Voorgaande jaren:
[RIJ-ITP] 2017: Zara van pech-pony naar sportpony met pieken en dalen!
[RIJ-ITP] 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan
Januari en februari
We begonnen het jaar met een kleine misstap in de longeercirkel, foutje bedankt

Maart en april
We waren eigenlijk heel goed op weg qua trainen en ik zat alweer te denken wanneer ik kon gaan starten. Op de gewone miscommunicaties na, waren we vooral bezig met de puntjes op de i. Maar zoals ik hierboven ook al aangaf.. Niks gaat zoals ik wil

https://boktimg.nl/img/m/mKE19P.jpg
https://boktimg.nl/img/m/TiroI9.jpg
Geluk bij een ongeluk kregen we van de verzekering genoeg geld terug om bijna dezelfde auto terug te kopen

Mei
Ehm ja spreekt voor zich. Ik zat in Amerika

Juni.. Juli
In de periode dat ik in Amerika zat, heeft mijn instructrice Zara aan het werk gehouden. Super tof en ik merkte al enorm verschil, ze was heel fijn en los toen ik weer in Nederland was. Dat betekende lekker verder met trainen.. Of niet.. Het hoesten kwam weer terug. Het was natuurlijk ook een enorm droge periode in Nederland en dat maakte het hoesten alleen maar erger. We hebben letterlijk alles geprobeerd wat kon: Ventipulmin, antibiotica, supplementen, gestoomd hooi, stallen volledig schoongemaakt (met stofzuiger), ze stond al op vlas, zoveel mogelijk buiten etc. Ik wist ook niet meer waar ik het moest zoeken eigenlijk. Het rijden stond hierdoor op een laag pitje, zolang ze zo erg hoestte konden we vrijwel niks doen natuurlijk. Nadat het op één dag ineens écht heel slecht ging, besloten om haar in te laden en naar de kliniek te brengen. Onderzoek van binnenuit dus. Ze hebben haar echt binnenstebuiten gekeerd en na alle onderzoeken kwam de conclusie: Equine Asthma, allergisch voor zo'n beetje alles

Dit is ook de periode waarin ik besloot dat wedstrijden hem niet meer ging worden voor Zara. Haar gezondheid is veel belangrijker dan mijn ambities. Mocht het behandelplan met de puffers niks uithalen, zou ze op 'pensioen' gaan en zou ik haar verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten kan staan. Ik heb ook weinig foto's van deze periode, mijn gedachten waren niet bij foto's maken..
En dat wat ik niet wilde dit jaar, kwam uit. Haar gezondheid ging niet zoals ik wilde en dat betekende dus pensioen en verhuizen. Meerdere stallingen bekeken en uiteindelijk via Bokt een hele fijne plek tegengekomen. Ik ben de meiden nog steeds enorm dankbaar dat ze mij een berichtje hebben gestuurd dat Zara misschien bij hun kon komen te staan

Augustus
En toen ging het ineens heeeeel snel allemaal. Nadat ik mijn ambities met Zara had bijgesteld, stelde ik mezelf al een paar keer de vraag: Misschien een tweede pony erbij? Op dat moment voelde dat nog 'verkeerd', alsof ik Zara af zou danken en een nieuwe erbij zou nemen. Maar na heel goed nadenken en uitrekenen, besloten om tóch te gaan kijken voor een potentiële opvolger. Zara is en blijft van mij en dat zal nooit veranderen. Mijn plan was eigenlijk om rustig aan opzoek te gaan naar een nieuwe pony.
And again, niets gaat zoals ik had gepland. Want binnen een maand tijd vond ik dé pony

En zoiets vond ik, ongeveer. Een 'witte' pony van 1.46m hoog en 5 jaar oud, bizar nuchter van karakter en ontzettend lief. Dressuurmatig nog heel veel werk aan, maar vanwege de leeftijd geen probleem. Ook had hij erg veel achterstallig onderhoud. Daar heb ik maar doorheen gekeken, want het ging mij om het karakter en het vertrouwen dat hij gaf onder het zadel.
Op 31 augustus was het dan zo ver. De grote paardenwisseltruc!

