Zonnebloemolie voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

Zonnebloemolie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 20:31

Hoi, ik ben 11 jaar en ik heb dus gehoord dat als je je paard zonnebloemolie over het voer van je paard kunt doen en dat het helpt verharen. Ik heb hier dus nooit van gehoord, maar wist wel dat het met lijnzaadolie kon. Mijn vraag is, werkt zonnebloem even goed als lijnzaad? en is het niet ongezond? en vinden paarden die stinkende olie wel lekker?

HocusSpocus

Re: Zonnebloemolie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:42

BRON: www.paardendrogist.nl

Lijnzaad geeft de gezondheid van je paard een boost. Het grootste verschil tussen lijnzaad- en zonnebloemolie is de verhouding van de omega oliën hierin. Lijnzaadolie bevat vooral omega 3, wat voor een vermindering van ontstekingen en een verbeterde vruchtbaarheid, huid en vachtkwaliteit kan zorgen. Zonnebloemolie bevat veel omega 6 wat juist ontstekingsbevorderend kan werken. Hierdoor zijn beide oliën niet met elkaar te vergelijken.

Zelf voer ik lijnzaadolie, 15ml elke ochtend dus je doet er best lang mee

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:04

Ik moest van de dierenarts zonnebloemolie voeren voor een goede doorgang van het voer door de maag etc. (paarden waren ziek, aten slecht/niet) de ene moest er erg aan wennen toen het door het voer zat, de ander had er geen problemen mee. Dus als ze niet te kieskeurig zijn (wat de mijne soms wel zijn) dan eten ze het in ieder geval gewoon..
Of het ook voor de vacht werkt weet ik niet.. Ze verharen wel heel erg sindsdien maar het is sindsdien ook warmer geworden dus of het daadwerkelijk door de zonnebloemolie komt weet ik niet..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:15

Er gaan heel veel verschillende verhalen de ronde. De eerste post hier, maar ook de 2e over voorschrijven vanuit een dierenarts. Het ene is het andere niet.
Persoonlijk vind ik het erg lastig ok hierover wat te zeggem. Ik volg hierin de raad van mijn dierenarts :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 01:34

Zonnebloemolie is goedkoper.

Als je paard ouder is of bv artrose heeft zou ik lijnzaadolie geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 01:44

Denk er aan dat je olie over het voer rustig moet opbouwen. Begin met een dopje per keer. Anders raken ze aan de schijt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 03:59

Cioccolato schreef:
Er gaan heel veel verschillende verhalen de ronde. De eerste post hier, maar ook de 2e over voorschrijven vanuit een dierenarts. Het ene is het andere niet.
Persoonlijk vind ik het erg lastig ok hierover wat te zeggem. Ik volg hierin de raad van mijn dierenarts :j

Persoonlijk vind ik dat nogal dom. Er wordt hier in het topic onderbouwd waarom je beter geen zonnebloemolie kunt geven. Het lastige is dat veeartsen in stand houden dat mensen het toch doen door een ongezond advies te geven. Zoals al aangegeven: zonnebloemolie is goedkoper. Dat zal één van de redenen zijn dat veeartsen menen deze olie te moeten adviseren.