Hoe omgaan met te snelle paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1205

Hoe omgaan met te snelle paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 21:02

Hoi hoi,
Ik heb dus heel vaak, of het nou op de manege is of op een van m'n 3 bijrijdpaardjes, dat ze te snel zijn. Maar hoe hou je ze in? Ik heb daar altijd zo veel moeite mee, crossen is natuurlijk super leuk, maar niet op momenten dat ze rustig MOETEN zijn :n dus hebben jullie tips?

Heb trouwens sinds afgelopen weekend 3 paardjes(verzorg), super leukk <3 alleen heb ik vandaag pas op de 3e gereden, en het ging zo slecht. Hij was veel te hyper en ging zelfs steigeren, de eigenaar was er wel bij hoor, maar hij zei dat dit dus (of course) niet ging, en toen ging ik op een van de anderen. Maar hoe ga je om met zo'n steigerend/galloperen paard?

Het kwam wss wel.deels omdat hij heel lang kreupel is geweest en dus lang niet meer had gereden, alleen gisteren nog

Maar tips?

evelien352

Re: Hoe omgaan met te snelle paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:14

Wij weten natuurlijk niet hoe jij rijd, maar als dat bij meerdere paarden gebeurt en je ze dan ook niet terug krijgt, zal het denk ik aan jou manier van rijden liggen. Misschien dat steigeren doordat het zadel niet goed ligt ofzo, maar bij steigeren vooral niet achterover gaan leunen!!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:20

Even energie eruit laten aan de longe van tevoren kan, helpt niet altijd volledig maar kan je proberen. Ik heb hier met mijn pony ook veel last van gehad, aan de hand was het een mak lammetje en zo nuchter als wat, maar moment dat ik erop ging was het racen racen racen. Met een instructrice erbij heb ik dit probleem ook grotendeels op weten te lossen.
Tipjes, zet je paard aan het werk. En daarmee bedoel ik niet, laat hem maar racen. Maar rij figuren. Zoveel dat je er zelf moe van word. Als hij te heet word kan je hem even op de kleine volte zetten maar dit niet te lang, zo kort draaien is niet goed voor een paard die daar niet op getraind is. Verder veel overgangen rijden. Dan leren ze wachten op jouw tempo en wanneer JIJ aangeeft dat ze harder/zachter mogen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:22

Zijn je andere dingen opgevallen die kunnen duiden op een niet passend zadel? Want steigeren doen ze meestal niet uit hyperheid lijkt me.Er is er echt geen een die steigert vanwege te veel energie en als dat aanhoud lijkt me eerder iets als zadel of vast in de rug dan dat het echt enthousiasme is.

Met te snel moet je vooral op je eigen houding letten. Kan iemand niet eens filmen?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:25

Steigeren kan zeker wel vanuit "hyperheid" . Natuurlijk moet je eerst alle medische mankementen uitsluiten, maar bij mijn pony was dit het geval maar vaak genoeg gehad dat ik wilde dat mevrouw ging STAPPEN maar daar was ze het niet mee eens. Ze ging dan zelf in de teugels hangen/trekken en vervolgens uit protest steigeren.
Ik heb het op ponykamp ooit eens zo erg gehad dat ze op buitenrit niet achter de andere pony's in een rijtje wilde lopen en maar zat te drammen, op een moment verplaatst ze haar gewicht naar achteren en ze maakt me toch een sprong naar voren. Vier benen de lucht in. Kon zo bij de spaanse rijschool :')

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:39

Als je dit bij meerdere paarden hebt, dan zit je waarschijnlijk te veel aan het gas. Als je dan tegelijkertijd remt kan een paard daarvan over de zeik raken en inderdaad gaan steigeren, dat is dan de enige kant die het uit kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:47

Hoe kun je nou "heel vaak" een probleem hebben met paarden die je nog geen week verzorgt :')

Maar goed. Doen die paarden ook zo bij andere ruiters? Zo nee: neem les en leer te ontspannen. Zo ja: overleg met de eigenaar. Die kan met je meekijken. Wij kunnen dat niet.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 09:01

Koper schreef:
Hoe kun je nou "heel vaak" een probleem hebben met paarden die je nog geen week verzorgt :')

Maar goed. Doen die paarden ook zo bij andere ruiters? Zo nee: neem les en leer te ontspannen. Zo ja: overleg met de eigenaar. Die kan met je meekijken. Wij kunnen dat niet.

Nee niet heel vaak met m'n verzorgpaard, gisteren alleen 1x, maar op een bepaalde manege pony heb ik het wel vaker. De instructrice (ook de eigenaaresse van de manege) zegt dan dat hij buien heeft, maar weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan

En het was niet perse bedoeld voor m'n verzorgpaard, maar daardoor kwam ik wel op het idee om hier een topic over te maken :j

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 09:07

Maar het zijn wel alle 3 hoog opgeleide springpaarden, over het algemeen zijn deze vrij heet volgens mij? De andere 2 zijn hele fijne paarden om te rijden, 1 van die 2 kan el wat heet zijn maar dat kan ik nog goed handelen :) maar de 3e, is Zo heet, maar dat kwam hoop ik ook deels doordat zij al heel lang niet meer gelopen had, alleen gisteren met de gene die ook altijd concours met ze rijd