Autisme en paarden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:57

Hallo, ik kon alleen een heel oud topic vinden van een paar jaar geleden, sorry als er al een topic over is.

Ik heb autisme en dcd, en ik vroeg me af of er nog andere (actieve) bokkers zijn die autisme hebben?

Ik ben het zat dat, ook in de paardenwereld, autisme een taboe is. Vraag is waarom? Waarom is het erg dat wij een beetje anders denken en doen?wij zijn niet beter of slechter dan andere mensen.

Paarden voelen zich zelfs beter bij mensen met autisme, omdat wij ook “vluchtdieren” zijn, ipv mensen zonder autisme, die “ vechtdieren” zijn.



Veel opmerkingen zijn bijv.



“Je ziet er niet autistisch uit” ja nee, dat zie je ook niet aan de buitenkant.

“Autisme, is dat besmettelijk?” Hier word ik dus zó boos van -:(-

“Hoelang ben je autistisch?” Je wonrd er mee geboren en je sterft ermee.


Autisme is geen ziekte, ook geen aandoening(vind ik dan), het is een manier van denken.


Hiermee wil ik duidelijk maken dat wij ook gewoon “normaal” zijn.

Nogmaals, zijn er nog bokkers met autisme?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:01

In mijn omgeving is autisme juist helemaal geen taboe, ben het er ook niet mee eens dat mensen zonder autisme vechtdieren zijn.

Wel weet ik dat dieren en dus ook paarden erg veel goeds kunnen doen voor mensen, onder andere mensen met autisme. Hier ga ik al, ik kan er niet echt een apart statement van maken want "autisten" zijn ook gewoon mensen.

Ben zelf opgegroeid met een broertje met autisme die met veel plezier paard reed en inmiddels zijn veel van mijn vrienden gediagnostiseerd op het spectrum, buiten dat ik een sarcastische opmerking wel eens uit moet leggen geen problemen mee :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:04

Volgens mij zijn er redelijk wat mensen die paardrijden en autisme hebben.

Ik heb zelf geen autisme maar ken wel wat mensen met autisme.

En ikk zie het meer als een persoonskenmerk. Met wellicht wat nadelen of beter wat onhandigheden...maar zeker ook voordelen.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:09

Ik heb nog nooit gemerkt dat autisme een taboe is in de paardenwereld, vervelend dat jij dat wel merkt.
Ja je krijgt wel eens dat soort opmerkingen, niet alleen in de paardenwereld maar overal. Maar dit is alleen maar omdat mensen niet goed genoeg geïnformeerd zijn, niet omdat ze gemeen willen doen.
Vragen stellen is in mijn ogen alleen maar goed, want dat geeft een mogelijkheid om te leren. Hoe meer ''domme'' vragen er gesteld worden, hoe meer mensen te weten komen over autisme, en hoe minder het dus een taboe wordt.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:12

Naar mijn idee is het binnen de paardenwereld niet echt een taboe, maar ik heb dan ook op een zorgboerderij gewerkt waar er meer gereden werd door mensen met autisme dan door mensen zonder. :P Merkte daar in verder ook geen verschil, natuurlijk waren de jonge kinderen nog onervaren waardoor ze nog niet heel goed konden rijden, maar tieners/volwassenen reden prima. Het is naar mijn mening gewoon een kwestie van ervaring, denk dat het autisme los staat van hoe goed je kunt rijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:15

Of autisme besmettelijk is heb ik werkelijk nog nooit gehoord....

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:36

Met taboe bedoel ik

Ik was niet zo lang geleden op kamp, met mijn paard mee, en er was een meisje dat ook heel vaak eens een praatje kwam maken met mij. Tot ik haar vertelde dat ik autisme had. Het enige wat er nog uit die mond kwam was “oei”, de rest van de week niks meer van haar gehoord.ze ontliep me, ze had het paard naast mij en we moesten opzadelen, ze kwam, zag mij, en keerde gewoon om. Op zo’n momenten slik je wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:36

[LZP] Als ik zeg dat ik autisme heb,
Misschien heb je daar iets aan, de vriendin die ze in de OP noemt ben ik. (volgens mij is het wel een behoorlijk discussie topic geworden ik heb het verder niet gelezen alle reacties).
Ik heb dus inderdaad ook een vorm van autisme en 5 jaar lang een eigen paard gehad en zeker wel gemerkt dat omdat ik "anders" was maar ook anders met mijn paard om ging dan de meesten daar op de stal ik al snel raar aangekeken werd of ja hoe leg je dat even uit over internet. Nouja hou het maar op makkelijk doelwit en raar aangekeken worden.
De opmerkingen die je noemt heb ik nog nooit gehoord ook niet toen ik gepest ben vroeger ofzo. Dus ik denk dat de mensen die dat daadwerkelijk zeggen erg kinderachtig zijn..

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:37

Dan ligt dat meer aan dat meisje dan aan jouw autisme

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:16

jumpyhorse schreef:
Met taboe bedoel ik

Ik was niet zo lang geleden op kamp, met mijn paard mee, en er was een meisje dat ook heel vaak eens een praatje kwam maken met mij. Tot ik haar vertelde dat ik autisme had. Het enige wat er nog uit die mond kwam was “oei”, de rest van de week niks meer van haar gehoord.ze ontliep me, ze had het paard naast mij en we moesten opzadelen, ze kwam, zag mij, en keerde gewoon om. Op zo’n momenten slik je wel even.


