jaar[/quote]

Ja, Ik klim er pas op vanaf 5 jaar.[/quote]

Dus als je een pony van vier koopt, dan spring je er pas over een jaar op. Dan ben je weer groter en zwaarder en pas je er al helemaal niet meer op