Paardrijden?! is dat een sport?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:49

Ik zeg altijd. Het is een evenwichtssport. En daarmee span je bijna al je spieren aan. Zie het als zitten op een bewegende balansbal van de sportschool.

En als ik geen zin heb in discussie dan zeg ik bedankt voor je mening.

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:51

Mijn vriend zei dat ook! Tot hij er zelf op ging rijden! HAHA! Dat is pas leuk!
Hij heeft het ook nooit meer gezegd.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:00

Tegenwoordig reageer ik met: "Formule 1/ander soort autoraces/motorracen is toch ook een sport? Daar doet de auto/motor toch al het werk?"
Laatst bijgewerkt door mairead op 01-12-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:03

Ik zeg altijd dat ik super blij ben als iemand dat zegt! Dat betekent dat het er súper makkelijk uitziet, laat dat nou net de bedoeling zijn :+

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:38

Misty444 schreef:
Ik zou onder andere zeggen, als jij naar de sportschool gaat til je misschien 50 kg gewicht (weet niet wat een normaal gewicht is :D ) maar als je met paarden werkt, moet je een paard van 500 kilo aan trekken of in bedwang houden. *\o/* :P

Pardon?? Ga jij zo hard aan een paard lopen trekken?? Dan doe je niet aan sport maar aan dierenmishandeling!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:59

Waratje schreef:
Misty444 schreef:
Ik zou onder andere zeggen, als jij naar de sportschool gaat til je misschien 50 kg gewicht (weet niet wat een normaal gewicht is :D ) maar als je met paarden werkt, moet je een paard van 500 kilo aan trekken of in bedwang houden. *\o/* :P

Pardon?? Ga jij zo hard aan een paard lopen trekken?? Dan doe je niet aan sport maar aan dierenmishandeling!


Haha ga je hier nou serieus een probleem van maken? Bokkers he _/-\o_ (Overgens was ik t niet die het zij maar als je nu dit al aantrekt :'))

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:36

Toch heeft ze wel gelijk. Als je op die manier rijdt, is het idd dierenmishandeling. Je kan ook met je paard werken, dat ze vrijwillig die kracht voor je gebruiken, hoef je ook niet te trekken of je paard in bedwang te houden :)
Dat lijkt me een sport op zich ;)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:53

Arabier schreef:
Haha ga je hier nou serieus een probleem van maken? Bokkers he _/-\o_ (Overgens was ik t niet die het zij maar als je nu dit al aantrekt :'))

Ja, daar maak ik serieus een probleem van! Paardrijden mag nooit veel kracht kosten, het is een dans met je paard, niet een gevecht!

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:54

Mijn sporthorloge zegt altijd dat ik op de crosstrainer heb gezeten wanneer ik paardgereden heb.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 10:41

komone schreef:
Mijn sporthorloge zegt altijd dat ik op de crosstrainer heb gezeten wanneer ik paardgereden heb.

haha :))

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:10

Dit zij een vriendin van mij ook altijd. Tot ik vroeg of ze dan misschien een keer mee wilde op ponykamp. Dat wilde ze wel, maar na dag 1 moest ze al toegeven dat ze toch wel behoorlijk spierpijn had en na dag 3 kon ze niet meer lopen van de pijn :=
Die heb ik het nooit meer horen zeggen :')

Meestal vraag ik of ze dan misschien even een half uurtje willen rijden. Meestal durven ze dan niet meer. Overigens vind ik het altijd wel leuk, zulke gesprekjes. Ik weet vaak wel wat ik moet zeggen om leuke reacties te ontlokken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:19

Ik vind het meest intensieve aan onze sport toch wel het gooien met balen hooi en uitmesten :Y)

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:50

snuffie123 schreef:
Dit zij een vriendin van mij ook altijd. Tot ik vroeg of ze dan misschien een keer mee wilde op ponykamp. Dat wilde ze wel, maar na dag 1 moest ze al toegeven dat ze toch wel behoorlijk spierpijn had en na dag 3 kon ze niet meer lopen van de pijn :=
Die heb ik het nooit meer horen zeggen :')

Meestal vraag ik of ze dan misschien even een half uurtje willen rijden. Meestal durven ze dan niet meer. Overigens vind ik het altijd wel leuk, zulke gesprekjes. Ik weet vaak wel wat ik moet zeggen om leuke reacties te ontlokken.

Toch is spierpijn geen enkel bewijs dat het een sport is. Sterker nog, als je vreselijk spierpijn van paardrijden krijgt, doe je iets helemaal niet goed. Ik heb nooit spierpijn van het rijden. Echt nooit.

Als je het wel hebt, hou je spieren vast die je los moet laten. Is niet de bedoeling.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:34

Van een beetje stappen en draven in het bos word ik niet erg moe, dat doe ik ook voor onstpanning. Maar ik was bijvoorbeeld vanochtend na het rijden in de bak toch wel echt bekaf. Net als na een springparcours, of een dressuurles. Dan zie ik het wel als een sport

Die argumenten van uitmesten en strobalen tillen vind ik niet logisch. Dat is alleen een deel van een paard hebben, niet van het paardrijden. Als je die klusjes als sporten zou zien zouden boeren topsporters zijn.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:47

Meestal zich ik idd iets van, Nou oké dan, prima.

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je naar "sport" kijkt, maar in mijn ogen is het wel een sport.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:11

Avalanche81 schreef:
snuffie123 schreef:
Dit zij een vriendin van mij ook altijd. Tot ik vroeg of ze dan misschien een keer mee wilde op ponykamp. Dat wilde ze wel, maar na dag 1 moest ze al toegeven dat ze toch wel behoorlijk spierpijn had en na dag 3 kon ze niet meer lopen van de pijn :=
Die heb ik het nooit meer horen zeggen :')

Meestal vraag ik of ze dan misschien even een half uurtje willen rijden. Meestal durven ze dan niet meer. Overigens vind ik het altijd wel leuk, zulke gesprekjes. Ik weet vaak wel wat ik moet zeggen om leuke reacties te ontlokken.

Toch is spierpijn geen enkel bewijs dat het een sport is. Sterker nog, als je vreselijk spierpijn van paardrijden krijgt, doe je iets helemaal niet goed. Ik heb nooit spierpijn van het rijden. Echt nooit.

Als je het wel hebt, hou je spieren vast die je los moet laten. Is niet de bedoeling.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Spierpijn is wel een indicatie dat je je spieren lekker aan het werk hebt gezet. In dit geval gebruikte ze spieren die ze normaal niet niet zo gebruikt. Die voel je dan de volgende dag. Dat heeft niets te maken met verkeerd gebruik. Dat jij het niet voelt is opzich logisch. Jij rijdt veel vaker paard en hebt die spieren dus opgebouwd. Dat is net zoals dat ik vaak spierpijn had net na de zomervakantie als ik weer moest gymen op school. En natuurlijk moet je het rustig opbouwen.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:22

Nee, dat heeft te maken met spierspanning. En met paardrijden is het de kunst om je spierspanning zo laag mogelijk te houden. Feitelijk zou je alleen maar je buikspieren mogen voelen na het rijden, de rest moet los. Je core moet idd wel sterk zijn, je moet jezelf kunnen dragen, maar als je overal spierpijn hebt na het rijden, heb je gewoon iets grondig verkeerd gedaan.
Overigens rijd ik niet vaak hoor, mijn paard is 2 :+ dus die wordt uiteraard nog lang niet bereden.

Ik blijf erbij dat spierpijn geen bewijs is dat het sport is. Stallen uitmesten wordt niet als sport gezien, krijg je wel spierpijn van. Dammen en schaken zijn sporten, maar je krijgt er geen spierpijn van.

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:20

Paardrijden is zeker wel een sport, je traint alleen andere spieren. Degene die zeggen dat het geen sport is mogen gerust een dag bij mijn paard komen. Wedden dat ze daarna iets anders zeggen?