Ik denk dat het meer een soort van onhandigheid is die voorkomt uit ontwetendheid Jumpyhorse.
Dus dat mensen gewoon niet fijn reageren omdat ze niet goed weten wat dat nou eigenlijk inhoud autisme,
In hoe verre is die persoon dan anders en hoe moet ik met die andere persoon rekening houden of waar moet ik op letten, ik denk dat dat heel erg meespeelt bij dat soort reakties.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:49

Mijn alle beste vriendin is autistisch.
Zelf nooit problemen mee gehad. Mensen met autisme zijn niet anders.
Mensen zijn gewoon niet goed geinformeerd.
Mijn vriendin heeft mij alles erover uitgelegd dus ik weet wat ik moet doen en laten als er iets is.
Zij zit ook op paardrijden en ook daar word geen taboe van gemaakt... Nooit iemand gehoord over het feit dat zij autisme heeft... :)

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:14

Eigenlijk heeft elk mens wel een vorm van autisme, alleen bij de ene persoon uit zich dat iets meer dan bij een ander. En wat je zelf al zegt, TS, het is niet een aandoening maar puur dat je zaken op een andere manier benadert dan de gemiddelde mens. Mijn zoon heeft (getest!) kenmerken van Asperger. Zelf vindt hij dat hij dat niet heeft: "Ik mankeer niks", zegt hij steevast. Hij mankeert ook niets, maar hij reageert/behandelt/ziet dingen gewoon op zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:44

Citaat:
Paarden voelen zich zelfs beter bij mensen met autisme, omdat wij ook “vluchtdieren” zijn, ipv mensen zonder autisme, die “ vechtdieren” zijn.


Jij hebt blijkbaar ook vooroordelen over mensen zonder autisme zo te lezen. Want bovenstaande is niet waar. Niet elk persoon zonder autisme is een vechtdier en niet elk persoon met autisme is een vluchtdier.

Ik zie dat jij jou boos maakt in meerdere zaken waarvan je niet kan verwachten dat mensen het weten. Niet iedereen is gekend met autisme en weet dus niet dat je er mee geboren wordt bv. Ze stellen dan een oprechte vraag waaraan jij jou dan ergert. Nergens voor nodig hoor.

Als er juist een sport is die autisme vriendelijk is, is het wel de paardensport. Er zijn zelfs meerdere maneges die zich toe leggen op mensen met autisme, down etc. Hypotherapie, huifbed etc. In meerdere behandelcentra’s worden paarden ook ingezet als therapie. Ik ben opgegroeid tussen mensen met autisme en heb er een tijd therapie aan gegeven. Erger jij jou aan het feit dat je autisme hebt?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:46

Ik denk inderdaad dat het veel onwetendheid is. Dat mensen niet weten wat het inhoudt. Of alleen maar vooroordelen hebben gehoord. En daarom niet weten hoe ze moeten reageren.
Jammer is dat.. Want er is niks mis met mensen met autisme!
Ik vind mensen met autisme bijzonder. In positieve zin. Ken mensen die autisme hebben en zij zien de wereld soms net iets anders.
Ik als mens zonder autisme kan daar best wat van leren soms.

En inderdaad, ik herken het dat ze vaak meer aansluiting vinden bij dieren dan bij mensen en daar goed mee om kunnen gaan.

Weet je, iedereen heeft kwaliteit en. Jouw kwaliteiten zijn anders dan die van andere mensen. Je bent uniek!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 20:48

Nee ik erger me er niet aan. Dat van vluchtdieren en vechtdieren heb ik trouwens uit een informatieboek van monty roberts.

Nog zo’n leuk (not) verhaaltje van een vriendin die ook autisme heeft, ze is ooit een keer geweigerd op een manege omdat ze autisme heeft. Ik ken ook zo’n maneges hoor, die wel vriendelijk zijn. Maar die vriendin was er ook echt kapot van.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autisme en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:53

Tja, daar kan je wel boos om worden, maar due manege heeft haar vast niet voor niets geweigerd. Je moet, afhankelijk van de vorm en de gradatie van het autisme, daar natuurlijk wel de juiste mensen voor in dienst hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:55

Dan denk ik dat het goed is om in jou achterhoofd te houden dat veel mensen onwetend zijn en dergelijke vragen niet expres gesteld worden om jou te kwetsen :) In boeken wordt er veel geschreven en niet alles is waarheid. Ik ken mensen met autisme die bij geen paard in de buurt konden komen. Net zoals ik mensen ken zonder autisme die wonderen verrichten.

Spijtig dat die manege jou vriendin heeft geweigerd. Leven en laten leven, ander en beter. Het kan dat de manege niet weet hoe er mee om te gaan en denkt haar niet de juiste ondersteuning te kunnen geven. Ik ben al in kledingzaken geweigerd omdat ze geen maatje 42 verkochten. Terwijl dat ik mijn ogen gewoon een gangbare maat is :) Zo loopt iedereen wel eens tegen iets aan.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:54

Heb zelf ook autisme plus ADHD. Heel veel mensen gaan lopen zeuren van waarom doe je dit nou enz. Je bent toch niet autistisch. Dat vind ik altijd zulke nare opmerkingen. Dat ik nu alles perfect wil hebben