Manege

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Hiawatha

Manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 10:00

Heey!

Als aller eerste sorry als het topic hier verkeerd staat, is m'n eerste topic hier op bokt.

Ik ben gisteren gaan rijden bij een manege in de buurt. Want na 6 jaar op dezelfde manege te hebben gereden, kwam er door de verhuizing een einde aan. Ik heb er een halfuur gereden, samen met mijn zus. Er waren alleen wat dingen anders dan hoe ik het heb geleerd, en nu vroeg ik me af, in hoeverre is dat normaal? En waarom doen ze dat op die manier?

De deken
Laten we beginnen bij de deken. Veel dekens hebben achter bij de kont 2 touwtjes zitten. Ik ben gewend deze om het been van het paard te houden, en dan vast te klikken. Op deze manege doen ze dat heel anders, ze klikken deze touwtjes kruislings vast. Is dit juist normaal/beter? Of niet?

Teugels over het hoofd

Op onze manege was altijd de regel, als een paard geen martingaal heeft moet je de teugels over het hoofd doen, wanneer je je paard naar de bak brengt! Hier hoeft dat niet, maar is dat normaal?

Instappen
Toen we begonnen met rijden hadden mijn zus en ik, alle bij lange teugels. Wij hebben geleerd, om net zoals bij het uitstappen, aan het begin van de les met lange teugel te rijden. Echter was dat hier niet de bedoeling. Is het normaal om in te stappen of niet?

Aandrijven
Dit was het deel waar ik me het meest over verbaasde, hun manier van aandrijven. Ik heb altijd geleerd, dat als ik een paard harder wil laten lopen, ik met beide benen tegelijk aandrijf. Echter was dat hier niet de bedoeling. Je moest hier, links, rechts, links, rechts aandrijven? Is dit normaal? En waarom doen ze dit?

Polsen
Ook was het met mijn polsen een dingetje, ik moest m'n polsen naar binnen houden tijdens het rijden, maar ik heb altijd geleerd deze ''normaal'' te houden. Klopt dit?

Teugels
En als laatste, de teugels. Ik moest hier de teugels zowat bij mijn buik houden, maar ik ben gewend ze verder van me af te houden. Hierdoor kwam er, als ze weer wat van mijn handen zei, constant een boogje in mijn teugels, omdat ik dat simpel weg niet gewend was. Wat hebben jullie geleerd?

Alles bij elkaar was het geen manege voor mij, de instructrice was chagrijnig en kortaf, hun bak was op dit moment heel stuivig waardoor we niet konden galopperen, hun bak was aan het begin van de week te bevroren om op te rijden, en hun manier van doen en rijden was compleet anders. DIt heeft me natuurlijk aan het denken gezet. Heb ik het echt zo verkeerd aangeleerd? Of was het hier gewoon anders, dan 'normaal'?

Hiawatha

Trui

Re: Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:03

Teugels over het hoofd wanneer je loopt doen wij sowieso altijd. En over je polsen snap ik niet helemaal. Als je je handen maar rechtop houd, en niet alsof je piano speelt dus.

Een koude trui, is geen goede trui.

_Hiawatha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 10:13

Trui schreef:
Teugels over het hoofd wanneer je loopt doen wij sowieso altijd.En over je polsen snap ik niet helemaal. Als je je handen maar rechtop houd, en niet alsof je piano speelt dus.

Daar dus niet.

En over de polsen, van boven af gezien zoals de foto. Zij willen niet dat je je polsen recht houdt, maar naar binnen gekanteld.

Er vanuit gaand dat bij de afbeelding rood de teugels is en blauw je arm/hand. Ik weet niet of de foto het doet, als hij het niet doet, hoor ik het wel xD

Afbeelding

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:33

De deken
Laten we beginnen bij de deken. Veel dekens hebben achter bij de kont 2 touwtjes zitten. Ik ben gewend deze om het been van het paard te houden, en dan vast te klikken. Op deze manege doen ze dat heel anders, ze klikken deze touwtjes kruislings vast. Is dit juist normaal/beter? Of niet?

Het kan beide. Touwtjes kruislings maakt ze soms beter passend / blijft de deken beter liggen.

Teugels over het hoofd

Op onze manege was altijd de regel, als een paard geen martingaal heeft moet je de teugels over het hoofd doen, wanneer je je paard naar de bak brengt! Hier hoeft dat niet, maar is dat normaal?
Net als de deken. Het kan. Maar je kunt je paard ook mee naar de bak nemen om de teugels over het hoofd.

Instappen
Toen we begonnen met rijden hadden mijn zus en ik, alle bij lange teugels. Wij hebben geleerd, om net zoals bij het uitstappen, aan het begin van de les met lange teugel te rijden. Echter was dat hier niet de bedoeling. Is het normaal om in te stappen of niet?
Instappen kan ook met een kortere teugel. Mogelijk gaven jullie de paarden te veel vrijheid aan de lange teugel. Of de paarden waren te gespannen of te fris om aan de lange teugel in te stappen.

Aandrijven
Dit was het deel waar ik me het meest over verbaasde, hun manier van aandrijven. Ik heb altijd geleerd, dat als ik een paard harder wil laten lopen, ik met beide benen tegelijk aandrijf. Echter was dat hier niet de bedoeling. Je moest hier, links, rechts, links, rechts aandrijven? Is dit normaal? En waarom doen ze dit?
Je beenhulpen zijn niet alleen om te drijven maar ook om je paard te sturen. Ik denk dat jullie de benen meer moesten gaan gebruiken als ondersteuning bij de andere hulpen. Benen gebruik je dan onafhankelijk van elkaar.

