Pijn in rug na rijden van temperamentvol paard?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

GoldenWings

Pijn in rug na rijden van temperamentvol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:18

Hoi bokkers

Net heb ik op onze manege een temperamentvol paard bereden. Na de eerste vijf minuten was ze al twee keer weggeschoten en vier bokken gegeven := . Tijdens de galop gaf ze een harde bok en stoof ervandoor. Hoe hard ik ook probeerde, ik kreeg haar niet gestopt (ik heb al vele paarden meegemaakt die wel konden wegschieten maar dit was niet normaal). Ik deed het stomste wat ik kon doen: ik verstijfde helemaal en begon te hyperventileren. Doordat ik verstijfde heb ik een paar harde klappen met mijn rug moeten opvangen. Mijn rug doet nu wel een beetje zeer. Zou dit erger kunnen worden en moet ik me laten nakijken door de dokter?

P.S: Dat paard heeft bijna nooit iets misdaan dus iedereen verschoot ervan dat ze zo deed.

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)

Mars102

Re: Pijn in rug na rijden van temperamentvol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:25

Waarschijnlijk gewoon wat spierpijn van het gespannen zitten...je bent niet gevallen toch?

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:27

Mars102 schreef:
Waarschijnlijk gewoon wat spierpijn van het gespannen zitten...je bent niet gevallen toch?

nee, wel bijna. Was ook de eerste (en waarschijnlijk ook de laatste keer) dat ik op dat paard reed.

Absolem

Re: Pijn in rug na rijden van temperamentvol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:32

Als dat paard voorheen nooit zo deed. Zouden er bij mij toch wel aardig alarm bellen gaan rinkelen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:42

Absolem schreef:
Als dat paard voorheen nooit zo deed. Zouden er bij mij toch wel aardig alarm bellen gaan rinkelen.

Ze durfde natuurlijk wel eens iets uit te steken en heeft er wel meer dan één ruiter afgewerkt maar ze vandaag was het echt wel crème de la crème.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 06:27

Ik zou als dit aanhoud wel zachtjes laten vallen op de manege of een fysio toevallig niet langs zou mogen komen. Wij hadden er ook eentje, die in galop nogal vuil kon bokken (zeer onverwacht en zeer hoog) achteraf zat hij vast in zijn rug en nadat hij los is gemaakt gedraagt hij zich gewoon weer braaf.

Maar om je vraag te beantwoorden:
Als het lang aanhoudt zou je evt zelf wel langs de fysio kunnen gaan, want er kan gerust iets verkeerd geschoten zijn, maar meteen de eerste dag naar de dokter zou ik niet doen.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:16

Absolem schreef:

Bij mij ook maar ts is niet de eigenaar dus kan ook niet zoveel. Hooguit ik rijd niet meer op de paard zeggen. Maar meer ook niet.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:52

Absolem schreef:

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Een 'temperamentvol paard' met zulke reacties is in mijn opinie eerder een 'paard met pijn'. Ik denk dat de staleigenaar dit paard beter eerst eens goed na kan laten kijken c.q. laten behandelen en voorlopig even niet meer in de les mee moet laten rijden. Wordt het beestje toch ingezet voor de les, dan is mijn advies om het te weigeren erop te klimmen tot er wel meer duidelijkheid is.
Maar los daarvan: je kunt zonder verwijzing een afspraak bij een fysiotherapeut maken. Die kan voor jou kijken of je werkelijk iets hebt dat behandeld moet worden of dat het gewoon een spierpijn-kwestie is.

Eindelijk een klein beetje boerin!

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 08:02

wemkelover schreef:
Absolem schreef:

Bij mij ook maar ts is niet de eigenaar dus kan ook niet zoveel. Hooguit ik rijd niet meer op de paard zeggen. Maar meer ook niet.

Ik denk dat ik er ook niet snel weer op kruip.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie