Handen in het haar vanwege verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evocative

Handen in het haar vanwege verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:22

Hoi iedereen,
Ik zit met een probleem. Ik heb een hele leuke verzorgpony die ik na jaren het internet afstruinen heb gevonden, maar ik heb hier en daar problemen ondervonden. Een deel van mij wilt ermee stoppen, maar een ander deel van mij wilt ermee doorgaan. Ik zal even de voor- en tegenargumenten op een rijtje zetten;

Waarom stoppen?
~Reistijd van 45 minuten fietsen (ik kan maar zelden met de auto gebracht worden)
~Paard ziet vijf mensen per week (eigenaar, bijrijdster 1, bijrijdster 2, verzorgster 1 en ik als verzorgster 2) waarvan hij mij maar een dag ziet
~Ik ben bang dat ik net zoals bij een van de bijrijdsters ook vals beschuldigd ga worden waarna er in een roddelappgroep over mij gesproken gaat worden (als in: ik voel me niet veilig meer)
~ Ik mag van alles doen behalve rijden, maar ik zie geen uitdaging meer in het werken met dit paard aangezien grondwerk niet helemaal werkt doordat hij 'teveel' mensen ziet per week
~ Ik vind de manege waar de verzorgpony op staat niet fijn en voel me niet vrij om dingen te doen
~ Ik heb het heel druk met school en andere dingen

Waarom blijven?
~Vriendschappen
~ Paard gaat eind zomervakantie naar een stal 5 minuten van mijn huis verhuizen (zegt de eigenaar, maar ik weet niet of dat doorgaat)
~ Ik heb ontzettend lang voor überhaupt een verzorgpony gevochten
~Ik weet niet of ik er zo snel weer een zal vinden
~ Misschien is het maar een fase en denk ik er over een tijdje anders over
~Bang dat ik spijt ga krijgen

Wat zouden jullie doen, en hebben jullie misschien advies?

Heel erg bedankt alvast,

Paris_

Re: Handen in het haar vanwege verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:25

Kijk het een maandje aan. Maar als je geen uitdaging in de pony ziet én de plek (manege) niet fijn vindt, dan denk ik niet dat dat snel zal veranderen.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:28

Lastig.. Hoe lijkt de plek je waar hij misschien heen verhuist? Als dat heel leuk lijkt, zou ik het ook nog even aankijken. En in de tussentijd iets anders zoeken wat je leuk vindt om met hem te doen in plaats van grondwerk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:29

Wanneer het paard gaat verhuizen is het ook maar de vraag of alle bijrijders e.d. mee zullen gaan. Wie weet liggen daar wel kansen op meer uitdaging. Ik zou eens een goed gesprek aanknopen met de eigenaar of wat zijn/haar wensen zijn en wat jouw wensen zijn. Wanneer je eruit komt is dat heel fijn, wanneer het niet lukt weet je ook waar je staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:30

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat grondwerk niet werkt omdat een paard teveel verschillende mensen ziet. Hoeveel ervaring heb je zelf met grondwerk, en wat is je verwachtingspatroon van grondwerktraining?
Los daarvan klinkt het sowieso alsof je heel veel moeite moet doen voor iets wat je eigenlijk nog leuk vindt. Je zou het nog even vol kunnen houden tot de pony dichter bij je in de buurt komt te staan om te kijken of het dan leuker voor je wordt?

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:33

Speirs schreef:
Lastig.. Hoe lijkt de plek je waar hij misschien heen verhuist? Als dat heel leuk lijkt, zou ik het ook nog even aankijken. En in de tussentijd iets anders zoeken wat je leuk vindt om met hem te doen in plaats van grondwerk.

Enorm leuk! Daar zal ik ook meer mogelijkheden hebben (Vrijspringen bijvoorbeeld, vinden ik en de pony heel leuk om te doen). De pony heeft op de huidige stal weinig tot geen weidegang waardoor hij enorm druk is aan de hand waar ik een beetje bang van word door dingen die in het verleden gebeurd zijn, maar bij die stal zal hij elke dag sowieso 6 uur buiten staan waardoor hij ook wat rustiger wordt.

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:38

xyzutu2 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat grondwerk niet werkt omdat een paard teveel verschillende mensen ziet. Hoeveel ervaring heb je zelf met grondwerk, en wat is je verwachtingspatroon van grondwerktraining?
Los daarvan klinkt het sowieso alsof je heel veel moeite moet doen voor iets wat je eigenlijk nog leuk vindt. Je zou het nog even vol kunnen houden tot de pony dichter bij je in de buurt komt te staan om te kijken of het dan leuker voor je wordt?

Ik heb redelijk wat ervaring met grondwerk, maar elke keer dat ik kom is de pony alles van de vorige keer vergeten aangezien iedereen het ook doet, maar allemaal op een andere manier. Laatst was ik namelijk een uur bezig geweest het commando naar achteren gaan te leren, en ik kwam de week daarna weer op stal en was de eigenaresse bezig en toen het paard te drammerig werd gebruikte ze een heel ander commando en andere hulpen om het paard naar achteren te krijgen, terwijl ik duidelijk heb gezegd welk commando ik gebruik. Dat bedoel ik ermee zeg maar.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:47

Je kunt ook rustig weer beginnen met een beetje rondkijken, misschien een keer een afspraak maken bij een potentiële verzorgpony? En dan afwegen welke je leuker vind om te verzorgen?

Ik zou dan wel na de zomervakantie pas beslissen. En misschien ken je nog een pony die je in de zomer er naast mag verzorgen als de eigenaren op vakantie willen? Dan kun je ook ervaren hoe het ergens anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:48

Verschillende commando's hoeven helemaal geen probleem te zijn. Onze pony's hadden bij iedereen die ermee werkten ook andere commando's voor zowel vrijheidsdressuur als grondwerk, dat is nooit een probleem geweest. Jouw probleem is denk ik ook niet dat er teveel mensen mee werken waardoor grondwerk niet vordert, maar dat je te weinig kunt trainen. Daardoor gaat de informatie die je tijdens een sessie in het kortetermijngeheugen stopt niet door naar het langetermijngeheugen, want iets gaat alleen door naar het langetermijngeheugen als het regelmatig herhaald wordt met korte tussenpozen. Een week is dan al snel veel te lang.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:59

immie_horses schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb redelijk wat ervaring met grondwerk, maar elke keer dat ik kom is de pony alles van de vorige keer vergeten aangezien iedereen het ook doet, maar allemaal op een andere manier. Laatst was ik namelijk een uur bezig geweest het commando naar achteren gaan te leren, en ik kwam de week daarna weer op stal en was de eigenaresse bezig en toen het paard te drammerig werd gebruikte ze een heel ander commando en andere hulpen om het paard naar achteren te krijgen, terwijl ik duidelijk heb gezegd welk commando ik gebruik. Dat bedoel ik ermee zeg maar.

Ik zie dat je pas 13 bent.
Als jij echt serieus aan het werk wil met een pony en je hebt hoge verwachtingen, dan moet je er echt veel meer tijd in stoppen. Een uur bezig zijn met een commando werkt averechts. Daar wordt een paard alleen maar slechter van.

Ik denk dat jouw grootste probleem is dat je niet voldoende basiskennis en vaardigheden bezit om in je uppie met een pony aan de gang te kunnen gaan. Je bent nog veel te onervaren en daardoor weet je niet hoe je een pony moet benaderen en wat je van een pony mag verwachten

Als ik jou was zou ik lekker nog 3 jaar op de manege gaan rijden. Tegen de tijd dat je een brommer hebt kun je serieus op zoek naar een verzorgpony