Polsen
Ook was het met mijn polsen een dingetje, ik moest m'n polsen naar binnen houden tijdens het rijden, maar ik heb altijd geleerd deze ''normaal'' te houden. Klopt dit?
Geen idee wat je hier mee bedoeld.

Teugels
En als laatste, de teugels. Ik moest hier de teugels zowat bij mijn buik houden, maar ik ben gewend ze verder van me af te houden. Hierdoor kwam er, als ze weer wat van mijn handen zei, constant een boogje in mijn teugels, omdat ik dat simpel weg niet gewend was. Wat hebben jullie geleerd?
Je handen hou je rechtop boven de hals ter hoogt van je buik. Veel ruiters houden de handen te laag. (Ikzelf ook) Dus niets raars.

Alles bij elkaar was het geen manege voor mij, de instructrice was chagrijnig en kortaf, hun bak was op dit moment heel stuivig waardoor we niet konden galopperen, hun bak was aan het begin van de week te bevroren om op te rijden, en hun manier van doen en rijden was compleet anders. DIt heeft me natuurlijk aan het denken gezet. Heb ik het echt zo verkeerd aangeleerd? Of was het hier gewoon anders, dan 'normaal'?
Hiawatha[/center][/quote]

Ik denk dat iedere manege / instructeur eigen dingetjes heeft. Waar de een Let op beenhulpen heeft de ander veel aandacht voor je zit. Een chagrijnige instructrice is vervelend. Misschien was het een moment. Misschien is ze altijd zo. De dingen die anders waren waren geen rare dingen. En je moet ook niet denken dat je alles fout doet. Maar zo voelt het wel als je een keer ergens anders gaar rijden.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:58

_Hiawatha schreef:
Trui schreef:
Teugels over het hoofd wanneer je loopt doen wij sowieso altijd.En over je polsen snap ik niet helemaal. Als je je handen maar rechtop houd, en niet alsof je piano speelt dus.

Daar dus niet.

En over de polsen, van boven af gezien zoals de foto. Zij willen niet dat je je polsen recht houdt, maar naar binnen gekanteld.

Er vanuit gaand dat bij de afbeelding rood de teugels is en blauw je arm/hand. Ik weet niet of de foto het doet, als hij het niet doet, hoor ik het wel xD

[ [url=m/olnYjl.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb het ook geleerd zoals op de foto, handen rechtop en polsen naar buiten :)

Gek op honden? :D Volg mijn fotografie op Instagram of Facebook!

Go and hug a tree, or a cactus *D

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:05

Het belangrijkste is denk ik dat je een manege kiest die bij je past en waar je je fijn voelt. Dus ongeacht of de dingen die je beschrijft wel of niet 'normaal' zijn. Ik zal proberen antwoorden te geven op jr vragen.

De deken: deze touwtjes kunnen op beide manier vastgemaakt worden. Soms kan de ene manier ervoor zorgen dat de deken minder schuift.

Teugels over het hoofd: ik geloof dat elke manege hier een wat andere visie op heeft. Ik heb vaker verschillende meningen gehoord over wat beter/veiliger is. Zelf doe ik ze bijna nooit over het hoofd, maar dat is meer uit gemakzucht :')

Instappen: zelf stap ik ook in aan de lange teugel. Maar misschien was er in jullie situatie een reden waarom dit niet gedaan werd, zoals Yvette81 al zei?

Aandrijven: ik denk dat hier in de les meer uitleg over gegeven had mogen worden. Ik zal het kort proberen :) Met aandrijven activeer je het achterbeen en aangezien een paard niet met beide achterbenen tegelijk naar voren gaan zal je 'links, rechts' aandrijven. Tegelijk aandrijven is makkelijker en geeft zeker ook effect. Dit kan dus ook beide.

Polsen: bedoel je dat de binnenkant van je polsen 'naar elkaar wijzen' en je duimen omhoog gericht zijn? Dit is de correcte manier. Je duimen moeten aan de bovenkant zitten en niet de knokkels van je vingers.

Teugels: ik snap hier niet zo goed wat je bedoeld?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:53

Iedereen doet het anders, er is ook geen methode die altijd perfect is. Veel hangt af van jouw persoonlijkheid en die van het paard. Wat voor jou werkt kan slecht werken voor mij en vice versa. Ik kan je vooral aanraden veel te vragen, waarom wordt een bepaalde methode gekozen? Zodat je daaruit de beste methode voor jezelf kan kiezen tegen de tijd dat je een eigen paard hebt.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:56

Vanwege de leeftijd van TS verplaats ik dit topic naar Young Tider Talk :)

Wil jij ook iedere maand een lekker gevulde beautybox? Nu met €10 korting via deze link: https://www.goodiebox.nl/anoukcls

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:56

Hier doen wij de dekens uit kruislings, dan blijven ze beter liggen. De teugels over het hoofd halen is niet noodzakelijk, je kan ook prima je teugels vasthouden terwijl ze gewoon op de 'rij-manier' zitten. Instappen kan aan een lange teugel of teugel al wat meer op maat. Dat links rechts aandrijven ken ik ook dat ze dat op een manege deden, ik houd het bij met beide benen tegelijk aandrijven. Ik weet niet hoe je je polsen normaal houd, maar ik hou ze gewoon recht tijdens het rijden ik druk ze niet extra naar binnen. De teugels zelf zouden wat meer op maat gepakt moeten worden, ze bij je buik houden is niet de bedoeling.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:07

Stoffige bak ligt aan het weer, het was erg droog maar door de vorst kon er niet gesproeid worden.

Teugels over het hoofd is misschien omdat er paarden waren die een eigen route kozen zonder ruiter. Dan slepen de teugels niet over de grond.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie