Duurder zadel beter?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 09:50

Ik zat laatst op het zadel van mijn instructrice en wauw, dat zat zo fijn! Ik kon opeens veel beter mijn benen stil houden.
Ik heb nu een zadel van tweedehands zo'n 600 en haar zadel was 1250 tweedehands. Zou het wat uithalen als ik ook zo'n duur zadel zou kopen? Dat ik mijn benen beter stil kan houden en het zit zoveel lekkerder.

Anoniem

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:52

Ik heb nu een Kieffer met veel kniewrong (en een formaat wat voor mij past, heb 18 inch nodig) was 600 euro tweede hands, maar zit er prima in. Kan m'n benen niet meer naar voren steken, stilhouden deed ik sowieso al vrij makkelijk vanuit mezelf. Ik denk dat je vooral moet kijken wat voor zadel bij jou past en niet zozeer naar is een duurder zadel beter. De ene zit beter in een goedkope wintec, de ander heeft een duur zadel nodig.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:01

Natuurlijk maakt dat uit. Logisch, een Mercedes rijdt ook comfortabeler dan een Fiat Panda. Maar ook bij een duurder zadel moet het bij je passen, niet iedereen vindt veel wrong en een diepe zit fijn. Kwestie van uitproberen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:12

Het zadel moet bij jou en je paard passen en het doel wat jullie hebben.
Of dat zadel dan 600 of 1200 is maakt niet uit. Als je past dan past het.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:19

horseminn schreef:
Ik zat laatst op het zadel van mijn instructrice en wauw, dat zat zo fijn! Ik kon opeens veel beter mijn benen stil houden.
Ik heb nu een zadel van tweedehands zo'n 600 en haar zadel was 1250 tweedehands. Zou het wat uithalen als ik ook zo'n duur zadel zou kopen? Dat ik mijn benen beter stil kan houden en het zit zoveel lekkerder.

Nee, niet per se. Het zadel moet bij jou en je paard passen. Meestal is het wel zo, dat duurdere zadels kwalitatief beter zijn, en beter passen voor zowel paard als ruiter.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:26

_San87_ schreef:
horseminn schreef:
Ik zat laatst op het zadel van mijn instructrice en wauw, dat zat zo fijn! Ik kon opeens veel beter mijn benen stil houden.
Ik heb nu een zadel van tweedehands zo'n 600 en haar zadel was 1250 tweedehands. Zou het wat uithalen als ik ook zo'n duur zadel zou kopen? Dat ik mijn benen beter stil kan houden en het zit zoveel lekkerder.

Nee, niet per se. Het zadel moet bij jou en je paard passen. Meestal is het wel zo, dat duurdere zadels kwalitatief beter zijn, en beter passen voor zowel paard als ruiter.


En betere wrongen zorgen er toch voor dat je stiller zit met je benen vooral? Ik zat op dat zadel en het zat zó fijn. Zou ik ook een fijner zadel kunnen vinden voor mijn paard als dat ik nu heb? Ik zat opeens veel stiller met mijn benen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:31

horseminn schreef:
_San87_ schreef:

Nee, niet per se. Het zadel moet bij jou en je paard passen. Meestal is het wel zo, dat duurdere zadels kwalitatief beter zijn, en beter passen voor zowel paard als ruiter.


En betere wrongen zorgen er toch voor dat je stiller zit met je benen vooral? Ik zat op dat zadel en het zat zó fijn. Zou ik ook een fijner zadel kunnen vinden voor mijn paard als dat ik nu heb? Ik zat opeens veel stiller met mijn benen.

Dat ligt eraan wat je zelf prettig vindt. Zogenaamde dijwrongen kan ik bijvoorbeeld niks mee, ik krijg daar zwabberende onderbenen van omdat mijn been in een positie gedwongen wordt. Op mijn eigen zadel, met gemiddeld aan kniewrong, zit ik veel stiller.

Zoals gezegd, het is afhankelijk van paard en ruiter welk zadel het beste past.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:38

Je kunt ook door een erkende zadelmaker meer wrong op je bestaande zadel laten maken. Ik persoonlijk vind veel wrong vreselijk zitten, dus verschilt echt per persoon.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:17

Ik heb mijn zadel voor 100,- overgenomen, na laten kijken en iets laten opvullen door de zadelmaker. Ik zit er heerlijk in, mijn paard loopt er lekker onder.. Het is een ouder model van JC met weinig wrong en geen diepe zit :))
Ooit wel eens op een heel duur zadel gereden, met diepe zit en veel wrong, maar kon daar nooit fijn in zitten en kreeg last van mijn onderrug... Voor iedereen is het verschillend :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 09:54

belle_boef schreef:
Het zadel moet bij jou en je paard passen en het doel wat jullie hebben.
Of dat zadel dan 600 of 1200 is maakt niet uit. Als je past dan past het.