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:02

Ik nodig ze altijd uit om te komen rijden. Maar dan zeggen ze dat ze het heel "druk" hebben. (Ze zijn bang, maar daarna zeggen ze het meestal niet meer :D) en ik vertel ze meestal ook wat we nog meer moeten doen (uitmesten, balen verslepen, paard vroeg in de wei zetten, etc) Nou dan laten ze het wel om nog iets te zeggen {:}


Groetjes van mij

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:35

Stront scheppen, modder weg scheppen, hooibalen sjouwen, kruiwagens heen en weer rijden. Is alweer even veel als wat je in de sportschool doet :j Misschien zelfs wel meer!

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:43

Avalanche81 schreef:
Toch is spierpijn geen enkel bewijs dat het een sport is. Sterker nog, als je vreselijk spierpijn van paardrijden krijgt, doe je iets helemaal niet goed. Ik heb nooit spierpijn van het rijden. Echt nooit.

Als je het wel hebt, hou je spieren vast die je los moet laten. Is niet de bedoeling.


Wat een onzin. Iemand die na een lange tijd rijden weer eens op stapt zal zijn/haar spieren waarschijnlijk wel voelen, ook bij goed gebruik. Ook een goed getraind iemand, want alsnog gebruik je je spieren dan op een vrij specifieke manier die afwijkt van andere activiteiten, dat kun je nu eenmaal voelen.

Sowieso kun je aan wel/geen spierpijn niet zulke harde conclusies verbinden zoals jij doet. Tenzij je het over een specifiek iets hebt, zoals spanningsspierpijn in de schouders.

Dat het geen indicatie is voor of iets wel/geen sport is, staat daarbij buiten kijf.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:55

Dit kreeg ik vroeger ook altijd te horen, TS. Tot ik dus een paar personen op mijn kosten een proefles heb laten meerijden. Kwamen er na een paar minuten al van terug en uiteindelijk met een rooie biet en een zere reet van het paard af. :D

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:03

Ik vind eigenlijk dat die mensen wel enigszins gelijk hebben. Ik las hier ergens een reactie van iemand die een aantal voorbeelden gaf van sporten. Voetbal met mijn neefjes vind ik ook geen sport, dat is vrijetijdsbesteding. Sport is jezelf (meestal) echt inspannen. Dat mensen paardrijden geen sport vinden kan ik me dus wel voorstellen, want je gebruikt compleet andere spieren dan bijvoorbeeld een professioneel voetballer. Dat mensen spierpijn krijgen van 1 keer paardrijden is ook logisch omdat ze die spieren nooit gebruiken op die manier, dat heeft in principe geen donder met paardrijden specifiek te maken: dat heb je bij elke sport als je deze voor het eerst doet.


Toch vind ik dat paardrijden tussen wel een sport en niet een sport in hangt, want het is inderdaad meer het paard dat sport, beweegt en zijn spieren veel gebruikt. Een simpel buitenritje vind ik dan ook zeker geen sport, een ZZ dressuurruiter die traint vind ik wel meer richting de sportkant gaan. Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen vrijetijdsbesteding (Uurtje voetballen met neefjes/nichtjes/lekker rustig buitenritje) en de echte sport. Nu zal ik wel reacties krijgen met 'maar sport ís vrijetijdsbesteding!'.
Nou nee, niet altijd. Bij professionele sporters is dit hun werk.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:29

MamAppelsap schreef:
Avalanche81 schreef:
Toch is spierpijn geen enkel bewijs dat het een sport is. Sterker nog, als je vreselijk spierpijn van paardrijden krijgt, doe je iets helemaal niet goed. Ik heb nooit spierpijn van het rijden. Echt nooit.

Als je het wel hebt, hou je spieren vast die je los moet laten. Is niet de bedoeling.


Wat een onzin. Iemand die na een lange tijd rijden weer eens op stapt zal zijn/haar spieren waarschijnlijk wel voelen, ook bij goed gebruik. Ook een goed getraind iemand, want alsnog gebruik je je spieren dan op een vrij specifieke manier die afwijkt van andere activiteiten, dat kun je nu eenmaal voelen.

