Tips voor goed inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkeDH

Tips voor goed inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:29

Hoi allemaal,
Ik heb morgen mijn F4 debuut. Dit is mijn 4e wedstrijd en al die 4 wedstrijden ging het inrijden niet zo goed. Ik had wat tijd tekort. En ik ga morgen dus zeker op de tijd letten! en optijd de bak in. Ik rijd al mijn wedstrijden op Hafje. Qua galop wil ik vooral oefenen met inrijden. De linkergalop is namelijk een beetje een dingetje. Want om haar in galop te krijgen is lastig. De rechtergalop is no-problem maar in de linkergalop gaat ze regelmatig in de verkeerde galop. Hoe duidelijk ik mijn hulpen ook geef, ze gaat niet altijd in de goede galop. de laatste tijd gaat het beter. Maar ik vind eigenlijk nooit de tijd om te gaan galopperen met inrijden. Ik wil haar niet te snel belasten. Omdat ik mijn wedstrijdjes rijd mag ik maximaal 16 minuten inrijden. Maar in die 16 minuten is oefenen met goed galopperen niet te doen. Soms ben ik nog maar net 2 rondjes aan het draven! Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die tijd WEL heb? Ik ga morgen sowieso 5 a 10 minuutjes eerder de bak in zodat ik kan aansingelen + beugels controleren. Maar zijn er daarnaast nog tips? En is opstappen voordat je de bak ingaat handig? Dus vanaf de poetsplaats naar de bak rijden. Let me know please? Want dit is een echte struggle van mij :D :))

soloro

Re: Tips voor goed inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:31

Alvast aan de hand heen en weer lopen? Dan is je paard warmgestapt voordat je de bak ingaat. Zo kan je gelijk gaan draven.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:40

Misschien handig om te weten. In de F4 is het niet erg als je niet meteen in de goede galop zit.
Dus stel, je springt aan in de linker galop en haf zit verkeerd. Dan neem je hem rustig terug naar de draf en probeert het nog een keer. Zit hij dan weer verkeerd galoppeer dan rustig door en ga door naar het volgende onderdeel van je proef.
Je hebt zo aan de jury laten zien dat je weet dat je in de verkeerde galop zit en dat je het probeert op te lossen. Dat dat dan niet helemaal lukt is niet erg maar zo krijg je nog een 5 ipv een 4.

Voor je inrijden. Probeer heel veel overgangen en tempowisselingen te maken zodat de haf goed aan je hulpen staat. Dat zal al een boel schelen. En in je aanspringen laat haf wat naar links kijken.

Heel veel plezier. En het is echt niet erg om ergens een 4 of 5 te hebben of om de eerste keer niet je punten te rijden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:07

Inrijden voor een manegewedstrijd is een beetje een probleem. 16 minuten is idd niet erg lang, maar niet ongebruikelijk. Rijden er nog meer mensen op dezelfde pony een wedstrijd die dag? Als er nog iemand vóór jou rijdt dan is je pony al wat opgewarmd.
Je kunt best wat sneller gaan draven hoor, twee rondjes stappen en dan draaf je lekker aan. Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Ook wat schijnovergangen en lekker veel figuren. Voltes, gebroken lijnen etc. Je pony wordt dan alvast wat soepeler en zal gemakkelijker in de goede galop aanspringen. Je kunt ook proberen bij het aangalopperen een klein tikje op de buitenschouder te geven, dat kan ook helpen om in de goede galop te komen. Misschien kan je dat eens oefenen in de les met je instructie. Heel veel succes.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:34

Stappen aan de hand is inderdaad een goede. En als je op het terrein kan stappen kan je er ook al op. Dan kan je ook aansingelen en je beugels goed doen voor je de bak in gaat. En dan in de bak een rondje stappen en daarna meteen gaan draven. 5 minuutjes draven en dan een galopje proberen. Zo zou ik het hebben gedaan. Heb je nog +- 10 minuten om de galop te oefenen. Zo zou ik het hebben gedaan in ieder geval. In ieder geval succes morgen!! :D

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:12

En opschrijven op welk gaatje je je beugels doet, want ik neem aan dat je er vaker op rijd?:)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:19

Allereerst wat goed dat je er over nadenkt! Maar maak je niet onnodig zenuwachtig

Focus je op de punten waar je vaak hoge punten op scoort en pak er eentje waar je minder op scoort.

Probeer dus niet al je slechtere onderdelen te verbeteren. Geloof mij dat zelfs in de Z dressuur ruiters echt nog wel onvoldoendes krijgen en toch een winstpunt pakken.

Succes en wil niet te veel in een keer!