Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 01:29

Dag,

Ik heb een paard die zich steeds niet wilt laten ontspannen, ze vertrouwt niet zo snel mensen en ik ben dus nieuw voor haar ...
ik ken haar al veel beter, maar ik heb alles geprobeerd om haar te laten ontspannen maar niks werkt! Zelfs tijdens het loswerk ontspant ze haar niet ...
Ze is ook zacht in de mond
Ik zou heel graag wat tips en trucs van jullie willen om haar losser te krijgen en te laten ontspannen ...

Alvast bedankt xx

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:17

Vertel eens wat meer over je paard? Hoe lang heb je haar al, ras, leeftijd, hoe staat ze gestald? Wat heb je allemaal al geprobeerd, heb je begeleiding?

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:51

Je wil graag dat jouw paard ontspant. Wat zijn voor jou de signalen van een ontspannen paard? Wat moet je paard met andere woorden doen opdat jij jouw doel - een ontspannen paard - bereikt hebt?
Als je paard gespannen is, hoe reageer jij dan? Blijf je zelf rustig of ga je druk doen of wordt je boos of wordt je misschien zelf heel gespannen,...?
Is jouw paard medisch in orde? Heeft hij nergens pijn oid?
Hoe gespannen is je paard gemiddeld op een schaal van 0 (super gespannen, meer gespannen kan niet) tot 10 (helemaal ontspannen)?

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 16:58

Ik ben zelf ontspannen op haar maar wat ik ook doe ze wilt haar niet ontspannen ze loopt steeds heel nerveus en ze strekt haar nek niet wanneer ik haar vrije teugels geef ... ze is gezond (ze was een manege paardje) ze heeft nergens pijn maar ze is wel wat gevoelig in de mond en op een paar plekjes waar ik haar kuis trekt ze haar weg, ze bokt meestal als ik haar in galop duw en daarna is ze wel oké maar ze loopt steeds gespannen ... je voelt het echt dan trekt ze alles op en probeert ze naar je hand toe te komen en ze wilt dus nooit haar nek strekken ... ze is op sommige momenten echt ontspannen maar na een minuutje of 5 is ze terug gespannen. Ik zelf ben erg zeker en ontspannen maar niks werkt. Soms rij ik haar in een cirkel en dan is ze wel oké maar daarna weer niet

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:01

beyzx24 schreef:
Ik ben zelf ontspannen op haar maar wat ik ook doe ze wilt haar niet ontspannen ze loopt steeds heel nerveus en ze strekt haar nek niet wanneer ik haar vrije teugels geef ... ze is gezond (ze was een manege paardje) ze heeft nergens pijn maar ze is wel wat gevoelig in de mond en op een paar plekjes waar ik haar kuis trekt ze haar weg, ze bokt meestal als ik haar in galop duw en daarna is ze wel oké maar ze loopt steeds gespannen ... je voelt het echt dan trekt ze alles op en probeert ze naar je hand toe te komen en ze wilt dus nooit haar nek strekken ... ze is op sommige momenten echt ontspannen maar na een minuutje of 5 is ze terug gespannen. Ik zelf ben erg zeker en ontspannen maar niks werkt. Soms rij ik haar in een cirkel en dan is ze wel oké maar daarna weer niet



Een paard wat bokt als ze moet aanspringen in de galop heeft pijn. Het bokken is een vorm van protest. Net als het niet willen ontspannen trouwens. Ik zou je ouders vragen foto's van de rug te laten maken. En eventueel een osteopaat er bij te halen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:06

En de vragen die ik gesteld heb, heb je daar ook antwoord op?

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 17:06

Ik denk dat het ook aan haar rug ligt want als ik bv te hard schuur met een borstel heeft ze wel wat pijn ... dan draait ze haar volledig om maar ik ken haar plekjes nu wel zo ... ze is soms echt schrikachtig, als er een hond blaft of als er iets valt
Bedankt voor de berichtjes!! X

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 17:11

kleinvosje schreef:
En de vragen die ik gesteld heb, heb je daar ook antwoord op?


Ja alleen ze is een kruising ...
ik heb haar al 2weekjes en ze is 7jaar oud
Ze staat binnen gestald met hooi en stro
Ze doet niet echt graag aan jumping, ze kan haar wel ontspannen maar misschien vertrouwt ze me nog niet zo goed ... ze komt met de dag ontspanner enzo

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:15

Ik zou haar toch echt even laten nakijken, al is het maar voor de zekerheid.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:18

Hmm lees zelf je verhaal eens na ts.

Volgens mij heb je zo ongeveer precies beschreven hoe een paard zich gedraagt als hij ergens serieus last van heeft. En daar moet je niet omheen werken zoals je nu doet door bijvoorbeeld dan maar niet op die plekken te borstelen ;). En je zou ook eigenlijk even moeten stoppen met rijden tot je weet wat er aan de hand is. Anders zou het zomaar kunnen dat je je paard voordurend pijn doet als je erop zit.