Sowieso kun je aan wel/geen spierpijn niet zulke harde conclusies verbinden zoals jij doet. Tenzij je het over een specifiek iets hebt, zoals spanningsspierpijn in de schouders.

Dat het geen indicatie is voor of iets wel/geen sport is, staat daarbij buiten kijf.

Dat laatste was met name mijn punt idd :)

Mijn andere stelling zal ik nog even uitleggen. Als je rijdt, hoor je in principe alleen de spieren aan te spannen die je gebruikt voor core stability. De rest hoort gewoon los te zijn.

Ik rijd op het moment eigenlijk maar zelden, dus je zou verwachten dat ik dan elke keer spierpijn heb. Toch is dat niet waar. Ik kom nog steeds, ook na maanden niet gereden te hebben, spierpijnloos van het paard af, en ook de volgende dag geen last. De spieren voor core stability gebruik ik namelijk elke dag, die gebruik je ook bij zitten, staan, lopen. Dus het is simpelweg geen extra belasting, en dus heb ik geen spierpijn.

Als ik ergens anders last zou hebben dan die spieren, doe ik gewoon iets niet goed. Dat ligt dan ook helemaal niet aan het paard, dat ligt aan mij. Mijn houding wordt namelijk niet veel anders van een ander paard. Ik zit nog steeds op mijn billen en gebruik mijn buikspieren om de beweging op te vangen.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:37

Avalanche81 schreef:
MamAppelsap schreef:
Wat een onzin. Iemand die na een lange tijd rijden weer eens op stapt zal zijn/haar spieren waarschijnlijk wel voelen, ook bij goed gebruik. Ook een goed getraind iemand, want alsnog gebruik je je spieren dan op een vrij specifieke manier die afwijkt van andere activiteiten, dat kun je nu eenmaal voelen.

Sowieso kun je aan wel/geen spierpijn niet zulke harde conclusies verbinden zoals jij doet. Tenzij je het over een specifiek iets hebt, zoals spanningsspierpijn in de schouders.

Dat het geen indicatie is voor of iets wel/geen sport is, staat daarbij buiten kijf.

Dat laatste was met name mijn punt idd :)

Mijn andere stelling zal ik nog even uitleggen. Als je rijdt, hoor je in principe alleen de spieren aan te spannen die je gebruikt voor core stability. De rest hoort gewoon los te zijn.

Ik rijd op het moment eigenlijk maar zelden, dus je zou verwachten dat ik dan elke keer spierpijn heb. Toch is dat niet waar. Ik kom nog steeds, ook na maanden niet gereden te hebben, spierpijnloos van het paard af, en ook de volgende dag geen last. De spieren voor core stability gebruik ik namelijk elke dag, die gebruik je ook bij zitten, staan, lopen. Dus het is simpelweg geen extra belasting, en dus heb ik geen spierpijn.

Als ik ergens anders last zou hebben dan die spieren, doe ik gewoon iets niet goed. Dat ligt dan ook helemaal niet aan het paard, dat ligt aan mij. Mijn houding wordt namelijk niet veel anders van een ander paard. Ik zit nog steeds op mijn billen en gebruik mijn buikspieren om de beweging op te vangen.


Ja maar die andere stelling poneerde je net hartstikke kort door de bocht. En jezelf als een soort superieur uitgangspunt nemen voor spierpijn is dat ook. :') Ook spieren die je dagelijks gebruikt kunnen spierpijn opleveren zonder dat je iets verkeerd doet. Sterker nog, dat kan zelfs van dezelfde (paardloze) oefening, die je dagelijks doet, zonder dat je iets verkeerd doet! Ongelofelijk he. Gewoon door een verandering in repetities, gewicht of whatever.

En snap niet waarom je dat er allemaal bij haalt als je enige punt is dat spierpijn geen indicatie is voor een sport, want voor dat punt is het al helemaal niet relevant.