Maar tussen alleen goed passen en en goed passen en heerlijk comfortabel zit nogal een gat. Een Fiat Panda rijd mij ook van A naar B. Maar in een Mercedes is de rit toch net wat lekkerder! Natuurlijk maken de materialen verschil in comfort. Dat voel je echt wel hoor met rijden.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 09:57

DatBenIkNou schreef:
belle_boef schreef:
Het zadel moet bij jou en je paard passen en het doel wat jullie hebben.
Of dat zadel dan 600 of 1200 is maakt niet uit. Als je past dan past het.


Maar tussen alleen goed passen en en goed passen en heerlijk comfortabel zit nogal een gat. Een Fiat Panda rijd mij ook van A naar B. Maar in een Mercedes is de rit toch net wat lekkerder! Natuurlijk maken de materialen verschil in comfort. Dat voel je echt wel hoor met rijden.


Maar dan past de panda dus niet volledig bij je wensen. :)*

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:04

Mijn pony heeft een lastige rug.
Ik heb echt zoveel zadels op haar gepast.
Van heel duur naar goedkoop.
Uiteindelijk geëindigd met een goedkoop zadel dat top past voor mijn paard en de ruiter. Daar gaat het uiteindelijk om.
Als jij een zadel van 5000 euro op je paard hebt dat niet past, wordt je paard en jijzelf daar niet beter van.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:09

Als je nu denkt: ik wil een ander zadel, dan zou ik een zadelpasser laten komen met meerdere merken en types. Een lekekr zadel hoeft niet per se duur te zijn en zo kan je wel voelen wat jij het prettigst vindt.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:15

Dat verschilt enorm per paard.
IIk rijd het paard van een stalgenootje zo nu en dan. Die heeft een simpel KN zadel, geen wrong, geen diepe zit. Gewoon heel standaard. Ik kan op haar paard daar enorm fijn in zitten. Maar ik hoef dat zadel niet op mijn eigen pony te proberen dat zal ten eerste nooit passen. Maar het past ook niet bij haar gangen(?) oid. Die heeft echt een extra breed kopijzer. Dan wil je gewoon nog wel een smalle twist maar met wat wrong onder het zweetblad. Wrong op het zweetblad gaat bij haar ook niet. Dan kan ik niet meer goed in evenwicht zitten en gaat ze bijv haar rug weg drukken.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:49

Over het algemeen mag je aannemen dat de kwaliteit van een duurder zadel beter is dan van een goedkoop zadel maar het wel niet altijd zeggen dat je er dan prettiger in zit. Vorig jaar heb ik een kwalitatief goed en dus duur zadel gekocht maar ik heb het nu toch weer te koop staan omdat ik de ( veel goedkopere ) Wintec zadels toch fijner vindt dus smaak bepaald ook veel.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:10

DatBenIkNou schreef:
belle_boef schreef:
Het zadel moet bij jou en je paard passen en het doel wat jullie hebben.
Of dat zadel dan 600 of 1200 is maakt niet uit. Als je past dan past het.


Maar tussen alleen goed passen en en goed passen en heerlijk comfortabel zit nogal een gat. Een Fiat Panda rijd mij ook van A naar B. Maar in een Mercedes is de rit toch net wat lekkerder! Natuurlijk maken de materialen verschil in comfort. Dat voel je echt wel hoor met rijden.


Goh, Stübben was "in den tijd" ook een van de duurdere zadelmerken, maar die kocht je toch echt niet voor het comfort. Dat was degelijkheid en kwaliteit, maar als je zacht en lekker wilde zitten kon je best voor iets anders gaan. :D

Mississippi
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-08-18

Re: Duurder zadel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:10

Ik denk ook dat het voornamelijk ligt aan je paard en dan wat je zelf fijn vind zitten. Het is niet zo dat als je een heel duur zadel koopt dat je houding direct ook perfect is. Ik denk wel dat bepaalde merken beter kwaliteit zadels leveren dan andere merken, en soms is service ook bepalend.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:14

Een duur zadel is niet altijd beter. Ik had een Isabell Werth zadel van Wintec, nu een Bates Innova van Bates en als ik naar foto's/filmpjes kijk vond ik mezelf echt veel beter zitten op de Wintec dan de Bates. Maar natuurlijk is het belangrijk wat voor jou goed past, en nog belangrijker wat voor je paard goed past.