Ik zou eens een dierenarts langs laten komen en vertellen wat je hier ook verteld hebt. En ondertussen echt heel voorzichtig zijn met wat je met hem doet, anders zou je een serieus probleem kunnen verergeren en dan ben je nog verder van huis.

Krijg je les? Voldoende begeleiding is ook erg belangrijk als je je paard nog maar zo kort hebt. Dat kan mogelijk ook wat oplossen. Daarbij, vraag niet teveel, je hebt hem pas net. Het is logisch dat jullie aan elkaar moeten wennen en dat duurt eerder 2 maanden dan 2 weken ;).
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 17-04-18 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

hollyxjet
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:20

hallo! ik heb zellf ook pas sinds kort een verzorgpony en ik had het zelfde probleem. nu is ze altijd los! mijn oplossing was, geef je pony veel tijd en probeer haar bijv met vrijheidsdressuur aan jou te laten wennen. ik heb nu pas 5x op mijn pony gereden omdat het me wel 3 maanden duurde om haar los te krijgen. en nu is ze helaas kreupel doordat ze gevallen is in de wei. maar zodra ze er geen last meer van heeft ga ik weer met haar rijden/grondwerk doen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:38

Staat het paardje altijd op stal ?

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:41

Paard komt nooit buiten dus? Zou ik daar eens mee beginnen...

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:52

Je hebt haar ‘al’ twee weken? Denk dat het paard eerst nog even moet wennen aan haar nieuwe plekje. En als ze aangeeft dat het zeer doet als je haar borstelt, zou ik ook even haar rug laten nakijken voordat je er verder mee aan de slag gaat.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:59

Dit klinkt overduidelijk als een paardje dat lichamelijk pijn heeft. Waar precies, dat kan alleen een goede VA met mogelijkheden tot foto's/röntgen voor je aan het licht brengen. Heb je het paardje wel laten keuren voor je het kocht? Ongeacht de leeftijd mankeren veel manegepaarden en -pony's iets, althans wel bij de maneges hier in de omgeving. Dit soort paarden wordt vaak bij handelaren opgekocht, omdat dat goedkoper is voor de lessen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:17

Ik lees een boel onervarenheid bij jou TS, wat helemaal niet erg is. Je schrijft dat je haar 'al' twee weekjes hebt. Dat is nog maar heel kort om een echte combinatie te vormen. Geef je dier de tijd om te wennen aan maar 1 persoon in haar leven, en zet er niet teveel druk op.
Heb je bij aankoop je paardje laten checken door een dierenarts? Zo niet: laat die er dan eens naar kijken. Heb je goede begeleiding? Ook niet onbelangrijk. En tenslotte: haar zadel, kreeg je dat bij de pony of heb je die zelf gekocht? In beide gevallen zou ik die ook eens door een goede zadelmaker laten bekijken en checken of die past op je pony.

Maar voor nu: rustig aan, niet alleen aan rijden denken, ga lekker tutten met je pony en bouw op die manier een band op.

hollyxjet
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:51

Pandora2 schreef:
Staat het paardje altijd op stal ?
nee ze staat vaak buiten

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:11

hollyxjet schreef:
Pandora2 schreef:
Staat het paardje altijd op stal ?
nee ze staat vaak buiten


Volgens mij was die vraag voor ts bedoeld ;)

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:24

Kabayo schreef:
Paard komt nooit buiten dus? Zou ik daar eens mee beginnen...


ze komt wel buiten, ze staat soms voor 1 dag of 2 buiten

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:24

Pandora2 schreef:
Staat het paardje altijd op stal ?


neen ze staat voor een dag of 2 op de wei

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:26

we hebben haar al laten checken door de veearts ze is gewoon beetje overbelast en zou het rustiger aan moeten doen
bedankt voor de tips

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Help! Mijn paard wilt niet ontspannen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:30

Ze komt dus wel maar weinige buiten? Staat ze alleen? Zijn allemaal factoren die van invloed zijn.

beyzx24
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:33

kleinvosje schreef:
Ze komt dus wel maar weinige buiten? Staat ze alleen? Zijn allemaal factoren die van invloed zijn.


ik bedoel dat ze1 dag of 2 per week op de wiede staat en we steken haar ook vaak vrij in de piste

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:34

Als ze overbelast is zou ik haar eens een paar weken op de wei zetten. Laat lichaam en geest maar eens tot rust komen.
Dan ga je zorgen voor passend tuig, instructie en kijk je hoe ze dan is. Loopt ze dan nog zo stijf dan is het raadzaam om verder te gaan kijken naar bv een fysio/ostheopaat etc etc

Verder moet een paard echt wel een dagdeel buiten kunnen lopen met andere paarden. Gewoon om paard te kunnen zijn.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:36

Helaas is dat niet echt voldoende weidegang. Als ze hun energie niet kwijt kunnen is de kans op stress onder het zadel groter.

Staat ze alleen, bij jou aan huis, pensionstal/ maneges?