September
Oef, mijn eerste maand met twee paarden. Heftig. Ik werk natuurlijk ook nog fulltime, dus het vergt een beetje planning werk en soms is het vliegen van hot naar her. Maar dat is het allemaal waard. Zara heeft deze maand vooral kunnen wennen aan haar nieuwe plekje, wat verbazingwekkend goed ging. Haar nieuwe stalling ligt direct aan het bos en mijn bijgestelde ambities waren letterlijk 'bosritten zolang haar gezondheid dat trekt'. Ideaal dus! En zo volgde de eerste bosrit aan de hand:

Voor Finn betekende september vooral achterstallig onderhoud wegwerken. Hij had echt een volledige APK nodig, bizar gewoon. Rijden hebben we in deze maand eigenlijk weinig gedaan, ik had nog niet direct een zadel en hij moest eerst gewicht bij krijgen. Hij kreeg dus veel hooi en stond lekker op de wei. Een paar keer in de week werkte ik met hem aan de longe. In de tussentijd kwam de hoefsmid, is hij los gemaakt door mijn instructrice en zijn zijn tanden ook weer bijgewerkt. Een foto van toen hij net een paar dagen bij mij was:

Na alle behandelingen en ditjes en datjes, kon ook de zadelmaker komen. Ik had besloten om het zadel van Zara voor Finn te bewaren, Zara had immers geen zadel meer nodig. Mocht ik haar nog willen rijden, heb ik altijd nog de barebackpad. Dat zijn we ook gewend, dus prima zo. Godzijdank kon het zadel gewoon passend gemaakt worden voor Finn! Weliswaar met een bontje omdat hij gewoon geen bovenlijn had, wel met de mededeling om over een paar maanden terug te bellen. Omdat zijn tanden gedaan waren, moesten we even een periode bitloos overbruggen. Hilarisch, want we waren gewoon stuurloos natuurlijk. Gelukkig is hij braaf zat en doet hij verder niks

Ook met Zara ging het verbazingwekkend goed. Ik had haar eigenlijk al een hele tijd niet meer horen hoesten en ze begon ook een beetje ehm... Dik te worden

Oktober
Omdat het rijden met Zara eigenlijk dusdanig goed ging, besloten we om haar onder het zadel (ahum, barebackpad) mee te nemen het bos in met stalgenootjes. Zara is Zara niet als we daardoor gigantisch hyperactief en stuiterig worden. De hele rit door het bos heb ik in piaffe, passage en zijgangen moeten uitzitten

In deze maand stond ook mijn eerste dressuurles met Finn gepland. Hij was inmiddels klaar om echt aan het werk te gaan. Daarbij had ik een lief vriendinnetje die wel een paar foto's wilde komen maken

En nu is het november...
Zo loopt Finn er nu bij, niet verkeerd al zeg ik het zelf. Hij begint mooi bij te trekken. En hij is geschoren! Zijn vacht was toch wel erg dik en hij zweette best aardig na het werk. Weg ermee dus.

En om aan te geven hoe lekker Zara zich voelt op haar nieuwe plekkie:

De komende periode staat er genoeg op de planning: ik blijf lekker lessen met Finn. Mijn bedoeling is om met hem in 2019 te gaan starten. Maar ik zal het niet te hard roepen, want mijn planning loopt vast weer in de soep

Met Zara wil ik vaker buitenritjes gaan maken. Ik zit er zelfs aan te denken om een Barefoot zadel te testen, zodat ik net een klein beetje meer steun heb. Wie weet werkt dat fijn voor ons beiden en zolang Zara's gezondheid zo goed blijft gaan, kunnen we de buitenritjes gaan opbouwen naar langer en intensiever

Voor diegenen die het leuk vinden om ons te volgen, ik ben vrij actief op Instagram!

https://www.instagram.com/ghostattack/