hoe shetland verzorgen en combineren met school/studie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bloem17

hoe shetland verzorgen en combineren met school/studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 20:05

hoi bokkers!! ik heb aan iedereen met een paard of shetlander een vraagje. ik krijg over een tijdje misschien een shetlander (een rijpaard kost teveel tijd) en ik ben daar van plan mee veel te wandelen, soms springen, vrijheidsdressuur en op het begin miss nog wat rijden. (ik ben niet zo groot en het ligt er natuurlijk aan hoe groot die pony is) maar moet ik haar dan brokjes bijvoeren? of muesli? en wat voor soort dan?

en als ik bv ga studeren en op kamers ga, hoe combineer ik dat dan? of moet ik haar dan verkopen?

ik ben benieuwd naar jullie antwoorden :j
groetjesss

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:06

Een shetlander kost net zo veel tijd als een rijpaard, als dat het argument is dan komt er waarschijnlijk ook geen shetlander.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: hoe shetland verzorgen en combineren met school/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:09

Zucht.

bloem17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 20:30

Telpeva schreef:
Een shetlander kost net zo veel tijd als een rijpaard, als dat het argument is dan komt er waarschijnlijk ook geen shetlander.

ik heb wel wat verstand van paarden hoor, een rijpaard vmoet je bijna elke dag rijden. ben je ook weer 2 uur zeker kwijt. je moet daar elke dag een en anders longeren. weer een halfuur weg. shetlanders zou je niet elke dag heen hoeven. die kunnen makkelijk een dagje met andere paardjes en hooi zich vermaken. darbij hoef je er ook niet altijd wat mee te doen. shetlanders kosten dus zeker niet evenveel tijd als rijpaard. nu antwoorden op mijn vragen graag

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:34

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young rider Talk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:36

Feralynnx schreef:
Telpeva schreef:

ik heb wel wat verstand van paarden hoor, een rijpaard vmoet je bijna elke dag rijden. ben je ook weer 2 uur zeker kwijt. je moet daar elke dag een en anders longeren. weer een halfuur weg. shetlanders zou je niet elke dag heen hoeven. die kunnen makkelijk een dagje met andere paardjes en hooi zich vermaken. darbij hoef je er ook niet altijd wat mee te doen. shetlanders kosten dus zeker niet evenveel tijd als rijpaard. nu antwoorden op mijn vragen graag

Ook een rijpaard kan je een dag overslaan.

Een paard/ pony kost nu eenmaal tijd en geld. Moet je mesten/ voeren ven je nog meer tijd kwijt dan wanneer je alleen komt om te poetsen/ rijden/ wandelen/ longeren.

Sterker nog, ik heb 2 shets en ben daar toch echt meer tijd aan kwijt dan aan mn pensioenpaard.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:37

Met elk paard (ook een rij paard) kan je tot op zekere mate doen wat je wil.
Als jij graag wil rijden, of rijden erg leuk vindt, zou ik voor een grotere pony of een klein paard gaan, zodat je ook lekker kan rijden. Als je het 'juiste' paard kiest, hoef je zeker niet elke dag te rijden.

Wat je haar moet voeren ligt er aan waar zij staat en hoeveel ze doet. Over het algemeen hebben Shetlanders weinig nodig.

Op kamers ligt eraan waar je heengaat natuurlijk, of je het zelf moet betalen, of je hem thuis aan huis hebt, of thuis op een dure pensionstal, of je het nog leuk vindt überhaupt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:38

Gelukkig hoef ik mijn rijpaard ook niet (bijna) elke dag te rijden of te longeren. Gelukkig vermaakt hij zich prima met andere paardjes (waaronder een Shetlander die deze week meer gereden en gelongeerd is dan mijn rijpaard) en hooi.
Wat je moet bijvoeren hangt af van de pony, van het ruwvoer dat de pony krijgt en van de arbeid die de pony verricht. Meestal is een vitaminebrok genoeg, maar onze Shetlander krijgt ook muesli omdat ze regelmatig langere stukken (20-30 km) voor de sulky loopt.
Of je je pony mee moet verhuizen als je gaat studeren, hangt helemaal af van waar je gaat studeren en waar je woont. Daar valt dus eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:39

Jongens. Alsjeblieft. :') Het is 1-4, het is verspilde moeite hier serieus op te gaan reageren. Zie het 1-april topic.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:42

Als je nu al niet veel tijd hebt voor een paard zou ik ook geen shetlander nemen. Misschien dat je eerst een paardje kunt verzorgen en daarna kunt kijken naar een paardje voor jezelf.

