Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsesxme

Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:45

Hallo bokkers!

Ik heb meerdere topics op bokt geplaatst en bij sommige kwam vaak uit dat je een goede lesgever moet nemen als je iets niet snapt of niet weet hoe het moet.

Zelf heb ik geen geld voor een lesgever als 17 jarige maar rij wel sinds mijn 4e. (Toen was het nog een beetje hobbelen voor een halfuur en klaar) ik heb mezelf heel wat aangeleerd door goed in de spiegels te kijken en me regelmatig te laten filmen. Zo rijd ik nu een stuk rechter en gebruik vooral mijn zit. De teugels vrijwel nooit.

Ik heb een verzorgpony die ik 2x in de week verzorg. Hij laat me altijd goed weten wat hij fijn vind en wat niet en wat moeilijk is. Ik probeer dan ook altijd te kijken naar hem en wanneer hij fijn loopt.

Nou ben ik erg leergierig en wil graag nieuwe dingen leren alleen heb ik dus geen geld voor een lesgever.

Zou ik dan helemaal niet nieuwe dingen moeten leren of afkijken bij anderen zoals bijvoorbeeld op youtube?

Graag argumenten!

Yenni

Re: Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:47

Door regelmatig naar wedstrijden te gaan kijken leer je ook veel. Ga ook eens bij lessen van vrienden kijken. Van kijken leer je veel heb ik gemerkt de afgelopen jaren

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:49

Je bent 17, dan is een baantje voor een avond in de week genoeg om eens te lessen toch? :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:50

Ik ben van mening dat iedereen les nodig heeft als hij/zij wil verbeteren. Of het nu ruiter of paard is, zonder les stijgt het niveau niet in mijn ogen.

Van filmpjes leer je niet voelen. Je leert kijken maar dat is in mijn ogen niet voldoende.

Bijbaantje nemen en dan 1x per 4 weken gaan lessen? Je hoeft natuurlijk niet gelijk elke week op les, of lid te worden van een vereniging. Elke 4 weken privé les van een half uur en dan braaf je huiswerk doen in de tussenliggende weken is ook prima.
Je zult van jezelf wel weten of je dit kan of dat je echt wekelijks lessen nodig bent.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:50

Het hangt ervan af wat je wil bereiken. Voor bosritjes of een beetje rondtuffen zal je je prima redden, maar wil je verder komen en leren, dan zal je toch echt les moeten nemen. Een instructeur wijst je daarnaast op je houding en hulpen die je wellicht verkeerd geeft, waarvan je misschien zelf nog niet eens doorhad dat je het deed.

Van YouTube kan je een hoop leren, maar YouTube vertelt jou niet wat jij op welk moment bij jouw paard moet doen. Kan de eigenaar van de verzorgpony je niet helpen? Als ik het zo lees, denk ik dat je niet direct een instructeur op hoog niveau nodig hebt, dus misschien dat je op die manier al iets verder komt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:51

Ik neem zo af en toe een les (in de periodes dat ik uberhaupt rij), eens in de paar maanden gemiddeld gesproken. Dan krijg je feedback en wordt er ingegrepen als je echt iets verkeerds aan het doen bent, maar nog belangrijker: je krijgt weer vanuit een andere invalshoek tips. Een les kost gemiddeld 30€, dus dan moet je er 10€/maand voor opzij zetten. Dat raad ik wel aan. Maar nee, het is niet per se nodig.

_Nynkeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:51

Ik heb zelf ook heel veel geleerd door te kijken bij lessen van anderen. Dan krijg je meteen een beeld bij wat er gezegd wordt. Zoals MarliesV zegt leer je kijken maar dat zegt niet meteen of je het zelf ook kan toepassen op de juiste manier. Het is altijd fijn als iemand eens met je meekijkt, of dat nou wekelijks of maandelijks is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:53

Het zijn juist die ogen aan de kant die je fouten zien en bij kunnen sturen.Nieuwe dingen uit proberen van youtube filmpjes zou ik niet doen.Blijf dan in wat je kan.Of zoals gezegd neem een bijbaantje en 1 x in de maand een goede les.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:57

beatje schreef:
Het zijn juist die ogen aan de kant die je fouten zien en bij kunnen sturen.Nieuwe dingen uit proberen van youtube filmpjes zou ik niet doen.Blijf dan in wat je kan.Of zoals gezegd neem een bijbaantje en 1 x in de maand een goede les.

Helemaal niet om te zeuren of wat dan ook maar ik werk 12 uur in de week en heb er nog steeds geen geld voor.
Ouders willen niet betalen aan onderhoud van mij dus moet ik dat zelf betalen.

Daarbij heeft de eigenaar ook gezegd dat ze voorlopig liever geen instructrice wilt? Ze zei dat we het zelf prima kunnen uitvogelen alleen heeft ze vaak geen tijd om samen met mij te kunnen oefenen.

Tips? Adviezen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:59

horsesxme schreef:
beatje schreef:

Helemaal niet om te zeuren of wat dan ook maar ik werk 12 uur in de week en heb er nog steeds geen geld voor.

Daarbij heeft de eigenaar ook gezegd dat ze voorlopig liever geen instructrice wilt? Ze zei dat we het zelf prima kunnen uitvogelen alleen heeft ze vaak geen tijd om samen met mij te kunnen oefenen.

Tips? Adviezen?

Waarom vraag je om tips en adviezen als je de boel in de wind slaat en met de helft aan info een topic opent?

Ik blijf er bij: als je beter wilt worden, moet je lessen.

Wil of kan je niet lessen en dan blijf je qua niveau ook hangen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:00

Het ligt ook gewoon een beetje aan je eigen rijvaardigheid. Eerlijk is eerlijk, sommige mensen kunnen nog zoveel lessen en nog zullen ze geen goede ruiter worden. En sommige hebben weinig aanwijzingen nodig om te verbeteren.

