te slank paard tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliaatje_x

te slank paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 17:49

mijn paard is te slank heeft er iemand tips hier voor?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:58

Uhh ja! Helaas heel veel ervaring mee.

Vraag 1: Heeft hij/zij pijn? Pijn zorgt ervoor dat een paard niet lekker in zijn vel zit en dus niet eet.
Vraag 2: Heeft hij/zij stres? En dus het gevoel dat hij geen "tijd" heeft om te eten?

Deze vragen kunnen je helpen met de oorzaak te vinden en dan kan je daar je voerschema aan aanpassen.

Mijn paard in kwestie groeit niet van alleen gras. Het is dus zaak dat ze elke dag genoeg ruwvoer eet omdat ze anders afvalt. Verder voer ik mais bij in combinatie met subli merriebrok. Dit werkt voor ons heel goed. Ze valt namelijk niet meer af en groeit heel lichtjes. Toen ze net het gras in gingen, had ik geminderd omdat ik bang was dat het teveel zou zijn, maar dan viel ze gelijk weer af...

Verder kan je luzerne overwegen of maisolie / slobber

We hebben haar ook een tijdje op een extra weitje gezet, maar voor ons was dat geen oplossing want dat gaf alleen maar stres. Verder kan je overwegen om magnesium bij te voeren bij stres (al bood dat bij ons geen uitkomst) en verder raad ik echt aan om de oorzaak te vinden, want dat is zoveel belangrijker.

Succes! En als er nog wat in me op komt zal ik het hier neerzetten. Ik heb destijds een heel lijstje gehad van de DA, maar onze uitkomst is de combi van mais (voor koeien) in combi met brokken het beste geworden.

EDIT: Zeker als dit (ik heb eventjes naar je vorige topics gekeken) gaat over de stugge en stijve kwpn'er zou ik verder op onderzoek gaan !!

Keizerinnnn

Re: te slank paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:11

Mijn paard valt ook heel erg snel in en dat is zijn bouw. Hij is in de 5 jaar dat ik hem heb nog nooit echt dik geweest. Dierenarts onderzoeken natuurlijk gehad en die zegt sportief gebouwd hou het in de gaten! Ik zou als ik jou was het eerst laten onderzoeken en als dat uitgesloten is gaan zoeken naar een voedzame voeding. Ik heb Marstall gevonden voor mijn paard en mijn instructrice is ook fan!
Met de cornmuesli van Marstall is mijn paard flink voorruit gegaan! Ik geef dat in de winter meer dan in de zomer. Het is wat duurder maar je hebt er minder van nodig is mijn ervaring.

Even foto van voor (hier had ik hem net overgenomen en kreeg hij geen krachtvoer)
Afbeelding

En een paar weken terug net uit de winter
Afbeelding

En dit is nu de laatste tijd (hebben veel met hem gewerkt en door de overgang op gras en diarree is hij weer wat ingevallen en geef ik weer wat meer hooi en cornmuesli.
Afbeelding