In mijn ogen hoort er qua verzorging en aandacht geen verschil te zitten tussen een normaal rijpaard en een shetlander. Natuurlijk kan een Shetlander ook een dag vrij hebben maar dat kan een normaal rijpaard ook gewoon. Ik ben wel van mening dat je bij elk paard er elke dag heen moet of iemand moet hebben die even komt kijken. Je kunt moeilijk je shetlander zonder water laten staan en mocht er iets aan de hand zijn dan weet je dat ook meteen (bijv een hek dat kapot is, kreupelheden of andere dingen)
Wat je eventueel bijvoert is voor elk paard naast natuurlijk de basis als hooi verschillend en afhankelijk van het werk wat hij verricht.

Mijn advies zou zijn om eerst nog lekker een verzorgpony te nemen en dan kun je altijd kijken of je daarna genoeg tijd en aandacht zou kunnen geven aan een eigen paard.

bloem17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:41

marijacindy schreef:
Als je nu al niet veel tijd hebt voor een paard zou ik ook geen shetlander nemen. Misschien dat je eerst een paardje kunt verzorgen en daarna kunt kijken naar een paardje voor jezelf.

In mijn ogen hoort er qua verzorging en aandacht geen verschil te zitten tussen een normaal rijpaard en een shetlander. Natuurlijk kan een Shetlander ook een dag vrij hebben maar dat kan een normaal rijpaard ook gewoon. Ik ben wel van mening dat je bij elk paard er elke dag heen moet of iemand moet hebben die even komt kijken. Je kunt moeilijk je shetlander zonder water laten staan en mocht er iets aan de hand zijn dan weet je dat ook meteen (bijv een hek dat kapot is, kreupelheden of andere dingen)
Wat je eventueel bijvoert is voor elk paard naast natuurlijk de basis als hooi verschillend en afhankelijk van het werk wat hij verricht.

Mijn advies zou zijn om eerst nog lekker een verzorgpony te nemen en dan kun je altijd kijken of je daarna genoeg tijd en aandacht zou kunnen geven aan een eigen paard.

ik heb inmiddels in de 6 jaar dat ik rijd al 4 shetlanders en 4 rijpaarden verzord. op dit moment verzorg in 2 shets en rij ik een paard bij

bloem17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:43

Giolli schreef:
Jongens. Alsjeblieft. :') Het is 1-4, het is verspilde moeite hier serieus op te gaan reageren. Zie het 1-april topic.

tja.. had niet verwacht dat mensen dit zouden regeren. kan je geen eern topic op 1 april plaatsen dan?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:46

Feralynnx schreef:
Giolli schreef:

tja.. had niet verwacht dat mensen dit zouden regeren. kan je geen eern topic op 1 april plaatsen dan?

Kan wel maar niet met dit onderwerp :')

Maar een shet kost idd net zoveel tijd als een rijpaard. Heb zelf een shet en een welsh en ben net zoveel tijd per pony kwijt als mensen op stal met 1 rij paard.

En zie dat je nu 2 shetjes en een rijpaard doet... oplossing dan is daar mee stoppen als je denkt niet ook een eigen shet er bij te kunnen doen naast school.

bloem17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:51

Ik zal de situatie eens goed uitleggen. Ik heb al veel verzorgpony’s gehad. Op dit moment verzorg ik 2 Shetlander en ik rij nog 2x in de week paard. Ik eil al heel lang een eigen pony. Ik zit net op de middelbare en het bevalt ne goed! Ik ben erachter gekomen dat ik wel wat extra tijd heb, maar niet zoveel. Wij dachten hier thuis dat een Shetlander minder tijd kost. Ze zou dan bij kennissen van ons in ren wei met een andere shet en paard komen staan waar onbeperkt hooi en water is. Ik zou er dus niet elke dag een hoeven. Een shet hoef je daarbij ook niet veel beweging te geven. Ik zou niet elke dag hoeven gaan en als ik bv niet veel tijd heb maar ik er wel even langs miet hoeft fat maar een half uurtje bijvoorbeeld. Een echt rijpaard zou dan niet handig zijn. Dir miet e wel een paar keer per week rijden en dan ben je zeker weer 2-3 u bezig. Rijpaarden moeten wel wat beweging, anders worden ze veel te heet lijkt me. Ikhoop dat jullie het snappen

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:07

Ik denk dat we heel goed snappen wat je bedoelt. En vraag me heel eerlijk af of jij je mede bokkers wel snapt...lijkt er niet op.

Zoals anderen al zeggen, een shetlander kost toch echt net zo veel tijd als een rijpaard. Heb self ook een shetlander en ben dagelijks over het algemeen toch ook wel minimaal 2 uur zoet. En een shetlander heeft net zo goed aandacht en beweging nodig...een shetlander met weinig beweging word net zo goed dik als een paard met weinig beweging. Naar mijn idee en wat me altijd verteld is is dat bij shetten de kans op hoefbevangenheid zelfs wel wat groter kan zijn dan bij paarden.

Verder over studie etc is het nu idd nog moeilijk oordelen....