Maar het is hoe dan ook aan te raden om te blijven lessen. Dat is de enige manier waarop je vooruitgang boekt. Je kunt niet alles zien en voelen als je er op zit.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:01

[/quote]

Tips? Adviezen?[/quote]

Waarom vraag je om tips en adviezen als je de boel in de wind slaat en met de helft aan info een topic opent?

Ik blijf er bij: als je beter wilt worden, moet je lessen.

Wil of kan je niet lessen en dan blijf je qua niveau ook hangen.[/quote]

Dus zal je nooit echt leren rijden? Is dat wat je zegt?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:02

Als de eigenaar van je verzorgpony zegt dat ze er geen instructie bij wilt, heb je dat te accepteren... Hoe jammer ook.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:04

Niet zonder les en door enkel het kijken naar anderen nee. :)

Maar je bent 17 toch? Woon je nog thuis, waar willen je ouders niet aan bijdragen? Kleding, eten?

Anoniem

Ik denk dat in praktijk het geld vinden om eens per maand te lessen makkelijker is dan een goede instructeur/instructrice vinden. Maar dat gezegd hebbende heb je die wel nodig als je het welzijn van je paard/pony wilt vergroten.

Zonder les blijf je hangen op het niveau waar je nu zit. Jij kunt niet bedenken waar je het geld vandaan moet halen om een les per maand van betalen en blijkbaar vindt de eigenaresse hoe je nu rijdt voldoende en wil ze er bovendien geen instructie bij. Dus wat is dan het probleem.

Isabel_k

Je zal je leren redden op het paard. Maar echt rijden is niet alleen zitten, maar ook voelen en nadenken en dat leer je niet van een YouTube-filmpje :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:05

Als je verder wilt komen, heb je wel lessen nodig. Elk paard en elke ruiter is anders en iedereen heeft dus advies op maat nodig. Dat kun je niet krijgen vanachter een computerscherm en wat je bij iemand anders ziet, hoeft niet te werken voor jou/jouw paard. De enige die je echt goed advies kan geven, is een gediplomeerd instructeur.
Je kunt ook wel zonder les, maar dan blijf je op je huidige niveau, misschien verbeter je iets, maar misschien ga je ook wel heel hard achteruit omdat je jezelf verkeerde dingen aanleert.

Edit, typfout

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:09

Zonder instructie kom je nooit zover als met. Wil je rustig rondhobbelen, dan zal het niet meteen nodig zijn. Wil je beter worden, dan is les zeker aan te raden.

Als er geen instructie mag komen van de eigenaresse, zul je het daarmee moeten doen.

Wellicht kun je dan eens in de zoveel tijd, als je 15 eur ongeveer bij elkaar hebt gespaard, een manegeles rijden- daar leer je nogsteeds heel veel van, zeker omdat het eens een ander paard is

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:09

Met les kan je veel eenvoudiger verder komen dan als je alles in je eentje moet uitvogelen, maar zolang je leergierig bent kan je je ook prima redden op de manier waarop je het nu doet.

Lekker genieten van het rijden dus en dingen opsteken waar je dat kan. Over een tijdje heb je vast wel de middelen om te gaan lessen

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:10

Sunnda schreef:

Maar je bent 17 toch? Woon je nog thuis, waar willen je ouders niet aan bijdragen? Kleding, eten?

Ik woon bij mijn oma. Mijn moeder (vader nooit gekent) zegt geen geld te hebben voor kleren ov beltegoed sport etc etc.
(Ondertussen krijgt mijn zusje wel sportgeld en kleren maar daar gaat de topic niet over)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:12

horsesxme schreef:
Sunnda schreef:

Ik woon bij mijn oma. Mijn moeder (vader nooit gekent) zegt geen geld te hebben voor kleren ov beltegoed sport etc etc.
(Ondertussen krijgt mijn zusje wel sportgeld en kleren maar daar gaat de topic niet over)

Dat vindt ik oprecht erg naar om te horen :(:)
Ik snap dan ook dat je prioriteiten ergens anders liggen.
Uit welke omgeving kom je?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:12

horsesxme schreef:
Sunnda schreef:

Volgens mij heb je een super goede instelling en wil je graag leren.
Lekker zo doorgaan dus en uiteindelijk sta je op eigen benen en kan je het precies zo doen als je zelf wilt +:)+

Apple

Re: Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:14

Ik verplaats het topic even naar de Young Riders, dit is niet echt een rijtechnische discussie :-)

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:16

[/quote]

(Ondertussen krijgt mijn zusje wel sportgeld en kleren maar daar gaat de topic niet over)[/quote]
Dat vindt ik oprecht erg naar om te horen :(:)
Ik snap dan ook dat je prioriteiten ergens anders liggen.
Uit welke omgeving kom je?[/quote]

Rotterdam
Bedankt voor het begrip :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:16

Zonder instructie is leuk, maar je leert het meeste doordat er op dat moment op je fouten wordt gewezen en dan voel je het. Niet achteraf denken o dat deed ik verkeerd en dat de volgende keer anders doen. Juist door het op dat moment te doen weet je het beter. Ik ben van mening dat je zonder instructie niet echt leert rijden. Is het geen idee om gewoon 1 keer in de maand te lessen? Mij lijkt als je 12 uur werkt als 17 jarige dat je 1 keer in de maand wel een lesje kan plannen, maar goed. Ik kan natuurlijk niet in jouw budget kijken maar hier in de buurt betaal je voor een privéles half uur van een goede instructeur rond de 20 euro.

(Even het verhaal van je moeder er buiten gelaten)